open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

_________________________________________

______________________________________________________________________

10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "29" вересня 2017 р. Справа № 906/615/17

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кудряшової Ю.В.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: Богуш А.М. - довіреність від 04.09.2017;

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (м.Київ) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (м.Дніпро)

до Державного підприємства "Овруцьке спеціалізоване лісове господарство" (м.Овруч Житомирська область)

про стягнення 76215,00 грн. (комерційний акт ф.ГУ-22 АА№467108/2, накладна №34130807)

Спір розглянуто у більш тривалий строк ніж передбачено ч.1 ст.69 ГПК України.

Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 76215,00 грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу. Витрати по сплаті судового збору просить покласти на відповідача.

Позивач в судове засідання не з'явився. 28.09.2017 на електронну адресу суду від позивача надійшли заперечення (вх.№12359/17) щодо зменшення розміру штрафу. Крім того, позивач просить розглянути справу без участі їхнього представника.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві від 23.08.2017. Просить зменшити розмір штрафу, враховуючи відсутність у будь-якого з учасників перевезення та інших учасників господарських відносин негативних наслідків та збитків від факту порушення, за який позивач застосовує штрафну санкцію, про що надав відповідне клопотання від 28.09.2017.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Зі станції відправлення Бережесть Південно-західної залізниці ДП "Овруцьке спеціалізоване лісове господарство" відправляло у вагоні № 68564988 по накладній №34130807 від 16.01.2017 вантаж "Пиловочник всяких пород дерева" на адресу одержувача ПАТ "Марганецький ГЗК" по станції Марганець Придніпровської залізниці. На станцію призначення Марганець вагон № 68564988 по накладній №34130807 прибув 25.01.2017 (а.с.15).

22.01.2017 на шляху прямування по ст. Кривий Ріг - Сортувальний було проведено зважування на 200т механічних вагах №57 повірених 29.12.2016. Внаслідок чого виявлено: вагон №68564988 був затриманий по причині невідповідності фактичної маси вантажу з перевізним документом у бік збільшення на 6485 кг, про що було складено комерційний акт №467108/2 від 22.01.2017, та акт загальної форми ГУ-23 №4033 від 21.01.2017, де по накладній №34130807 вага нетто 59335кг, тара 20700кг. Фактично виявилось вага брутто 86250кг, тара 20700кг, нетто 65820 що більше документа на 6485кг (а.с.10,14).

По прибуттю вантажу на станцію призначення Марганець, під час контрольного зважування вагона № 68564988 на вагонних вагах №70, перевірених 16.09.2016, різниці проти комерційного акта №467108/2 від 22.01.2017 та акта загальної форми №4037 від 21.01.2017, не виявлено.

При цьому, при складанні комерційного акту застосовувалась норма природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто-0,2% від маси нетто, відповідно до вимог п.27 Правил видачі вантажів та ст. 52 Статуту залізниць України. Фактична норма природної втрати і граничного розходження маси вантажу по накладній №34130807 буде дорівнювати: маса нетто по документу 59335 кг - 0,2% = 118,67 кг, а при переважуванні вантажу виявлена різниця між масою вантажу, що вказана відправником у накладній з фактичною, склала 6485 кг.

В накладній №34130807 відправник ДП "Овруцький спецлісгосп" в графі 24 "Маса вантажу визначена відправником" зазначено - 59335 кг, в графі "Спосіб визначення маси" зазначив, що маса вантажу визначалась на кранових вагах, в графі 28 "Ким завантажено вантаж у вагоні" вказав -вантажовідправником, в графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" своїм підписом від 16.01.2017 працівник ДП "Овруцький спецлісгосп" підтвердив правильність заповнення накладної №34130807.

Згідно п.3 Правил складання актів, затверджених наказом Мінтрансу України 28.05.2002р. №334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за №567/6855, для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності складається Акт загальної форми ГУ-23.

Станцією Марганець складений Акт загальної форми ГУ-23 №036 від 25.01.2017, на підставі якого згідно зі ст.ст.118,122 Статуту залізниці України, відповідачу - Державному підприємству "Овруцький спецлісгосп" нараховано штраф за невірно зазначену відправником масу вантажу в накладній №34130807 в сумі 76215,00грн., який складається: провізна плата 15243,00грн.х5 =76215,00грн., за стягненням якого він звернувся до суду.

Встановивши фактичні обставини справи, оцінивши доводи позивача та надані ним докази, суд дійшов висновку про таке.

Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються Цивільним кодексом України, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч.3 ст.909 ЦК України).

Згідно частини 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Відповідно до ст.6 Статуту залізниць України (далі за текстом - Статут), накладна - основний документ встановленої форми, оформлений відповідно до вимог Статуту, який надається залізниці відправником разом з вантажем при відправленні. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Статутом, а саме статтею 24, передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених відправником у накладній.

Статтею 56 Статуту встановлено, що на станціях призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у розмірах, передбачених Правилами.

Відповідно до п. 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (далі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред'явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за № 798/5989).

Відповідно до п. 2.1 Правил перевезення вантажів, графи „Маса вантажу, визначена відправником, кг" та „Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником.

Згідно п. 1.3 Правил усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником до відповідних граф. Виправлення не допускаються, у разі зміни відомостей, внесених до перевізного документа, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ.

В залізничній накладній №34130807 (вагон №68564988) вантажовідправником вказана маса вантажу нетто 59335 кг, спосіб визначення маси - на кранових вагах.

Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту визначається відправником.

У графі "Відправник" залізничної накладної вказано найменування відправника - Державне підприємство "Овруцьке спеціалізоване лісове господарство", тобто відповідача у даній справі.

Згідно абз.3 п.28 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу.

Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджено факт невідповідності маси вантажу у вагоні №68564988, що була зазначена відповідачем у перевізних документах - 59335 кг, фактичній масі вантажу - 65820 кг.

Згідно ст. 129 Статуту, акти загальної форми та комерційні акти складаються для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності сторін.

Акт загальної форми №ГУ-23 №4033 від 21.01.2017 та комерційний акт №467108/2 від 22.01.2017 складені з дотриманням вимог чинного законодавства та підписані уповноваженими на це посадовими особами.

Відповідно до ст. 921 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язань, що виникають з договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ст. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

У відповідності зі ст. 118 Статуту за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Провізна плата згідно розрахунку, викладеного позивачем у позовній заяві (а.с.5), за вагон № 68564988 становить 15243,00 грн. З її розміру позивачем визначений розмір штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу, який складає 76215,00 грн.

Зважаючи на викладене, враховуючи, що маса вантажу, зазначена у вагонах відповідачем, не відповідає встановленій при переважуванні позивачем, отже позивачем обґрунтовано заявлено до стягнення з відповідача штрафу в сумі 76215,00грн. що дорівнює п"ятикратній провізній платі.

У той же час суд вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до ст. 551 ЦК України розмір неустойки (до якої віднесено штраф і пеню) встановлюється договором або актом цивільного законодавства і може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. Стаття 233 ГК України також встановлює, що у разі якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій. Пункт 3 ст. 83 ГПК України надає суду право у виняткових випадках зменшувати розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання. Виходячи з цього, суди мають право при прийнятті рішення про стягнення штрафу зменшувати його розмір з урахуванням усіх конкретних обставин справи. Підстави та розмір зменшення стягуваного штрафу повинні бути мотивовані та обґрунтовані в рішенні суду.

При вирішенні питання про стягнення штрафу суд має дати оцінку співмірності суми штрафу із вчиненим правопорушенням та його наслідками, а також встановити, чи таке правопорушення завдало збитків позивачу і змінило обсяг його прав. Оскільки питання про зменшення штрафу є оціночним, то суд має належним чином його мотивувати, співставити обставини зі змістом цього поняття, визначитись, чи не суперечить його застосування загальному змісту та призначенню права, яким урегульовано конкретні відносини, та врахувати загальні засади цивільного законодавства - справедливість, добросовісність та розумність (п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України), тобто аналізуючи фактичні обставини справи, слід встановити: по-перше, чи призводить застосування штрафу до порушення принципів справедливості, добросовісності та розумності; по-друге, чи призводить застосування штрафу до істотного дисбалансу прав та обов'язків сторін; по-третє, чи завдано позивачеві шкоди (збитків).

Вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки, яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання, суд повинен з'ясувати наявність значного перевищення розміру неустойки розміру збитків, а також об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеня виконання зобов'язання, причини неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення у виконанні зобов'язання, невідповідності розміру неустойки наслідкам порушення, негайного добровільного усунення винною стороною порушення та його наслідків тощо.

Виходячи з наведених норм права і обставин справи, суд вважає за необхідне скористатися своїм правом, наданим п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, реалізація якого є невід'ємною складовою здійснення правосуддя, та зменшити розмір штрафу до 15243,00грн., що дорівнює одній провізній платі.

При цьому суд бере до уваги такі фактори: перевищення суми штрафу, яка заявлена до стягнення, порівняно з вартістю перевезення; відсутність належних доказів, які б свідчили про заподіяння позивачеві збитків та порушення інших інтересів, що заслуговують на увагу, невідповідності розміру штрафу наслідкам порушення.

За ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).

У силу вимог ч. 1 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Зважаючи на викладене, враховуючи, що позивач належними та достатніми доказами, як того вимагають приписи ст.ст. 33, 34 ГПК України, довів наявність підстав для накладення штрафу, а відповідач вказаних обставин не спростував, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, зменшивши розмір штрафу.

Відповідно до ч. 4 п. 3.17.4 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції», у резолютивній частині судового рішення зазначається про часткове задоволення позову і розмір суми неустойки, що підлягає стягненню. Судовий збір у разі зменшення судом розміру неустойки покладається на відповідача повністю, без урахування зменшення неустойки.

Враховуючи, що сума штрафу в розмірі 76215,00 грн. нарахована позивачем правомірно, а її розмір зменшено судом до 15243,00 грн., на підставі ст. 83 ГПК України, судові витрати відповідно до ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.33,34,43,44,49,69,82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Зменшити розмір штрафу до 15243,00 грн.

3. Стягнути з Державного підприємства "Овруцьке спеціалізоване лісове господарство" (11102, Житомирська область, м.Овруч, вул.Житомирська, 35, код ЄДРПОУ 00991893)

- на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд.5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровської залізниці" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (місцезнаходження виробничого підрозділу: 49602, Дніпропетровська область, м.Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237):

- 15243,00 грн. штрафу ,

- 1600,00 грн. судового збору.

4. В задоволенні позовних вимог в частині стягнення 60972 грн. штрафу відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 03.10.17

Суддя Кудряшова Ю.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2 - позивачу (рек. з повід.)

Джерело: ЄДРСР 69291066
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку