open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 803/1266/17
Моніторити
Ухвала суду /15.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /05.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 803/1266/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /15.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /05.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /02.11.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2017/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2017 року

Справа № 803/1266/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого – судді Валюха В.М.,

при секретарі судового засідання Столярчук А.В.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

відповідача ОСОБА_2,

представника відповідача ОСОБА_3,

представника третьої особи ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Пересувна механізована колона № 19» до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області, головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов’язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Пересувна механізована колона № 19» (далі – ПП «ПМК № 19», позивач) звернулося з адміністративним позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області (далі – УДАБІ у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень про скасування декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача прокуратуру Волинської області (а. с. 34-35).

24.10.2017 позивач ПП «ПМК № 19» подало заяву (вх. № 1084/17 від 24.10.2017) про зміну позовних вимог разом з новою редакцією адміністративного позову (а. с. 79-87).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 26.10.2017 залучено до участі у справі як відповідача головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області ОСОБА_2 (а. с. 92-93).

Позовні вимоги у новій редакції адміністративного позову обґрунтовані тим, що ПП «ПМК № 19» здійснювало будівництво об’єктів за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Зміїнець, вул. Шкільна, 2, на підставі декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець»), № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець») та договору від 16.02.2015, укладеного між ПП «ПМК № 19» та прокуратурою Волинської області.

24.07.2017 УДАБІ у Волинській області було прийнято рішення № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» та накази № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт». Вказаними рішеннями та наказами було скасовано реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець»), № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець»). Про скасування реєстрації вказаних декларацій ПП «ПМК № 19» дізналося після отримання 28.08.2017 листа УДАБІ у Волинській області від 18.08.2017 № 1003-1.14/2716-17.

Позивач зазначає, що вказаними рішеннями та наказами порушені права та інтереси ПП «ПМК № 19», яке на підставі зазначених декларацій та договору здійснювало будівництво об’єктів, та якому згідно договору було передано права замовника будівництва, у зв’язку із прийняттям рішень та видачею наказів будівельні роботи не виконуються.

Позивач вважає, що зазначені вище рішення від 24.07.2017 № 35, № 36 та накази від 24.07.2017 № 48, № 49 є протиправними та підлягають скасуванню з таких підстав.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності» від 17.01.2017 № 1817-VІІІ (далі – Закон № 1817-VІІІ) зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у разі: подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт.

Разом з тим, як на момент прийняття оскаржуваних рішень та наказів, так і на момент звернення до суду будь-якого порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, який передбачає процедуру скасування декларації про початок виконання будівельних робіт, немає, тому відповідач УДАБІ у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень та наказів вийшло за межі наданих повноважень.

Крім того, договором від 16.02.2015, укладеним між ПП «ПМК № 19» та прокуратурою Волинської області, функції замовника будівництва з усіма належними йому правами та повноваженнями були передані позивачу, тому ПП «ПМК № 19», як замовник будівництва, мало б право (за наявності відповідного порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України) звертатися із заявою про скасування декларацій про початок виконання будівельних робіт. Відтак, прийняття оскаржуваних рішень та наказів за заявами прокуратури Волинської області є незаконним.

Позивач, з урахуванням нової редакції адміністративного позову, просить визнати протиправними та скасувати рішення УДАБІ у Волинській області від 24.07.2017 № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» та накази УДАБІ у Волинській області від 24.07.2017 № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», зобов’язати УДАБІ у Волинській області видати накази про відновлення реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець»), № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 («Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець») та направити відповідні накази до ДАБІ України для включення відомостей щодо декларації в Єдиний реєстр отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об’єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів.

В поданих до суду письмових запереченнях проти позову від 10.10.2017 № 1003-1.16/3161-16 та додаткових запереченнях від 27.10.2017 № 1003-1.16/3340-17 (а. с. 39-41, 97-100) представник відповідача ОСОБА_3 адміністративний позов не визнав та просить відмовити в його задоволенні з таких підстав.

Відповідно до зареєстрованих декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 замовником нового будівництва багатоквартирних житлових будинків в с. Зміїнець Луцького району Волинської області є прокуратура Волинської області, яка не подавала повідомлення про передачу прав замовника.

ПП «ПМК № 19» не подавало документу щодо забудови земельної ділянки новим будівництвом багатоквартирних житлових будинків в с. Зміїнець Луцького району Волинської області та не володіє і не користується земельною ділянкою, під яким проводиться будівництво, отже не є його замовником. Відтак, оскільки позивач не є замовником вказаного будівництва і не може бути таким, тому будь-які його права оскаржуваними рішеннями не порушено, а питання виконання договору в частині виконання ПП «ПМК № 19» підрядних робіт мають розглядатися в порядку господарського судочинства.

23.06.2017 до УДАБІ у Волинській області за вх. № 954, № 955 надійшли заяви замовника нового будівництва багатоквартирних житлових будинків в с. Зміїнець Луцького району Волинської області прокуратури Волинської області про скасування декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 у зв’язку з необхідністю внесення змін у містобудівні умови та обмеження земельної ділянки, у зв’язку із чим на підставі пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ були прийняті оскаржувані рішення та накази.

Крім того, позовні вимоги про зобов’язання вчинити дії не підлягають до задоволення також з тих підстав, що чинним законодавством не передбачено видання наказів про відновлення реєстрації декларацій.

В поданих до суду письмових запереченнях проти позову від 11.10.2017 № 05-3171вих.17 (а. с. 57-59) представник третьої особи прокуратури Волинської області ОСОБА_4 адміністративний позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що оскаржувані рішення та накази прийняті правомірно, на підставі пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ та у зв’язку із поданням заяв прокуратурою Волинської області, яка є замовником будівництва.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 адміністративний позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просить позов задовольнити.

Представник відповідача УДАБІ у Волинській області ОСОБА_3, відповідач ОСОБА_2 та представник третьої особи прокуратури Волинської області ОСОБА_4 у судовому засіданні адміністративний позов не визнали з підстав, викладених у письмових запереченнях, та просять у його задоволенні відмовити повністю.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов належить задовольнити частково з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що 08.10.2015 за № ВЛ 083152810514 в УДАБІ у Волинській області була зареєстрована декларація про початок виконання будівельних робіт (крім об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури) на об’єкті будівництва ІІІ категорії складності «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку у с. Зміїнець Луцького району Волинської області», у якій замовником зазначено прокуратуру Волинської області, генеральним підрядником – ПП «ПМК № 19», загальна площа будівлі становить 2943,20 кв. м. (а. с. 17-21).

21.07.2016 за № ВЛ 083162031656 в УДАБІ у Волинській області була зареєстрована декларація про початок виконання будівельних робіт на об’єкті будівництва ІІІ категорії складності «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку у с. Зміїнець Луцького району Волинської області», у якій замовником зазначено прокуратуру Волинської області, генеральним підрядником – ПП «ПМК № 19», загальна площа будівлі становить 3488,65 кв. м. (а. с. 22-26).

23.06.2017 за вх. № 954 прокуратура Волинської області звернулася до УДАБІ у Волинській області із заявою про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт за № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015 з нового будівництва багатоквартирного житлового будинку в с. Зміїнець Луцького району Волинської області у зв’язку із необхідністю внесення змін у містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (а. с. 42). 24.07.2017 головний інспектор будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 прийняв рішення № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», яким скасував реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 08.10.2015 № ВЛ 083152810514 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області (а. с. 43). 24.07.2017 УДАБІ у Волинській області видало наказ № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», відповідно до якого вважати скасованою реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 08.10.2015 № ВЛ 083152810514 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області, а головному інспектору будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 доручено забезпечити невідкладне направлення копії наказу та рішення для виключення запису щодо реєстрації декларації від 08.10.2015 № ВЛ 083152810514 з Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (а. с. 43 зворот). Листом від 24.07.2017 № 1003-1.17/2441-17 УДАБІ у Волинській області звернулося до ДАБІ України з проханням виключити з Єдиного реєстру записи про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 08.10.2015 № ВЛ 083152810514 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області (а. с. 44).

Крім того, 23.06.2017 за вх. № 955 прокуратура Волинської області звернулася до УДАБІ у Волинській області із заявою про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт за № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016 з нового будівництва багатоквартирного житлового будинку в с. Зміїнець Луцького району Волинської області у зв’язку із необхідністю внесення змін у містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (а. с. 45). 24.07.2017 головний інспектор будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 прийняв рішення № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», яким скасував реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 21.07.2016 № ВЛ 083162031656 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області (а. с. 46). 24.07.2017 УДАБІ у Волинській області видало наказ № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», відповідно до якого вважати скасованою реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2016 № ВЛ 083162031656 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області, а головному інспектору будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 доручено забезпечити невідкладне направлення копії наказу та рішення для виключення запису щодо реєстрації декларації від 21.07.2016 № ВЛ 083162031656 з Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (а. с. 46 зворот). Листом від 24.07.2017 № 1003-1.17/2439-17 УДАБІ у Волинській області звернулося до ДАБІ України з проханням виключити з Єдиного реєстру записи про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2016 № ВЛ 083162031656 «Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку; Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець», замовники – прокуратура Волинської області (а. с. 47).

Судом також встановлено, що на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 06.02.2015 № 19158952 від 06.02.2015 (прийнятого на підставі рішення Маяківської сільської ради Луцького району Волинської області від 27.01.2015 № 20/5.1.1) за прокуратурою Волинської області зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 1,4075 га, що розташована в с. Зміїнець Луцького району Волинської області, з цільовим призначенням «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», кадастровий номер 0722883700:03:001:6531, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 06.02.2015 № 33276744 (а. с. 73).

16.02.2015 між прокуратурою Волинської області (Сторона-1) та ПП «ПМК № 19» (Сторона-2) було укладено договір в письмовій формі, предметом якого згідно із пунктом 1.1 договору є домовленість Сторін щодо будівництва об’єкта за адресою: с. Зміїнець Луцького району, вул. Шкільна не земельній ділянці площею 1,4075 га, кадастровий номер 0722883700:03:001:6531, право на користування якою передано Стороною-1 Стороні-2. Відповідно до пунктів 4.2.1, 4.2.2 вказаного договору Сторона-2, користуючись правами замовника будівництва, зобов’язується власними та/або залученими силами (на підставі договору субпідряду), з своїх матеріалів у встановлені терміни виконати весь комплекс робіт з проектування та будівництва об’єкту, за умови виконання Стороною-1 п. п. 4.1 та 4.3 цього договору та передати кількість квартир згідно із п. п. 2.3.1 з врахуванням п. 2.6 договору; Сторона-1 передає Стороні-2 виконання функцій «Замовника будівництва», в зв’язку із чим Сторона-2 отримує технічні умови та архітектурно-планувальне завдання та інші необхідні матеріали для розробки проектно-кошторисної документації об’єкту, готує та затверджує завдання на проектування та передає його проектній організації, замовляє та оплачує у відповідній проектній організації проектну та технічну документацію на об’єкт, забезпечує отримання позитивного висновку комплексної державної експертизи проекту та погодження проектно-кошторисної документації з відповідними організаціями та установами, у тому числі на містобудівній раді, забезпечує отримання дозволу в органах державного архітектурно-будівельного нагляду на виконання підготовчих робіт і будівельно-монтажних робіт, і вирішенню питань, пов’язаних з будівництвом об’єкту (а. с. 9-16). Станом на 24.07.2017 (день прийняття оскаржуваних рішень та наказів) та на день вирішення справи договір від 16.02.2015, укладений між прокуратурою Волинської області та ПП «ПМК № 19», є чинним, будь-яких додаткових договорів до нього не укладалося, що підтверджується поясненнями представників позивача та третьої особи, листом прокуратури Волинської області від 08.09.2017 № 13-198вих17 (а. с. 65-66).

Згідно із пунктом 1 частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Відповідно до частин першої, другої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку суду, відповідачі УДАБІ у Волинській області та головний інспектор будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 не довели правомірності оскаржуваних в даній адміністративній справі рішень та наказів, з огляду на таке.

Як передбачено абзацом одинадцятим частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 № 687-ХІV (з наступними змінами та доповненнями, далі – Закон № 687-ХІV), замовник - фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку, подала у встановленому законодавством порядку заяву (клопотання) щодо її забудови для здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VІ (з наступними змінами та доповненнями, далі – Закон № 3038-VІ) замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Згідно із пунктом 7 частини першої статті 7 Закону № 3038-VІ управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом: надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду - щодо об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними (СС1), середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, розташованих за межами населених пунктів і на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, щодо об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми наслідками (СС2), розташованих у межах сіл, селищ та міст (крім міст, які є адміністративними центрами областей, міст з чисельністю населення понад 50 тисяч, міст Києва та Севастополя), а також щодо всіх об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із значними наслідками (СС3), розташованих у межах населених пунктів.

Частинами першою – третьою, шостою, сьомою статті 36 Закону № 3038-VІ (в редакції, чинній на момент реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016) передбачено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт. Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. Виконувати будівельні роботи, підключати об'єкт будівництва до інженерних мереж та споруд без реєстрації зазначеної декларації забороняється. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається. Форма декларації про початок виконання будівельних робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються Кабінетом Міністрів України. у разі якщо право на будівництво об'єкта передано іншому замовнику або змінено осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни орган державного архітектурно-будівельного контролю, який зареєстрував декларацію про початок виконання будівельних робіт. Декларацію про початок виконання будівельних робіт може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно із пунктом 7 розділу І Закону № 1817-VІІІ, який набрав чинності 10.06.2017, назву та частини першу – третю, шосту статті 36 Закону № 3038-VІ було викладено в такій редакції: «Стаття 36. Повідомлення про початок виконання будівельних робіт. 1. Право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), об'єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт. 2. Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється. Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається. 3. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт, порядок його подання, форма повідомлення про зміну даних у поданому повідомленні визначаються Кабінетом Міністрів України. 6. У разі якщо право на будівництво об'єкта передано іншому замовнику або змінено осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, а також у разі коригування проектної документації на виконання будівельних робіт в установленому законодавством порядку, замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю».

Крім того, відповідно до пунктів 2, 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт є чинними до завершення будівництва об'єктів, крім випадків їх скасування відповідно до пункту 3 цього розділу. Зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у разі: подання замовником заяви про скасування декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт.

Пунктом 9 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ передбачено, що Кабінету Міністрів України у чотиримісячний строк з дня опублікування цього Закону: забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.

Отже, пунктом 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ, який набрав чинності 10.06.2017, передбачено, що за поданою саме замовником заявою про скасування декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт та в окремому порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.

При цьому, на думку суду, виходячи із змісту пункту 9 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ, застосування пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) цього Закону відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю можливе лише у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, Кабінет Міністрів України не забезпечив прийняття нормативно-правового акту, необхідного для реалізації цього Закону, тобто не встановив окремого порядку на реалізацію положень пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На думку суду, відсутність окремого порядку, розробленого Кабінетом Міністрів України на реалізацію положень пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ, виключає можливість прийняття оскаржуваних рішень та наказів лише на підставі зазначеної норми вказаного Закону.

Суд не бере до уваги покликання представника відповідача УДАБІ у Волинській області на пункт 24 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (далі – Порядок № 466, у редакції, чинній на момент реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016), яким було передбачено, що декларацію може бути скасовано органом державного архітектурно-будівельного контролю, який її зареєстрував у разі подання замовником заяви про скасування декларації, оскільки згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 404 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466», яка набрала чинності 10.06.2017, розділ «Декларація про початок виконання підготовчих або будівельних робіт», у якому знаходився пункт 24, було виключено.

Отже, станом на момент прийняття оскаржуваних рішень та наказів від 24.07.2017 Порядком № 466 не було передбачено права скасування декларації органом державного архітектурно-будівельного контролю, який її зареєстрував у разі подання замовником заяви про скасування декларації.

При цьому, суд звертає увагу, що при розгляді справи оцінка правомірності рішень суб’єктів владних повноважень здійснюється відповідно до законодавства, чинного на момент прийняття рішень.

Крім того, суд також звертає увагу, що відповідачі не довели (з покликанням на відповідні норми законодавства) правомірність того, що декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт скасовуються відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю в порядку пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ шляхом одночасного прийняття двох рішень: рішення інспектора будівельного нагляду та наказу органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до пункту 33 Порядку № 466 (у редакції, чинній на момент реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт № ВЛ 083152810514 від 08.10.2015, № ВЛ 083162031656 від 21.07.2016) у разі коли право на будівництво об'єкта передано іншому замовникові або змінено генерального підрядника чи підрядника (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), замовник (його уповноважена особа) протягом трьох робочих днів з дня передачі цього права повідомляє про такі зміни за формою згідно з додатком 10 до цього Порядку органу державного архітектурно-будівельного контролю, що видав дозвіл, з поданням засвідчених у встановленому порядку копій документів, що підтверджують зазначені зміни. Продовження виконання будівельних робіт без повідомлення про внесення змін забороняється.

Згідно із пунктом 33 Порядку № 466 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 404, яка набрала чинності 10.06.2017) у разі коли право на будівництво об'єкта передано іншому замовникові або змінено генерального підрядника чи підрядника (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), чи змінено осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, або відповідальних виконавців робіт, а також у разі коригування проектної документації замовник (його уповноважена особа) протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю за формою згідно з додатком 10 до цього Порядку з поданням засвідчених у встановленому порядку копій документів, що підтверджують зазначені зміни. Продовження виконання будівельних робіт без повідомлення про внесення змін забороняється.

Отже, статтею 36 Закону № 3038-VІ та пунктом 33 Порядку № 466 передбачено можливість передачі права на будівництво об’єкта іншому замовнику, тобто, зміну замовника, при цьому, про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю повинен бути повідомлений.

Як вбачається із матеріалів справи, у деклараціях про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованих в УДАБІ у Волинській області 08.10.2015 за № ВЛ 083152810514 та 21.07.2016 за № ВЛ 083162031656, замовником зазначено прокуратуру Волинської області, генеральним підрядником – ПП «ПМК № 19».

Разом з тим, договором від 16.02.2015, укладеним між прокуратурою Волинської області та ПП «ПМК № 19», який є чинним та у встановленому порядку не визнаний недійсним, прокуратурою Волинської області були передані ПП «ПМК № 19» функції замовника будівництва з усіма правами щодо будівництва об’єктів за адресою: с. Зміїнець Луцького району, вул. Шкільна на земельній ділянці площею 1,4075 га, кадастровий номер 0722883700:03:001:6531.

Проте, сторони вказаного договору не повідомили УДАБІ у Волинській області у встановленому порядку про такі зміни.

На думку суду, невиконання обов’язку щодо повідомлення відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю про зміну замовника не має наслідком визнання недійсним відповідної угоди про передачу права на будівництво об'єкта від одного замовника до іншого. Відтак, суд враховує при прийнятті постанови зазначений вище договір від 16.02.2015, укладений між прокуратурою Волинської області та ПП «ПМК № 19», яким прокуратурою Волинської області були передані ПП «ПМК № 19» функції замовника будівництва з усіма правами.

Згідно із частиною третьою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На думку суду, оскаржувані рішення та накази не відповідають усім критеріям, зазначеним у частині третій статті 2 КАС України. Суд вважає, що рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 від 24.07.2017 № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» та накази УДАБІ у Волинській області від 24.07.2017 № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» прийняті не на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки відсутність окремого порядку, розробленого Кабінетом Міністрів України на реалізацію положень пункту 3 розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону № 1817-VІІІ, виключає можливість прийняття оскаржуваних рішень та наказів лише на підставі зазначеної норми вказаного Закону. При цьому, вказані рішення та накази прийняті необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для їх прийняття (зокрема, не враховано, що згідно із договором від 16.02.2015, укладеним між прокуратурою Волинської області та ПП «ПМК № 19», прокуратурою Волинської області були передані ПП «ПМК № 19» функції замовника будівництва з усіма правами).

Суд не бере до уваги покликання представника відповідача УДАБІ у Волинській області на те, що позивач не є замовником будівництва та його права не порушені, оскільки договором від 16.02.2015 прокуратурою Волинської області були передані ПП «ПМК № 19» функції замовника будівництва з усіма правами, позивач виконує будівельні роботи за цим договором на зазначених вище об’єктах будівництва, отже, прийняті рішення та накази від 24.07.2017 безпосередньо порушують права та законні інтереси позивача.

Відтак, з наведених вище підстав, виходячи з наданих суду статтею 162 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішень головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами УДАБІ у Волинській області ОСОБА_2 від 24.07.2017 № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» та наказів УДАБІ у Волинській області від 24.07.2017 № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» підлягають до задоволення.

Разом з тим, позовні вимоги про зобов’язання УДАБІ у Волинській області вчинити дії до задоволення не підлягають, оскільки вони заявлені передчасно та стосуються правових наслідків прийнятої судом постанови. На думку суду, виходячи із змісту повноважень, наданих статтею 162 КАС України, суд може прийняти постанову про зобов’язання вчинити певні дії, попередньо визнавши інші дії чи бездіяльність протиправними. Суд вважає, що відповідачу УДАБІ у Волинській області повинна бути надана можливість за наслідками розгляду цієї справи самостійно вчинити дії, пов’язані із відновленням у відповідному реєстрі записів про реєстрацію декларацій про початок виконання будівельних робіт, і лише невчинення таких дій чи відмова у їх вчиненні призведе до порушення прав позивача, що потребуватиме судового захисту. За приписами КАС України суд захищає порушені права, судовий захист прав на майбутнє законодавством не передбачено.

Відповідно до частини третьої статті 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Відтак, оскільки позивач сплатив судовий збір в загальному розмірі 9600,00 грн. згідно із платіжними дорученнями від 22.09.2017 № 1361 на суму 3200,00 грн. (а. с. 2) та від 23.10.2017 № 1551 на суму 6400,00 грн. (а. с. 78) за шість самостійних вимог немайнового характеру, а позов задоволено частково шляхом прийняття постанови про задоволення чотирьох вимог немайнового характеру та про відмову у задоволенні двох позовних вимог немайнового характеру, тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача УДАБІ у Волинській області необхідно присудити судовий збір відповідно до задоволених вимог в сумі 6400,00 грн.

Керуючись статтями 160 - 163 КАС України, на підставі Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області ОСОБА_2 від 24 липня 2017 року № 35 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 36 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» та накази Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області від 24 липня 2017 року № 48 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт», № 49 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт».

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Присудити на користь Приватного підприємства «Пересувна механізована колона № 19» за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області судовий збір у розмірі 6400 гривень 00 копійок (шість тисяч чотириста гривень нуль копійок).

Постанова набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 254 КАС України, та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Суддя В.М.Валюх

Постанова складена у повному обсязі 07 листопада 2017 року

Джерело: ЄДРСР 70093699
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку