open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
6 Справа № 918/34/17
Моніторити
Постанова /05.12.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.03.2018/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /28.11.2017/ Господарський суд Рівненської області Постанова /13.11.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.10.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.07.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.07.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.05.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.04.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /20.03.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.02.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /23.01.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.01.2017/ Господарський суд Рівненської області
emblem
Справа № 918/34/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.12.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /08.05.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.03.2018/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /28.11.2017/ Господарський суд Рівненської області Постанова /13.11.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.10.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.07.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.07.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.05.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.04.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /20.03.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.02.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /23.01.2017/ Господарський суд Рівненської області Ухвала суду /06.01.2017/ Господарський суд Рівненської області

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

13 листопада 2017 року Справа № 918/34/17

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Маціщук А.В.

судді Петухов М.Г. ,

судді Філіпова Т.Л.

за участю представників сторін:

позивача - пред-ка Ільмухіна Т.Ф. (пост.дов. № 14-86 від 14.04.2017 р.)

відповідача - голови Фурманчука В.І.,

третьої особи Кабінета Міністрів України - пред-ка Редько Н.П. (пост.дов. №№ 858/91/32-17 від 31.01.2017 р. та 4201/02/11-17 від 05.07.2017 р.)

третьої особи Міністерства енергетики та вугільної промисловості України - не з`явився

третьої особи Рівненської обласної державної адміністрації - пред-ка Чеховської Є.А. (пост.дов. від 03.01.2017 р. № 73/0/01-22/17)

третьої особи Головного управління Державної казначейської служби України у Рівненській області - не з`явився

третьої особи Департаменту з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації - не з`явився

третьої особи Острозької районної державної адміністрації - пред-ка Мельник В.О. (пост.дов. б/№ від 24.05.2016 р.)

третьої особи публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз" - пред-ка Янкевич Л.Д. (пост.дов. № 072Др-64-1216 від 30.12.2016 р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача Сіянцівської сільської ради

на рішення Господарського суду Рівненської області від 20.03.2017 р.

у справі № 918/34/17 (Войтюк В.Р.)

за позовом публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

до Сіянцівської сільської ради

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненська обласна державна адміністрація;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Острозька районна державна адміністрація

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Рівнегаз"

про стягнення 2601898,80 грн., з них: 1272197,00 грн. боргу, 111465,37 грн. 3% річних, 1218236,43 грн. інфляційних нарахувань

в с т а н о в и в :

Відповідно до рішення Господарського суду Рівненської області від 20.03.2017 р. у справі № 918/34/17 задоволено позов Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" до Сіянцівської сільської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненська обласна державна адміністрація, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Острозька районна державна адміністрація про стягнення 2601898,80 грн., в т.ч. - 1272197,00 грн. боргу, 111465,37 грн. 3% річних, 1218236,43 грн. інфляційних нарахувань.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач Сіянцівська сільська рада подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 20.03.2017 р. у справі № 918/34/17.

Скаржник вважає, що рішення господарського суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник пояснює, що Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та Сіянцівською сільською радою на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001-р укладений договір № 178 від 19.04.2012 р., за умовами якого Сіянцівська сільська рада здійснила добудову підвідного газопроводу та усі необхідні процедури по введенню цього газопроводу в експлуатацію і передачі у державну власність на баланс Здолбунівського УЕГГ ПАТ "Рівнегаз"» /а.с. 21 - 25 у т.2/. Також скаржник зазначає, що повернув Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" невикористані кошти в сумі 49493,00 гри., надані на добудову підвідного газопроводу високого тиску до села Сіянці, що підтверджується матеріалами справи. Крім того, з метою належного виконання зобов'язань за договором №178 від 19.04.2012 р., в частині повернення публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" коштів в розмірі 1272197,00 гри., наданих на добудову підвідного газопроводу високого тиску до села Сіянці Острозького району Рівненської області, Сіянцівська сільська рада неодноразово зверталася до усіх рівнів органів державної влади з клопотаннями передбачити у Державному бюджеті України на відповідні роки надання районному бюджету Острозького району субвенції для подальшого погашення суми боргу, однак такі пропозиції Сіянцівської сільської ради не були прийняті до уваги, необхідна сума коштів не надана, що не дало сільській раді змоги повернути вказану суму коштів.

Скаржник вважає, що відповідно до п. 7 розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001- р Мінпаливо та енергетики зобов`язано забезпечити включення до фінансових планів НАК «Нафтогаз України» видатків на добудову газопроводів, відповідно до затвердженого компанією переліку, що свідчить про виділення саме бюджетних цільових коштів на добудову підвідного газопроводу села Сіянці /а.с. 136 - 137 у т.2/.

Посилаючись на норми ст. 48 Бюджетного кодексу України, скаржник доводить, що умови п. 2.3.15 та п. 4.7. договору № 178, укладеного 19.04.2012 р. Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та Сіянцівською сільською радою, не відповідають актам законодавства, зокрема Бюджетному кодексу України, тому вимога про стягнення заборгованості на підставі зазначених умов договору не підлягає задоволенню.

Скаржник просить врахувати наведені обставини і скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 20.03.2017 р. у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Позивач Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що на умовах договору № 178 від 19.04.2012 р. Сіянцівська сільська рада добровільно погодилась стати замовником за договором і такий договір є дійсним та обов'язковим для виконання сторонами відповідно до норм ст. 204 та ст. 629 Цивільного кодексу України, зокрема, право Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" отримати грошові кошти, перераховані на будівництво об'єкта та обов'язок замовника їх повернути, тому вважає безпідставними посилання скаржника, що бюджет Сіянцівської сільської ради є дотаційним.

Також позивач звертає увагу, що на час укладення договору від 19.04.2012 р. № 178 згідно з Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. внесені зміни до абз. 2 і 3 ч.6 ст. 179 ГК України та до Закону України «Про трубопровідний транспорт», і умовами договору не передбачено повернення замовником коштів виключно за рахунок коштів Державного бюджету.

Позивач не погоджується з посиланнями скаржника положення Бюджетного кодексу України та зазначає, що відповідно до ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями і оскільки між сторонами виникли майнові відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників (ч.1 ст.1 ЦК України), що регулюються актами цивільного законодавства України, тому відсутність у відповідача необхідних коштів або взяття ним зобов'язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, не звільняє його від обов'язку виконати зобов'язання за договором, оскільки відповідно до ч.2 ст.617 ЦК України та ч.2 ст.218 ГК України відсутність необхідних бюджетних коштів або взяття зобов'язань без відповідних бюджетних асигнувань не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

У додаткових поясненнях зазначає, що Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" не є розпорядником державних коштів. Фінансування об'єкта газопостачання здійснювалось. ПАТНаціональна акціонерна компанія «Нафтогаз України» в межах тимчасового кошторису компанії на 2012 рік здійснила фінансування робіт з будівництва об'єктів газопостачання населених пунктів України з власних коштів компанії "Нафтогаз України" на поворотній основі /а.с. 130 - 134 у т.2/.

Третя особа Кабінет Міністрів України надала письмові пояснення по суті спору і вважає, що рішення господарського суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. В обґрунтування такої позиції Кабінет Міністрів України зазначає, що об'єкт газопостачання переданий у державну власність, його добудова здійснювалась на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001-р, держава стала власником відповідного об'єкта, отже саме власник зобов'язаний післявведення об'єкта в експлуатацію здійснити компенсацію витрат на його добудову. Така компенсація може здійснюватися шляхом виділення субвенції органу місцевого самоврядування відповідно до норм чинного законодавства /а.с. 139 - 141 у т.2/.

Третя особа Рівненська обласна державна адміністрація подала письмові пояснення та звертає увагу, що відповідно до листа Міністерства фінансів України від 26.09.2014 р. № 31-06310-06-21/24873 взяття бюджетних зобов'язань без відповідних асигнувань є порушенням бюджетного законодавства. За період з 2009 по 2014 роки Законами України «Про Державний бюджет України» не передбачалося повернення коштів компанії за добудову об'єктів газифікаціїі. Тому вважає, що зобов'язання Сіянцівської сільської ради повернути грошові кошти, отримані від Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на добудову об'єкта, передбачені договором, могли бути включені у договір лише за наявності відповідного бюджетного призначення Сіянцівській сільській раді на такі видатки на момент укладання договору. Тому відсутні підстави для повернення коштів ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за добудову об'єктів газифікації /а.с. 142 - 146 у т.2/.

Крім того третя особа вважає, що підлягає з'ясуванню обставина, за які кошти Державного бюджету чи власних коштів ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» здійснювалася добудова газопроводу, оскільки, відповідно до п. 3 розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001-р визначено, що замовник будівництва газопроводів здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, згідно із законодавством.

Третя особа Міністерство енергетики та вугільної промисловості України подала письмові пояснення та зазначає, що розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001-р не встановлено механізм повернення замовниками будівництва коштів ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», профінансованих на добудову об`єктів /а.с. 69 - 71 у т.3/.

Зазначає, що Міністерством енергетики та вугільної промисловості України здійснюються заходи щодо виконання протоколу наради з питання реалізації розпорядження Кабінету Міністрів України "Про добудову підвідних газопроводів" від 26.09.2009 р. № 1001-р і наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 20.01.2017 р. № 64 утворена робоча група для опрацювання механізмів компенсації витрат на будівництво об`єктів газопостачання замовниками споруджених газопроводів та порядку передачі таких об`єктів у державну власність.

Третя особа Департамент з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації подала письмові пояснення в яких, посилаючись на лист Міністерства фінансів України від 26.09.2014 р. № 31-06310-06-21/24873, зазначає, що взяття бюджетних зобов'язань без відповідних асигнувань є порушенням бюджетного законодавства. За період з 2009 по 2014 роки Законами України «Про Державний бюджет України» не передбачалося повернення коштів компанії за добудову об'єктів газифікації. Вважає, що укладення сторонами договору № 178 від 19.04.2012 р. протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань, є підставою для визнання такого договору недійсним, що, в свою чергу, виключає можливість стягнення коштів на підставі такого договору. Просить врахувати вищевикладене та задоволити апеляційну скаргу Сіянцівської сільської ради.

Третя особа Острозька районна державна адміністрація подала письмові пояснення, зазначивши, що взяття бюджетних зобов'язань без відповідних асигнувань є порушенням бюджетного законодавства, тому такі зобов`язання можуть бути передбаченні в договорах лише за наявності відповідного бюджетного призначення замовнику на момент укладання договору. За період з 2009 по 2014 роки Законами України «Про Державний бюджет України» не передбачалося повернення коштів компанії за добудову об'єктів газифікації. Просить суд прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову /а.с. 147 у т.2/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 23.05.2017 р. залучено до участі у справі № 918/34/17 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Рівнегаз» /а.с. 151 - 152 у т.2/.

Третя особа Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Рівнегаз» підтвердила прийняття на баланс відвідного газопроводу від Сіянцівської сільської ради для експлуатації та обслуговування і надала документи на підтвердження підстав прийняття, обліку підвідного газопроводу /а.с.171-194 у т.2/.

Треті особи Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області, Департамент з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації, Острозька районна державна адміністрація не забезпечили участь представників у судовому засіданні 13.11.2017 р.

Зважаючи, що судом вжито необхідних заходів для завчасного повідомлення сторін та третіх осіб про час і місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення /а.с.213-222 у т.3/, явка представників в судове засідання обов'язковою не визнавалась, колегія суддів дійшла висновку про можливість завершення розгляду апеляційної скарги без участі представників третіх сторін за наявними у справі матеріалами.

В судовому засіданні голова Сіянцівської сільської ради пояснив, що Сіянцівською сільською радою жодного рішення щодо погодження умов договору про повернення коштів публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за добудову підвідного газопроводу з місцевого бюджету не приймалось. Також пояснив, що будівництво підвідного газопроводу в 2005 році здійснювалось за рахунок Хмельницької атомної електростанції, в 2007 році фінансування відбувалось з обласного бюджету розвитку області. Добудова об'єктів газифікації відбувалась за кошти публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України". Зазначає, що відповідач звертався до фінансового управління Острозького району, до Рівненської обласної державної адміністрації щодо виділення коштів для повернення Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за добудову підвідного газопроводу, проте Сіянцівській сільській раді відмовлено у зв`язку з відсутністю коштів з таким призначенням в державному бюджеті.

Представник позивача в судовому засіданні пояснила, що Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" зверталось до Кабінету Міністрів України та до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з пропозиціями щодо вирішення спорів щодо погашення заборгованості, проте відповіді не надано.

Представник третьої особи Рівненської обласної державної адміністрації в судовому засіданні пояснила, що Рівненська обласна державна адміністрація 16.08.2017 р. повторно звернулась до Кабінету Міністрів України з проханням включити у державний бюджет видатки для повернення коштів Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за добудову підвідного газопроводу. За дорученням Кабінету Міністрів України лист облдержадміністрації надісланий до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Листом № 03/31-9393 від 17.10.2017 р. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України повідомило, що зобов`язання органів місцевого самоврядування щодо повернення Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" коштів отриманих на добудову підвідних газопроводів могли бути включенні у договір за умови наявності відповідного бюджетного призначення.

Представник третьої особи Кабінету Міністрів України в судовому засіданні пояснила, що Кабінет Міністрів України не надає остаточного рішення щодо врегулювання питання про повернення коштів публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за добудову підвідних газопроводів.

Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача/скаржника та третіх осіб в судових засіданнях, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню. При цьому апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги чи позицією іншої сторони і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі.

Колегією суддів на підставі матеріалів справи встановлено таке.

Відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 28.11.2005 р. № 566 «Про внесення змін до переліку об`єктів соціального призначення та завдань з їх будівництва у 30 - кілометрових зонах Рівненської та Хмельницької АЕС» внесено часткові зміни до переліку об`єктів соціального призначення та завдань з їх будівництва у 30 - кілометрових зонах Рівненської та Хмельницької АЕС. Згідно з додатком до розпорядження передбачено фінансування 650 тис.грн. на підвідний газопроводу до сіл Сіянці та Почапок, в т.ч. проектні роботи /а.с.148-151 зв. у т.3/.

Будівництво підвідного газопроводу до села Сіянці велося за рахунок коштів, виділених відповідно до затвердженого Мінпаливенерго України розподілу коштів області на спорудження об'єктів соціального призначення у 30-кілометровій зоні Хмельницької АЕС, що підтверджується платіжними дорученнями, наданими Департаментом з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації № 785 від 09.09.2005 р. на суму 72993,00 грн., № 936 від 05.10.2005 р. на суму 158000,00 грн., № 954 від 10.10.2005 р. на суму 4300,00 грн., № 1561 від 21.12.2005 р. на суму 150937,00 грн., № 1790 від 28.12.2005 р. на суму 97998,00 грн. / а.с. 155 - 160 у т.3/.

Також відповідно до листа відділу з питань будівництва та інвестицій Рівненської обласної державної адміністрації від 26.01.2007 р. № 63-01/5-8 /а.с. 245 у т. 1/ та листа Рівненської обласної державної адміністрації № 04-05/Ф/126/В/7 від 24.09.2007 р. в 2007 році були передбачені видатки з бюджету розвитку обласного бюджету на капітальне будівництво, в тому числі на продовження будівництва газопроводу до с.Сіянці /а.с. 248 у т.1/. Департамент з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації надав суду платіжні доручення № 2015 від 25.12.2007 р. на суму 4200,00 грн., № 2014 від 25.12.2007 р. на суму 226300,00 грн. /а.с. 171 - 172 у т.3/ на підтвердження факту такого фінансування з обласного бюджету розвитку області.

26.08.2009 р. Кабінет Міністрів України видав розпорядження № 1001-р «Про добудову підвідних газопроводів з високим рівнем будівельної готовності, які можуть бути введені в експлуатацію в 2009 році», відповідно до якого погоджено пропозицію Мінпаливенерго та НАК «Нафтогаз України» щодо фінансування Компанією робіт з добудови підвідних газопроводів з високим рівнем будівельної готовності, які можуть бути введені в експлуатацію в 2009 році, відповідно до затвердженого НАК «Нафтобаз України» переліку. Розпорядженням установлено, що замовник будівництва газопроводів відповідно до пункту 6 Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 921, здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, за процедурою закупівлі у одного учасника.

03.10.2011 р. Рівненська обласна державна адміністрація направила компаніі «Нафтогаз України» перелік об'єктів газопостачання, спорудження яких пропонується здійснити у 2011 році за фінансової участі НАК «Нафтогаз України», до якого за № 31 включено газопостачання (підвідний газопровід) села Сіянці Острозького району /а.с.199-203 у т.2/.

19.08.2011 р. Сіянцівська сільська рада прийняла рішення № 56 «Про передачу підвідного газопроводу до села Сіянці Острозького району Рівненської області», відповідно до якого вирішила передати після закінчення будівництва та вводу в експлуатацію об'єкта «Газопостачання села Сіянці Острозького району /підвідний газопровід/» загальною кошторисною вартістю 2044,798 тис.грн. у державну власність відповідно до чинного законодавства України. Сільському голові надано право підписання акта приймання-передачі /а.с.102 у т.1/.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України № 1001-р «Про добудову підвідних газопроводів» (в редакціі станом на 19.04.2012 р.) визначено, що для забезпечення добудови газопроводів Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" укладає відповідні договори із замовниками їх будівництва на загальну суму фінансування, визначену фінансовим планом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Замовник будівництва газопроводів здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, згідно із законодавством.

Відповідно до п.4, 5 Кабінет Міністрів розпорядився Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним та Севастопольській міській держадміністраціям сприяти відведенню земельних ділянок для добудови газопроводів та підготовці необхідних дозвільних документів, а також введенню добудованих газопроводів в експлуатацію та передачі їх у державну власність, а Міністерству палива та енергетики - забезпечити передачу профінансованих за рахунок коштів Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств об'єктів незавершеного будівництва газопроводів або їх часток у державну власність з подальшим введенням в установленому законодавством порядку цілісних об'єктів в експлуатацію.

Також на Міністерство палива та енергетики покладено контроль за обґрунтованістю та цільовим використанням коштів, виділених на добудову зазначених газопроводів (п.7 розпорядження).

19.04.2012 р. Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України"/Нафтогаз та Сіянцівською сільською радою Острозького району Рівненської області/замовник на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. №1001-р «Про добудову підвідних газопроводів» укладений договір № 178 /а.с. 9 - 13 у т.1/, за умовами якого Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на підставі затвердженого рішенням правління Нафтогазу "Переліку об'єктів газопостачання, у спорудженні яких передбачено фінансову участь Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", та графіку фінансування спорудження об'єкта газопостачання (додаток 1), здійснює фінансування добудови об'єкта газопостачання: "Газопостачання села Сіянці Острозького району/підвідний газопровід/", а замовник зобов'язується здійснити добудову об'єкта, введення його в експлуатацію згідно з діючим законодавством України і умовами договору, забезпечити передачу його як цілісного об'єкта у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації і повернути грошові кошти, отримані від Нафтогазу на добудову об'єкта (п.1.1.).

Відповідно до п.п. 2.1.1. Нафтогаз зобов'язаний при наявності фінансової можливості здійснити фінансування добудови об'єкта за рахунок власних коштів (не коштів державного бюджету) в обсягах, передбачених фінансовим планом Нафтогазу на відповідний період, згідно з додатком 1. Фінансування здійснюється шляхом банківських переказів грошових коштів на рахунок замовника або іншими способами, що не суперечать діючому законодавству України.

У відповідності до п.п. 2.3.1 договору замовник зобов'язаний забезпечити виконання всіх належних дій для добудови об'єкта у відповідності до діючого законодавства України та умов договору, в тому числі отримання необхідних дозвільних документів та розробку проектно-кошторисної та іншої документації, надання підтверджуючих документів щодо права власності замовника на інші частки об'єкта та введення в експлуатацію об'єкта і передачу його у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс відповідного спеціалізованого підприємства з газопостачання та газифікації, яке здійснює ліцензійну діяльність на території розташування об'єкта, згідно з діючим законодавством України.

Згідно з п.2.3.9. у разі неможливості виконання договірних зобов'язань повідомити Нафтогаз протягом 3 (трьох) робочих днів з дати виникнення обставин, що перешкоджають виконанню Договору, з обов'язковим зазначенням цих обставин, для прийняття спільного з Нафтогазом рішення щодо подальшого виконання договору.

Відповідно до п. 2.3.12 договору, після завершення робіт по добудові об'єкта забезпечити введення його в експлуатацію з оформленням усіх необхідних документів, та у термін, що не перевищує 60 (шістдесяти) календарних днів від дати введення об'єкта в експлуатацію, забезпечити його передачу, як цілісного об'єкта, у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на баланс спецілізованого підприємства з газопостачання та газифікації.

Згідно з п. 2.3.13 договору протягом місяця з дати передачі об'єкта у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України надати Нафтогазу завірені підписом уповноваженої особи та печаткою замовника копії декларації про готовність об'єкта до експлуатації або акт готовності об'єкта до експлуатації з сертифікатом, акту приймання-передачі об'єкта у державну власність до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та протоколу комісії про прийняття об'єкта державної форми власності до експлуатації.

Відповідно до п.п. 2.3.14., 2.3.15. замовник зобов'язаний своєчасно здійснити всі необхідні дії для отримання компенсації витрат на добудову об'єкта газопостачання для забезпечення повернення Нафтогазу в установлений даним договором термін суми грошових коштів, перерахованих ним на добудову об'єкта газопостачання, та протягом року, наступного за роком введення об'єкта в експлуатацію, повернути Нафтогазу, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Нафтогазу, суму грошових коштів, отриманих від Нафтогазу на добудову об'єкта.

Відповідно до п. 3.1-3.3 визначено, що загальний обсяг фінансування за цим договором складає 1321690,00 грн. і фінансування Нафтогазом робіт із завершення будівництва об'єкта буде здійснюватись в межах витрат, передбачених фінансовим планом та збалансованим бюджетом грошових коштів Нафтобазу на відповідний період.

Згідно з п. 4.1 сторони несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання договірних зобов'язань відповідно до умов договору та діючого законодавства України.

Пунктом 4.7 договору визначено, що невиконання замовником п.2.3.15 договору через відсутність бюджетного фінансування у зв'язку із відхиленням Кабінетом Міністрів України пропозицій щодо включення до Державного бюджету видатків на погашення заборгованості замовника перед Нафтогазом не може бути підставою для нарахування Нафтогазом пені та штрафів та звернення до суду, проте, не позбавляє замовника обов'язку повернути Нафтогазу кошти, отримані згідно з договором.

Згідно з п.7.1 цей договір вважається укладеним з дати його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печатками та діє до повного повернення Нафтогазу суми грошових коштів, перерахованих ним в якості фінансування добудови об'єкта згідно з договором.

Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.

Відповідно до додатку № 1 до договору від 19.04.2012 р. № 178 сторони погодили графік фінансування спорудження об'єкта газопостачання, згідно з яким передбачений обсяг фінансування за рахунок коштів Нафтогазу в сумі 1321690,00 грн. в 2012 році.

Строк введення в експлуатацію 2012 рік.

Додаток № 1 підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.

Сіянцівська сільська рада для перерахування коштів компанією «Нафтогаз України» на добудову об'єкту газопостачання с.Сіянці (підвідного газопроводу) відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. № 1001-р у серпні 2011 року відкрила рахунок в Управлінні Державного Казначейства у Острозькому районі, про що повідомила НАК «Нафтогаз України» /а.с.101 у т.1/.

На виконання умов договору № 178 від 19.04.2012 р. Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" перерахувала на рахунок Сіянцівської сільської ради Острозького району Рівненської області кошти в сумі 1321690, 00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 3499 від 24.04.2012 р. з призначенням платежу: фінансування будівництва об`єкта газопостачання, згідно з договором від 19.04.2012 р. № 178 /а.с. 18 у т.1/.

26.12.2012 р. Сіянцівською сільською радою повернуто Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" невикористанні кошти на будівництво об`єкта газопостачання в сумі 49493, 00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 26.12.2012 р. на зазначену суму /а.с. 69 у т.2/ та банківською випискою від 27.12.2012 р. /а.с. 20 у т. 1/.

Матеріалами справи підтверджено, що 26.06.2012 р. Інспекцією державного архітектурно-буді-вельного контролю у Рівненській області за номером РВ14312106329 зареєстровано Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації - підвідного газопроводу високого тиску до с. Сіянці Острозькогго району /а.с. 22 - 25 у т.1/.

Відповідно до рішення Сіянцівської сільської ради Острозького району Рівненської області "Про передачу у державну власність підвідного газопроводу газопостачання с. Сіянці (підвідний газопровід) Острозького району Рівненської області на баланс Здолбунівського УЕГГ ПАТ "Рівнегаз" № 172 від 01.02.2013 р. вирішено передати у державну власність «підвідний газопровід до с. Сіянці Острозького району Рівненської області, збудованого за кошти НАК "Нафтогаз України" протяжністю 2375,7 м. загальною вартістю 1272197, 00 грн. та протяжністю 2.162 м. загальною вартістю 723108, 00 грн. за кошти УКБ Рівненської області на баланс Здолбунівського УЕГГ ПАТ "Рівнегаз" з метою подальшого здійснення його експлуатації /а.с. 96 у т. 1/.

На виконання рішення Сіянцівської сільської ради Острозького району Рівненської області "Про передачу у державну власність підвідного газопроводу газопостачання с. Сіянці (підвідний газопровід) Острозького району Рівненської області на баланс Здолбунівського УЕГГ ПАТ "Рівнегаз" № 172 від 01.02.2013 р. відповідач Сіянцівська сільська рада передала, а Здолбунівське управління по експлуатації газового господарства ПАТ "Рівнегаз" прийняло у державну власність та на баланс підвідний газопровід до с.Сіянці Острозького району Рівненської області, що підтверджено актом приймання - передачі від 03.05.2013 р. /а.с. 108 у т.1/. Акт приймання - передачі підвідного газопроводу у державну власність на баланс публічного акціонерного підприємства з газопостачання та газифікації «Підвідний газопровід до с. Сіянці Острозького району Рівненської області» підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.

Таким чином, вищезазначений договір в частині фінансування будівництва та в частині побудови об'єкта та введення його в експлуатацію було виконано повністю.

Матеріалами справи підтверджено і не заперечується сторонами, що Публічному акціонерному товариству "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" Сіянцівська сільська рада не перерахувала кошти в сумі 1272197,00 грн. до 31.12.2013 р., тобто - у строк, встановлений п.п. 2.3.15 договору та на час розгляду судом даної справи, отримані від ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на добудову підвідного газопроводу високого тиску відповідно до договору.

Сторони виконували вивірки розрахунків за період з 01.01.2012 р. по 30.09.2012 р., з 01.10.2012 р. по 31.12.2012 р., з 01.01.2013 р. по 31.03.2013 р., з 01.01.2013 р. по 30.06.2013 р., з 01.01.2013 р. по 30.09.2013 р., з 01.01.2013 р., по 31.10.2013 р., з 01.01.2013 р., по 31.12.2013 р., з 01.012014 р. по 31.03.2014 р., з 01.01.2014 р. по 31.03.2014 р., з 01.01.2014 р. по 30.06.2014 р., з 01.07.2014 р. по 30.09.2014 р., з 01.01.2014 р. по 31.10.2014 р., з 01.01.2014 р. по 31.12.2014 р., з 19.04.2012 р. по 31.03.2015 р., з 01.01.2015 р., по 30.06.2015 р., з 01.01.2015 р. по 31.10.2015 р., а також - з 01.01.2016 р. по 31.06.2016 р., з 01.01.2016 р. по 31.10.2016 р. /а.с. 119 - 134 у т.1/, і актами вивірки розрахунків підтверджено наявність боргу перед позивачем в сумі 1272197,00 грн.

Предметом спору у даній справі є стягнення зазначеної суми боргу 1272197,00 грн. з урахуванням індексу інфляціі та відсотків річних.

Господарське зобов'язання, яке виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, де один суб'єкт господарювання (зобов'язана сторона) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо) або утриматись від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку, що випливає з норм ст..509 ЦК України та кореспондується із нормами ст..173 ГК України.

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України та ст.173 Господарського кодексу України господарський договір є однією з підстав виникнення господарських зобов'язань і є обов'язковим для виконання сторонами. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування

Договір № 178 від 19.04.2012 р., як вбачається з його змісту, укладений сторонами на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009р. № 1001-р "Про добудову підвідних газопроводів" (із змінами і доповненнями, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.09.2010 р. № 1881-р).

У відповідності до даного Розпорядження для забезпечення добудови газопроводів:

- Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" укладає відповідні договори із замовниками їх будівництва на загальну суму фінансування, визначену фінансовим планом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України";

- замовник будівництва газопроводів (за договором Сільська рада) здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, згідно із законодавством;

- Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міські держадміністрації сприяють відведенню земельних ділянок для добудови газопроводів та підготовці необхідних дозвільних документів, а також введенню добудованих газопроводів в експлуатацію та передачі їх у державну власність, а Міністерство палива та енергетики забезпечує передачу профінансованих за рахунок коштів Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств об'єктів незавершеного будівництва газопроводів або їх часток у державну власність з подальшим введенням в установленому законодавством порядку цілісних об'єктів в експлуатацію.

Згідно зі ст. 12 ГК України держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Серед основних засобів регулюючого впливу держави на діяльність суб'єктів господарювання визначено державне замовлення.

У відповідності до ст. 13 ГК України державне замовлення є засобом державного регулювання економіки шляхом формування на договірній (контрактній) основі складу та обсягів продукції (робіт, послуг), необхідної для пріоритетних державних потреб, розміщення державних контрактів на поставку (закупівлю) цієї продукції (виконання робіт, надання послуг) серед суб'єктів господарювання, незалежно від їх форми власності.

Договір за державним замовленням - це договір, укладений державним замовником від імені держави з суб'єктом господарювання - виконавцем державного замовлення, в якому визначаються економічні та правові зобов'язання сторін і регулюються їх господарські відносини.

Специфікою договорів, укладених на виконання державного замовлення, виходячи з норм ст.ст. 12, 13, 183 ГК України, є те, що держава гарантує оплату за такими контрактами, що узгоджується з п. 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. № 1001-р «Про добудову підвідних газопроводів», яким замовник будівництва газопроводів здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт, послуг, пов`язаних з завершенням будівництва.

Разом з тим, відповідно до ч.1, 2 ст. 183 ГК України договори за державним замовленням укладаються між визначеними законом суб'єктами господарювання - виконавцями державного замовлення та державними замовниками, що уповноважені від імені держави укладати договори (державні контракти), в яких визначаються господарські зобов'язання сторін та регулюються відносини замовника з виконавцем щодо виконання державного замовлення. Держава в особі Кабінету Міністрів України виступає гарантом за зобов'язаннями державних замовників.

Враховуючи зміст розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. № 1001-р «Про добудову підвідних газопроводів» (з урахуванням змін та доповнень, які вносились на час укладання договору) та аналізуючи умови договору № 178від 19.04.2012 р. колегія суддів дійшла висновку, що у даних правовідносинах відповідач є особою, яку держава уповноважила на укладення такої угоди, покладаючи на неї окремі обов'язки в частині організації та виконання договору, водночас держава була й залишилася гарантом за зобов'язаннями державних замовників, що узгоджується з п. 3 Розпорядження, відповідно до якого замовник будівництва газопроводів здійснює за державні кошти закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних із завершенням їх будівництва, згідно із законодавством.

Сіянцівською сільською радою були проведенні відкриті торги на добудову газопроводу, в яких переможцем було визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівнеагроспецмонтаж» /а.с. 185 у т.3/. Повідомлення учасників про результати процедури закупівлі підписане головою комітету з конкурсних торгів та скріплене печаткою Сіянцівської сільської ради.

Отже, матеріалами справи підтверджено організацію та проведення сільською радою процедури відкритих торгів для визначення особи підрядника виконання робіт по добудові газопроводу, джерелом фінансування закупівлі у звіті про результати проведення процедур відкритих і двоступеневих торгів зазначено - державні кошти.

Відкриття рахунків в органах Державного казначейства вчинено відповідачем/радою відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 28.11.2000 р. № 119, для забезпечення обслуговування операцій, пов'язаних із розрахунками по будівництву газопроводів, а також - відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 25.06.2001 р. № 702 "Про порядок використання коштів, отриманих органами державної влади від надання ними послуг відповідно до законодавства, та їх розміри" та від 17.05.2002 р. N 659 "Про затвердження переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання" за другою підгрупою другої групи власних надходжень.

Про участь держави у даних правовідносинах свідчить узгодження НАК "Нафтогаз" з Рівненською обласною державною адміністрацією переліку об'єктів газопостачання, спорудження яких пропонується здійснити за участі позивача у справі

Також на виконання п. 4-5 Розпорядження № 1001-р прийнято розпорядження голови Рівненської облдержадміністрації від 25.05.2012 № 256 "Про передачу об'єктів газопостачання у державну власність", згідно з яким Управління з питань будівництва та архітектури облдержадміністрації та районні державні адміністрації спільно з органами місцевого самоврядування повинні вжити заходів щодо забезпечення передачі у державну власність до сфери управління Міненергетики та вугільної промисловості на баланс ПАТ "Рівнегаз" об'єктів газопостачання, у спорудженні яких передбачається фінансова участь НАК "Нафтогаз" після вводу їх в експлуатацію, а також - у встановленому законодавством порядку підготувати документи щодо внесення змін до бюджетних призначень та розроблення бюджетних запитів на забезпечення бюджетних видатків для розрахунків з НАК "Нафтогаз".

Колегія суддів звертає увагу, що укладаючи договіру, сторони у пунктах 2.3.14 та 2.3.15 передбачили обов'язок відповідача своєчасно здійснити всі необхідні дії для отримання компенсації витрат на добудову об'єкта газопостачання для забезпечення повернення Нафтогазу у встановлений даним договором термін суми грошових коштів, перерахованих ним на добудову об'єкта газопостачання та протягом року, наступного за роком введення об'єкта в експлуатацію, повернути Нафтогазу, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Нафтогазу суму грошових коштів отриманих від Нафтогазу на добудову об'єкта.

За змістом п.4.7 договору невиконання замовником п.2.3.15 договору через відсутність бюджетного фінансування у зв'язку із відхиленням Кабінетом Міністрів України пропозицій щодо включення до Державного бюджету видатків на погашення забор-гованості замовника перед Нафтогазом не може бути підставою для нарахування Нафтогазом пені та штрафів та звернення до суду, проте, не позбавляє замовника обов'язку повернути Нафтогазу кошти, отримані згідно з договором.

Переглядаючи рішення у даній справі, колегія суддів оцінює зазначені умови договору в сукупності, а також враховує зміст розпорядження Кабінету Міністрів, на виконання якого був укладений договір. Отже, сільська рада після введення в експлуатації об'єкта будівництва та передачі його в державну власність, була зобов'язана вчинити всі необхідні дії для отримання субвенцій із Державного бюджету для відшкодування вартості будівництва, і в подальшому лише за умови надходження таких субвенцій - перерахувати кошти на розрахунковий рахунок Нафтогазу.

Судом встановлено, що сільською радою виконані умови договору щодо сприяння оформлення документації, залучення підрядника, прийняття в експлуатацію та передачу у державну власність частини газопроводу, будівництво якого профінансовано позивачем, в повному обсязі.

Такі дії вчинялися відповідачем за участі інших державних органів виконавчої влади, тому колегія не погоджується із доводами позивача, що відповідач є замовником у даному правочині. На думку колегіі суддів, сільську раду не можна вважати замовником у значенні цього поняття, оскільки в даному випадку сільська рада не набуває будь-якого права на результати робіт, а є лише стороною, зобов'язаною вчинити дії для передачі результату будівництва (частини газопроводу) державі у власність.

Отже, враховуючи той факт, що правочин між сторонами укладено на виконання розпорядження уряду, результати робіт, профінансовані позивачем за умовами договору, перейшли у державну власність, зобов'язаною стороною у таких правовідносинах, слід вважати державу.

Норми статті 2 Бюджетного кодексу України в редакції, чинній на момент укладення договору 19.04.2012 р., визначено, що бюджетне асигнування - повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження; бюджетне зобов'язання - будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому. Пунктом 3 частини п'ятої статті 22 цього кодексу встановлено, що головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет).

Частиною першою статті 23 наведеного кодексу передбачено, що будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2012 року № 106 затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, згідно п. 3 якого субвенція надається для забезпечення здійснення відповідних заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих адміністративно-територіальних одиниць та спрямовується, зокрема, на проведення робіт з газифікації. Надання субвенції здійснюється в обсягах, передбачених законом України про Державний бюджет на відповідний рік. Головним розпорядником субвенції є Міністерство фінансів України (п.п. 2, 5 Порядку).

Відповідно до частин першої, третьої та четвертої статті 48 Бюджетного кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.

Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними.

Суду в порядку ст..ст.33-34 ГПК України не надані докази того, що субвенціі із Державного бюджету для відшкодування вартості будівництва передбачались до укладання договору на будівництво. За період з 2011 по 2014 роки Законами України про Державний бюджет України не передбачалося повернення коштів Компанії за добудову об'єктів газифікації.

Відповідно до норм частини першої статті 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Таким чином, умови договору № 178 від 19.04.2012 р. в частині покладення на відповідача обов'язку щодо повернення коштів, наданих для виконання робіт по добудові газопроводу, у разі відсутності бюджетного фінансування, є прийняттям сільською радою зобов'язання без відповідних бюджетних асигнувань, а тому таке господарське зобов'язання є недійсним, оскільки суперечить вимогам закону. Виконання такого зобов'язання сільською радою суперечить вищенаведеним нормам бюджетного законодавства, тому підстави для задоволення позову в частині стягнення боргу в сумі 1218236,43 грн. з Сіянцівської сільської ради відсутні.

Кошти НАК "Нафтогазу", виділені на фінансування добудови газопроводу, підлягають поверненню виключно в порядку та у спосіб, визначений державою в особі Кабінету Міністрів України на виконання власного розпорядження № 1001-р.

Разом з тим, матеріали справи свідчать, що Рівненською обласною державною адміністрацією, позивачем та сільською радою вчинені ряд дій для отримання субвенції і повернення коштів компанії «Нафтогаз України» за побудовані у 2010 - 2012 роках підвідні газопроводи у Рівненській області.

Так, Рівненська обласна державна адміністрація листами від 28.03.2017 р. № 11068/1/1-17, від 31.03.2017 р. № 11064/1/1-17, від 16.08.2017 р. № вих.-4945/0/01-10/17 /а.с. 121 - 123 у т.3/ зверталась з відповідними клопотаннями і пропозиціями до Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України.

У листі-відповіді Міністерства фінансів України від 14.06.2017 р. № 06310-06-7115669 на зазначено, що взяття бюджетних зобов'язань без відповідних асигнувань є порушенням бюджетного законодавства. За період з 2009 року по 2017 роки Законами України Про Державний бюджет України не передбачалося повернення коштів НАК "Нафтогаз України" за добудову об'єктів газифікації.

Крім того, суду наданий лист Рівненської обласної державної адміністрації № 5555/0/01-39/17 від 19.09.2017 р. /а.с. 233 у т.3/, за змістом якого 04.09.2017 р. під головуванням заступника голови облдержадміністрації проведено робочу нараду з обговорення і врегулювання питань, умов та порядку відшкодування коштів замовниками будівництва підвідних газопроводів згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 р. № 1001-р та досягнуто домовленості щодо розгляду проекту постанови Кабінуту Міністрів України «Питання добудови підвідних газопроводів та експлуатації газорозподільних систем або їх складових». На робочій нараді з обговорення і врегулювання питань, умов та порядку відшкодування коштів замовниками будівництва підвідних газопроводів був присутній представник Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України».

Колегія суддів вважає безпідставним у даному спорі посилання позивача ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на рішення Європейського суду з прав людини від 10.03.2011 у справі "Сук проти України" - за різних обставин. Так у рішенні Європейський суд постановив порушення ст. 1 Першого протоколу Конвенції, оскільки національними судами проігноровано вимоги ст. 28 Закону України "Про бюджетну систему", яка забороняла внесення змін до законодавства Закону України "Про Державний бюджет", а також судом встановлено, що відсутність коштів не може бути підставою для невиконання зобов"язань. У даній справі позовна вимога відхиляється не з тієї підстави, що відсутні кошти для виконання зобов'язань, а з підстави відсутності зобов'язання.

У зв'язку із відмовою у задоволенні вимог публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" про стягнення боргу також не підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення 111465,37 грн. 3% річних та 1218236,43 грн. інфляційних нарахувань - оскільки судом не встановлено простроченого грошового зобов'язання.

Підсумовуючи наведене, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному рішенні, не відповідають обставинам справи, що призвело до неправильного застосування норм матеріального права, тому рішення Господарського суду Рівненської області від 20.03.2017 р. у справі № 918/34/17 підлягає скасуванню відповідно до п.3-4 ч.1 ст.104 ГПК України.

Судові витрати у справі покладаються на позивача згідно зі ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.49,99,101,103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу відповідача Сіянцівської сільської ради задоволити. Рішення Господарського Рівненської області від 20.03.2017 р. у справі № 918/34/17 скасувати.

Прийняти нове рішення. Відмовити у задоволенні позову.

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (01001, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 20077720) на користь Сіянцівської сільської ради (35812, Рівненська область, Острозький район, с. Сіянці, вул. Ватутіна, буд. 23, код 04526621) 42931,33 грн. витрат на судовий збір за розгляд апеляційної скарги.

Доручити господарському суду Рівненської області видати наказ на виконання цієї постанови.

Матеріали справи № 918/34/17 повернути Господарському суду Рівненської області.

Головуючий суддя Маціщук А.В.

Суддя Петухов М.Г.

Суддя Філіпова Т.Л.

Джерело: ЄДРСР 70285306
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку