open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81

_________________________________________________________________________________________________________

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2017 р. Справа № 914/1367/17

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого-судді Кордюк Г.Т.

суддів Гриців В.М

Давид Л.Л.

розглянувши апеляційну скаргу Сороки - Львівської сільскої ради б/н б/д, с.Сороки - Львівські, Пустомитівський район, Львівська область

на рішення Господарського суду Львівської області від 04.09.17

у справі №914/1367/17

за позовом: Сороки-Львівської сільської ради, Львівська область с.Сороки-Львівські

до відповідача 1: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області, м.Львів

до відповідача 2: Фізичної особи підприємця - ОСОБА_2, Львівська область с.Муроване

третя особа-1 без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Львівська філія концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення, м.Львів

третя особа-2 без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України, м.Київ

про визнання недійсним договору оренди нерухомого державного майна №168 від 04.10.2016 року.

За участю представників:

від позивача: Андросюк З.П., Вертас М.М. - представники;

від відповідача-1: Савко Н.В. - представник;

від відповідача-2: ОСОБА_6 - представник;

від третьої особи-1: Дуда І.П. - представник;

від третьої особи-2: Григор’єва У.П. - представник;

Автоматизованою системою документообігу суду справу № 914/1367/17 розподілено до розгляду судді - доповідачу Кордюк Г.Т., введено до складу судовї колегії суддів Гриців В.М. та Давид Л.Л.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 21.09.17 апеляційну скаргу у даній справі прийнято до провадження, справу призначено до розгляду на 05.10.17.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 04.09.17 у справі №914/1367/17 (суддя Березяк Н.Є) в задоволенні позову відмовлено.

При цьому, місцевий господарський суд виходив з того, що позивач у встановленому ч.1 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" заяви про намір взяти в оренду об'єкт державного майна, а саме: технічний будинок загальною площею 1313,3 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 із долученими до неї проектом договору та документами згідно з переліком, визначених Фондом державного майна України до Регіонального відділення ФДМУ по Львівській області не подавав.

Місцевий господарський суд зазначив, що доказів і документів, які б підтверджували факт належного звернення до Регіонального відділення ФДМУ по Львівській області у відповідності до вимог ч.1 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" із заявою про намір орендувати спірне майно позивач суду не надав, як і не надав належних доказів порушення його права укладенням оспорюваного договору.

Крім того, судом зроблено висновок, що на момент звернення позивача для оформлення оренди спірного приміщення з метою розміщення адміністративного корпусу Сороки-Львівської територіальної громади така не була створена та зареєстрована у встановленому законом порядку.

З огляду на наведене, судом першої інстанції відмовлено в задоволенні позову у даній справі.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 04.09.17 у даній справі скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задоволити.

При цьому, скаржник покликається на порушення місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права.

Зокрема, апелянт вважає, що відповідно до ст.9 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» орендодавець мав розмістити в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб - сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду.

Проте, орендодавцем порушено терміни встановлені законом, як зазначає скаржник, мінімум на 4 місяці, з огляду на те, що станом на отримання Сороки - Львівською сількою радою відповіді від 26.04.16, орендодавцю було відомо про погодження передачі майна в оренду. Натомість, як вказує скаржник, публікацію в газеті «Відомості приватизації» про передачу мана в оренду здійснено лише 17.08.16.

Таким чином, апелянт вважає, що судом першої інстанції не досліджено, а Регіональним відділенням Фонду державного майна порушено процедуру передачі в ореду державного майна, зокрема п.1-3 ч.4 ст.9 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна».

Також, апелянт вважає, що суд в оскаржуваному рішенні не надав правової оцінки п.10 ч.4 ст.9 ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» стосовно того, що Фонд державного майна України та його регіональні відділення під час розгляду матеріалів про передачу в оренду нерухомого майна враховуюють пропозиції центральних та місцевих органів влади щодо розміщенння бюджетних установ.

Крім того апелянт зазначає, що відповідно до ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» не можуть бути об'єктами оренди майно підприємств спеціального зв'язку, проте, як вказує апелянт, саме таке майно у даному випадку передано в оренду.

Скаржник зазначає також про те, що місцевим господарським судом не надано правової оцінки листу від 04.04.16 №61-02/01-95 Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.

Апелянт вважає, що безпідставним є твердження місцевого господарського суду про те, що на момент звернення позивача для оформлення оренди спірного будинку не була створена Сороки - Львівська територіальна громада, оскільки Сороки - Львівська сільська рада є органом який обслуговує територію сіл Муроване та Сороки - Львівські і створена для обслуговування та задоволення інтересів громадян цих сіл, а тому, на думку скаржника, цілком правомірним є вживання саме терміну територіальна громада.

2 жовтня 2017 року до суду апеляційної інстанції від третьої особи 2 на стороні відповідача надійшли заперечення на апеляційну скаргу в яких вона зазначає про безпідставність доводів апеляційної скарги у зв'язку з тим, що звернення Сороки - Львівської сільської ради до РВ ФДМ України з листом від 18.04.16 №104 стосовно надання спірного майна в оренду без проекту догову та документів, визначених «Переліком документів, які подаються орендодавцеві для укладення догвоору оренлди майна, що належить до державної власності» не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме ст.9 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна». Зважаючи на це просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін.

4 жовтня 2017 року від відповідача 2 до суду апеляційної інстанції надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити рішення місцевого господарського суд без змін, апеляційну скаргу без задоволення, з підства законності та обгрунтованості рішення місцевого господарського суду.

Третьою особою 1 на стороні відповідача, 05.10.17 подано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, в якому третя особа зазначає про необгрунтованість викладених в апеляційній скарзі обставин, зважаючи на що просить залишити її без задоволення.

5 жовтня 2017 року від РВ ФДМ України по Львівській області надійшли пояснення по справі в яких зазначено про дотримання відповідачем 1 порядку передбаченого ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» під час укладення спірного договору оренди у зв'язку з чим, на його думк,у відсутні підстави для визнання його недійсним. Зважаючи на наведене просить залишити рішення місцевого господарського суду без зімн, та відмовити в задоволенні апеляційної скарги.

Регіональне відділення Фонду державного майна України у Львівській області покликається, що Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України надала висновок про те, що не заперечує щодо укладення договору оренди за цільовим використанням: розміщення виробництва промислового та холодильного устаткування.

Враховуючи норми Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою КМУ від 31.08.2011 № 906 РВ ФДМ здійснило публікацію у газеті "Відомості приватизації" № 66(982) від 17.08.2016 р. про намір передати в оренду зазначений об'єкт державного майна.

За період з 18.08.2016 р. по 01.09.2016 р. так і в попередньому періоді, від Сороки - Львівської сільської ради заяви про намір взяти в оренду об'єкт державного майна, а саме: технічний будинок загальною площею 1313,3 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 із долученими до неї проектом договору та документами згідно з переліком, визначених Фондом державного майна України до Регіонального відділення ФДМУ по Львівській області не подано. Таким чином, з огляду на наведене були відсутні підстави для проведенян конкурсу.

Регіональне відділення ФДМ у Львівській області вважає безпідставним покликання позивача щодо порушення термінів проведення процедури укладення договору оренди, оскільки, зважаючи на те, що згідно з п.5 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою КМУ від 31.08.11 №906, до умов конкурсу відноситься компенсація переможцем конкурсу витрат пов'язаних з проведенням незалежної оцінки об'єкта оренди, опублікуванням оголошення про конкурс у відповідних засобах масової інформації (у разі відсутності бюджетного фінансування таких витрат).

Згідно з офіційним листом - роз'ясненням ФДМ України від 30.06.11 №10-16-7681, у зв'язку з набранням чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин» від 21.04.11 №3269 - VІ, оголошення про намір передати майно в оренду має міститти інформацію і про вартість об'єкта оренди за незалежною оцінкою. Отже, з наведеного вбачається, що до моменту здійснення оголошення про намір здати майно в оренду необхідно здійснити оцінку такого майна, при цьому вартість такої оцінки буде відшкодована переможцем конкурсу.

У судовому засіданні присутні учасники судового процесу навели свої доводи, міркування та заперечення.

Колегія суддів, заслухавши пояснення присутніх представників обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права зазначає наступне:

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, на території Сороки-Львівської сільської ради знаходиться державне нерухоме майно - технічний будинок (реєстраційний номер - 01190043.12.АААИБВ254), загальною площею 1 313,3 кв.м., за адресою: Львівська область, АДРЕСА_1. Зазначений будинок перебуває на балансі Львівської філії концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення.

В зв'язку із зупиненням роботи РС "Муроване" зазначений вище технічний будинок було включено в перелік державного майна, яке не використовується в господарській діяльності Львівської філії Концерну РРТ і пропонується до передачі в оренду з цільовим використанням "для складів", що підтверджується Переліком об'єктів, які знаходяться на балансі підприємств і організацій, підпорядкованих міністерствам та відомствам, що пропонується для надання в оренду, який розміщений на офіційному сайті Фонду державного майна України.

04 березня 2016 року ФОП ОСОБА_2 звернувся на адресу Регіонального відділення ФДМ України по Львівській області із заявою та пакетом документів щодо передачі технічного будинку по АДРЕСА_1 в оренду.

09 березня 2016 року РВ ФДМУ по Львівській області скерувало на адресу Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України запит та пакет документів щодо надання дозволу на передачу вказаного майна в оренду.

Як встановлено місцевим господарським судом та підтверджено представникамиДержавної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України та РВ ФДМ України у Львівській області у суді апеляційної інстанції, листом від 04.04.2016 р. № 61/02/01-795 Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України надала висновок про те, що не заперечує щодо укладення договору оренди, при цьому зазначивши цільове призначення використання майна, а саме: розміщення виробництва промислового холодильного та вентиляційного устаткування.

Сороки - Львівська сільська рада направила лист вих. 114 від 18.04.2016 р. Регіональному відділенню фонду державного майна України по Львівській області про оформлення оренду спірного будинку з метою розміщення адміністративного корпусу Сороки-Львівської територіальної громади.

26 квітня 2016 року Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області листом за вих. № 05-03-02504 надало відповідь, що станом на сьогодні регіональне відділення вже проводить роботи щодо укладення Договору оренди вищезгаданого нерухомого майна.

В подальшому, 06.05.2016 р. Сороки-Львівська сільська рада скерувала ще один лист вих. № 132 на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області, в якому зазначила, що керуючись ч. 4 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майн" в разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди. Оскільки лише проводяться організаційні роботи щодо визначення необхідних документів для укладення договору оренди та наявності двох претендентів на укладення договору слід діяти у відповідності до законодавства та проводити конкурс.

З матеріалів справи вбачається, що Регіональним відділенням фонду державного майна України по Львівській області здійснено публікацію у газеті "Відомості приватизації" № 66(982) від 17.08.2016 р. про намір передати в оренду зазначений об'єкт державного майна.

04 жовтня 2016 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна по Львівській області та ФОП ОСОБА_2 укладено договір №168 оренди спірного майна та надання орендарю згоди на здійснення невід'ємних покращень орендованого майна.

Як стверджує Сороки - Львівська сільська рада у позовній заяві, 23.06.2017 р. від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області їй стало відомо про наявність вже укладеного Договору оренди нерухомого майна № 168 від 04.10.2016 р.

При цьому, Сороки - Львівська сільська рада покликається на те, що під час листування з РВ ФДМ України по Львівській області їй надано недостовірну інформації, що позбавило її можливості укласти договір оренди спірного майна.

Як зазначено Сороки - Львівською сільською радою підтвердженням недостовірності інформації, яка була надана Сороки-Львівській сільській раді, що договір укладається є висновок про вартість майна, який було виготовлено лише 8 серпня 2016 року та сам Договір оренди укладений 4 жовтня 2016 року.

Таким чином Сороки - Львівська сільська рада вважає, що з врахуванням вище викладеного можна прийти до висновку, що станом на травень місяць 2016 року, не було укладено жодного договору оренди з приводу спірного майна, а у відповідача була наявна інформація про ініціативу Сороки - Львівської сільської ради щодо бажання взяти в оренду спірне майно.

Відтак, Сороки - Львівська сільська рада вважає, що при укладенні спірного договору не дотримано процедури передачі в оренду державного нерухомого майна, чим порушено права сільської ради на отримання в оренду зазначеного майна.

З огляду на наведене, Сороки - Львівська сільська рада звернулася до суду з позовом до РВ ФДМ України по Львівській області та ФОП ОСОБА_2 про визнання недісним договору оренди нерухомомого державного майна №168 від 04.10.16 укладеного між РВ ФДМ України по Львівській області та ФОП ОСОБА_2

Оцінивши матеріали справи та докази, що містяться у ній, колегія суддів зазначає наступне:

Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою ст. 203 цього Кодексу.

Статтею 203 ЦК України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину зокрема: 1) зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; 2) особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3) волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4) правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; 5) правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; 6) правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, предметом спірного договору оренди є державне майно - технічний будинок загальною площею 1313,3 кв.м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та перебуває на балансі Львівської філії Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення.

Згідно ч. 1 ст. 319 ЦКУ, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

З огляду на те, що у даному випадку предметом спірного договору є державне майно застосуванню підлягає ЗУ «Про оренду державного та комунального майна».

Відповідно до ст.6 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» орендарями згідно з цим Законом можуть бути господарські товариства, створені членами трудового колективу підприємства, його структурного підрозділу, інші юридичні особи та громадяни України, фізичні та юридичні особи іноземних держав, міжнародні організації та особи без громадянства.

Фізична особа, яка бажає укласти договір оренди державного майна з метою використання його для підприємницької діяльності, до укладення договору зобов'язана зареєструватись як суб'єкт підприємницької діяльності.

Статтею 7 ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону, пропозиція може надходити від орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.

Фонд державного майна України щодо державного майна, а органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим, або комунального майна формують щороку на підставі інформації органів, уповноважених управляти відповідним майном, переліки цілісних майнових комплексів підприємств та їх структурних підрозділів і нерухомого майна, що може бути передано в оренду.

Зазначені переліки оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах орендодавців.

Матеріалами справи підтверджено, що Фондом державного майна України оприлюднено перелік об'єктів нерухомого майна, які знаходяться на балансі підприємств та організацій, підпорядкованих міністерствам та відомствам, що пропонуються для надання в оренду.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України. Згідно з Переліком документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності, затвердженої наказом Фонду державного майна України № 201 від 15.02.2013 р., разом із заявою про оренду нерухомого майна, що перебуває на балансі підприємства (установи, організації), господарського товариства, подаються проект договору оренди об'єкта, копії установчих документів орендаря.

З матеріалів справи вбачається, що 04.03.2016 року ФОП ОСОБА_2 звернувся на адресу Регіонального відділення ФДМ України по Львівській області із заявою та пакетом документів щодо передачі технічного будинку по АДРЕСА_1 в оренду.

Відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» у разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), орендодавець, за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду, у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.

Як встановлено місцевим господарським судом та підтверджено сторонами під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції 09.03.2016 року РВ ФДМУ по Львівській області скерувало на адресу Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України запит та пакет документів щодо надання дозволу на передачу вказаного майна в оренду. В подальшому, листом від 04.04.2016 р. № 61/02/01-795 Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України надала висновок про те, що не заперечує щодо укладення договору оренди, при цьому зазначивши цільове призначення використання майна, а саме: розміщення виробництва промислового холодильного та вентиляційного устаткування. Наведені обставини підтверджують факт , що Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України розпорядилася щодо цільового призначення використання свого майна.

Покликання апелянта на недослідження місцевим господарським судом листа від 04.04.2016 р. № 61/02/01-795, не береться судом апеляційної інстанції до уваги, оскільки в доказах, які є в матерілах справи міститься неодноразове покликання на зазначений лист.

Крім того в судовому засіданні представниками відповідачів та третіх осіб також зазначено про наявність вказаного листа, а в судовому засіданні представниками третьої особи 2 та РВ ФДМ України у Львівській області пояснено та обгрунтовано обставини викладенні у зазначено листі, при цьому представнком позивача не зазначено про наявність сумнівів щодо листа від 04.04.2016 р. № 61/02/01-795.

В силу ст.32 ГПК України доказамиу справі є будь - які фактичні дані , на підставі яких господарський суд у визначеному порядку втановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечнння сторін, а також обставини, які мають значення для правильного вирішенян господарського спору. Ці дані встановлюються, зокрема, такими засобами як пояснення представників сторін та інших осбі, які беруть участь в судовому процесі.

В подальшому, Сороки-Львівською сільською радою на адресу регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області скеровано лист № 114 від 18.04.2016 р. про оформлення оренди спірного будинку з метою розміщення адміністративного корпусу Сороки-Львівської територіальної громади.

Наказом ФДМ України № 201 від 15.02.13 затверджено Перелік документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності». Вказаним Переліком визначено документи, які є необхідними при поданні разом з заявою про укладення договору оренди.

Натомість, як встановлено місцевим господарським судом, до зазначеного листа Сороки-Львівською сільською радою не було долучено документів, передбачений, ст..9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та документів, визначених "Переліком документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності", затвердженого наказом Фонду державного майна України №201 від 15.02.2013 року.

З огляду на наведене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновокм місцевого господарського суду, що надісланий Сороки - Львівською сільською радою лист № 114 від 18.04.2016 р. не може вважатися належно оформленою заявою про намір укласти договір оренди державного майна.

Листом від 06.05.2016 р. № 132 Сороки-Львівська сільська рада поінформувала РВ ФДМУ у Львівській області , що за наявності двох претендентів на укладення договору слід діяти у відповідності до законодавства та проводити конкурс.

Відповідно до вимог ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.

Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою КМУ від 31.08.2011 № 906 передбачено, що конкурс на право оренди об'єкта оголошується орендодавцем. Оголошення про конкурс щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів та нерухомого майна площею 100 кв. м. і більше або такого, що перебуває на балансі морського, річкового порту, аеропорту, публікується в газеті "Відомості приватизації" та за рішенням орендодавця в інших виданнях.

Регіональним відділенням фонду державного майна України по Львівській області здійснено публікацію у газеті "Відомості приватизації" № 66(982) від 17.08.2016 р. про намір передати в оренду зазначений об'єкт державного майна.

Згідно з ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.

Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, протягом законодавчо встановленого терміну від Сороки - Львівської сільської ради не надійшло належним чином оформленої заяви про намір взяти в оренду об'єкт державного майна, а саме: технічний будинок загальною площею 1313,3 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 із долученими до неї проектом договору та документами згідно з переліком, визначених Фондом державного майна України до Регіонального відділення ФДМУ по Львівській області.

Як зазначено вище, надісланий позивачем лист № 114 від 18.04.2016 р. не може вважатися такою заявою, оскільки не оформлений належним чином.

Інших доказів, які б підтверджували факт належного звернення до Регіонального відділення ФДМУ по Львівській області у відповідності до вимог ч.1 ст.9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" із заявою про намір орендувати спірне майно позивач суду не надав, як і не надав належних доказів порушення його права укладенням оспорюваного договору.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду стосовно того, що Сороки - Львівська сільська рада не виявила бажання взяти участь у конкурсі на право оренди державного майна шляхом подання відповідної заяви.

Покликання апелянта на те, що РВ ФДМ України у Львівській області ще до вивчення попиту на спірне майно знало, що орендарем буде відповідач 2, оскільки таким оплачено оцінку спірного майна та ввело Сороки - Львівську сільську раду в оману надавши недостовірну інформації стосовно спірного майна, спростовується судом апеляційної інстанції з огляду на наступне:

Згідно з п.5 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою КМУ від 31.08.11 №906, до умов конкурсу відноситься компенсація переможцем конкурсу витрат пов'язаних з проведенням незалежної оцінки об'єкта оренди, опублікуванням оголошення про конкурс у відповідних засобах масової інформації (у разі відсутності бюджетного фінансування таких витрат).

Згідно з офіційним листом - роз'ясненням ФДМ України від 30.06.11 №10-16-7681, у зв'язку з набранням чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин» від 21.04.11 №3269 - VІ, оголошення про намір передати майно в оренду має міститти інформацію і про вартість об'єкта оренди за незалежною оцінкою. Отже, з наведеного вбачається, що до моменту здійснення оголошення про намір здати майно в оренду необхідно здійснити оцінку такого майна, при цьому вартість такої оцінки буде відшкодована переможцем конкурсу.

З огляду на наведене безпідставною є позиція скаржника про те, що відповідач 1 знав про укладення договору оренди саме з відповідачем 2 з огляду на оплату ним вартості проведення оцінки майна.

При цьому, твердження апелянта про порушення п.4 ст.9 ЗУ «Про оренду державного і комунального майна» під час передачі майна в оренду, суд апеляційної інстанції вважає безпідставними, оскільки недотримання РВ ФДМ України зазначених терімнів не може бути єдиною підставою для визнання спірного договору недійсним, з огляду на встановлений судами факт неподання позивачем належним чином оформленої заяви для участі у конкурсі на право оренди. Крім того, як пояснено представником РВ ФДМ України у Львівські області у судовому засіданні в суді апеляційної інстанції, порушення таких термінів виникло у зв'язку з необхідністю проведення незалежної оцінки нерухомомого майна, що займає тривалий проміжок часу.

Покликання апелянта про те, що безпідставним є твердження місцевого господарського суду, що на момент звернення позивача для оформлення оренди спірного будинку не була створена Сороки - Львівська територіальна громада, оскільки Сороки - Львівська сільська рада є органом який обслуговує територію сіл Муроване та Сороки - Львівські і створена для обслуговування та задоволення внтересів громадян цих сіл не буруться судом апеляційної інстанції до уваги з огляду на таке:

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація), регулюються Конституцією України, Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» одним з основних принципів, на якому базується державна реєстрація, є публічність державної реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та документів, що стали підставою для її проведення. Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться в порядку встановленому статтею 25 Закону про реєстрацію, на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації та включає, зокрема, перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

Юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 ЦК України. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти в порядку, визначеному законом.

Відповідно до статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму та назву. Організаційно- правова форма юридичної особи визначається відповідно до класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері технічного регулювання (Класифікація організаційно-правових форм господарювання, затверджена наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 № 97 (зі змінами)).

У найменуванні юридичних осіб приватного права забороняється використовувати : повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України.

Територіальна громада є невід'ємною складовою системою місцевого самоврядування наряду з сільською, селищною, міською радою, сільським, селищним, міським головою, виконавчими органами сільської, селищної, міської ради. Територіальна громада села, селища, міста є первинним суб'єктом та основним носієм функцій і повноважень місцевого самоврядування. Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних до відповідних територіальних громад (положення статей 3, 5, 6 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Водночас, відповідно до частини третьої статті 7 Закону порядок проведення загальних зборів громадян (територіальних громад) за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади. Статут територіальної громади згідно з частиною другою статті 19 ЗУ «Про місцеве самоврядування» підлягає державній реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

Умови та порядок державної реєстрації статутів територіальних громад, сіл, селищ, міст визначено Положенням про державну реєстрацію статутів територіальних громад, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1150 ( зі змінами ) ( далі - Положення).

Зважаючи на вищевикладене, за територіальною громадою на законодавчому рівні не закріплено статусу юридичної особи, а на момент звернення позивача для оформлення оренди спірного будинку з метою розміщення адміністративного корпусу Сороки-Львівської територіальної громади, така не була створена та зареєстрована у встановленому законом порядку. А тому доводи апелянта , що судом першої інстанції не було враховано п.10 ч.4 ст.9 ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» стосовно пропозицій органу місцевого самоврядування щодо розміщення адміністративного корпусу територіальної громади не береться до уваги судом апеляційної інстанції.

Також, не заслуговують на увагу і твердження апелянта в частині того, що майно, яке було передано в оренду не могло виступати об'єктом оренди в розумінні ч.2 ст.4 ЗУ «Про оренду державного та комунального майна», як зазначено вище, Адміністрацією державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України надано дозвіл на передачу технічного будинку в оренду для розміщення виробництва промислового холодильного та вентиляційного устаткування, при цьому в судовому засіданні представником третьої особи 2 зазначено про невикористання спірного нерухомого майна Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України

Таким чином, зважаючи на вищенаведене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду стосовно відсутності обставин щодо визнання договору оренди недійсним, при цьому судом апеляційної інстанції взято до уваги той факт що позивач не звертався належним чином із заявою про передачу йому в оренду спірного майна, а територіальна громада Сороки - Львівської сільської ради, для розміщення адміністративного корпусу якої апелянт просив надати в оренду приміщення, не була належним чином зареєстрована.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно ч.1 та ч.2 ст.43 ГПК України відповідно господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом; ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Зважаючи на те, що судом апеляційної інстанції не встановлено обставин, щодо порушення відповідачами вимог законодавства під час передачі майна в оренду, що могло б бути підставою для визнання догвоору недійсним, при цьому апелянтом протилежного не доведено, а тому у даному випадку відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішенян Господарського суду Львівської області від 04.09.17 у даній справі.

Таким чином, судові витрати належить покласти на скаржника відповідно до вимог ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення Господарського суду Львівської області від 04.09.17 у справі № 914/1367/17 залишити без змін, апеляційну скаргу Сороки - Львівської сільської ради - без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до ВГС України в порядку і строки встановлені ст.ст.109,110 ГПК України.

Повний текст постанови складено 10.10.17

Головуючий суддя Кордюк Г.Т.

Суддя Гриців В.М.

Суддя Давид Л.Л.

Джерело: ЄДРСР 69479895
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку