Бучацький районний суд Тернопільської області
м. Бучач, вул. Міцкевича, 11, 48400, (03544) 2-16-40
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2011 року
Суддя Бучацького районного суду Тернопільської області Федорончук В.Б., розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Бучацькому районі про зобов’язання проведення перерахунку та виплати недоплаченої державної та додаткової пенсії відповідно до вимог ст.ст.50,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Бучацькому районі про зобов’язання здійснити перерахунок та виплату державної та додаткової пенсії, починаючи з 15 квітня 2011 рокувідповідно до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, зобов’язання нараховувати та виплачувати державну та додаткову пенсію з урахуванням наступного збільшення прожиткового мінімуму, посилаючись на те, що він має статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1-їкатегорії та відповідно є інвалідом 1-ї групи. Позивач зазначив, що вказані виплати пенсії постійно повинні коригуватись у відповідності до збільшення прожиткового мінімуму та розміру мінімальної пенсії за віком. Однак на його звернення до відповідача про перерахунок пенсії в його здійсненні було відмовлено, що є порушенням його прав. Тому просить суд зобов’язати відповідача провести перерахунок і виплату державної та додаткової пенсії починаючи з 15 квітня 2011 року, виходячи з розмірів мінімальної пенсії за віком, з урахуванням вимог ст. 50, 54 та ч. 3 ст. 67 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування”, відповідно до збільшення розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого Законом України “Про Державний бюджет України” на відповідний рік.
Ухвалою суду відкрито провадження про зобов`язання проведення перерахунку державної та додаткової пенсії постраждалому від Чорнобильської катастрофи відповідно до ст.50,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” за період з 15 квітня 2011 року.
Відповідач заперечення на позов не надав.
Суд, проаналізувавши матеріали справи, дослідивши та оцінивши докази у справі, вважає, що позовні вимоги є підставними і підлягають до часткового задоволення, виходячи із таких підстав:
Позивач ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії (перша група інвалідності) згідно посвідчення серії А № 124649, виданого Тернопільською облдержадміністрацією 10 серпня 2001 р. та отримує пенсію по інвалідності.
В силу ст. 49 Закону Українивід 28.02.1991 № 796-XII “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” пенсії особам, віднесеним до категорії 1,встановлюються у вигляді державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до ст.50 вказаного Закону (в редакції, яка діяла до 27 грудня 2007 року) особам, що віднесені до першої категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія для інвалідів першої групи - у розмірі 100% мінімальної пенсії за віком, а згідно ст.54 Закону державна пенсія особам, що постраждали і стали інвалідами внаслідок ліквідації Чорнобильської катастрофи, не повинна бути нижчою, ніж 10 мінімальних пенсій за віком.
Відповідач нараховує та виплачує позивачу пенсію відповідно до статей 50, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (надалі Закон № 796-12) із змінами, внесеними згідно із Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України" (надалі Закон № 107- VI) від 28.12.2007 року.
Такі зміни до Закону № 796-12 звузили право пенсіонерів-інвалідів, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на краще соціальне забезпечення, щодо нарахування пенсії. Але, частина 3 статті 22 Конституції України передбачає, що при прийняті нових Законів або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Згідно рішення Конституційного Суду від 22.05.2008 року зміни внесені підпунктами 12,15 пункту 28 розділу II Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо внесення змін до ст.50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", визнано такими, що не відповідають Конституції України. Отже, такі виплати є значно нижчі, ніж передбачено статтями 50 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", чим порушують права та законні інтереси позивача.
У частині 2 статті 152 Конституції України зазначено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України рішення про їх неконституційність. Тобто, відповідні положення вищевказаних нормативно-правових актів втратили чинність, у зв'язку з чим, на правовідносини, що були врегульовані неконституційними нормами, буде поширюватися дія норми, викладена в попередній редакції.
Таким чином, вищевказана норма Закону України “Про Державний бюджет на 2008 рік” втратила чинність з 22 травня 2008 року та не підлягала застосуванню і з цього ж числа була відновлена чинність попередньої редакції статей 50,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Отже, з 22 травня 2008 року позивач мав право на виплату щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії І у розмірах - інвалідам І групи —100процентів мінімальної пенсії за віком та щомісячної державної пенсії - не нижче 10 мінімальних пенсій за віком у відповідності до статей 50,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Зі ст.50,54 “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” випливає, що під час визначення розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.
Частиною першою статті 28 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законами.
Враховуючи той факт, що вищевказаний закон є єдиним законодавчим актом, який визначає розмір мінімальної пенсії за віком, то для розрахунку державної та додаткової пенсії відповідно до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, застосовується саме частина перша статті 28 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Стаття 71 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”(із змінами від 05.10.2006) зобов'язує провести перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до цього Закону. Однак, відповідач цей Закон проігнорував і на даний час застосовує при нарахуванні пенсії статті 50, 54 Закону № 796-12 із змінами, внесені підпунктом 12, 15 пункту 28 розділу II Закону України від 28.12.2007 року №107-VІ, які визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), що погіршують становище громадян -інвалідів, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,
Із змісту ч.3 ст. 67 Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” вбачається, що в разі збільшення визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю особам, віднесеним до 1 - 4 категорії, а також розмір щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, який відповідно до ст. 2 Закону України “Про прожитковий мінімум” застосовується для встановлення мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком. При цьому, мінімальна заробітна плата та мінімальна пенсія за віком відповідно до ст. 19 Закону України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії” визначаються виключно законами України і є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
За встановлених обставин, дії ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Бучацькому районі щодо призначення та виплати пенсій позивачу в розмірах нижчих, ніж передбачені спеціальним законом, та відмова в проведенні перерахунку пенсій є неправомірними.
Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, а ст. 22 Конституції передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
На неприпустимість обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень вказав і Конституційний Суд України, який в своєму рішенні від 11.10.2005 року сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та Закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави, до яких належать також громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами.
Як зазначено в п. 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 01.11.1996 року № 9 “Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя”, судам необхідно виходити з того, що нормативно-правові акти будь-якого державного державного чи іншого органу підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону.
Згідно з положенням ч.4 ст.9 КАС України, у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
За наведених вище доказів і обставин справи суд приходить до висновку, що за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначенні розміру пенсій позивачу застосуванню підлягають не постанова Кабінету Міністрів України “Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян від 16.07.2008 року №654, оскільки остання істотно звужує обсяг встановлених законом прав позивачки, а ст.ст. 50,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, тому позов в цій частині слід задовольнити частково.
14 червня 2011 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 3491-VI “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік”, який набрав чинності 19 червня 2011 року. Пунктом 7 частини І зазначеного Закону Прикінцеві положення Закону України “Про Державний бюджет України на 2011 рік” доповнено пунктом 4, яким встановлено, що у 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік.
Із цього випливає, що визначення порядку та розміру виплат зазначеній категорії громадян делеговано Кабінету Міністрів України. Так як однопредметна законодавча норма рівної ієрархії для вирішення цього спору прийнята пізніше як норма ст.ст.50,51,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, тому застосуванню підлягає саме ця норма.
На виконання цього положення Закону , п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 6 липня 2011 року № 745, яка набрала законної сили 23 липня 2011 року, встановлено, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, відповідно до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” виплачується тим, що належать до категорії 1, інвалідам 1 групи - 30 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність.
З огляду на викладене, суд приходить до переконання, що відмова відповідача у проведенні такого перерахунку у разі встановлення нового розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, є протиправною, а заявлені позовні вимоги підлягають до частково задоволення за період з 15 квітня 2011 року по 23 липня 2011 року включно, тобто по час вступу в законну силу постанови КМУ № 745 від 6 липня 2011 року “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, які підлягають захисту шляхом зобов'язання відповідача провести позивачу відповідні нарахування та виплату державної та додаткової пенсії.
Бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати підвищення до пенсії є протиправною. Якщо правове положення, що діє, передбачає виплату певних надбавок, і дотриманні всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах, поки відповідне положення є таким, що діє (Європейський Суд у рішенні від 08.11.2005 року п. 23).
Так, Європейський Суд у рішенні від 08.11.2005 року по справі “Кечко проти України” не прийняв до уваги аргумент уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність засобів як на причину невиконання своїх зобов'язань.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. У відповідності до зазначеної норми Закону, забезпечуючи захист порушених прав позивачки, враховуючи, що згідно вище вказаного законодавства, перерахунок пенсії належить до обов’язків компетентних органів Пенсійного фонду України, суд дійшов висновку, про необхідність зобов’язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України у Бучацькому районі самостійно здійснити щомісячне нарахування державної пенсії та підвищення до пенсії в розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком у відповідності до статті 50,51,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ”за відповідний період.
Керуючись ст.ст.3,8,22,46,48,55,64,124,152 Конституції України, ст.ст. 2,18,70,71,79,86,158,160-163,183-2 КАСУ України, ст.ст. 49,50,51,54,67 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”,ст.28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 року № 1058-IV, рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року, Постановою КМУ № 745 від 6 липня 2011 року “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету”, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити частково .
Визнати неправомірними дії ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Бучацькому районі щодо відмови у проведенні перерахунку та виплати ОСОБА_1 державної та додаткової пенсій відповідно до ст.ст. 50,51,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком відповідно до частини 1 статті 28 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, з 15 квітня 2011 року по 23 липня 2011 року.
Зобов’язати ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Бучацькому районі здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 державної та додаткової пенсій відповідно до ст.ст. 50, 51,54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, виходячи з мінімального розміру пенсії за віком відповідно до частини 1 статті 28 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, з 15 квітня 2011 року по 23 липня 2011 року з врахуванням раніше проведених виплат.
У задоволенні решти позовних вимог –відмовити.
Дана постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на її апеляційне оскарження.
Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Бучацький районний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя В.Б.Федорончук