open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №263/89/17

Провадження №2-а/263/224/2017

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 вересня 2017 року Жовтневий районний суд міста Маріуполя Донецької області у складі головуючого судді Васильченко О.Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя про визнання неправомірними дій та зобов’язання здійснити перерахунок індексації пенсії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з указаним позовом, в якому просила: визнати неправомірними бездіяльність УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя щодо не проведення йому індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України та не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) травень 2014 року та індексу споживчих цін за період з червня 2014 року з урахуванням фіксованої суми індексації, та визнати з 01.12.2016 року протиправними дії щодо визначення фіксованої суми індексації в заниженому розмірі та бездіяльність щодо не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) травень 2014 року та індексу споживчих цін за період з червня 2014 року; зобов’язати УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах Фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України: нарахувати та виплатити позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) травень 2014 року та індексу споживчих цін за період з червня 2014 року; провести перерахунок фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) травень 2014 року та індексу споживчих цін за період з червня 2014 року та нарахувати та виплатити позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця грудень 2016 р. з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) травень 2014 року та індексу споживчих цін за період з червня 2014 року, та зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність з урахуванням 6-місячного строку з дня звернення до суду з адміністративним позовом.

На обґрунтування вимог позову ОСОБА_1 посилається на те, що вона перебуває на обліку в УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя та отримує пенсію за віком, з 31.07.2013 року не працює, пенсія їй нараховується без доплати до прожиткового мінімуму. Позивач звернулася до УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя з заявою про отримання даних щодо проведення індексації пенсії та перевірку її нарахування. З отриманої відповіді від 19.12.2016 року вона довідалася про порушення відповідачем порядку проведення індексації пенсії, так при проведенні індексації відповідач невірно визначив базовий місяць та з 01.01.2015 року не обчислював індекс споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком, виходячи з базового місяця травень 2014 року та обчислення індексу споживчих цін наростаючим підсмком за період з червня 2014 року, що призвело до зменшення розміру пенсії. Позивач вважає, що бездіяльність відповідача щодо не проведення належним чином індексації її пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення» є протиправною, тому просила позовні вимоги задовольнити.

Позивач та її представник ОСОБА_2 надали у судове засідання заяви про розгляд справи за їхньої відсутності, позов підтримали повністю з викладених у ньому підстав.

Представник відповідача надала суду письмові заперечення на позов, у яких просила у задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у поданих запереченнях на позовні вимоги.

Суд не погоджується з доводами позивача, вважає їх необґрунтованим та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи з урахуванням наступного.

Відповідно до вимог статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.

Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФУ в Жовтневому районі міста Маріуполя та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування», з 31.07.2013 року не працює, пенсія їй нараховується без доплати до прожиткового мінімуму.

ОСОБА_1 звернулася до УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя Донецькій області з заявою про отримання даних щодо проведення індексації його пенсії.

Відповідач листом від 19.12.2016 року №39785/03 повідомив позивача, що розмір її пенсії розрахований згідно з діючим законодавством на підставі документів пенсійної справи та пенсія проіндексована відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». Фіксована сума індексації з 01.12.2016 року складає 58,17 грн.

Спірним у справі є протиправність (правомірність) дій пенсійного органу щодо визначення фіксованої суми індексації в заниженому розмірі та протиправність (правомірність) бездіяльності щодо необчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком і, як наслідок, зобовязання провести нарахування та виплату сум індексації в належному розмірі.

Оцінюючи спірні відносини, суд виходить з того, що відповідно до статті 2 Закону України від 03липня 1991 року № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон № 1282-ХІІ) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.

Згідно зі статтею 3 Закону № 1282-ХІІ індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Статтею 4 Закону № 1282-ХІІ передбачено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка (в редакції закону з 01 січня 2016 року 103 відсотка). Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться з наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв’язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Відповідно до частини 6 статті 5 Закону № 1282-ХІІ (зі змінами, внесеними Законом від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, редакція діє з 01 січня 2015 року), проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на відповідний рік.

З метою реалізації вказаного Закону Кабінетом Міністрів України постановою від 17 березня 2003 року № 1078 затверджений Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок).

Пунктом 2 Порядку передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, у тому числі пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку).

Пунктом 4 Порядку визначено, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Пенсії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

Частина 6 статті 5 Закону № 1282-ХІІ кореспондується з останнім абзацом пункту 6 Порядку.

З огляду на викладене, суд зазначає, що пенсія, яку отримує позивач, є об’єктом індексації, яка має нараховуватись щомісячно, за місяцем, в якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток (з 01 січня 2016 року 103 відсотка), у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Проте, аналіз вищенаведених норм свідчить про те, що реалізація права на проведення індексації доходів населення поставлена в залежність від фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 28 грудня 2014 року № 80-VIII (далі Закон № 80-VIII) передбачено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на 2015 рік, а норми і положення Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообовязкового державного соціального страхування на 2015 рік.

Отже з 01 січня 2015 року проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлені Кабінетом Міністрів України, а діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування виплату індексації мають застосовуватися зокрема УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань, оскільки такі норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку, а вимоги 9 прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» не визні неконституційними.

Разом з тим, до прийняття відповідної постанови Кабінетом Міністрів України про особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення при проведенні індексації пенсії (щомісячного довічного утримання) у 2015, 2016, 2017 роках застосовується коефіцієнти, які були встановлені для індексацій у грудні 2014 року - 38,8% (949* 38,8=368,21). У зв’язку з чим, розмір пенсії виплати та індексація залишилися на тому ж рівні.

Отже, законами України про Державний бюджет України на відповідні роки встановлювався механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість відшкодовувати подорожчання споживчих товарів та послуг.

Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих и перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101% до 01.01.2016 року та в розмірі 103% з 01.01.2016 року.

Згідно із абзацом 3 пункту 5 Порядку (в редакції від 21 червня 2012 року на підставі Постанови вії 13 червня 2012 року № 526 Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведенні індексації грошових доходів населення») в разі, коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення.

Бюджетами Пенсійного фонду України на 2015, 2016, 2017 роки не закладено коштів на проведення індексації пенсії.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно з встановленими базовими місяцями та відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» позивачу провадилась виплата індексації пенсії наростаючи підсумком з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Розмір пенсії ОСОБА_1 з 01.12.2016 року складає 2817,44 грн., з них:

-Основний розмір пенсії по ЗУ «Про загальнообов’яз. держ.пенс. страх.» 2596,92 грн;

-Доплата за понаднормовий стаж 62,35 грн.;

-Доплата з 01.05.2012 року 100 грн.;

-Фіксована сума індексації 58,17 грн.

Обчислений наростаючим підсумком з січня 2016 року індекс споживчих цін для проведення індексації не перевищив порогу індексації, встановленого в розмірі 103%.

До прийняття постанови Кабінету Міністрів України про порядок індексації грошових доходів населення із врахуванням змін до ст.4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населенні внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 року №911 у січні, лютому 2016 року застосовувалися коефіцієнти індексації та розміри прожиткових мінімумів для проведення індексації пенсій, які були встановлені у грудні 2014 року.

Для забезпечення проведення індексації пенсій із врахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 року № 77 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від липня 2003 року № 1078 і від 9 грудня 2015 року № 1013 у березні, квітні 2016 року застосовувалися коефіцієнти індексації та розміри прожиткових мінімумів для проведення індексації пенсій, які використовувалися для індексації пенсій у лютому 2016 року.

Для забезпечення проведення індексації пенсій із врахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 року № 77 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від липня 2003 року № 1078 і від 9 грудня 2015 року № 1013" щодо проведення індексації пенсій у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів та бюджету Пенсійного фонду України, у червні, липні, серпні, вересні 2016 року індексація пенсій не проводилася.

Отже, протягом 2015 року та по даний час проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться позивачу виключено у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Конституційний Суд України у п.2.1 рішення № 20-рп/2011 від 26.12.2011 року зазначив, що зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.

У п.2.2. вказаного рішення зазначено, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту.

Крім того, до спірних правовідносин підлягає застосуванню п.3 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, оскільки він є чинним та не скасований у встановленому законом порядку, а вимоги прикінцевих положень Законів України "Про Державний бюджет України на 2014, 2015 та на 2016 роки" не визнані неконституційними.

Відповідно до ч.2 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" крім індексації пенсії, передбаченої частиною першою цієї статті, щороку починаючи з 1 березня поточного року у разі, якщо середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за минулий рік зросла, здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій із застосуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, підвищеної на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції (індексу споживчих цін) за минулий рік.

Розмір та порядок такого підвищення пенсії визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.

Згідно з п.4 Порядку перерахунку пенсій відповідно до ч.2 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2013 року № 795, перерахунок пенсії відповідно до ч.2 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" проводиться шляхом збільшення заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, зазначеної у п.3 цього Порядку, на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції (індексу споживчих цін) за минулий рік. Зазначений коефіцієнт визначається щороку у межах бюджету Пенсійного фонду України Кабінетом Міністрів України.

Оскільки, Кабінет Міністрів України не визначив коефіцієнт зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, тому у відповідача відсутні правові підстави для здійснення позивачу перерахунку та виплати підвищення до пенсії згідно ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з врахуванням 20% показника зростання середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески.

Отже, проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України. Діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування та виплату індексації мають застосовуватися управлінням у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань, оскільки такі норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач при проведенні індексації пенсії позивача діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене, слід дійти висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 9, 11, 17, 70, 72, 94, 158-163, 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя про визнання неправомірними дій та зобов’язання здійснити перерахунок індексації пенсії відмовити.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Жовтневий районний суд м. Маріуполя протягом 10 днів з дня отримання її копії.

Суддя О.Г.Васильченко

Джерело: ЄДРСР 69121425
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку