open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 808/2729/17
Моніторити
Ухвала суду /11.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.03.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 808/2729/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.03.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.01.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.11.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2017/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2017 року о 16 год. 18 хв.

Справа № 808/2729/17 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стрельнікової Н. В.,

за участю секретаря Батигіна О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Релігійної організації «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя»

до Головного управління ДФС у Запорізькій області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» (надалі – позивач) звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду (надалі – суд) із адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області (надалі – відповідач, контролюючий орган або ГУ ДФС у Запорізькій області), в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Запорізькій області №0005321313, №0005341313, №0005331313 від 30.05.2017.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями йому було визначено суму грошового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб в сумі 32 919,26 грн., з військового збору у сумі 2 809,65 грн. та встановлено штраф у сумі 510 грн. Позивач не погоджується із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки, вони прийняті на підставі хибних тверджень контролюючого органу в акті перевірки про порушення позивачем вимог Податкового кодексу України, а саме: не утримання, не нарахування та не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб з суми нарахованого/виплаченого фізичній особі доходу у вигляді вартості дарунку та військового збору, та про відображення у податковому розрахунку за формою 1-ДФ доходу, виплаченого фізичній особі за ознакою доходу «169» замість «160». Так, позивач вказує, що підставою для такого висновку стало те, що Релігійною організацією «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» 29.10.2015 було подаровано громадянці ОСОБА_1 за договором дарування однокімнатну квартиру, а на думку відповідача, позивач як податковий агент мав сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір за ОСОБА_1 Проте, відповідачем не взято до уваги того, що ОСОБА_1 є переміщеною особою з території проведення антитерористичної операції, а в силу пп. 165.1.54 п.165.1 ст. 165 Податкового кодексу України, вартість благодійної допомоги виплаченої на користь таких осіб не включається до оподаткованого доходу. Також, оскільки позивачем ОСОБА_1 був виплачений дохід за ознакою благодійна допомога у вигляді майна, то й підстав для відображення у податковому розрахунку такого доходу за ознакою «169» не має, оскільки остання передбачає відображення вартості дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (пп. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України). У зв’язку із вищевикладеним позивач просить задовольнити позов.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити позов виходячи із викладених у ньому підстав.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав викладених в поданих до суду письмових запереченнях проти адміністративного позову (вх. №27031 від 04.10.2017). В обґрунтування заперечень вказує, що перевіркою позивача встановлено порушення вимог Податкового кодексу України, а саме: не утримання, не нарахування та не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб з суми нарахованого/виплаченого фізичній особі доходу у вигляді вартості дарунку у сумі 26 335,41 грн.; не утримання, не нарахування та не перерахування військового збору з суми вартості дарунка у розмірі 2 247,65 грн.; а також відображення у податковому розрахунку за формою 1-ДФ сум доходу виплаченого фізичній особі у вигляді вартості дарунка за ознакою «169», замість «160». Вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення правомірними та просить відмовити в позові.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю виходячи із наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що Головним управлінням ДФС у Запорізькій області було проведено документальну позапланову перевірку Релігійної організації «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» (код ЄДРПОУ 25482980) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 24.04.2017 та з питань нарахування, сплати, ведення обліку по єдиному внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 24.04.2017, результати якої викладені в акті №260/08-01-14-03/25482980 від 11.05.2017 (а.с.9-19).

За результатами перевірки податковий орган дійшов висновку про порушення позивачем вимог:

- пп. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165, пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171 Податкового кодексу України, а саме: не утримання, не нарахування та не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб, з суми нарахованого/виплаченого фізичній особі доходу у вигляді дарунка у сумі 26 335,41 грн.;

- пп. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165, пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171 Податкового кодексу України, а саме: не утримання, не нарахування та не перерахування військового збору з суми вартості дарунка за ІV квартал 2015 року у розмірі 2 238,51 грн.;

- п. 51.1 ст. 51, п. 119.2 ст. 119, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, а саме: відображення підприємством у податковому розрахунку за формою 1-ДФ сум доходу виплаченого фізичній особі у вигляді вартості дарунка за ознакою «169». Податковим агентом нарахований/виплачений фізичній особі дохід у вигляді вартості дарунка у сумі, що не перевищує 50% однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року, відображається в податковому розрахунку (форма №1ДФ) за ознакою доходу «160».

Релігійною організацією «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» було подано до ГУ ДФС у Запорізькій області заперечення на акт перевірки №260/08-01-14-03/25482980 від 11.05.2017 (а.с.24-26), відповідь на які надано ГУ ДФС у Запорізькій області листом №5789/10/08-01-13-13-10 від 25.05.2017 (а.с.38-41а).

На підставі акту №260/08-01-14-03/25482980 від 11.05.2017ГУ ДФС у Запорізькій області 30.05.2017 прийнято у відношенні позивача податкові повідомлення-рішення:

- форми «Д» №0005321313, яким визначено суму грошового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб у сумі 32 919,26 грн., з яких 26 335,41 грн. за податковим зобов’язанням та 6 583,85 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) (а.с.20);

- форми «Д» №0005341313, яким визначено суму грошового зобов’язання з військового збору у сумі 2 809,56 грн., з яких 2 247,65 грн. за податковим зобов’язанням та 561,91 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) (а.с.23);

- форми «ПС» №0005331313, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 510 грн. (а.с.21).

Не погоджуючись із висновками акту перевірки та прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Як встановлено судом зі змісту акту перевірки, підставою для визначення позивачу податкового зобов’язання та застосування штрафних санкцій з податку на доходи фізичних осіб та з військового збору та визначення штрафу стали наступні висновки контролюючого органу. Перевіркою встановлено, що Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» згідно з витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №9702140 від 30.06.2006, свідоцтва про право на спадщину за заповітом №2-109 від 30.01.2006, заповіту громадянки ОСОБА_2 «про те, що вона належну їй квартиру №73 в будинку №9а, що знаходиться по вул. Новгородській в м. Запоріжжі заповідає релігійній громаді свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя», отримала у спадок від гр. ОСОБА_2 однокімнатну квартиру за адресою: АДРЕСА_1. Оцінка вищезазначеного спадкового майна складає 13 320 грн. В подальшому Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» однокімнатну квартиру за адресою: АДРЕСА_1, згідно з договором дарування квартири №3013 від 29.12.2015 подарувала громадянці ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1). Вартість відчужуваної квартири станом на 25.09.2015 згідно з звітом про незалежну оцінку (ідентифікатор за базою ФДМУ 699924_25092015_190), виданим ТОВ «Брок Сервіс плюс» 25.09.2015, становить 149 843 грн. У зв’язку з цим контролюючим органом зроблено висновок, що позивач як податковий агент ОСОБА_1 мав утримати, нарахувати та перерахувати до бюджету податок на доходи фізичних осіб з суми нарахованого/виплаченого фізичній особі доходу у вигляді вартості дарунку у сумі 26 335,41 грн.; утримати, нарахувати та перерахувати до бюджету військовий збір з суми вартості дарунка у розмірі 2 247,65 грн.; а також відобразити у податковому розрахунку за формою 1-ДФ суму доходу виплаченого фізичній особі у вигляді вартості дарунка за ознакою «160».

Також, судом досліджено:

- Заповіт АВН №914507, посвідчений державним нотаріусом Першої Запорізької державної нотаріальної контори ОСОБА_3 27.10.2000 та зареєстрований в реєстрі за №2-913, за яким громадянка ОСОБА_2 заповіла на випадок її смерті належну їй квартиру №73 в будинку №9а, що знаходиться по вул. Новгородській в м. Запоріжжі релігійній громаді свідків ОСОБА_4 в Хортицькому районі м. Запоріжжя;

- Свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 25.01.2006, зареєстроване в реєстрі за №2-209 (номер спадкової справи 365 за 2005 рік), видане державним нотаріусом Восьмої Запорізької державної нотаріальної контори ОСОБА_5 релігійній громаді свідків ОСОБА_4 в Хортицькому районі м. Запоріжжя на спадкове майно, а саме: квартиру №73 в будинку №9а, що знаходиться по вул. Новгородській в м. Запоріжжі. Оцінка вищезазначеного спадкового майна складає 13 320 грн.;

- Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно серії СВХ №145499 від 30.01.2006, виданий Орендним підприємством Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації релігійній громаді свідків ОСОБА_4 в Хортицькому районі м. Запоріжжя на об’єкт нерухомості – квартиру АДРЕСА_2;

- Статут Релігійної організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя», зареєстрований (в новій редакції) розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 16.08.2012 №393, за пунктом 1.2 якого Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» є зміненою назвою Релігійної громади Свідків Єгови Хортицького району міста Запоріжжя;

- Договір дарування квартири від 29.10.2015, посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Запорізької області ОСОБА_6 та зареєстрований в реєстрі за №3013, за яким Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» подарувала громадянці ОСОБА_1 однокімнатну квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1. Вартість відчужуваної квартири станом на 25.09.2015, згідно звіту про незалежну оцінку (ідентифікатор за базою ФДМУ 699924_25092015_190), виданого ТОВ «Брок Сервіс плюс» 25.09.2015, становить 149 843 грн.;

- Звіт про незалежну оцінку (ідентифікатор за базою ФДМУ 699924_25092015_190) ринкової вартості нерухомості: однокімнатної квартири №73, загальною площею – 28,5 кв.м., житловою площею – 14,0 кв.м., на 4 поверсі 9-поверхового житлового будинку, що знаходиться за адресою: Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя. Хортицький район, вул. Новгородська, буд. 9а, виданий ТОВ «Брок Сервіс Плюс» замовнику – релігійній громаді свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя, за яким ринкова вартість об’єкта оцінки складає 149 843 грн.;

- Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу 46541812 від 29.10.2015, щодо реєстрації права власності на об’єкт нерухомого майна – квартиру №73, загальною площею 28,5 кв.м., в будинку №9а по вул. Новгородській в м. Запоріжжі за ОСОБА_1, розмірі частки 1/1, форма власності – приватна;

- Інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо суб’єкта - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1);

- Паспорт громадянки України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, серії ВА 965102, виданий Жовтневим РВ Маріупольського МУУМВС України в Донецькій області 13.08.1997, згідно з яким зареєстрованим у встановленому порядку місце проживання ОСОБА_1 є м. Маріуполь, вул. Тарасова, буд. 16;

- Довідку Управління соціального захисту населення Оржицької районної державної адміністрації Полтавської області №01-27/879 від 16.06.2017, про те, що громадянка ОСОБА_1 перебувала на обліку та мала статус внутрішньо переміщеної особи з 16.10.2014 по 25.01.2017. 26.01.2017 знята з обліку у зв’язку з закінченням терміну дії довідки.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд виходить із наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 (надалі – ПК України). Зокрема ПК України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (абз. 1 п. 1.1 ст. 1 ПК України).

Податку на доходи фізичних осіб присвячено розділ IV ПК України.

За визначенням п. 162.1 ст. 162 ПК України, платниками податку є:

фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;

фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні;

податковий агент.

Пунктом 163.1 статті 163 ПК України передбачено, що об'єктом оподаткування резидента є:

загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід;

доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання);

іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Згідно з абз.абз. 1, 2 п. 164.1 ст. 164 ПК України, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом.

Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Згідно з пп.пп. 164.1.1 – 164.1.3 п. 164.1 ст. 164 ПК України, загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), доходів, які оподатковуються у складі загального річного оподатковуваного доходу, та доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними цим Кодексом.

Загальний місячний оподатковуваний дохід складається із суми оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) протягом такого звітного податкового місяця.

Загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, іноземних доходів, отриманих протягом такого звітного податкового року, доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності згідно із статтею 177 цього Кодексу, та доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність згідно із статтею 178 цього Кодексу.

Згідно з пп. 164.2.10 п. 164.2 ст. 164 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується згідно з цим розділом.

Згідно з п. 164.5 ст. 164 ПК України, під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою:

К = 100 : (100 - Сп),

де К - коефіцієнт;

Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

Згідно з п. 167.1 ст. 167 ПК України, ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті) у тому числі, але не виключно у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.

Згідно з пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПК України, податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Відповідно до пп. 168.1.4 п. 168.1 ст. 168 ПК України, якщо оподатковуваний дохід надається у негрошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом трьох банківських днів з дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання).

Згідно з п. 171.2 ст. 171 ПК України, особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є:

а) податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні;

б) платник податку - для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.

Пунктом 174.6 статті 174 ПК України передбачено, що об’єкти дарування, зазначені в пункті 174.1 цієї статті, подаровані платнику податку іншою фізичною особою, оподатковуються згідно з правилами, встановленими цим розділом для оподаткування спадщини.

Доходи у вигляді дарунка, нараховані (виплачені, надані) платнику податку юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, оподатковуються на загальних підставах, передбачених цим розділом для оподаткування додаткового блага.

Відповідно до п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Платниками збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу.

Об'єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу.

Ставка збору становить 1,5 відсотка від об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту.

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.

Відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету є особи, визначені у статті 171 цього Кодексу.

Платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначені статтею 176 цього Кодексу.

Звільняються від оподаткування збором доходи, що згідно з розділом IV цього Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.52 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.

Згідно з п. 176.2 ст. 176 ПК України, 176.2. особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов'язані:

а) своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок;

б) подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим агентом протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності з зазначених питань не допускається.

У разі якщо відокремлений підрозділ юридичної особи не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету, податковий розрахунок у вигляді окремого витягу за такий підрозділ подає юридична особа до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням та надсилає копію такого розрахунку до контролюючого органу за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу в установленому порядку;

в) подавати на вимогу платника податку відомості про суму виплаченого на його користь доходу, суму застосованих соціальних податкових пільг та суму утриманого податку;

г) подавати контролюючому органу інші відомості про оподаткування доходів окремого платника податку в обсягах та згідно з процедурою, визначеною цим розділом та розділом II цього Кодексу;

ґ) нести відповідальність у випадках, визначених цим Кодексом.

Водночас, статтею 165 ПК України визначено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу.

Так, за приписами пп. «а» пп. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума (вартість) благодійної допомоги виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах.

Отже, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається вартість благодійної допомоги наданої благодійниками на користь фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах.

З аналізу наведеної норми можна зробити висновок, що коло благодійників не вичерпується благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», а може поширюватися й на інших осіб, про що свідчить вживання у тексті наведеної норми словосполучення «у тому числі».

Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначає Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» №5073-VI від 05.07.2012 (далі – Закон №5073-VI). Закон №5073-VI забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.

За визначенням п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону №5073-VI, благодійник - це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону №5073-VI, суб'єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до цього Закону, а також інші благодійники та бенефіціари.

Пунктом 1 частини першої статті 1 Закону №5073-VI визначено, що бенефіціар - це набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.

Отже, Закон №5073-VI також не визначає, що благодійниками є тільки благодійні організації, ними також можуть бути й дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права.

Згідно з п. 5.7 Статуту Релігійної організація «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя», зареєстрованого (в новій редакції) розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 16.08.2012 №393, громада має право займатись благодійною діяльністю згідно з чинним законодавством.

Окрім того, згідно з пп. «б» пп. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 ПК України, не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з підпунктом 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, - на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку, визначених підпунктом 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставкою, встановленою пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» № 80-VIII від 28.12.2014 установлено у 2015 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня - 1218 гривень.

Таким чином, сума благодійної допомоги, наданої протягом звітного (податкового) 2015 року не повинна перевищувати 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2015 року, тобто 609 000 грн. (1218 х 500).

Відповідно до підпункту «б» підпункту 170.7.8 пункту 170.7 статті 170 ПК України Кабінетом Міністрів України постановою № 653 від 26.11.2014 затверджено Переліку потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, згідно з п. 2 якого не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб сума благодійної допомоги для забезпечення житлом та житлово-комунальними послугами, а також паливом, необхідним для приготування їжі та обігрівання приміщення, транспортне обслуговування, пов’язане з переміщенням осіб з тимчасово окупованої території України та території проведення антитерористичної операції

Як свідчать матеріали справи, ринкова вартість квартири, переданої позивачем у власність ОСОБА_1 за договором дарування, складає 149 843 грн., що є меншим від 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2015 року, тобто 609 000 грн.

Також, Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1053-р від 30.10.2014 затверджено Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (який був чинним до 02.12.2015), до якого віднесено й м. Маріуполь Донецької області.

Як свідчать матеріали справи, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, проживала за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, а згідно з довідкою Управління соціального захисту населення Оржицької районної державної адміністрації Полтавської області №01-27/879 від 16.06.2017, вона перебувала на обліку та мала статус внутрішньо переміщеної особи з 16.10.2014 по 25.01.2017. 26.01.2017 знята з обліку у зв’язку з закінченням терміну дії довідки.

Системним аналізом вищенаведених норм законодавства та фактичних обставин справи можна дійти висновку, що на момент укладання договору дарування між позивачем та ОСОБА_1 (29.10.2015), остання мала статус внутрішньо переміщеної особи. Позивачем за договором дарування було передано у власність ОСОБА_1 квартиру, що в розумінні пп. «а» пп. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165, пп. «б» пп. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 ПК України, п. 2 Постанови КМУ № 653 від 26.11.2014, вважається благодійною допомогою та її сума не включається до оподатковуваного доходу. Звідси у позивача як податкового агента ОСОБА_1 не виникало у зв’язку з цим обов’язку утримати, нарахувати та перерахувати до бюджету податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з операції щодо надання ОСОБА_1 благодійної допомоги у вигляді забезпечення житлом.

У зв’язку з цим висновок акту перевірки про порушення позивачем вимог пп. 165.1.39 п. 165.1 ст. 165, пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п. 171.2 ст. 171 ПК України та як наслідок не утримання, не нарахування та не перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб, з суми нарахованого/виплаченого фізичній особі доходу у вигляді дарунка у сумі 26 335,41 грн. та військового збору у розмірі 2 238,51 грн. є хибним, а податкові повідомлення-рішення, прийняті на підставі таких висновків акту перевірки, є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Так само хибним є й висновок контролюючого органу про порушення позивачем вимог п. 51.1 ст. 51, п. 119.2 ст. 119, п. 176.2 ст. 176 ПК, а саме: відображення підприємством у податковому розрахунку за формою 1-ДФ сум доходу виплаченого фізичній особі у вигляді вартості дарунка за ознакою «169». Податковим агентом нарахований/виплачений фізичній особі дохід у вигляді вартості дарунка у сумі, що не перевищує 50% однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року, відображається в податковому розрахунку (форма №1ДФ) за ознакою доходу «160», оскільки, по-перше, як встановлено під час розгляду справи, позивачем було передано ОСОБА_1 у власність квартиру як благодійну допомогу, а тому такий дохід фізичної особи відображається у податковому розрахунку за ознакою «169», а саме: «Сума благодійної допомоги, у тому числі гуманітарна допомога, яка надходить на користь платника податку у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) (пункт 170.7 статті 170 розділу ІV Кодексу)». По-друге, ознака «160» позначає «Вартість дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (підпункт 165.1.39 пункту 165.1 статті 165 розділу ІV Кодексу)», проте позивачем було передано у власність ОСОБА_1 житло, хоча й за договором дарування, проте саме як благодійну допомогу, а вартість такого житла перевищувала 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати.

У зв’язку з цим податкове повідомлення-рішення, прийняте відповідачем на підставі цих висновків акту перевірки, також підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Окрім того, суд звертає увагу відповідача на приписи п. 56.21 ст. 56 ПК України, за якими, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч.3 ст.2 КАС України).

При розгляді даної справи судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваних податкових повідомлень-рішень відповідач діяв необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У ч. 2 ст. 71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч цим вимогам відповідачем як суб’єктом владних повноважень не доведено правомірності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Надавши правову оцінку всім обставинам справи, які знайшли своє підтвердження в ході судового засідання та доводяться матеріалами справи, суд дійшов висновку про наявність необхідної сукупності підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищезазначене та керуючись ст.ст. 69, 70, 71, 94, 158 - 163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Запорізькій області №0005321313, №0005341313, №0005331313 від 30 травня 2017 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області на користь Релігійної організації «Релігійна громада Свідків Єгови Хортицького району м. Запоріжжя» судові витрати у розмірі 1600 грн. 00 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Н.В. Стрельнікова

Джерело: ЄДРСР 70828289
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку