open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 806/2256/17
Моніторити
Постанова /04.12.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 806/2256/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /04.12.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2017/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2017/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2017 року Житомир справа № 806/2256/17

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом

Державної служби України з питань праці в особі управління Держпраці у Житомирській області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про застосування заходів реагування,

встановив:

Державна служба України з питань праці в особі управління Держпраці у Житомирській області звернулась до суду з позовом до фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, в якому просить у звязку з загрозою життю та здоровю працівників застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

- монтаж, демонтаж, налагоджування, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- звалювання та розпилювання блоків природного каменю;

- верстата каменерозпилювального СК-01.00.000;

- верстата каменерізного відрізного ВКВ-350-3000;

- верстата полірувального СП-01.00.000;

- верстата полірувального СП-02.00.000;

- крана мостового електричного - заводський номер 427, вантажопідіймальність - 3,2т;

- електротельфера Т-10532 - заводський номер 1714506, вантажопідіймальність - 0,5т;

- навантажувача Львів, Т00553АМ, до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 10.08.2017 №1292/11-01106.

Заборонити фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 виконувати роботи підвищеної небезпеки та експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:

- монтаж, демонтаж, налагоджування, ремонт технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- звалювання та розпилювання блоків природного каменю;

- верстата каменерозпилювального СК - 01.00.000;

- верстата каменерізного відрізного ВКВ-350-3000;

- верстата полірувального СП-01.00.000;

- верстата полірувального СП-02.00.000;

- крана мостового електричного - заводський номер 427, вантажопідіймальність -3.2 т;

- електротельфера Т-10532- заводський номер 1714506, вантажопідіймальність - 0,5т;

навантажувача Львів, Т00553Ам, до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 01.08.2017 №1292/11-0106.

В обґрунтування позову зазначає, що працівниками управління Держпраці у Житомирській області було проведено позапланову перевірку ФОП ОСОБА_1 у сфері дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки складено акт перевірки субєкта господарювання (виробничого обєкта) від 10.08.2017 №1292/11-0106. Відповідачем самостійно не усунуто порушення вказані в акті перевірки від 10.08.2017 №1292/11-0106, відтак, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування.

Суд розглядає справу в порядку скороченого провадження у відповідності до ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.

Частиною першою статті 3 Конституції України проголошено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Основними завданнями Держпраці, зокрема, є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (підпункт 1 пункту 3 Положення).

В силу приписів пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Пунктом 7 Положення визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

У відповідності до абз. 1-2 ч. 1 ст. 39 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694-XII (зі змінами та доповненнями, надалі Закон № 2694-XII), посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Як вбачається з матеріалів справи, з 09.08.2017 по 10.08.2017, на підставі направлення на проведення перевірки від 08.08.2017 №1292, виданого відповідно до наказу №1435 від 08.08.2017, управлінням Держпраці у Житомирській області проведено позапланову перевірку суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, фактична адреса виробництва: пров. Бердичівський1, с.Романівка, Бердичівський район, Житомирська область, на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині використання і переробки мінеральної сировини, виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, про що складено акт від 10 серпня 2017 року №1292/11-0106 (а.с. 9-13).

Згідно зі розділом 5 акта перевірки виявлено ряд порушень, зокрема: Закону України "Про охорону праці" (відсутні дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки), нормативно-правових актів охорони праці (далі - НПАОП)0.00-4.12-05, НПАОП 0.00-1.01-07, НПАОП 40.1-1.21-98, НПАОП 26.7-1.01-85.

У звязку з виявленими порушення, зазначеними в акті перевірки розділі V рядках №№1,3,5,15 попереджено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва):

- монтаж, демонтаж, налагоджування, ремонт технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; звалювання та розпилювання блоків природного каменю.

У звязку з виявленими порушення, зазначеними в рідку №№ 2, 9 таблиці, попереджено про необхідність негайно припинити експлуатацію наступного обладнання:

- верстата каменерозпилювального СК - 01.00.000;

- верстата каменерізного відрізного ВКВ-350-3000;

- верстата полірувального СП-01.00.000;

- верстата полірувального СП-02.00.000;

- крана мостового електричного - заводський номер 427, вантажопідіймальність -3.2 т;

- електротельфера Т-10532- заводський номер 1714506, вантажопідіймальність - 0,5т;

навантажувача Львів, Т00553Ам, до усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 01.08.2017 №1292/11-0106.

Акт отримав та підписав фізична особа - підприємець ОСОБА_1 без заперечень і зауважень.

Охорона праці, згідно зі ч. 1 ст. 1 Закону № 2694-XII, - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

В силу приписів ст. 4 Закону № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах: пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

У відповідності до частини 1 статті 6 Закону № 2694-XII, умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Згідно зі ч. 1 ст. 13 Закону № 2694-XII, роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

За змістом ч.ч. 1, 3, 4 статті 21 Закону №2694-XII, виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці. Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Частинами 1, 3 статті 13 Закону №2694-XII визначено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці

Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно зі пунктом 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 877-V), на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому слід урахувати, що за змістом положень статті 39 Закону № 2694-XII передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб'єктом господарювання загрози життю та/або здоров'ю працівникам.

Відповідачем доказів щодо усунення порушення зазначених в акті перевірки №1292/11-0106 від 10.08.2017 та заперечень до суду не надано.

З огляду на встановлене, суд дійшов висновку, що недотримання фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 вимог закону у сфері охорони праці та промислової безпеки, зазначених в акті перевірки порушень, свідчать про наявність реальної загрози життю та здоров'ю людей, що є підставою для задоволення позовних вимог.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовна вимога про застосування до ФОП ОСОБА_1 заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки є обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.

Разом з цим, суд зазначає, що застосовані заходи реагування можуть бути скасовані судом за результатами розгляду заяви відповідача про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестануть існувати або будуть усунуті, відповідно до ст. 183-2 КАС України.

Щодо позовної вимоги про заборону відповідачу виконувати роботи підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, суд зазначає наступне.

Виклад вказаних позовних вимог не узгоджується із вимогами КАС України, оскільки такий захід реагування як заборона виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, не передбачений Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).

Окрім того, у КАС України та Законі відсутні положення, які б надавали право позивачу, який є суб'єктом владних повноважень, звертатися до суду з позовом до відповідача - суб'єкта господарювання з позовними вимогами про заборону виконання робіт та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 86, 158, 162, 183-2, 186, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Позов задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:

-монтаж, демонтаж, налагоджування, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- звалювання та розпилювання блоків природного каменю;

- верстата каменерозпилювального СК-01.00.000;

- верстата каменерізного відрізного ВКВ-350-3000;

- верстата полірувального СП-01.00.000;

- верстата полірувального СП-02.00.000;

- крана мостового електричного - заводський номер 427, вантажопідіймальність - 3,2т;

- електротельфера Т-10532 - заводський номер 1714506, вантажопідіймальність - 0,5т;

- навантажувача Львів, Т00553АМ.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова суду, прийнята в порядку скороченого провадження, виконується негайно, та крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя І.Е.Черняхович

Джерело: ЄДРСР 70711221
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку