open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23.11.2017

Справа № 920/961/17

за позовом Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” в особі Регіональної філії “Донецька залізниця” Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця”, м. Лиман,

до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «УКРПОЛІМЕТ», м. Суми,

про стягнення 216505 грн. 00 коп.,

Суддя Резніченко О.Ю.

Представники :

Від позивача: ОСОБА_2 (довіреність № Ц/з-04/284-16 від 11.10.2016);

Від відповідача в режимі відеоконференції: не з’явився;

У засіданні брала участь секретар судового засідання – Мудрицька С.Ю.,

Суть спору: позивач подав позовну заяву, в якій просить суд стягнути з відповідача 216505 грн. 00 коп. штрафу за невірно визначену масу вантажу у перевізному документі.

Позивач наполягає на задоволенні позовних вимог.

Відповідач у судове засідання не з’явився, обґрунтованого письмового відзиву на позовну заяву не подав, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.

В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Суду у справах Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013, Папазова та інші проти України, no. 32849/05, 20796/06, 14347/07 та 40760/07, від 15.03.2012).

Враховуючи визначений ст. 69 Господарського процесуального кодексу України строк вирішення спору, достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позиції по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів у справі.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні, причину неявки суду не повідомив, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином, у дане судове засідання клопотання про відкладення розгляду справи не надходило, згідно зі ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

13.04.2017 за залізничною накладною № 36673481 зі станції Лужани Львівської залізниці відповідач здійснив відправлення вантажу (пакети з легковагових стальних відходів та лому) на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці.

Відповідно до змісту накладної, зокрема граф 19, 24, 26, 28 вантаж завантажено у вагон № 66934233 вантажовідправником, маса вантажу визначена відправником на автомобільних вагах та становить 65600 кг. Вартість перевезення вагону складає 43301 грн. 00 коп.

На станції Волноваха на підставі ст. 24 Статуту залізниць України залізницею було здійснено контрольне комісійне переважування вагону під час якого виявлено, що вказана вантажовідправником у накладній маса вантажу не відповідає дійсній масі. Різниця між масою нетто по накладній та масою нетто при перевірці становить -2600кг. За наслідками переважування складено комерційний акт № 486202/41 від 25.04.2017.

З комерційного акту вбачається, що на проміжній ст. Волноваха Донецької залізниці проведене контрольне переважування вагону на справних 150тн вагонних вагах ст. Волноваха (держповірка 15.02.2017, контрольний огляд - повірка 15.02.2017), з повною зупинкою і розчепленням вагонів. Згідно з документом: брутто – не вказано, тара – 25 000 кг, нетто – 65600 кг. Фактично, при переважуванні вагону: брутто – 88000 кг, тара 25 000 кг (згідно з документом), нетто – 63000 кг, що менше ваги вказаної у документі на 2600 кг. У технічному відношенні вагон справний. Комісійне переважування проведено комерційним агентом ОСОБА_3, у присутності ДСЗ ОСОБА_4 З моменту прибуття та до відправлення вагон перебував під охороною.

На підставі ст. ст. 24, 118, 122 Статуту залізниць України позивач просить суд стягнути з відповідача штраф в сумі 216505 грн. 00 коп. за неправильно зазначену в накладній масу вантажу.

Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 6 Статуту залізниць України та п. 1.2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 року встановлено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Відповідно до ст.ст. 22, 23, 24 Статуту залізниць України, за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов'язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов'язується сплатити за перевезення встановлену плату. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Статтею 37 Статуту залізниць України визначено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса.

Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом.

Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо).

Маса вантажів визначається відправником.

Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно до п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення (ст. 7, 9, 13, 22, 24, 37, 39 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. N 644, загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. За домовленістю відправника, залізниці та одержувача вантажу можуть бути встановлені інші способи визначення маси вантажу. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов'язаний зазначити в накладній.

Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 року N 442, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2012 року за N 1716/22028, та інших нормативно-правових актів.

Згідно з п. 22 Правил видачі вантажів (ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту) затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. N 644, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

З накладної вбачається, що вантаж завантажено у вагон № 66934233 вантажовідправником, маса вантажу визначена відправником на автомобільних вагах та становить 65600 кг.

Контрольна перевірка маси вантажу на станції Волноваха згідно з даними комерційного акту проводилася на справних 150тн вагонних вагах ст. Волноваха, держповірка 15.02.2017, що підтверджується технічним паспортом засобу вимірювальної техніки № 21 (а.с. 42-45).

Таким чином, при контрольній перевірці маси вантажу, масу визначено тим самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення відповідачем, а саме шляхом зважування (вимірювання маси вантажу на вагах).

Як вбачається з комерційного акту № 486202/41 від 25.04.2017 при переважуванні визначено масу брутто 88000 кг, масу тари – 25 000 кг (згідно з документом), масу нетто – 63000 кг; маса нетто на 2600 кг менше, ніж вказано у накладній № 36673481.

Стаття 122 Статуту залізниць України встановлює, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Стаття 118 Статуту залізниць України визначає, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

У застосуванні статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відповідних відомостей є акт загальної форми або комерційний акт, складений у випадках, передбачених статтею 129 Статуту.

За приписами вказаної норми, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається, в тому числі для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Правила складання актів (стаття 129 Статуту), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. N 334, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за N 567/6855.

З комерційного акту вбачається, що останній містить інформацію про відправника та одержувача вантажу, на ньому проставлено штемпель станції Волноваха Донецької Залізниці, а також детально описано відомості про вагон, його вантажопідйомність, технічний стан, спосіб визначення маси вантажу, обставини, за яких виявлено порушення (розділи А, Б, В, Ґ, Д).

Згідно з п. 8 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), у залізничній накладній № 36673481 про складений комерційний акт проставлена відмітка.

Таким чином судом встановлено, що комерційний акт № 486202/41 від 25.04.2017 за формою та змістом відповідає вимогам чинного законодавства України, складений та підписаний повноважними особами. Доказів на підтвердження недостовірності акта, як доказу вчинення спірного порушення у сфері господарювання, відповідачем не подано.

Відповідно до накладної провізна плата за вагон від станції Лужани Львівської залізниці до станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці становить 43301 грн. 00 коп. Таким чином сума штрафу складає 216505 грн. 00 коп. виходячи з приписів ст.ст. 122, 118 Статуту залізниць України.

На підставі викладених встановлених судом обставин, оскільки факт невідповідності маси вантажу, зазначеної у перевізному документі підтверджується комерційним актом № 486202/41 від 25.04.2017, відповідачем не подано належних та допустимих доказів на спростування вказаного факту, вимоги позивача про стягнення з відповідача 216505 грн. 00 коп. штрафу є правомірними, обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Виходячи з фактичних обставин справи, відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладаються витрати по сплаті судового збору.

Керуючись ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Укрполімет» (проспект Курський, буд. 105, офіс 2, 40020, код ЄДРПОУ 36191760) на користь Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” (вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, 03680, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії “Донецька залізниця” Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” (вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, 84404, код 40150216) 216505 грн. 00 коп. штрафу, 3247 грн. 58 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 24.11.2017

Суддя О.Ю. Резніченко

Джерело: ЄДРСР 70487075
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку