open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 697/2292/17

провадження № 2-а/697/151/2017

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.10.2017 р. м. Канів

Канівський міськрайонний суд Черкаської області

у складі: головуючого судді - Льон О.М.

секретаря судового засідання - Дрянової Н.В.

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Каневі справу за адміністративним позовом Кандидата у депутати по одномандатному виборчому округу № 13 Ліплявської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_3 до Кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради - ОСОБА_4, третя особа Ліплявська сільська виборча комісія, про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

20.10.2017 позивач звернулася до суду з позовом до Кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради - ОСОБА_4, третя особа Ліплявська сільська виборча комісія, про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити дії. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 18.10.2017, у поштовій скрипці її домоволодіння були виявлені друковані агітаційні матеріали (листівки) кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4, разом із подібними друкованими листівками членів «Аграрної партії» ОСОБА_5 та ОСОБА_6. Розповсюджені Відповідачем агітаційні матеріали спільно із поліграфічною продукцією окремих членів «Аграрної партії», які не є суб'єктами виборчого процесу, свідчать про протиправні дії кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4, які виразилися у виготовленні та розповсюдженні агітаційних матеріалів у вигляді листівок, що містять дані про використання відповідачем для їх виготовлення «власних коштів», а не коштів власного виборчого фонду кандидата на посаду сільського голови. Таким чином відповідачем, для виготовлення розповсюджених агітаційних матеріалів, використано кошти отримані ним з невідомих джерел, що заборонено вимогами ч. 6 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори». Крім того відповідачем зазначено, що ним на власному обладнанні виготовлено агітаційні матеріали (листівки) тиражем 2500 примірників, які мають високу якість та дають підстави вважати, що дана інформація про виготовлення безпосередньо кандидатом зазначених матеріалів політичної агітації не відповідає дійсності, оскільки як вже зазначалося має якість друку, матеріалів та оформлення, що може досягатися виключно, шляхом застосування промислового якісного поліграфічного обладнання на спеціалізованому підприємстві (друкарні).

Просить суд визнати дії кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4, які виразилися у виготовленні та розповсюдженні агітаційних матеріалів у вигляді листівок, що мають недостовірні дані про спосіб їх виготовлення та джерела фінансування, протиправними та такими, що порушують вимоги Закону України «Про місцеві вибори» та зобов'язати кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 вилучити із розповсюдження та не розповсюджувати в подальшому агітаційні матеріали у вигляді листівок із відомостями: тираж 2500 шт., відповідальний за друк ОСОБА_4, в змісті яких мається інформація про посаду сільського голови Ліплявської сільської ради - ОСОБА_4 та інформація про членів «Аграрної партії»: ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просить суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та подав до суду заперечення, в якому зазначив, що для проведення передвиборчої агітації ОСОБА_4 було відкрито виборчий фонд у відділенні Ощадбанку, про що є відповідна виписка. З метою проведення агітації до Ліплявської сільської виборчої комісії ОСОБА_4 було подано агітаційні матеріали - зразки, а саме буклет, в якому викладена передвиборча програма та газета «Дніпрова зірка» з агітаційним матеріалом. Даний агітаційний матеріал 13.10.2017 розглянуто на засіданні Ліплявської сільської виборчої комісії. Комісією уважно вивчено буклет з передвиборчою програмою, звернуто увагу на тираж, за який кошт було надруковано та обговорено питання щодо обладнання. Заперечень з боку комісії встановлено не було, тобто порушень виборчого законодавства з боку кандидата виявлено не було. Одноголосно рішенням комісії було дозволено кандидату на посаду голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 розповсюджувати даний агітаційний матеріал. Тим самим, Ліплявською сільською виборчою комісією не було встановлено жодного порушення щодо строків, форми і умов проведення передвиборчої агітації (ст. 54 ЗУ «Про місцеві вибори» далі по тексту Закону) виготовлення і порядок розміщення друкованих агітаційних матеріалів (ст.56 Закону), загальний порядок використання засобів масової інформації (ст.57 3акону), порядку використання друкованих засобів масової інформації (ст.58 Закону). Не відповідає дійсності твердження позивача щодо розповсюдження відповідачем агітаційних матеріалів спільно із поліграфічною продукцією окремих членів «Аграрної партії». Буклети, які були розповсюдженні від «Аграрної партії» ніякого відношення до агітаційних матеріалів ОСОБА_4 не мають. До того ж буклети ОСОБА_6 та ОСОБА_7 розповсюджувалися в рамках візиту вище вказаних осіб 13.10.2017 виключно в місті зустрічі біля Ліплявської сільської ради а не, як вказує позивач у позові, по поштових скриньках. Просить суд відмовити в задоволенні позову.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Ліплявської сільської виборчої комісії - ОСОБА_11 в судове засідання не з'явився, надав заяву, в якій просив суд проводити розгляд справи за його відсутності, прийняти рішення на підставі наявних доказів.

У судовому засіданні з достовірністю встановлено, що позивач ОСОБА_3 є кандидатом у депутати по одномандатному виборчому округу № 13 Ліплявської сільської ради Канівського району, відповідач ОСОБА_4 є кандидатом на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради Канівського району, вибори яких відбудуться - 29.10.2017, що підтверджується відповідною постановою Ліплявської сільської виборчої комісії №8 від 05.10.2017 (а.с. 7, 29-30).

З матеріалів справи вбачається, що Кандидатом на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 був виготовлений друкований агітаційний матеріал у вигляді листівок (буклетів) (а.с.4), де зазначено, що «…надруковано на власному обладнанні за власний кошт. тираж : 2500 шт. Відповідальний за друк ОСОБА_4..».

П.6 ч. 2 ст. 17 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом.

Згідно з ч. 1 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії (блоку місцевих організацій партій), їхніх посадових та уповноважених осіб, ініціативних груп референдуму, інших суб'єктів ініціювання референдуму, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори чи референдум, мають кандидат, партія (блок), місцева організація партії (блок місцевих організацій партій), які є суб'єктами відповідного виборчого процесу, ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Закон України «Про місцеві вибори» №595 від 14.07.2015 (редакція станом на 19.03.2017) визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Відповідно до п. 4 ч. 4 ст. 4, ст. 6 Закону України «Про місцеві вибори» №595 місцеві вибори є вільними. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування обману чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному волевиявленню виборця, забороняється. Рівність прав і можливостей участі у виборчому процесі забезпечується: забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, ніж кошти, передбачені ч. 6 ст. 54 цього Закону.

Частиною 1 ст.54 Закону України «Про місцеві вибори» № 595 визначено поняття передвиборної агітації - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за кандидатів. Право вести передвиборну агітацію мають місцеві організації партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, а також кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією для участі у місцевих виборах. Громадяни України мають право здійснювати передвиборну агітацію, вільно і всебічно обговорювати політичні, ділові, особисті якості та передвиборні програми кандидатів, місцевих організацій партій.

Частиною 5 ст.54 Закону України «Про місцеві вибори» №595 встановлено, що передвиборна агітація може проводитися у таких формах: 1) проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями; 2) проведення мітингів, походів, демонстрацій, пікетів; 3) проведення публічних дебатів, дискусій, круглих столів, прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм місцевих організацій партій - суб'єктів виборчого процесу, їх політичної діяльності чи політичної діяльності кандидатів; 4) оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень; 5) розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації; 6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами; 7) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки місцевої організації партії - суб'єкта виборчого процесу, кандидата, а також оприлюднення інформації про таку підтримку; 8) публічні заклики голосувати за або не голосувати за місцеву організацію партії - суб'єкта виборчого процесу, кандидата або публічні оцінки діяльності місцевої організації партії, кандидата; 9) встановлення агітаційних наметів; 10) в інших формах, що не суперечать Конституції та законам України.

Таким чином, розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, є формами передвиборної агітації.

Представник відповідача кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 - ОСОБА_2 у суді не заперечує, що агітаційний матеріал у вигляді буклету (а.с.4) виготовлений кандидатом на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 з метою проведення передвиборчої агітації, що підтверджується копією відповідної заяви від кандидата ОСОБА_4 Ліплявській сільській виборчій комісії про реєстрацію його агітаційного матеріалу у виді буклету тиражем 2500 шт. (а.с.32).

Згідно копії витягу з протоколу засідання Ліплявської сільської виборчої комісії від 13.10.2017 (а.с.46) вбачається розгляд заяви ОСОБА_4 та рішення про надання дозволу на агітацію даному кандидату.

Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 56 Закону України «Про місцеві вибори» № 595 до друкованих агітаційних матеріалів належать плакати, стенди, листівки, постери, інша друкована продукція з написами, що стосуються передвиборної агітації, а також матеріали, що розміщуються на носіях зовнішньої реклами.

Враховуючі вищенаведені норми закону та встановлені обставини, суд дійшов висновку, що агітаційний матеріал кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 у вигляді виборчих листівок (буклетів), є друкованим агітаційним матеріалом, який ним розповсюджений, і це є формою передвиборчої агітації у відповідності до п.5 ч.5 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори».

Відповідно до частин 2, 3 ст. 56 Закону України «Про місцеві вибори» друкований агітаційний матеріал повинен містити відомості про замовника та установу, що здійснила друк, його тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Розповсюдження друкованих агітаційних матеріалів без зазначених відомостей забороняється.

Місцеві організації партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатних виборчих округах, кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости зобов'язані подати по одному примірнику кожного друкованого агітаційного матеріалу, виготовленого за рахунок власних виборчих фондів, а також з використанням обладнання, що їм належить, не пізніш як через два дні після його виготовлення до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини 6 статті 54 Закону України «Про місцеві вибори». передвиборна агітація здійснюється за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі. Використання для передвиборної агітації коштів з інших джерел забороняється.

Підтримка місцевою організацією партії, яка висунула кандидатів на місцевих виборах, кандидатами від свого імені проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрацій фільмів, телепередач чи інших публічних заходів, а також проведення зазначених публічних заходів на підтримку місцевої організації партії, кандидата може здійснюватися лише у разі фінансування таких заходів із коштів власного виборчого фонду.

Фінансування передвиборної агітації, яка реалізовується спільно місцевою організацією партії та кандидатом, висунутим цією місцевою організацією партії у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, може здійснюватися за рахунок і в межах коштів виборчого фонду місцевої організації партії, яка висунула кандидата на відповідних місцевих виборах.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно копії довідки ТВБВ №10023/0165 ЧОУ ПАТ «Державний ощадний банк України» від 09.10.2017 №350 (а.с.33) вбачається, що кандидату на посаду сільського голови Ліплявської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_4 відкрито поточний рахунок НОМЕР_1.

Згідно наданої в суді копії виписки ФЧОУ АТ «Ощадбанк» про рух коштів на рахунку кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 за період з 01.10.2017 до 20.10.2017 (а.с.34) вбачається відсутність оплати придбання матеріалів та послуг друку агітаційного матеріалу у вигляді виборчих буклетів ( листівок) в кількості 2500 шт..

З огляду на викладене, посилання представника відповідача на те, що фінансування виготовлення виборчих буклетів в кількості 2500 штук ОСОБА_4 здійснювалося останнім з джерел його власного виборчого фонду та на власному обладнанні, а саме принтері «Cannon MP 490 series Printer», придбаному в 2013 році, не підтверджені в суді належними та допустимими доказами оплати відповідних матеріалів (паперу, фарби, тощо), що використовувалися для виготовлення агітаційної продукції у кількості 2500 шт. з джерел власного виборчого фонду.

Враховуючи вищевикладене, вислухавши представника позивача, враховуючи заперечення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов є обгрунтованим та підлягає частковому задоволенню, а саме по порушенню вимог ч.6 ст.54 Закону України «Про місцеві вибори», поскільки судом встановлено, що фінансування передвиборчої агітації кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 здійснювалося останнім з джерел поза межами його виборчого фонду, що порушує відповідно дотримання принципу рівності прав і можливостей всіх суб'єктів виборчого процесу на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських. селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року та з урахуванням вищенаведеного, суд вважає протиправними дії відповідача ОСОБА_4, як кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради щодо виготовлення та розповсюдження друкованого агітаційного матеріалу у вигляді виборчих листівок (буклетів) без дотримання вимог ч.6 ст.54 Закону України «Про місцеві вибори».

Одночасно з ухваленням судового рішення суд вирішує питання про стягнення з відповідача, у відповідності до положень ч.1 ст.87 та ст.94 КАС України, в дохід держави судового збору, що не був сплачений позивачем, у відповідності до положень ч.9 ст.172 КАС України, при зверненні з зазначеним позовом до суду.

Керуючись ст.ст. 54, 56 Закону України «Про місцеві вибори» , ст.ст.6, 158-163, 167, 172, 175, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 по виготовленню та розповсюдженню друкованих агітаційних матеріалів у вигляді листівок (буклетів) в кількості 2500 штук без дотримання вимог ч.6 ст.54 Закону України «Про місцеві вибори».

Зобов'язати кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4 вилучити із розповсюдження та не розповсюджувати в подальшому друковані агітаційні матеріали у вигляді листівок (буклетів) із відомостями: тираж 2500 шт., відповідальний за друк ОСОБА_4, в змісті яких є інформація про кандидата на посаду сільського голови Ліплявської сільської ради ОСОБА_4.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь держави судовий збір в сумі 640 грн.

Копію постанови надати сторонам по справі до відому.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня її проголошення, за правилами встановленими ст.177 КАС України, шляхом подання апеляційної скарги до Канівського міськрайонного суду Черкаської області.

Суддя О . М . Льон

Джерело: ЄДРСР 69699183
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку