open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2017 р. м. Чернівці Справа № 824/779/17-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Григораш В.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Козак В.Ю.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації про зобов"язання субєкта владних повноважень вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

В поданому до суду адміністративному позові ОСОБА_3 просить зобов'язати Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації зняти гуманітарний автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соцзахисту, та надати дозвіл на перереєстрацію транспортного засобу, отриманого батьком ОСОБА_4 у якості гуманітарної допомоги, на ОСОБА_3, оскільки він постійно проживав з батьком до його смерті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що його батько ОСОБА_4 інвалід І-групи Великої Вітчизняної війни, отримав автомобіль марки «Ауді А6», 1998 року випуску, номер кузов №WAUZZZ4BZXN042626, який був визнаний гуманітарною допомогою, згідно протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України від 06.04. 2006 року №26/ ГД-10805.

14.05.2015 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту ветеранів війни і їх сімей» №426-VIII і викладено в такій редакції: «Після смерті інваліда, автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід був забезпечений через органи соціального захисту населення, за бажанням членів їх сімей, спадкоємців передається йому у власність безоплатно за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення» у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону № 426-VIII, позивачем була подана заява від 13.04.2016 року до Департаменту соціального захисту населення, Чернівецької обласної державної адміністрації з проханням перереєстрації гуманітарного автомобіля на нього. В свою чергу Департаментом перенаправлено вказану заяву до Мінсоцполітики України. Проте, звернення позивача не було розглянуто, чим допущено порушення норм чинного законодавства.

18.09.2017 року позивач повторно звернувся до Департаменту з заявою про надання дозволу на перереєстрацію на нього автомобіля. Проте, 20.09.2017 року позивачу відмовлено у зв'язку з наявністю рішення Хотинського районного суду від 22.10.2013 року №724/2113/13-ц про повернення вказаного автомобіля Департаменту.

Позивач вважає, що враховуючи те, що судові рішення були прийняті до прийняття Законів України №426-VIII від 14.05.2015 року та №2008-VIII від 06.04.2017 року, норми, якими керувались суди, не можуть більше застосовуватись до спірних правовідносин, оскільки вказаним Законом змінено порядок їх врегулювання.

На думку позивача, закони України №426-VIII від 14.05.2015 року та №2008-VIII від 06.04.2017 року мають зворотну дію в часі, оскільки скасовують відповідальність членів сімей померлих інвалідів повертати гуманітарні автомобілі Департаменту.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, надав суду письмові заперечення в яких зазначив, що наказом Головного управління праці та соціального захисту населення від 18.04.2006 року №50 ОСОБА_4, інваліду І групи Великої Вітчизняної війни видано автомобіль "Ауді А6", номер кузова НОМЕР_1, 1998 року випуску, як гуманітарна допомога з правом передачі керування сину ОСОБА_3.

Видача автомобілів з числа гуманітарної допомоги здійснювалась відповідно до Закону України “Про гуманітарну допомогу” від 22.10.1999 року, де ст. 1 визначено, що гуманітарною допомогою є цільова адресна безоплатна допомога в цільовій або натуральній формі, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв'язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем,... або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб.

Головне управління праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації (правонаступник - Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації) у відповідності до ч. 5 ст. 1 Закону України “Про гуманітарну допомогу” від 22.10.1999 року є юридичною особою - отримувачем гуманітарної допомоги, яке зареєстровано в порядку установленому Кабінетом Міністрів України в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Набувачами гуманітарної допомоги є фізичні та юридичні особі які її потребують і яким вона безпосередньо надається. У даному випадку набувачем був ОСОБА_4.

Право керування було передано ОСОБА_3, оскільки згідно висновку МСЕК ОСОБА_4 був не придатний до керування транспортним засобом, а відповідно до Порядку забезпечення інвалідів автомобілями, у разі якщо в інваліда є підстави для забезпечення спецавтотранспортом, а протипоказання до керування ним, то такий інвалід забезпечується автомобілем з передачею права керування члену сім'ї, який зареєстрований за місцем реєстрації інваліда.

На момент смерті ОСОБА_4 діяв Порядок забезпечення інвалідів автомобілями, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2006 року №999. Згідно з п. 41 цього Порядку автомобіль, отриманий як гуманітарна допомога, після смерті інваліда повертається (вилучається головному управлінню праці та соціального захисту населення і здається підприємству, що здійснює заготівлю та переробку металобрухту, або видається в порядку черговості інваліду, який перебуває на обліку.

Оскільки, автомобіль членами сім'ї добровільно повернений не був, що підтверджується Актом про відмову у повернення автомобіля, тому Головним управлінням праці та соціального захисту населення було пред'явлено позов до ОСОБА_3. Рішенням Хотинського районного суду Чернівецької області від 22.10.2013 року позов задоволено повністю та виконавчий виконавчий лист, який перебуває і до цього часу на виконанні у Відділі державної виконавчої служби Хотинського районного управління юстиції.

14.05.2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту окремих категорій ветеранів війни", яким зокрема внесено зміни до ст. 11-1 Закону України "Про гуманітарну допомогу", і викладено її в такій редакції: "Після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через, органи соціального захисту населення, за бажанням членів їхніх сімей, спадкоємців передається їм у власність безоплатно за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України".

Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону визначено, що в даному випадку норми Закону поширюються також на випадки, коли смерть інваліда та звернення членів сім'ї до органів соціального захисту населення про залишення їм автомобіля без сплати податків і зборів відбулися до набрання чинності цим Законом.

Аналогічні зміни щодо безоплатної передачі автомобілів, отриманих як гуманітарна допомога після смерті інвалідів членам сім'ї були внесені і у Порядок забезпечення інвалідів автомобілями, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2006 року № 999.

Після прийняття вказаних змін до чинного законодавства, ОСОБА_3 13.04.2016 року звертався до Департаментом із заявами про надання дозволу на переоформлення транспортного засобу, однак, на час звернення питання надання дозволу на переоформлення відносилось до повноважень Міністерства соціальної політики. У зв'язку з чим, Департаментом було направлено пакет документів до Міністерства. Про що листом від 30.06.2016 року №3169 на прохання ОСОБА_3 було повідомлено. Однак, рішення Міністерством не було прийнято.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до статті 11-1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 06.04.2017 №2008-VIII повноваження щодо прийняття рішень про передачу легкових автомобілів, визнаних гуманітарною допомогою, у власність особам з інвалідність у разі користування ними понад 10 років, або у разі їх смерті - членам їхніх сімей, передані обласним державним адміністраціям.

Внаслідок чого, всі справи, які не були розглянуті Міністерством, були передані Департаменту. Так, на засіданні робочої групи було прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на переоформлення автомобіля у зв'язку із наявність рішення суду, яке з 2014 року не виконано. Про факт відмови позивача було повідомлено 20.09.2017 року.

Тому, на думку відповідача за наявності судового рішення щодо даного транспортного засобу, яке було ухвалено задовго до прийняття змін до Закону України «Про гуманітарну допомогу», Департаментом не може бути вирішено питання щодо надання дозволу на переоформлення цього транспортного засобу.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити у їх задоволенні у повному обсязі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, встановивши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю, з таких підстав.

Судом встановлено наступні обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

07.03.2006 року, на підставі Дарчої, ОСОБА_5, передала автомобіль "Ауді А6", ідентиф. номер транспортного засобу №WAUZZZ4BZXN042626, перший допуск у експлуатацію14.12.1998 року, безоплатно у рамках гуманітарної допомоги, Головному Управлінню праці та соціального захисту населення при обласній адміністрації міста Чернівці для подальшої передачі транспортного засобу інваліду Великої Вітчизняної війни (інвалід І групи) ОСОБА_4 (а.с. 35).

Відповідно до Довідки Головного управління праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації від 12.01.2006 рок №55, ОСОБА_4, інвалід І групи Великої Вітчизняної війни, згідно з висновком обласної медико-соціальної експертної комісії перебуває на обліку в Головному управлінні праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації з 07.07.2004 року для забезпечення спецавтотранспортом в модифікації М з правом передачі керування члену сім'ї під порядковим номером 269 (а.с. 18).

Згідно протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України від 06.04.2006 року №26/ГД-10805 легковий автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626, визнано гуманітарною допомогою (а.с. 14).

Наказом Головного управління праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації від 18.04.2006 року №50 “Про видачу автомобілів з числа гуманітарної допомоги” наказано видати згідно із висновком обласної медико-соціальної експертної комісії та протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги Кабінету Міністрів України ОСОБА_4, інваліду І групи Великої Вітчизняної війни, мешканцю с. Ярівка Хотинського району, автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 (а.с. 24).

Передача вказаного автомобіля у власність ОСОБА_4 також підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії РСА№314866 (а.с.17).

Відповідно до Свідоцтва про смерть серії І-МИ№105739, виданого 25.06.2012 року виконавчим комітетом Ярівської сільської ради Хотинського району Чернівецької області, ОСОБА_4 помер 23.06.2012 року у віці 91 рік, про що в Книзі реєстрації смертей зроблено відповідний актовий запис за №22 (а.с. 16).

Також судом встановлено, що згідно Свідоцтва про народження серії ІІ-АВ№646689 від 17.09.1971 року, ОСОБА_3 є сином ОСОБА_4 (а.с. 8).

ОСОБА_3, народився 05.10.1948 року, зареєстрований з 08.06.2011 року за місцем проживання — вул. Федьковича, 4, с. Ярівка, Хотинський район, Чернівецька область (а.с. 9-10).

Також, відповідно до Довідки Ярівської сільської ради №226 від 15.11.2013 року ОСОБА_4 постійно проживав і був прописаний в с. Ярівка вул. Федьковича, 4. На день смерті в даному господарстві прописані та проживав син — ОСОБА_3 (а.с. 20).

Після смерті ОСОБА_4, автомобіль членами сім'ї добровільно повернений не був, про що було складено Акт про відмову у поверненні автомобіля, у зв'язку з чим Департаментом соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації було пред'явлено позов про зобов'язання ОСОБА_3 повернути автомобіль "Ауді", № кузова №WAUZZZ4BZXN042626 (а.с. 40).

Рішенням Хотинського районного суду Чернівецької області №724/2113/13-ц від 22.10.2013 року, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Чернівецької області від 04.12.2013 року, задоволено позов Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації та зобов'язано ОСОБА_3 повернути департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації автомобіль "Ауді", № кузова №WAUZZZ4BZXN042626 (а.с. 41-45).

13.04.2016 року позивач звернувся до Міністерства соціальної політики України з заявою в якій просив передати йому у власність автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626, який визнано гуманітарною допомогою і передано інваліду першої групи ІВВВ ОСОБА_4, який помер (а.с. 11).

Також, 13.04.2016 року позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення з заявою в якій просив надати дозвіл на переоформлення на нього гуманітарного автомобіля марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626, який належав батьку позивача — ОСОБА_4 (а.с. 46).

Проте, на момент такого звернення, питання надання дозволу на переоформлення транспортних засобів відносилось до Міністерства соціальної політики, у зв'язку з чим листом від 13.04.2016 року №1771 Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації направив на розгляд Відділу з питань гуманітарної допомоги Міністерства соціальної політики України документи щодо надання дозволу на передачу у власність ОСОБА_3 - члену сім'ї померлого інваліда І групи Великої Вітчизняної війни ОСОБА_4 легкового автомобіля марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626, який було визнано гуманітарною допомогою згідно протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України від 06.04.2006 року №26/ГД-10805. Однак, рішення Міністерством не було прийнято (а.с. 21).

Про направлення Департаментом соціального захисту населення до Міністерства соціальної політики звернення ОСОБА_3 останнього було повідомлено листом від 30.06.2016 року №3169 (а.с. 49).

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до статті 11-1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 06.04.2017 №2008-VIII повноваження щодо прийняття рішень про передачу легкових автомобілів, визнаних гуманітарною допомогою, у власність особам з інвалідність у разі користування ними понад 10 років, або у разі їх смерті - членам їхніх сімей, передані обласним державним адміністраціям. Внаслідок чого, всі справи, які не були розглянуті Міністерством, були передані Департаменту.

У зв'язку з вказаним, 07.09.2017 року на засіданні робочої групи з гуманітарної допомоги при Чернівецькій обласній державній адміністрації розглянуто звернення позивача щодо переоформлення гуманітарного автомобіля “Ауді-А6”, який належав його покійному батькові ОСОБА_4. Відповідно до протоколу №4 засідання робочої групи прийнято рішення про відмову позивачу у наданні дозволу на переоформлення зазначеного гуманітарного автомобіля у зв'язку з наявністю рішення Хотинського районного суду від 22.10.2013 року №724/2113/13-ц про повернення автомобіля Департаменту соціального захисту населення (а.с. 51-52).

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до окружного адміністративного суду з даним позовом.

До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно положень ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зобов’язаний перевірити дотримання вказаних критеріїв суб’єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" від 06.10.2005 року №2961-IV (Закон №2961-IV) держава гарантує розробку, виробництво технічних та інших засобів реабілітації та закупівлю спеціального автотранспорту, виробів медичного призначення та забезпечення ними інвалідів, дітей-інвалідів для соціальної адаптації, полегшення умов праці і побуту, спілкування інвалідів, дітей-інвалідів, поширює інформацію про таку продукцію.

Положеннями ч. 9 ст. 26 Закону №2961-IV встановлено, що перелік технічних та інших засобів реабілітації, порядок забезпечення ними інвалідів, дітей-інвалідів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону України від 21 березня 1991 року №875-XII "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, у тому числі визнаний гуманітарною допомогою, за бажанням членів його сім'ї може бути переданий у їх власність безоплатно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Матеріалами справи встановлено, що згідно протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України від 06.04.2006 року №26/ГД-10805 та наказу Головного управління праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації від 18.04.2006 рок №50 визнано гуманітарною допомогою автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 та було передано у користування покійному батьку позивача – ОСОБА_4, з правом передачі керування сину ОСОБА_3 (вперше).

Після смерті ОСОБА_4, засвідченої Свідоцтвом про смерть серії І-МИ№105739 від 25.06.2012 року, питання про належність автомобіля, отриманого ним в якості гуманітарної допомоги, вирішувалось на підставі нормативно-правових актів, чинних на час смерті, а саме постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів автомобілями» від 19.07.2006 року N 999.

Відповідно до п. 41 вказаного Порядку, автомобіль, отриманий інвалідом як гуманітарна допомога, після його смерті повертається (вилучається) головному управлінню соціального захисту і здається підприємству, що здійснює заготівлю та переробку металобрухту, або видається в порядку черговості інваліду, який перебуває на обліку.

Згідно з ст. 11-1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 року N1192-XIV (в редакції, що діяла на момент смерті ОСОБА_4), забезпечення інвалідів, дітей-інвалідів автомобілями, визнаними гуманітарною допомогою, здійснюється на умовах, передбачених законом, та у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід був забезпечений через органи праці та соціального захисту населення і користувався менше 10 років, може бути переданий у власність одному із членів сім'ї за рішенням Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України за умови сплати податків і зборів за ставками, діючими на день здійснення митного оформлення автомобіля. Якщо інвалід, дитина-інвалід користувався автомобілем більше 10 років, за бажанням членів його сім'ї автомобіль може бути переданий у їх власність безкоштовно.

У разі несплати членом сім'ї інваліда, дитини-інваліда податків і зборів (обов'язкових платежів) автомобіль повертається (вилучається) органам праці та соціального захисту населення у порядку та на умовах, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що рішенням Хотинського районного суду Чернівецької області №724/2113/13-ц від 22.10.2013 року, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Чернівецької області від 04.12.2013 року, задоволено позов Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації та зобов'язано ОСОБА_3 повернути департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації автомобіль "Ауді", № кузова №WAUZZZ4BZXN042626.

14.05.2015 року, частиною четвертою Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту окремих категорій ветеранів війни" № 426-VIII частини другу і третю статті 11-1 Закону України "Про гуманітарну допомогу" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., N 51, ст. 451; 2010 р., N 8, ст. 62; 2014 р., N 4, ст. 61) викладено в такій редакції:

- Частини другу і третю статті 11-1 Закону України "Про гуманітарну допомогу" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 51, ст. 451; 2010 р., № 8, ст. 62; 2014 р., № 4, ст. 61) викласти в такій редакції:

"Після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через органи соціального захисту населення, за бажанням членів їхніх сімей, спадкоємців передається їм у власність безоплатно за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У разі відсутності членів сім’ї, спадкоємців або у разі небажання членів сім’ї, спадкоємців отримати автомобіль, визначений у частині другій цієї статті, такий автомобіль повертається органам соціального захисту населення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України".

Відповідно до розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту окремих категорій ветеранів війни" №426-VIII визначено, що норми цього Закону щодо передачі безоплатно у власність членів сім'ї, спадкоємців автомобіля, визнаного гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через органи соціального захисту населення, поширюються також на випадки, коли смерть інваліда, дитини-інваліда та звернення членів сім'ї до органів соціального захисту населення про залишення їм автомобіля без сплати податків і зборів відбулися до набрання чинності цим Законом.

Таким чином, суд звертає увагу, що 14.05.2015 року нормами Закону України № 426-VIII врегульовано питання щодо можливості передачі автомобіля, визнаного як гуманітарна допомога, у власність позивачу на підставі постанови Кабінету Міністрів України №Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів автомобілями№ від 19.07.2006 року № 999, зміни до п. 41 якої були внесені 07.10.2015 року та визначено, що після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через головне управління соціального захисту населення, за бажанням членів їх сімей, спадкоємців передається їм у власність безоплатно за рішенням Мінсоцполітики.

У зв'язку з вказаними змінами законодавства, позивач 13.04.2016 року звернувся до відповідача з заявою про зняття з реєстрації автомобіля марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соцзахисту та надати дозвіл на перереєстрацію транспортного засобу. Однак, 20.09.2017 року відповідачем відмовлено у задоволені поданої заяви, мотивуючи свою відмову посиланнями на рішення Хотинського районного суду №724/2113/13-ц від 22.10.2013 року.

Згідно із ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Водночас, суд звертає увагу, що прийняття Закону України № 426-VIII від 14.05.2015 року було спрямоване на врегулювання спірних правовідносин до набрання ним чинності, з метою застосування чинного законодавства до правовідносин, що мали місце до його прийняття, в тому числі до правовідносин, що склались на момент смерті ОСОБА_4.

Таким чином, з 14.05.2015 року змінилось правове регулювання та застосування норм законодавства щодо перереєстрації транспортного засобу, визнаного як гуманітарна допомога. А відтак, суд вважає, що посилання Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації на рішення Хотинського районного суду №724/2113/13-ц від 22.10.2013 року не ґрунтуються на вимогах спеціального законодавства. Суд наголошує, що вказане судове рішення було прийняте до прийняття Закону України №426-VIII від 14.05.2015 року, а відтак норми, якими керувались суди, не можуть більше застосовуватись до спірних правовідносин, оскільки вказаним Законом змінено порядок їх врегулювання.

Також згідно листа Міністерства юстиції України від 29.04.2011 № 5149-0-26-11-18 щодо усунення суперечностей між положеннями нормативно-правових актів визначено, що при розв'язанні таких правових колізій, як правило, застосовуються загальновизнані прийоми тлумачення правових норм (надання переваги нормі, що має вищу юридичну силу, а у разі виявлення суперечностей (колізії) між положеннями різних нормативно-правових актів, які мають однакову юридичну силу, застосовуються положення нормативно-правового акта, який прийнято пізніше або який є спеціальним тощо).

Розділом ІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту окремих категорій ветеранів війни" № 426-VIII визначено, що норми цього Закону щодо передачі безоплатно у власність членів сім'ї, спадкоємців автомобіля, визнаного гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через органи соціального захисту населення, поширюються також на випадки, коли смерть інваліда, дитини-інваліда та звернення членів сім'ї до органів соціального захисту населення про залишення їм автомобіля без сплати податків і зборів відбулися до набрання чинності цим Законом.

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту окремих категорій ветеранів війни" № 426-VIII від 14.05.2015 року було прийнято пізніше, а тому саме положення цього законодавчого акту слід застосовувати до правовідносин, що виникли у цій справі.

Тому суд вважає, що висновки відповідача, викладені у листі від 20.09.2017 року, про відсутність підстав для зняти автомобіля марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соцзахисту та неможливість надати дозвіл на перереєстрацію транспортного засобу на ОСОБА_3 є безпідставними і необґрунтованими.

Враховуючи вимоги наведених законодавчих актів, а також у зв'язку із встановленням порушення права позивача щодо залишення за ним вказаного автомобіля, суд вважає, що для належного захисту порушеного права слід зобов'язати відповідача вирішити питання щодо зняття автомобіля марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соціального захисту населення та надати дозвіл на перереєстрацію вказаного транспортного засобу за позивачем. Тобто або самостійно вирішити порушене позивачем питання або доручити відповідальному органу здійснити вказані дії.

Виходячи з вищевикладеного суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги та зобов'язати Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації зняти гуманітарний автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соцзахисту, та надати дозвіл на перереєстрацію транспортного засобу, отриманого батьком ОСОБА_4 у якості гуманітарної допомоги, на ОСОБА_3, оскільки він постійно проживав з батьком до його смерті.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, суд приймає рішення про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації сплачений судовий збір в сумі 680,00 грн згідно квитанції №3 від 02.10.2017 року.

На підставі викладеного та керуючись статтями 11, 70, 71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд –

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації зняти гуманітарний автомобіль марки "Ауді А6", 1998 року випуску, номер кузова №WAUZZZ4BZXN042626 з обліку в органах соцзахисту, та надати дозвіл на перереєстрацію транспортного засобу, отриманого батьком ОСОБА_4 у якості гуманітарної допомоги, на ОСОБА_3, оскільки він постійно проживав з батьком до його смерті.

3. Стягнути на користь ОСОБА_3 (ід. номер НОМЕР_2, Чернівецька область, Хотинський район, с. Ярівка, вул. Федьковича, 4) суму судового збору в розмірі 680 (шістсот вісімдесят) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 38345436, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Головна, 245).

У відповідності до ст.ст. 185-186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, проголошення вступної та резолютивної частини рішення, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дні отримання копії постанови.

Згідно статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України постанова, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмовити у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя В.О. Григораш

Постанова в повному обсязі складена 05 грудня 2017 р.

Джерело: ЄДРСР 70760331
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку