Справа № 822/2687/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2017 року
м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:
головуючого-судді
ОСОБА_1
при секретарі
ОСОБА_2
за участі:
представника позивача ОСОБА_3 представника відповідача ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_5 до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА _5 звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 30.06.2017 року № 146453-13 і № 146454-13, якими йому визначено суму податкового зобов'язання з транспортного податку з фізичних осіб за 2017 рік в загальному розмірі 50 000,00 грн.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначає, що автомобілі, які належать йому на праві власності, не об'єктом оподаткування, оскільки відповідно до розрахунку Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 11.05.2017 року вартість автомобіля марки TOYOTA, моделі SEQUOIA становить 1196725,76 грн, марки BMW, моделі X5 - 1183977,93 грн. Вважає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення суперечать приписам статті 58 Конституції України щодо дії закону в часі. Вказує, що транспортний податок, який відноситься до місцевих податків, встановлений рішенням 4 сесії Хмельницької міської ради № 2 від 27.01.2016 року. Тому, відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК України, яким передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період), встановлений цим рішенням транспортний податок на автомобілі, середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, може нараховуватися не раніше 2018 року.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник Головного управління ДФС у Хмельницькій області подав до суду заперечення, в яких просить суд у задоволенні позову відмовити. Вказує, що сума податкового зобов'язання по транспортному податку в загальному розмірі 50 000,00 грн, контролюючим органом обчислена і відображена в оскаржуваних податкових повідомленнях-рішеннях правомірно. Зазначає, що автомобілі марки TOYOTA, моделі SEQUOIA та марки BMW, моделі X5, які перебувають у власності у позивача, включені до переліку автомобілів, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2017 року. Також вказує, що 01.01.2017 набрав чинності закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" № 1791-VІІІ від 20.12.2016 року. Пунктом 4 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень цього закону встановлено, що в 2017 році до прийняття рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 ПК України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити з урахуванням наведеного нижче.
Суд встановив, що у власності позивача - ОСОБА_5 перебувають автомобіль марки TOYOTA, моделі SEQUOIA, 2013 року випуску, кузов №5TDDW5G19DS091428, об'єм двигуна 5663 куб.см (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № СХТ 865958) та автомобіль марки BMW, моделі X5, 2016 року випуску, кузов №WBAKS810400S49270, об'єм двигуна 2993 куб.см (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № СХO 149862).
Керуючись підпунктом 267.6.2. пункту 267.6 статті 267 ПК України, 30.06.2017 року Головне управління ДФС у Хмельницькій області прийняло податкове повідомлення-рішення № 145453-13 та № 146454-13, кожним з яких визначена сума податкових зобов'язань з транспортного податку з фізичних осіб у розмірі 25 000,00 грн за 2017 рік.
Зазначені податкові повідомлення-рішення позивач оскаржив до суду.
Досліджуючи правомірність спірних податкових повідомлень-рішень, суд враховує зазначене нижче.
01.01.2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" № 71-VIII від 28.12.2014 року, яким запроваджений транспортний податок.
Підпунктом 267.1.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України визначено, що платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, у тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 ПК України є об'єктами оподаткування.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" № 1791-VІІІ від 20.12.2016 року, який набрав чинності 01.01.2017 року, підпункт 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 ПК України викладений у новій редакції.
Підпунктом 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України встановлено, що об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 01 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об'єму циліндрів двигуна, типу пального.
Щороку до 01 лютого податкового (звітного) року центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, на своєму офіційному веб-сайті розміщується перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, який повинен містити такі дані щодо цих автомобілів: марка, модель, рік випуску, об'єм циліндрів двигуна, тип пального.
Базою оподаткування відповідно до підпункту 267.3.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України є легковий автомобіль, що є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
За змістом пункту 267.4 статті 267 ПК України ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000,00 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
Згідно з підпунктом 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 ПК України податок на майно належить до місцевих податків.
Відповідно до статті 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Отже, транспортний податок є місцевим податком.
Підпунктом 12.3.1 пункту 12.3 статті 12 ПК України передбачено, що встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до підпункту 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 ПК України сільськими, селищними, міськими радами при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов'язково визначаються об'єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов'язкові елементи, визначенні статтею 7 ПК України з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII ПК України для відповідного місцевого податку чи збору.
Пунктом 7.1 статті 7 ПК України передбачено, що під час встановлення податку обов'язково визначаються такі елементи: платники податку; об'єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
Рішенням 4 сесії № 2 від 27.01.2016 року Хмельницька міська рада встановила в м. Хмельницькому транспортний податок та затвердила Положення про порядок обчислення та сплати транспортного податку в м. Хмельницькому.
Відповідно до пункту 3.1 вказаного Положення об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Рішенням позачергової 10 сесії № 8 від 29.12.2016 року Хмельницька міська рада у відповідності до положень закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" внесла зміни до вищевказаного Положення. Зокрема, визначила, що об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Пунктом 4 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" № 1791-VІІІ від 20.12.2016 року встановлено, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Отже, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 123, підпунктом 12.4.3 пункту 12.4 та пунктом 12.5 статті 12 ПК України вимоги щодо оприлюднення рішення про встановлення місцевих податків та зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період), не поширюються на прийняті органом місцевого самоврядування на виконання закону України № 1791-VІІІ від 20.12.2016 року рішення про встановлення місцевих податків на 2017 рік.
Таким чином, із набранням чинності вказаними положеннями ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України № 1791-VІІІ від 21.12.2016 року та рішенням 4 сесії Хмельницької міської ради № 2 від 27.01.2016 року щодо об'єкта оподаткування), власники транспортних засобів, з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, є платниками транспортного податку.
Суд встановив, що у переліку легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня 2017 (звітного) року, який міститься на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, вказані, зокрема, автомобіль марки TOYOTA, моделі SEQUOIA, з об'ємом циліндрів двигуна не менше 5700 куб.см та автомобіль марки BMW, моделі X5, з об'ємом циліндрів двигуна не менше 3000 куб.см.
Разом з тим, відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № СХТ 865958 автомобіль позивача марки TOYOTA, моделі SEQUOIA має об'єм циліндрів двигуна 5663 куб.см, відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № СХO 149862 автомобіль позивача марки BMW, моделі X5 має об'єм циліндрів двигуна 2993 куб.см,
Таким чином, об'єм циліндрів двигуна автомобілів, які належать позивачу, є меншим, ніж визначений Міністерством економічного розвитку і торгівлі України у відповідному переліку.
Представник відповідача не виконав вимогу суду, не обґрунтував підстави округлення такого об'єму циліндрів двигуна та не надав розрахунок середньоринкової вартості зазначених автомобілів станом на 01 січня 2017 року.
Згідно з положеннями частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, суд вважає, що контролюючий орган не довів те, що автомобіль марки TOYOTA, моделі SEQUOIA та автомобіль марки BMW, моделі X5 є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України.
Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В процесі судового розгляду відповідач не довів правомірності прийняття податкових повідомлень-рішень від 30.06.2017 року № 146453-13, № 146454-13, тому, позовні вимоги про їх скасування підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись Конституцією України, Податковим кодексом України, статтями 11, 71, 72, 94, 158-163, 186, 254 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 30 червня 2017 року №146453-13 і №146454-13.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови складено 15 листопада 2017 року
Суддя
/підпис/
ОСОБА_1
"Згідно з оригіналом" Суддя
ОСОБА_1