open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про залишення позовної заяви без розгляду

Справа № 819/1796/17

20 жовтня 2017 року

м. Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:

головуючого судді Мартиць О.І., судді Шульгача М.П., судді Данилевич Н.А.

секретарі судового засідання Твердохліб Н.В.

за участю: представника позивача ОСОБА_1, довіреність від 19.10.2017 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_2 до Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області про визнання протиправним рішення Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області та його скасування, –

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_2 з адміністративним позовом до Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області про визнання протиправним рішення Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області № 3 від 11 жовтня 2017 року в частині виключення з виборчого списку Лановецької районної організації радикальної партії ОСОБА_3 в Тернопільській області як кандидата у депутати Лановецької міської ради Лановецької міської об'єднаної територіальної громади Лановецького району Тернопільської області ОСОБА_2 та його скасування.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що спірне рішення прийняте на підставі повідомлення Центральної виборчої комісії, згідно з яким кандидат у депутати до Лановецької міської ради Лановецької міської об'єднаної територіальної громади Лановецького району Тернопільської області ОСОБА_2 включена до виборчого списку Лановецької районної організації у Тернопільській області політичної партії "ОСОБА_4 Порошенка "Солідарність" є кандидатом у депутати до Лановецької районної ради з виборів депутатів місцевих рад 25 жовтня 2015 року, а у цьому виборчому процесі зареєстрована як кандидат у депутати Лановецької міської ради Лановецької міської об'єднаної територіальної громади Лановецького району Тернопільської області у виборчих списках Лановецької районної організації Радикальної партії ОСОБА_3 в Тернопільській області

При цьому, не враховано, що обмеження щодо кандидатів, передбачені ч.ч.4,5 ст.35 Закону № 595 стосуються одного виборчого процесу, відповідачем порушено на 1 день строк, встановлений ч.3 ст.47 Закону № 595 та на момент прийняття рішення Лановецькою міською виборчою комісією позивач не входила до списку кандидатів у депутати від Лановецької районної організації у Тернопільській області політичної партії "ОСОБА_4 Порошенка "Солідарність", а тому могла бути висунута кандидатом у депутати від іншої політичної сили.

Про прийняте Лановецькою міською виборчою комісією Лановецького району Тернопільської області рішення № 3 від 11 жовтня 2017 року не було повідомлено ні позивача, ні відповідну місцеву організацію партії, тому вважає, що передбачений статтею 172 Кодексу адміністративного судочинства України строк для оскарження в судовому порядку даного рішення нею не пропущено.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, викладених у позовній заяві та просить задовольнити.

Представник відповідача не з'явився до суду, хоча про день, час і місце слухання справи повідомлявся своєчасно і належним чином.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

11 жовтня 2017 року Лановецькою міською виборчою комісією прийнято рішення № 3 "Про виключення осіб, зареєстрованих кандидатами у депутати Лановецької міської ради від політичних партій на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року", згідно якого на основі відомостей Центральної виборчої комісії, відповідно до частин 4,5 статті 35, частини 8 статті 41, частини 3 статті 47 Закону України "Про місцеві вибори" виключено з виборчого списку Лановецької районної місцевої парторганізації Радикальної партії ОСОБА_3 кандидата у депутати Лановецької міської ради ОСОБА_2.

З вказаним рішенням відповідача позивач не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, відтак звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Однією з умов звернення особи до адміністративного суду є дотримання нею відповідних строків звернення.

Згідно положень частини першої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини є Закон України "Про місцеві вибори".

У частині тринадцятій статті 94 та у частині сьомій статті 95 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що позовні заяви, що стосуються призначення, підготовки і проведення місцевих виборів, розглядаються судом у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, строки судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, встановлюються Кодексом адміністративного судочинства України.

Особливості розгляду виборчих спорів, зокрема, щодо оскарження рішень виборчих комісій, встановлені статтями 172 і 179 КАС України.

Норми статей 172 – 179 КАС України є спеціальними порівняно з іншими нормами КАС України, а тому ці норми мають пріоритет над іншими нормами КАС України.

Важливим елементом цих строків є момент їх початку, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Це перша відмінність строку звернення до суду щодо розв’язання виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.

Отже, у виборчих спорах немає необхідності з'ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок строку звернення до суду для розв'язання виборчих спорів, який не залежить від суб'єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу.

Згідно норм частини четвертої статті 175 КАС України позовну заяву може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частинами шостою – сьомою статті 172 цього Кодексу.

Відповідно до частини шостої статті 172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Отже, позовна заява у виборчому спорі подається у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

При цьому, у суду немає необхідності з'ясовувати обставини щодо дня, коли особа дізналась, або повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод та інтересів.

Відповідно до частини першої статті 103 КАС України перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Початок перебігу строку подання позовної заяви до суду у виборчих спорах починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Нормами статті 179 КАС України визначено, що на обчислення строків, встановлених статтями 172– 177 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої – десятої статті 103 цього Кодексу. Строки, встановлені статтями 172-177 цього Кодексу, обчислюються календарними днями і годинами.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є рішення Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області № 3 "Про виключення осіб, зареєстрованих кандидатами у депутати Лановецької міської ради від політичних партій на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року" в частині виключення з виборчого списку Лановецької районної організації Радикальної партії ОСОБА_3 в Тернопільській області як кандидата у депутати Лановецької міської ради Лановецької міської об'єднаної територіальної громади Лановецького району Тернопільської області ОСОБА_2, прийнятого 11 жовтня 2017 року о 13 годині 00 хвилин.

Таким чином, початок п'ятиденного строку оскарження вказаного рішення розпочався з 12.10.2017 року та закінчився - 16.10.2017 року.

Позовна заява до Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області надійшла до суду - 19.10.2017 року (вх. № 2075/17).

Враховуючи приписи частини шостої статті 172 КАС України, дату прийняття оскаржуваного рішення (11.10.2017 року), дату надходження позову до суду (19.10.2017 року) суд дійшов до висновку про пропущення позивачем п'ятиденного строку звернення до суду.

Відповідно до частини п'ятої статті 179 КАС України днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені статтями 172-177 цього Кодексу, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

Оскільки частиною п'ятою статті 179 КАС України встановлено, що позовні заяви у спорах, пов'язаних з виборчим процесом, подані з пропущенням строку, залишаються без розгляду, то положення частини першої статті 100 цього Кодексу в цих спорах не застосовуються.

Отже, позовні заяви подані після закінчення строків звернення до суду продовженню або поновленню не підлягають і судом залишаються без розгляду.

Аналогічна позиція викладена у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01 листопада 2013 року № 15 "Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом", де в пункті 8.1.2 вказано, що строк звернення до суду з позовною заявою про вирішення виборчого спору має особливості щодо його закінчення. Такі граничні строки подання позовної заяви позбавляють позивача права вимоги щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності, які були вчинені відповідними суб'єктами раніше до цих граничних строків. Тобто позовні заяви, подані пізніше вказаних граничних строків, залишаються без розгляду (ч.5 ст.179 КАС України). Строки подання позовних заяв щодо виборчих спорів є абсолютними і їх не може бути поновлено (ч.5 ст.179 КАС України), в тому числі незалежно від того, коли позивач дізнався про прийняття рішення, вчинення дії чи допущення бездіяльності.

Строк подання позовної заяви у виборчому спорі, строк розгляду такої справи, строк для подання апеляційної скарги та граничний строк розгляду справи визначається згідно з особливостями, встановленими статтями 172 – 179 КАС України. Ці норми є спеціальними щодо інших норм КАС України, а тому мають пріоритет під час вирішення виборчих спорів.

Виходячи з вищенаведеного, судом встановлено, що позивач звернулася до суду з даним адміністративним позовом за межами строку, визначеного частиною шостою статті 172 КАС України, який згідно приписів частини п'ятої статті 179 КАС України не може бути поновлено, а тому позовну заяву слід залишити без розгляду.

Крім того, відповідно до частини дев'ятої статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правила розподілу судових витрат визначені статтею 94 КАС України, якими не передбачено можливість стягнення з позивача судового збору у разі залишення позову без розгляду.

Залишення позову без розгляду відповідно до приписів статті 7 Закону України "Про судовий збір" є підставою для повернення сплаченого судового збору.

Таким чином, підстави для стягнення з позивача судового збору за наслідками залишення позову без розгляду відсутні.

Керуючись ст.ст.99, 100,103,177,179 КАС України, суд –

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_2 до Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області про визнання протиправним рішення Лановецької міської виборчої комісії Лановецького району Тернопільської області № 3 від 11 жовтня 2017 року в частині виключення з виборчого списку Лановецької районної організації радикальної партії ОСОБА_3 в Тернопільській області як кандидата у депутати Лановецької міської ради Лановецької міської об'єднаної територіальної громади Лановецького району Тернопільської області ОСОБА_2 та його скасування - залишити без розгляду.

Копію ухвали невідкладно видати представнику позивача та невідкладно надіслати Лановецькій міській виборчій комісії Лановецького району Тернопільській області.

Ухвала може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені статтею 177 КАС України у дводенний строк з дня її проголошення та набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Мартиць О.І.

Суддя Шульгач М.П.

Суддя Данилевич Н.А.

копія вірна:

Суддя Мартиць О.І.

Джерело: ЄДРСР 69667837
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку