open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09.11.2017

Справа № 904/9083/17

За позовом Публічного акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ", м. Нікополь, Дніпропетровська область

до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро

про стягнення шкоди у сумі 3 689,87 грн.

Суддя Бєлік В.Г.

Представники :

від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 535-4016 від 16.09.2015, представник;

від відповідача: ОСОБА_2, довіреність № 1806 від 26.10.2017, представник.

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення шкоди у розмірі 3 689,87 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до залізничних накладних №№ 49135361, 49220270 від вантажовідправника - ПАТ "Авдіївський коксохімічний завод" на адресу позивача 27.03.2017 прибув вагон № 56963044 та 30.03.2017 вагон № 52987211 з вантажем “Коксик всякий”. У вагоні № 56963044 зі складанням комерційного акта № 466001/44 від 27.03.2017, в якому виявлено менше ніж в документі на 1 400кг. "Коксіка усякого". А в вагоні № 52987211 зі складанням комерційного акта № 466001/48 від 30.03.2017, в якому виявлено менше ніж в документі на 1 100кг. "Коксіка усякого". Внаслідок неналежного виконання зобов'язань, що полягають у втраті вантажу (коксіка усякого), позивачу завдано збитки на суму недостачі 3 689,87 грн., які позивач просить стягнути в судовому порядку з відповідача, який в ході вирішення спору по суті виявиться належним.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.10.2017 порушено провадження у справі та призначено до розгляду в засіданні на 09.11.2017 об 11:15год.

В судовому засіданні 09.11.2017 представник відповідача надав відзив на позовну заяву, яким останній не погоджується з вимогами позивача з наступних причин.

За змістом статті 31 Статуту залізниць України та пунктів 5 і 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу вантажовідправник перед навантаженням вантажу у вагон повинен визначити його придатність для перевезення вантажу у комерційному відношенні, при завантаженні вантажів, які містять дрібні фракції, - усунути щілини та конструктивні зазори вагонів, а також вжити заходів щодо запобігання видуванню або висипанню вантажу.

З метою забезпечення збереженості вантажу відповідно до пункту 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу на їх поверхню наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу. Конструкція відповідних пристроїв і установок, порядок ущільнення вантажів, застосування захисної плівки (емульсії), кріплення та маркування, що забезпечують збереження і свідчать про відсутність втрати вантажу при перевезенні, визначається інструкцією, розробленою відправником і узгодженою з залізницею (пункт 7 названих Правил). Тобто відправник не вжив належних дієвих заходів щодо забезпечення збереження вантажу під час перевезення.

У судовому засіданні 09.11.2017 оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до ч.2 ст. 85 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод" (вантажовідправник) завантажило вантаж для перевезення на адресу Публічного акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" (одержувач) а саме кокс домений (0-25) згідно залізничних накладних №49135361 від 27.03.2017 у вагон №56963044, залізничній накладній №49220270 від 30.03.2017 у вагон №52987211 зі станції відправлення Авдіївка Донецької залізниці на станцію Нікополь Придніпровської залізниці.

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з ч. 2 ст. 307 Господарського кодексу України, договір перевезення викладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням сторонами перевізного документа, зокрема перевізною накладною.

Отже між сторонами виникли правовідносини, що випливають з договору перевезення.

Перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало.

Спірні відносини сторін виникли при перевезенні вантажу залізницею, тому мають регулюватися Статутом залізниць України (далі – Статут), який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98 року № 457 та визначає обов’язки, права і відповідальність залізниці, а також підприємств, організацій, установ, які користуються залізничним транспортом.

Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України накладна – основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов’язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони – одержувача.

Під час видачі вантажу було здійснено переважування вагону. За результатами переважування зафіксовано ознаки безбережного перевезення, такі як наявність порушення маркування, поглиблення на поверхні вантажу та недостача в загальній кількості 2 500 кг.

Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми. Які складають станції залізниць. Складені комерційні акти містять відомості про те, що під час перевезення вантажу мало місце неохоронне перевезення з боку залізниці.

Про виявлену під час переважування вантажу недостачу було складено комерційні акти №466001/44 від 27.03.2017, №466001/48 від 30.03.2017 (а.с.11, 13).

Описова частина комерційних актів свідчить про те, що при здійсненні комісійної видачі вантажу одержувачу з переважуванням нижчезазначених вагонів на справних 100т тензометричних вагонних вагах вантажоодержувача повірка 04.08.2016 було зафіксовано ознаки безбережного перевезення, такі як порушення маркування, поглиблення на поверхні вантажу та недостача в загальній кількості 2 500кг.

Відповідно до комерційного акту №466001/48 при контрольному переважуванні вагону № 52987211 на справних 100-тонних тензометричних вагонних вагах виявилось навантаження нижче бортів 50см. розрівняне, вантаж маркований однією повздовжньою смугою вздовж вагона вапном, крім наявних поглиблень над 1-2 люками довжиною 150см., шириною 110см., глибиною 60см. над 6-7 люками довжиною 100см., шириною 90см., глибиною 50см. В технічному відношенні вагон справний. Люки зачинені. Течі вантажу немає.

Відповідно до комерційного акту №466001/44 при контрольному переважуванні вагону № 56963044 на справних 100-тонних тензометричних вагонних вагах виявилось навантаження вище бортів 30-40см. шапкою, вантаж маркований 1-й повздовжньою смугою посередині вагона вапном, крім наявного поглиблення над 6-7 люками довжиною 250см, шириною 280см., глибиною 30-60см. В технічному відношенні вагон справний. Люки зачинені. Течі вантажу немає.

Відповідно до статті 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі. Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу (стаття 115 Статуту).

Згідно зі статтею 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до частини 3 статті 314 Господарського кодексу України за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, а саме, у разі втрати або недостачі вантажу, перевізник відповідає в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.

Одержувач - Публічне акціонерне товариство "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" вважає, що залізниця повинна нести відповідальність за незбереженість вантажу в дорозі.

Статтею 32 Статуту залізниць України та п. 4 Правил приймання вантажів до перевезення передбачено обов’язок відправника підготувати вантаж до навантаження відповідно до вимог, які забезпечували б збереження його на всьому шляху перевезення, екологічну безпеку та захист навколишнього середовища.

Правилами перевезень вантажу у вагонах відкритого типу, затвердженими Міністерством транспорту України № 542 від 20.08.2001, встановлено, що перед навантаженням вантажу відправник зобов'язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов'язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення, для чого йому залізницею надається безоплатний час користування вагонами до 30 хвилин на всю одночасно подану групу вагонів.

У разі навантаження у вагон відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів.

За змістом ст. 31 Статуту залізниць України залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках – продезінфіковані вагони та контейнери. Придатність рухомого складу для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, або залізницею, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці.

У випадках, коли під час завантаження подано несправний за своїм технічним станом або не придатний в комерційному відношенні вагон або контейнер, відправник повинен відмовитись від їх використання. Якщо він цього не зробив, відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника. За обставинами справи втрата вантажу можлива через поверхню вантажу на рівні бортів, укатана маркована поздовжніми борознами. Крім того, з комерційного акту вбачається відсутність маркування в місцях поглиблення.

З врахуванням норми природної втрати під час перевезення, яка згідно п. 27 Правил видачі вантажів складає 2%, нестача вантажу.

Матеріалами справи та викладеним вище спростовуються доводи відповідача про те, що позивачем не вжито належних заходів задля збереження вантажу під час перевезення.

Таким чином, позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" підлягають задоволенню в повному обсязі, а саме у сумі 3 689,87 грн.

Згідно зі ст. 49 ГПК України судові витрати у справі слід покласти на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. ст.49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815 в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" (53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 310, код ЄДРПОУ 00186520) 3 689,87 грн. - вартості нестачі вантажу, 1 600, 00 грн. - судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 14.11.2017

Суддя

ОСОБА_3

Джерело: ЄДРСР 70246509
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку