open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/1422/16
Моніторити
Окрема ухвала /29.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /29.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /22.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /03.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /30.08.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.07.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /26.06.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.05.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.03.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.01.2017/ Господарський суд Одеської області Постанова /30.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /25.11.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /06.10.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.08.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /25.07.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /05.07.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.06.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /02.06.2016/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/1422/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Окрема ухвала /29.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /29.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /22.11.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /03.11.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /30.08.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.07.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /26.06.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.05.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.03.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.01.2017/ Господарський суд Одеської області Постанова /30.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /25.11.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /06.10.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.08.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /25.07.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /05.07.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.06.2016/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /02.06.2016/ Господарський суд Одеської області

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2017 року

Справа № 916/1422/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого: Кравчука Г.А.,

суддів: Алєєвої І.В., Поляк О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу

Громадської організації "Зеленомис"

на постанову

Одеського апеляційного господарського суду від 30.08.2017

у справі Господарського суду

№ 916/1422/16 Одеської області

за позовом

Громадської організації "Зеленомис"

до

1) обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Південна будівельна компанія", 2) товариства з обмеженою відповідальністю "СВТ-Ко", 3) Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області

про

визнання договорів припиненими

в судовому засіданні взяли участь представники:

позивача:

Русских С.Б., дов. від 12.06.2017;

відповідача-1:

не з'явились;

відповідача-2:

не з'явились;

відповідача-3:

не з'явились,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2016 року об'єднання громадян-власників садиб житлового комплексу "Зеленомис", після приведення документів у відповідність із Законом України "Про громадські об'єднання" - Громадська організація "Зеленомис" (далі - Громадська організація) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою, у якій просило визнати припиненими: договір оренди земельних ділянок, загальною площею 12,964 га., укладений 19.01.2005 між Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області (ділі - Рада) та товариством з обмеженою відповідальністю "СВТ-Ко" (далі - Товариство), зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 04.03.2005 за № 040552400005; договір суборенди землі № 01-02/06, загальною площею 2,068 га., укладений 13.12.2006 між Товариством та обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Південна будівельна компанія" (далі - Кооператив), зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 26.01.2007 за № 040552400005; договір суборенди землі, загальною площею 2,737 га., укладений 13.12.2006 між Товариством та Кооперативом, зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорі оренди землі 26.01.2007 за №040552400005.

Позовні вимоги Громадська організація, посилаючись на норми Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та Закону України "Про оренду землі" обґрунтовувала тим, що її членами набуто право власності на житлові будинки та земельні ділянки, що розміщені на території мікрорайону "Зелений мис" в селі Крижанівка Комінтернівського району Одеської області та які були надані Радою в оренду Товариству, а останнім - в суборенду Кооперативу та які в свою чергу, порушуючи їх право користування своєю власністю, змушують їх укладати договори на обслуговування своїх житлових будинків та на користування житлово-комунальними послугами виключно з ними, як із орендарями земельних ділянок, що належать членам Громадської організації на праві приватної власності.

Спір розглядався судами неодноразово.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 26.06.2016 (суддя Демешин О.А.) у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 30.08.2017 (колегія суддів: Діброва Г.І., Принцевська Н.М., Колоколов С.І) рішення Господарського суду Одеської області від 26.06.2016 залишено без змін.

Судові рішення мотивовані посиланнями на ту обставину, що для припинення дії спірних договору оренди землі і договорів суборенди землі мали звертатись безпосередньо власники житлових будинків, об'єктів і споруд щодо тієї частини земельної ділянки, яка належить їм на праві приватної власності, тоді як Громадська організація не є ані стороною спірних договорів оренди і суборенди, ані власником об'єктів нерухомості на спірних земельних ділянках, що свідчить про відсутність порушеного права саме у юридичної особи - Громадської організації.

Громадська організація звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.08.2017 та рішення Господарського суду Одеської області від 26.06.2016 та постановити нове рішення про задоволення позову. Викладені у касаційній скарзі вимоги Громадська організація обґрунтовує посиланням на обставини справи та приписи ст. 141 ЗК України, ст.ст. 7, 19, 31 Закону України "Про оренду землі" та ст.ст. 1, 21 Закону України "Про громадські організації".

Інші учасники спору не скористались правом, наданим статтею 1112 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та не надіслали до Вищого господарського суду України відзиву на касаційну скаргу Громадської організації.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарськими судами першої та другої інстанцій норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення та постанови, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга Громадської організації не підлягає задоволенню, враховуючи наступне.

Місцевим та апеляційним господарськими судами на підставі матеріалів справи встановлено, що:

- 19.01.2005 між Радою (орендодавець) та Товариством (орендар) було укладено договір оренди земельних ділянок, згідно якого орендодавець на підставі свого рішення № 596-IV від 05.01.2005 передає терміном на 50 років, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельні ділянки площею 12,964 га., які знаходяться на території Крижанівської сільської ради, с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області, а саме: ділянка 1 (кадастровий номер НОМЕР_1) площею 11,983 га. (в тому числі по угіддях: рілля - 10,494 га., пасовища - 1,258 га., під зеленими насадженнями - 0,231 га., в зоні дії сервітуту (використання земельної ділянки для ремонту ліній електропередач) - 0,256 га.; в зоні дії обмеження (виконання земельних робіт на глибині більше 0,3 метра та планування ґрунту) 0,772 га.; ділянка 2 (кадастровий номер НОМЕР_2) площею 0,981 га. (в тому числі по угіддях: пасовища - 0,981 га., в зоні дії сервітуту (використання земельної ділянки для ремонту ліній електропередач) - 0,157 га. Цільове призначення земельних ділянок - для розміщення жилого мікрорайону і об'єктів соціального-культурного призначення "Зелений мис", за адресою: с. Крижанівка (територія Крижанівської сільської ради) Комінтернівського району Одеської області. Зазначений договір оренди земельних ділянок було зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 04.03.2005 за №04055240005;

- 13.12.2006 між Товариством (орендар) та Кооперативом (суборендар) були укладені договір суборенди землі № 01-02/06 та договір суборенди землі б/н, за умовами яких, орендар на підставі договору оренди земельних ділянок від 04.03.2005 № 040552400005 надає терміном на 48 років, а суборендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки загальною площею 2,068 га. та 2,737 га. відповідно, які знаходиться на території ж/г "Зелений мис" Крижанівської сільської ради, с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області. Дані договори суборенди землі було зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 26.01.2007 за №040552400005;

- починаючи з 2005 року на орендованій земельній ділянці Товариством проводилось будівництво індивідуальних житлових будинків на підставі договорів про участь у будівництві житлового будинку у вказаному житловому мікрорайоні;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення та передачу у власність ОСОБА_2 та іншим громадянам (всього 40 чоловік) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" № 234-V від 19.03.2007 вирішено: вилучити земельну ділянку, загальною площею 4,645 га. - ріллі, як частину земельних ділянок, загальною площею 12,964 га., що перебувають в довгостроковій оренді у Товариства (договір оренди земельних ділянок від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за №040552400005), наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; затвердити проект землеустрою, щодо відведення та передачу у власність ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 40 чоловік) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) загальною площею 4,645 га.; передати у власність гр. ОСОБА_2 та іншим 40 громадянам України, згідно додатку, земельні ділянки загальною площею 4,645 га. ріллі, із земель житлової та громадської забудови, що перебувають в користуванні Товариства; внести зміни до земельно-кадастрової документації, згідно з вимогами чинного законодавства; зобов'язати Товариство переукласти договір оренди земельної ділянки (від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за №040552400005) та встановити загальну площу орендованої землі 8,319 га. терміном до 04.03.2055 включно;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення та передачу у власність гр. ОСОБА_4 та ОСОБА_5 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" № 449 від 21.01.2008 вирішено: вилучити земельну ділянку, загальною площею 0,140 га. ріллі, як частину земельних ділянок, загальною площею 8,179 га., що перебувають в довгостроковій оренді у Товариства (договір оренди земельних ділянок від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 року за № 040552400005), наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; затвердити проект землеустрою, щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_4 та гр. ОСОБА_6 у власність, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) загальною площею 0,140 га.; передано у власність гр. ОСОБА_4 земельну ділянку загальною площею 0,06 га. ріллі та гр. ОСОБА_5 земельну ділянку загальною площею 0,08 га. ріллі, із земель житлової та громадської забудови, що перебувають в користуванні Товариства; внести зміни до земельно-кадастрової документації, згідно з вимогами чинного законодавства; зобов'язати Товариство переукласти договір оренди земельної ділянки (від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за №040552400005) та встановити загальну площу орендованої землі 7,519 га, терміном на 49 років;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_7 та іншим громадянам (всього 36 осіб) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" №486-V від 25.04.2008 вирішено: дати дозвіл на складання проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам (згідно додатку), для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) загальною площею 5,312 га., у тому числі: 0,179 га. ріллі, із земель, що знаходяться в довгостроковій оренді ТОВ "Жоволі Плюс" (договір оренди від 16.11.2006, зареєстрований 05.12.2006 за № 040652400022) наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; 4,926 га. ріллі, із земель, що знаходяться в довгостроковій оренді Товариства (договір оренди від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за № 040552400005) наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; 0,207 га. під проїздами, проходами, площадками, із земель які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; зобов'язати громадян замовити виготовлення проекту відведення земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та складання державного акта на право власності на земельну ділянку; встановити Товариству загальну площу орендованої землі 2,653 га. та зобов'язати укласти додаткову угоду щодо внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за № 040552400005; встановити ТОВ "Жоволі Плюс" загальну площу орендованої землі 0,473 га. та зобов'язати укласти додаткову угоду щодо внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 16.11.2006, зареєстрований 05.12.2006 за № 040652400022;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_7 та іншим громадянам (всього 35 чоловік) у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" № 571-V від 30.09.2008 вирішено: вилучити земельну ділянку, загальною площею 0,179 га. ріллі, із земель, що знаходяться в довгостроковій оренді ТОВ "Жоволі Плюс" (договір оренди від 16.11.2006, зареєстрований 05.12.2006 за № 040652400022) наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; вилучити земельну ділянку, загальною площею 4,866 га. ріллі, із земель, що знаходяться в довгостроковій оренді Товариства (договір оренди від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за № 040552400005) наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; вилучити земельну ділянку, загальною площею 0,207 га. під проїздами, проходами, площадками із земель житлової та громадської забудови, які не надані у власність або користування та не відносяться до земель загального користування, а перебувають у запасі Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; передати у власність гр. ОСОБА_7 та іншим 35 громадянам України, згідно додатку, земельні ділянки загальною площею 5,252 га. ріллі, із земель житлової та громадської забудови; зареєструвати та видати гр. ОСОБА_7 та іншим 35 громадянам України згідно додатку, державні акти на право власності на земельні ділянки; внести зміни до земельно-кадастрової документації, згідно з вимогами чинного законодавства; зобов'язати Товариство та ТОВ "Жоволі Плюс" переукласти договори оренди земельних ділянок та провести реєстрацію згідно існуючого законодавства;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок громадянам ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" № 610-V від 13.03.2009 вирішено: дати дозвіл на складання проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок у власність наступним громадянам України: ОСОБА_8, загальною площею 0,027 га. ріллі, ОСОБА_9, загальною площею 0.033 га. ріллі, ОСОБА_10, загальною площею 0,06 га. ріллі, із земель, що знаходяться в довгостроковій оренді Товариства, наданих для розміщення жилого мікрорайону І і об'єктів соціально-культурного призначення "Зелений мис" на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); зобов'язати вищевказаних громадян замовити виготовлення проекту відведення земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та складання державного акта на право власності на земельну ділянку; встановити Товариству загальну площу орендованої земельної ділянки 2,531 га. та зобов'язати укласти додаткову угоду щодо внесення змін в договір оренди земельних ділянок від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за №040552400005;

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_11, гр. ОСОБА_9 та гр. ОСОБА_12 у власність, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в с. Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області" № 846-V від 12.07.2010 вирішено: вилучити земельну ділянку, загальною площею 0,12 га. ріллі, як частину земельної ділянки, загальною площею 12,964 га., що перебуває в довгостроковій оренді у Товариства (договір оренди земельних ділянок від 19.01.2005, зареєстрований 04.03.2005 за № 040552400005) на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; затвердити проект землеустрою, щодо відведення земельних ділянок: гр. ОСОБА_8 - 0,027 га. ріллі по АДРЕСА_2; гр. ОСОБА_13 - 0,033 га. ріллі по АДРЕСА_1; гр. ОСОБА_12 - 0,060 га. по АДРЕСА_3, у власність, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в с. Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; передати у власність: гр. ОСОБА_8 земельну ділянку площею 0,027 га. ріллі в АДРЕСА_2; гр. ОСОБА_9 земельну ділянку площею 0,033 га. ріллі в АДРЕСА_1; гр. ОСОБА_12 земельну ділянку площею 0,060 га. ріллі в АДРЕСА_3, із земель житлової та громадської забудови, що перебувають в користуванні Товариства; зареєструвати та видати гр. ОСОБА_8, гр. ОСОБА_9 та ОСОБА_12 державні акти на право власності на земельні ділянки; внести зміни до земельно-кадастрової документації, згідно з вимогами чинного законодавства; зобов'язати Товариство переукласти договір оренди земельної ділянки та провести реєстрацію згідно існуючого законодавства.

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що:

- після закінчення будівництва індивідуальних житлових будинків на території мікрорайону "Зелений мис" з кожним із власників були складені та підписані акти приймання будинків в експлуатацію та оформлено право власності на житлові будинки та видані державні акти на право власності на земельні ділянки, що розташовані в с. Крижанівка Комінтернівського району Одеської області;

- 22.06.2012 власниками індивідуальних житлових будинків, які мешкають на території зазначеного мікрорайону було засновано та зареєстровано Об'єднання громадян-власників садиб житлового комплексу "Зеленомис", яке після приведення документів у відповідність із Законом України "Про громадські об'єднання" перейменовано у Громадську організацію "Зеленомис";

- Рішенням Крижанівської сільської ради "Про затвердження генерального плану села Крижанівка, Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка та затвердження генерального плану села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області поєднаного з детальним планом території села Ліски" № 1002-VI від 17.10.2014 вирішено: затвердити генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Крижанівка; затвердити генеральний план села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Ліски;

- згідно листа Крижанівської сільської ради № 02-13/608 від 16.05.2016 зміни до договору оренди земельних ділянок від 19.01.2005, укладеного між Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та Товариством, зареєстрованого 04.03.2005 за № 040552400005, в частині загальної площі орендованих земельних ділянок на підставі рішень 9 сесії Крижанівської сільської ради V скликання № 234-V від 19.03.2007, 14 сесії Крижанівської сільської ради V скликання № 449-V від 21.01.2008, 16 сесії Крижанівської сільської ради V скликання № 471-V від 30.09.2008, 19 сесії Крижанівської сільської ради V скликання № 610-V від 13.03.2009 не вносилися.

Приписами статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) встановлено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх порушених прав та охоронюваних законом інтересів, державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України (частина перша статті 2 ГПК України).

Відтак, за встановленим законодавчим приписом, право на звернення до господарського суду державних та інших органів повинно бути прямо передбачено законодавчими актами України.

В силу наведеної правої норми, завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, отже, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у позові.

Згідно з частинами першою, третьою статті 1 Закону України "Про громадські об'єднання" громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема, економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Відомості про мету (цілі) та напрями діяльності громадського об'єднання має містити його статут (стаття 11 Закону України "Про громадські об'єднання").

Статтями 1 та 21 Закону України "Про громадські об'єднання" громадським організаціям надано право звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами.

При цьому, право громадських організацій на звернення до суду із відповідними позовами у розумінні пункту другого частини першої статті 21 Закону України "Про громадські об'єднання" є загальною прерогативою та обмежено певними категоріями правовідносин, з якими безпосередньо пов'язана статутна діяльність громадських організацій, та законодавством, яке безпосередньо регулює відповідні правовідносини.

Відповідно до пункту 2.1 Статуту Громадської організації "Зеленомис" основними напрямами діяльності організації є забезпечення захисту прав її членів та/або інших осіб, в тому числі права власності та/або права користування належним нерухомим майном на території села Крижанівка Лимнського району Одеської області, а також права користування землями загального користування для вільного проходу та проїзду.

У рішенні Конституційного Суду України від 28.11.2013 № 12-рп/2013 у справі за конституційним зверненням асоціації "Дім авторів музики в Україні" щодо офіційного тлумачення положень пункту 7 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" у взаємозв'язку із положеннями пункту "г" частини 1 статті 49 Закону України "Про авторське право і суміжні права" зазначено, що громадська організація може захищати в суді особисті немайнові та майнові права як своїх членів, так і права та охоронювані законом інтереси інших осіб, які звернулися до неї за таким захистом, лише у випадках, якщо таке повноваження передбачено у її статутних документах та якщо відповідний закон визначає право громадської організації звертатися до суду за захистом прав та інтересів інших осіб.

Разом з тим, Закон України "Про громадські об'єднання" не передбачає право громадських об'єднань на звернення до суду за захистом інтересів інших осіб, у тому числі і засновників таких об'єднань, органів державної влади, органів місцевого самоврядування; відсутні такі положення і в законодавстві, що регламентує земельні правовідносини, Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні".

В силу статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" практика Європейського суду з прав людини є обов'язковою для застосування судами України як джерела права.

Разом з тим, якщо певне рішення Європейського суду з прав людини застосовується в подальшому національними судами при розгляді інших спорів, то сам по собі результат вирішення справи Європейським судом з прав людини, окремі його висновки в конкретній справі, вирвані з контексту та відірвані від обставин справи, не повинні бути формальним приводом для аналогічного результату вирішення спору.

Так, у рішенні у справі "Л’Ераблієр А.С.Б.Л. проти Бельгії" (L'Erabliиre A.S.B.L. v. Belgium) від 24.02.2009, в якій екологічною організацією оскаржувалась відмова держави у перегляді дозволу на розширення сміттєвого полігону, Європейський суд дійшов висновку щодо можливості громадської організації здійснювати захист суспільних інтересів в судовому порядку відповідно до статті 6 Конвенції, у випадку, якщо мета такого захисту обмежується просторовими та часовими межами, виходячи з обставин даної справи і особливої природи оспорюваного заходу, з урахуванням статусу організації-заявника та його членів; відповідно, питання, порушене організацією-заявником, має достатній зв'язок з правом, на підставі якого він може стверджувати, що володіє ним як юридична особа, для того щоб стаття 6 Конвенції була прийнятною.

У справі Національна група інформації та протидії заводу "Мелокс" - Група "Ні заводу "Мелокс" та змішаному оксидному паливу" проти Франції (Collectif national d'information et d'opposition а l'usine Melox - Collectif Stop Melox et Mox v. France №75218/01, 28.03.2006), де уряд Франції, перш за все посилався на відсутність порушеного права позивача, суд також прийшов до висновку що, якщо предметом розгляду був в значній мірі захист спільних інтересів, "спір", порушений асоціацією - заявником мав на додаток достатній зв'язок з "правом", яке належить їй як юридичній особі на підставі статті 6 § 1 Конвенції".

Враховуючи викладене, встановивши, що спірними договором оренди земельної ділянки, загальною площею 12,964 га., укладеним 19.01.2005 між Радою та Товариством, договором суборенди землі № 01-02/06, загальною площею 2,068 га., укладеним 13.12.2006 між Товариством та Кооперативом та договором суборенди землі, загальною площею 2,737 га., укладеним 13.12.2006 між Товариством та Кооперативом не порушуються права чи охоронювані законом інтереси Громадської організації, суди попередніх інстанцій дійшли правильних висновків про відсутність правових підстав для припинення дії спірних договорів за позовом саме Громадської організації.

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Приписами статті 141 ЗК України унормовано, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд (частина перша статті 319 ЦК України).

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).

В силу статей 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (стаття 19 Конституції України).

Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільської ради віднесено розпорядження землями територіальних громад та передача земельних ділянок комунальної власності у користування.

Як встановлено положеннями статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Як передбачено статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Положеннями статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" унормовано, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів;

створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об'єктів благоустрою.

Суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни (стаття 12 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").

До об'єктів благоустрою населених пунктів згідно статті 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" належать: території загального користування:

а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам'ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики;

б) пам'ятки культурної та історичної спадщини;

в) майдани, площі, бульвари, проспекти;

г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки.

Згідно зі статтею 15 України "Про благоустрій населених пунктів" органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об'єктів.

Вищенаведене дозволяє дійти висновку про те, що реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин Крижанівська сільська рада Комінтернівського району Одеської області зобов'язана діяти виключно в інтересах її територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.

Таким чином, враховуючи встановлені судами попередніх інстанцій та викладені вище обставини даної справи, слід зазначити, що саме до повноважень Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області належить вирішення питання про порушення спірними договорами оренди від 19.01.2005 та суборенди від 13.12.2006 прав та охоронюваних законом інтересів власників земельних ділянок, переданих Радою в оренду, а Товариством в суборенду за спірними договорами, тому саме Рада зобов'язана ініціювати припинення дії вказаних договорів.

Доводи касаційної скарги Громадської організації наведених висновків судів щодо відсутності порушення прав чи охоронюваних законом інтересів Громадської організації спірним правочином не спростовують і не впливають на них.

На підставі викладеного колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що відповідно до вимог ст. 43 ГПК України постанова Одеського апеляційного господарського суду від 30.08.2017 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи касаційної скарги Громадської організації зводяться до переоцінки доказів та не спростовують висновків суду апеляційної інстанції, у зв'язку з чим підстав для її скасування не вбачається.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 та 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Громадської організації "Зеленомис" залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.08.2017 у справі № 916/1422/16 Господарського суду Одеської області - без змін.

Головуючий суддя Г.А. Кравчук

Суддя І.В. Алєєва

Суддя О.І. Поляк

Джерело: ЄДРСР 70653409
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку