open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2017 р.

Справа № 820/2987/17

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Бенедик А.П.

Суддів: Донець Л.О. , Мельнікової Л.В.

за участю секретаря судового засідання Багмет А.В.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Камишанової М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду у м.Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.10.2017р. по справі №820/2987/17

за позовом ОСОБА_1

до Харківського міського центру зайнятості, третя особа Приватне акціонерне товариство "СК "Велтлінер"

про визнання дій та бездіяльності незаконними,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач , ОСОБА_1, звернувся до суду із адміністративним позовом до Харківського міського центру зайнятості, в якому просив:

- визнати дії Харківського міського центру зайнятості у внесенні до Єдино інформаційно-аналітичної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції неправдивих відомостей про попит на робочу силу, наведених у формі звітності № 3-ПН о наявності в Приватному акціонерному товаристві "Страхова компанія "Велтлінер" вакантних посад у кількості 15 за професією "Агент страховий";

- визнати бездіяльність Харківського міського центру зайнятості в опрацюванні даних, викладених у формі звітності № 3-ПН, поданої ОСОБА_4 12.06.2017 про попит на робочу силу (вакансії) "Агент страховий" до ПРАТ СК "Велтлінер" незаконною;

- визнати незаконними дії Харківського міського центру зайнятості у видачі ОСОБА_1 15.06.2017 направлення на працевлаштування до ПРАТ "СК "Велтлінер", яким посада "Агент страховик" не заявлялася.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 12 червня 2017 року громадянином ОСОБА_4 до відповідача подана звітність "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" за формою № 3-ПН, в якій він зазначив про відкриту вакансію у ПРАТ "СК "Велтлінер". Ці данні відповідач вніс у Єдину інформаційно-аналітичну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції. 15 червня 2017 року під час здійснення прийому відповідач повідомив позивачу про відкриту вакансію у ПРАТ "СК "Велтлінер" та видав направлення на працевлаштування. Дії відповідача у внесенні до Єдиної інформаційно-аналітичну системи інформації про попит на вакансію агента страхового є незаконними та такими, які мають для позивача правові наслідки. В направленні на працевлаштування відповідач вписав номер телефону ОСОБА_4, адресу за якою начебто проводиться співбесіда з претендентами на посаду. Відвідати роботодавця позивач зобов'язаний був на протязі семи календарних днів, відповідно до умов законодавства. Але, зустрітися із працедавцем позивачу не вдалося з причини того, що підписант форми № 3-ПН ОСОБА_4 виявився зовсім не працедавцем у розумінні правил, встановлених КЗпП України.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 09.08.2017 року залучено до участі у справі в якості третьої особи ПРАТ "СК "Велтлінер".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27.10.2017 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Позивач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить задовольнити позовні вимоги.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, позивач посилається на прийняття оскаржуваної постанови з порушенням норм матеріального та процесуального права, незаконність та необґрунтованість рішення суду, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідач надав письмові заперечення на апеляційну скаргу, в яких посилаючись на законність та обґрунтованість судового рішення, просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Представники сторін про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлялись.

У судовому засіданні позивач підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив відмовити в її задоволенні.

Представник третьої особи у судове засідання не прибув.

Колегія суддів визнала за можливе розглянути справу з урахуванням положень ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) без участі уповноваженого представника третьої особи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача та представника відповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що позивач з знаходиться в статусі безробітного з 27.09.2016 року.

На підставі поданого ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" звіту форми № 3-ПН "Про попит на робочу силу (вакансії), реєстраційний № 5829 від 12.06.2017 року, Харківським міським центром зайнятості внесено вакантну посаду до бази даних та під час прийому 15.06.2017 року ОСОБА_1, спеціалістом з працевлаштування була опрацьована в базі даних.

Відповідач під час розгляду справи зазначив, що в ході опрацювання було здійснено дзвінок до роботодавця та узгоджено місце та час проведення співбесіди зі ОСОБА_1, роботодавець готовий був зустрітися 16.06.2017 року з 10.30 до 11.00 за адресою: м. Харків, вул. Серпова, 4, офіс 305. За згодою ОСОБА_1 та попереднім узгодженням з роботодавцем було видано направлення за посадою "агент страховий" до ПРАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР", в направлені зазначили фактичну адресу, за якою буде проходити співбесіда, контактний номер директора ОСОБА_4 та узгоджену дату й час співбесіди. Після закінчення прийому ОСОБА_1 ознайомився з внесеною у додаток № 1 до персональної картки безробітного інформацією про здійснені послуги під час прийому 15.06.2017 року та поставив свій підпис у відповідній графі.

Проте, оскільки на думку позивача підписант форми №3-ПН ОСОБА_4 виявився не працедавцем, він звернувся до суду із даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем було здійснено дзвінок до роботодавця ПРАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" та узгоджено місце та час проведення співбесіди зі ОСОБА_1, за його згодою та попереднім узгодженням з роботодавцем видано направлення за посадою "агент страховий" до ПРАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР", в направлені зазначено фактичну адресу, за якою буде проходити співбесіда, контактний номер директора ОСОБА_4 та узгоджену дату й час співбесіди, а також враховуючи те, що під час реєстрації звітності, подання інших документів, зокрема, довіреності керівника на право підпису уповноваженою особою, чинним законодавством не передбачено, то в даному випадку відповідач, як суб'єкт владних повноважень, діяв у межах, на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України.

Колегія суддів не погоджується з даними висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Згідно ст. 43 Конституції України, Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Правові, економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації їхніх прав на соціальний захист від безробіття визначає Закон України "Про зайнятість населення".

Положеннями ч. 1 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" визначено, що безробіття - соціально-економічне явище, за якого частина осіб не має змоги реалізувати своє право на працю та отримання заробітної плати (винагороди) як джерела існування; безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи; зареєстрований безробітний - особа працездатного віку, яка зареєстрована в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, як безробітна і готова та здатна приступити до роботи; вакансія-вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа; працевлаштування-комплекс правових, економічних та організаційних заходів, спрямованих на забезпечення реалізації права особи на працю.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про зайнятість населення" Держава гарантує у сфері зайнятості: 1) вільне обрання місця застосування праці та виду діяльності, вільний вибір або зміну професії; 2) одержання заробітної плати (винагороди) відповідно до законодавства; 3) професійну орієнтацію з метою самовизначення та реалізації здатності особи до праці; 4) професійне навчання відповідно до здібностей та з урахуванням потреб ринку праці; 5) підтвердження результатів неформального професійного навчання осіб за робітничими професіями; 6) безоплатне сприяння у працевлаштуванні, обранні підходящої роботи та одержанні інформації про ситуацію на ринку праці та перспективи його розвитку; 7) соціальний захист у разі настання безробіття; 8) захист від дискримінації у сфері зайнятості, необґрунтованої відмови у найманні на роботу і незаконного звільнення; 9) додаткове сприяння у працевлаштуванні окремих категорій громадян.

Статус безробітного надається особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування (ч.2 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення").

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 22 Закону України "Про зайнятість населення", основними завданнями центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальних органів, зокрема, є сприяння громадянам у підборі підходящої роботи.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань, серед іншого, забезпечують функціонування Єдиної інформаційно-аналітичної системи, зокрема, формують базу даних про вільні робочі місця (посади) на підставі інформації, що надійшла від роботодавців та суб'єктів господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні; здійснюють в установленому законодавством порядку збирання, опрацювання, подання та поширення адміністративних даних про попит та пропонування робочої сили на ринку праці, надання соціальних послуг населенню та роботодавцям (п.п. 2, 8 ч. 2 ст. 22 Закону України "Про зайнятість населення").

Згідно ч. 2 ст. 23 вищенаведеного Закону, до Єдиної інформаційно-аналітичної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, включається інформація, що надійшла від його територіальних органів у процесі своєї діяльності, зокрема від громадян, роботодавців, суб'єктів господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, та органів державної влади.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 року № 316 затверджений Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", який визначає механізм її подання.

Відповідно до вищевказаного Порядку, форма N 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця.

Актуальність зазначених у формі N 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв'язку.

Форма N 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Розділ II форми N 3-ПН підписується роботодавцем або уповноваженою ним особою окремо щодо кожної вакансії.

Згідно статті першої Закону України «Про організації роботодавців, їх об'єднання, права і гарантії їх діяльності», роботодавець - юридична особа (підприємство, установа, організація) або фізична особа - підприємець, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи звіту форми 3-ПН, від імені ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" він підписаний гр. ОСОБА_4

Проте, згідно наявного в матеріалах справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в якості особи уповноваженої представляти юридичну особу у правовідносинах із третіми особами, або особи, яка має право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у т.ч підписувати договори та дані про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи вказаний керівник ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" -гр. ОСОБА_5 (а.с. 84)

Згідно наданих під час розгляду справи у суді першої інстанції письмових пояснень третьої особи, гр.ОСОБА_4 з 01.06.2017 року призначений директором Харківського обласного департаменту страхування ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР", проте жодних довіреностей на заповнення та подання звітності за формою 3-ПН до Харківського міського центру зайнятості йому не видавалось. Також вказано, що станом на 12.06.2017 року в ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" були відсутні відкриті вакансії, про що надано довідку (а.с. 92).

Також головою правління ПрАТ "СК "ВЕЛТЛІНЕР" ОСОБА_5 вказано, що підприємство не отримувало електронних листів, дзвінків від працівників Харківського міського центру зайнятості, а про наявність поданої звітності дізналось лише під час розгляду справи у суді першої інстанції.

Представником відповідача під час судового розгляду також не було надано доказів на підтвердження наявності у гр. ОСОБА_4 станом на час підписання та подання звітності за формою 3-ПН права на вчинення таких дій.

Колегія суддів критично оцінює посилання представника відповідача, з якими погодився суд першої інстанції, з приводу відсутності передбаченого законодавством обов'язку перевірити повноваження особи, яка підписала звітність форми 3-ПН, виходячи з того, що обов'язок забезпечення функціонування Єдиної інформаційно-аналітичної системи, в т.ч. шляхом збирання, опрацювання та поширення адміністративних даних про попит та пропонування робочої сили, покладений саме на відповідача.

Крім того, згідно Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", актуальність зазначених у формі N 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв'язку.

Таким чином, саме на відповідача в даному випадку покладений обов'язок щодо забезпечення відповідності даних, що наявні в Єдиній інформаційно-аналітичні системі.

Частиною 3 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням визначеного статтею 8 Конституції України принципу верховенства права та встановлених статтею 2 КАС України завдань суду як державної правозахисної інституції, колегія суддів дійшов висновку, що дії Харківського міського центру зайнятості, що полягають у внесенні до Єдиної інформаційно-аналітичної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомостей про попит на робочу силу, наведених у формі звітності №3-ПН про наявності у Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Велтлінер" вакантних посад у кількості 15 за професією "Агент страховий" є незаконними.

Крім того, оскільки вищевказані дії мали наслідком видачу позивачу 15.06.2017 року направлення на працевлаштування до ПРАТ "СК "Велтлінер" за посадою "Агент страховий", то позов в частині визнання даних дій незаконними підлягає задоволенню.

В частині позовних вимог щодо визнання бездіяльності відповідача незаконною, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для їх задоволення, оскільки саме незаконні дії, а не бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах мали наслідком порушення прав позивача.

Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

З урахуванням встановлених обставин у справі та допущених судом першої інстанції порушень норм матеріального права, колегія суддів вважає, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 27.10.2017р. по справі №820/2987/17 не відповідає вимогам ст.159 КАС України, а тому відповідно до ч.2 ст. 205 ст. 202 КАС України підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.10.2017р. по справі №820/2987/17 за позовом ОСОБА_1 до Харківського міського центру зайнятості третя особа Приватне акціонерне товариство "ВЕЛТЛІНЕР" про визнання дій та бездіяльності незаконними скасувати.

Прийняти нову постанову, якою частково задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1.

Визнати незаконними дії Харківського міського центру зайнятості, що полягають у внесенні до Єдиної інформаційно-аналітичної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомостей про попит на робочу силу, наведених у формі звітності №3-ПН про наявності у Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Велтлінер" вакантних посад у кількості 15 за професією "Агент страховий".

Визнати незаконними дії Харківського міського центру зайнятості у видачі ОСОБА_1 15.06.2017 року направлення на працевлаштування до ПРАТ "СК "Велтлінер" за посадою "Агент страховий".

В задоволенні решти позовних вимог відмовити ОСОБА_1.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя

(підпис)

Бенедик А.П.

Судді

(підпис) (підпис)

Донець Л.О. Мельнікова Л.В.

Повний текст постанови виготовлений 18.12.2017 р.

Джерело: ЄДРСР 71074083
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку