БІЛОВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД 2 -а/408/246/17
ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2017 року смт.Біловодськ
Біловодський районний суд Луганської області у складі :
головуючого- судді Карягіної В.А.
при секретарі Савенко Т.А.
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання смт.Біловодськ адміністративний позов кандидата на посаду Біловодського селищного голови ОСОБА_1 до Біловодської селищної виборчої комісії Біловодського району Луганської області про оскарження рішення та дій виборчої комісії з виборів селищного голови Біловодської об'єднаної територіальної громади Біловодського району Луганської області
В с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом щодо незаконності дії Біловодської селищної виборчої комісії Біловодського району Луганської області щодо прийнятого 28 жовтня 2017 року рішення про вилучення з виборчих дільниць всіх бюлетенів з виборів селищного голови Біловодської об'єднаної територіальної громади у зв'язку із виявленням помилки з подальшим їх знищенням типографічним підприємством та передрукуванням виборчих бюлетенів.
В суді позивач підтримав позовні вимоги та вказав, що Законом України «Про місцеві вибори» не передбачено механізму вилучення виборчих бюлетенів з дільничних комісій напередодні голосування і їх отримання дільничними комісіями саме в день голосування, що може в подальшому привести до визнання виборів недійсними.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив та зазначив, що 28 жовтня 2017 року до Біловодської селищної виборчої комісії надійшла скарга кандидата на посаду Біловодського селищного голови ОСОБА_2 про помилку в написанні його прізвища, у зв'язку з чим на засіданні виборчої комісії 28.10.2017р була прийнята постанова про зобов'язати ДВК надати виборчій комісії виборчі бюлетені, в яких неправильно вказано прізвище кандидата для організації заходів, спрямованих на виправлення вказаної помилки шляхом направлення поліграфічному підприємству для знищення та одночасно замовити таку саму кількість виборчих бюлетенів Крім того, додатково зауважив, що на момент розгляду даної адміністративної справи виборчі бюлетені надруковані в повному обсязі та відповідають затвердженій формі, виборчий процес проходить відповідно до вимог законодавства .
Суд, надавши оцінку доказам по справі, дійшов наступного висновку.
Згідно з ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Приписами ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до п.20 ч.1 ст. 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Закон України «Про місцеві вибори» визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Статтею 11 вказаного Закону передбачено, що виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом. Визначено етапи виборчого процесу.
Статтею 75 Закону України «Про місцеві вибори» визначено порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям, відповідно до якої, пунктом 2 ч. 1 встановлено, що територіальна виборча комісія на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах відповідно:селищна територіальна виборча комісія - не пізніш як за п'ять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
З наданих до суду письмових доказів видно, що постановою №11 від 10.10.2017 року Біловодської селищної виборчої комісії затверджений текст бюлетенів з виборів Біловодського селищного голови та депутатів Біловодської селищної ради. За договором купівлі-продажу №59 від 24.10.2017 року, укладеного між Біловодською селищною виборчою комісією та ТОВ « ФОКСПРИНТ» , відповідач забезпечив виготовлення виборчих бюлетенів на даних виборах.
28.10.2017 року о 15.15.год до Біловодської селищної виборчої комісії надійшла скарга кандидата на посаду Біловодського селищного голови ОСОБА_2 про помилку в написанні його прізвища, у зв'язку з чим на засіданні виборчої комісії 28.10.2017р скарга була розглянута та прийнята постанова №14 зобов'язати ДВК надати виборчій комісії виборчі бюлетені, в яких неправильно вказано прізвище кандидата для організації заходів, спрямованих на виправлення вказаної помилки шляхом направлення поліграфічному підприємству для знищення та виготовлення такої самої кількості виборчих бюлетенів .
Протоколами Біловодської селищної виборчої комісії від 28 жовтня 2017 року зафіксований факт вилучення в дільничних виборчих комісіях виборчих бюлетенів.
Згідно із ч. 3 ст. 75 Закону « Про місцеві вибори» встановлено, що технічні відходи, поліграфічний брак, виборчі бюлетені, в яких за рішенням територіальної виборчої комісії виявлені помилки, а також друкарські форми знищуються поліграфічним підприємством в порядку та у строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих бюлетенів, про що складається акт у двох примірниках.
Актами знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених бюлетенів та інше від 28 жовтня 2017 року підтверджено факт знищення 18915 шт. помилково виготовлених бюлетенів у присутності голови та членів Біловодської селищної виборчої комісії та представника ТОВ « ФОКСПРИНТ». Як вказав представник відповідача , виготовлення поліграфічної продукції після її знищення відбулося за кошти поліграфічного підприємства, який допустив дану помилку в виборчому бюлетені. Протоколами від 29 жовтня 2017 року дільничним виборчим комісіям передані виборчі бюлетені з виборів Біловодського селищного голови для голосування в одномандатному виборчому окрузі.
З вищевикладеного слідує, що Біловодська селищна виборча комісія була зобов'язана розглянути скаргу кандидата на посаду голови об'єднаної територіальної громади, в порядку розгляду цієї скарги прийняла рішення направити бюлетені, в яких прізвище одного з кандидатів зазначене з помилкою поліграфічному підприємству для знищення . Самостійно вони ніяким чином в текст виборчих бюлетенів змін не вносили, дій , пов'язаних із знищенням бюлетенів не вчиняли, тобто не перебрали на себе тих функцій, що знаходяться за межами їх компетенції. Прийняте рішення у формі постанови не носить імперативного характеру, а по суті є рекомендацією для компетентного органу на виконання своїх функцій, передбачених ч.3 ст.75 Закону України «Про місцеві вибори» і вчинене лише з єдиною метою - забезпечення безперервності виборчого процесу.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позов є необґрунтований, тому не підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання судового збору, суд враховує, що відповідно до ч.9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір", ставки судового збору за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму , яка станом на січень 2017р. становить 1600грн..
Враховуючи, що в задоволенні позовних вимоги відмовлено повністю, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір з позивача у розмірі 640,00грн на користь держави.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 94, 172, 177 КАС України, суд -
постановив:
В задоволенні позовної заявикандидата на посаду Біловодського селищного голови ОСОБА_1 до Біловодської селищної виборчої комісії Біловодського району Луганської області відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 в дохід держави судовий збір в розмірі 640грн...
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Донецького апеляційного адміністративного суду через Біловодський районний суд Луганської області
Суддя В.А.Карягіна