open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 128/1517/17

П О С Т А Н О В А

Іменем України

22 вересня 2017 року м. Вінниця

Вінницький районний суд Вінницької області у складі:

головуючої – судді Саєнко О.Б., при секретарі- Кіяниця А.О., без участі сторін та їх представників,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Вінниці справу за адміністративним позовом Заступника керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області «про визнання протиправним та скасування рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району від 26.12.2014 року, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору – Професійно-технічне училище №14 смт Вороновиця, -

ВСТАНОВИВ:

13.06.2017 року до Вінницького районного суду із позовом звернувся заступник керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області «про визнання протиправним та скасування рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району від 26.12.2014 року», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору – Професійно-технічне училище №14 смт Вороновиця.

Позовні вимоги позивачем мотивовані тим, що 23.02.2017 ОСОБА_1 місцевою прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42017020110000020 та розпочато досудове розслідування по факту зловживанням владою посадовими особами ПТУ № 14, внаслідок чого площа земельної ділянки ПТУ № 14 змінилася із 16,9 га до 11,65 га.

Вказує, що в ході досудового розслідування встановлено, що земельна ділянка площею 5,25 га, яка перебувала в користуванні ПТУ № 14, вибула із володіння держави поза її волею та всупереч вимогам законодавства на підставі неправомірно прийнятого ОСОБА_2 сільською радою рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району від 26.12.2014 року «Про вилучення земельної ділянки», виходячи з такого.

Відповідно до наказу Управління народної освіти ОСОБА_1 облвиконкому від 14.11.1989 № 615 ОСОБА_2 філіал Зозівського ПТУ №33 передано Вороновицькому ПТУ № 14.

Вказує, що згідно форми 6-зем, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 377 від 05.11.1998 р. «Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, 66-зем, 2-зем)» (чинного на час виникнення спірних правовідносин), станом на 01.01.2014 р. Ворновицьке ПТУ №14 користується земельною ділянкою на території ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району площею 16,9 га.

Згідно форми 6-зем станом на 01.01.2015 р. Ворновицьке ПТУ №14 користується земельною ділянкою на території ОСОБА_2 сільської ради площею 11,65 га.

Таким чином, протягом 2014 року площа земель Вороновицького ПТУ № 14 зменшилась з 16,9 га до 11,65 га, тобто на 5,25 га.

Зазначає, що відповідно до нотаріально засвідченої заяви від 11.12.2009 ПТУ №14 в особі директора ОСОБА_3 - добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 1,35 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменнне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н, на користь ОСОБА_4 - 1,25 га та на користь ОСОБА_5 - 0,10 га. Та відповідно до нотаріально засвідченої заяви від 30.07.2013 ПТУ №14 в особі директора ОСОБА_3 добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 3,9 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменнне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н, на користь ОСОБА_6 - 3,0 га, та на користь ОСОБА_7 - 0,9 га.

На підставі зазначених вище заяв ОСОБА_2 сільська рада 41 сесії 6 скликання рішенням від 26.12.2014 «Про вилучення земельної ділянки» вирішила:

- вилучити земельну ділянку із користування ПТУ № 14 , орієнтовною площею 5,25 га, на території ОСОБА_2 сільської ради, що знаходиться в межах населеного пункту;

- прийняти дану земельну ділянку до земель запасу ОСОБА_2 сільської ради згідно із заявами ВМК № 701260, ВТІ № 808154 про відмову ПТУ № 14 в особі ОСОБА_3, що добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 5,25 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н;

- спеціалісту землевпоряднику сільської ради внести відповідні зміни до земельно-облікової документації.

Вважає, що ОСОБА_2 сільська рада не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, відповідно до законодавства вона не наділена повноваженнями розпорядження земельними ділянками державної власності в межах населених пунктів, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна державної власності.

З огляду на вищезазначені обставини, ОСОБА_1 місцева прокуратура звернулася із даним позовом до суду , в інтересах держави, відповідно до норм ч. 2 ст. 121 Конституції України, ч. 2 ст. 6, ч. 2 ст. 60 КАС України, п.п. 1, 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», якими передбачена можливість представництва прокурором інтересів держави в суді, та просить суд : поновити строк на звернення до суду із даним позовом; визнати протиправним і скасувати рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області від 26.12.2014 «Про вилучення земельної ділянки» та вирішити питання про судові витрати.

В судове засідання 22 вересня 2017 року сторони та їх представники не з’явились.

Представник позивача ОСОБА_1 місцевої прокуратури- Лащук В.М., попередньо подав через канцелярію суду заяву про розгляд справи у його відсутність, позов підтримав у повному обсязі , просив його задовольнити з підстав зазначених у ньому. (а.с.56).

Представник позивача – Департаменту освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації - ОСОБА_8, попередньо подав суду заяву про розгляд справи у його відсутності, позов підтримує у повному обсязі та просить його задовольнити (а.с.57).

Представник відповідача – ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_9 також надав суду заяву про розгляд справи без його участі, при вирішенні справи покладається на розсуд суду.

Представник третьої особи – Професійно –технічного училище № 14 смт Вороновиця Департаменту освіти і науки ОСОБА_1 облдержадмінінстрації Міністерства освіти і науки України ОСОБА_3 , також попередньо через канцелярію суду подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує у повному обсязі (а.с.51).

Представник відповідача – сільський голова ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_9 також надав суду заяву про розгляд справи без його участі, при вирішенні справи поклався на розсуд суду ( а.с.45)

Суд, вважає за можливе провести розгляд справи у відсутності нез*явившихся осіб.

Ухвалою Вінницького районного суду Вінницької області від 15.06.2017 визнано причини пропуску строку на звернення Заступника керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави із даним позовом до Вінницького районного суду Вінницької області , як адміністративного суду , поважними та поновлено строк на звернення до суду із даним позовом . ( а.с. 38 зворотна сторона)

Вивчивши позов та додані до нього письмові докази в їх сукупності, суд вважає

що позов обґрунтований та такий , що підлягає до задоволення виходячи з такого.

Судом встановлено, що відповідно до копії наказу Управління народної освіти ОСОБА_1 облвиконкому від 14.11.1989 № 615 ОСОБА_2 філіал Зозівського ПТУ №33 передано Вороновицькому ПТУ № 14 (а.с.10).

Відповідно до нотаріально засвідченої заяви серії ВМК № 701260 від 11.12.2009 року Професійно-технічне училище №14 в особі директора ОСОБА_3 добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 1,35 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменнне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н, на користь ОСОБА_4 - 1,25 га та на користь ОСОБА_5 - 0,10 га.(а.с.12).

Відповідно до нотаріально засвідченої заяви серії ВТІ № 808154 від 30.07.2013 Професійно-технічне училище №14 в особі директора ОСОБА_3 добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 3,9 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменнне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н, на користь ОСОБА_6 - 3,0 га, та на користь ОСОБА_7 - 0,9 га. (а.с.13).

Рішенням 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільська рада Вінницького району Вінницької області від 26.12.2014 року «Про вилучення земельної ділянки» вирішила:

- вилучити земельну ділянку з користування ПТУ № 14 орієнтовною площею 5,25 га, на території ОСОБА_2 сільської ради, що знаходиться в межах населеного пункту;

- прийняти дану земельну ділянку до земель запасу ОСОБА_2 сільської ради згідно із заявами ВМК № 701260, ВТІ № 808154 про відмову ПТУ № 14 в особі ОСОБА_3, що добровільно відмовляється від права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 5,25 га, що знаходиться за адресою: с. Гуменне Вінницького району Вінницької області по вул. Леніна, б/н;

- спеціалісту землевпоряднику сільської ради внести відповідні зміни до земельно-облікової документації (а.с.11).

Згідно копії форми 6-зем, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 377 від 05.11.98 «Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, 66-зем, 2-зем)» (чинного на час виникнення спірних правовідносин), станом на 01.01.2014 Ворновицьке ПТУ №14 користується земельною ділянкою на території ОСОБА_2 сільської ради площею 16,9 га (а.с.27-29)

Згідно форми 6-зем станом на 01.01.2015 Ворновицьке ПТУ №14 користується земельною ділянкою на території ОСОБА_2 сільської ради площею 11,65 га (а.с.30-32).

З даних відомостей судом вбачається, що площа земель Вороновицького ПТУ № 14 в межах території ОСОБА_2 сільської ради, протягом 2014 року зменшилась із 16,9 га до 11,65 га, різниця становить 5,25 га.

23.02.2017 ОСОБА_1 місцевою прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42017020110000020 та розпочато досудове розслідування по факту зловживанням владою посадовими особами ПТУ № 14, внаслідок чого площа земельної ділянки ПТУ № 14 змінилася із 16,9 га до 11,65 га., про що свідчить копія витягу з кримінального провадження (а.с.8).

Наказом заступника голови –директора Департаменту освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації від 02.03.2017 року вирішено Провести службове розслідування перевірки фактів викладених у Інтернет виданнях щодо встановлення ОСОБА_1 місцевою прокуратурою фактів зловживання владою службовими особами одного з професійно-технічних училищ Вінницького району унаслідок яких з державної власності незаконно вибуло 5,25 га землі (а.с.9).

Згідно з п.1. п. 3 Положення про Міністерство освіти і науки України, МОН України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, основними завданнями МОН України є забезпечення формування державної політики у сферах освіти і науки, інтелектуальної власності, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства, а також у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Відповідно до п.1 Положення про Департамент освіти і науки ОСОБА_1 облдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 16.01.2013 року № 23 Департамент освіти і науки облдержадміністрації є структурним підрозділом облдержадміністрації, підпорядкований голові облдержадміністрації, підзвітний та підконтрольний Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України, а також з питань здійснення контролю за діяльністю підпорядкованих навчальних закладів -Державній інспекції навчальних закладів України.

Згідно п.8 ч. 3 Положення основними завданнями Департаменту є координація діяльності навчальних закладів та наукових установ, що належать до сфери управління облдержадміністрації, організація роботи з їх нормативного програмного кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення.

Відповідно до п. 1.1 Статуту професійно-технічного училища № 14 смт. Вороновиця (а.с. 15-23) - ПТУ № 14 є підпорядкованим Міністерству освіти і науки, молоді та спорту державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня.

Відповідно до п. 1.6. Статуту Міністерство освіти і науки, молоді та спорту здійснює контроль за дотриманням вимог Статуту та приймає відповідні рішення в разі їх порушень.

Згідно з п. 6.1. Статуту управління училищем здійснюється Міністерством освіти і науки, молоді та спорту, управлінням освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації відповідно до повноважень, визначених законодавством України та іншими нормативно-правовими актами.

У відповідності до п. 7.8. Статуту для забезпечення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації робітничих кадрів училище має відповідну навчально-матеріальну базу та земельну ділянку площею 55,3 га.

Відповідно до п. 7.9. Статуту об'єкти права власності: навчально-виробничі, побутові, культурно-освітні, оздоровчі, спортивні будівлі та споруди, житло, комунікації, обладнання, засоби навчання, транспортні засоби та інше майно училища є державною власністю, що закріплене Міністерством освіти і науки, молоді та спорту за училищем, і перебуває в оперативному управлінні училища.

Функції управління майном, закріпленим за училищем, контроль за ефективністю його використання і збереження здійснює Міністерство освіти і науки, молоді та спорту.

Училище несе відповідальність перед Міністерством освіти і науки, молоді та спорту за збереження та використання за призначенням закріпленого за ним майна, (п. 7.10. Статуту).

Відповідно до п. 2.2. Статуту ПТУ № 14 є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби, штампи, печатки із своїм найменуванням, в тому числі печатку із зображенням Державного Герба України.

Професійно-технічне училище № 14 смт Вороновиця зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, як державний професійн0-технічний навчальний заклад , що підтверджується відповідним Витягом з ЄДРПОУ за № 02539967. (а.с.24-26)

Застосовуючи норми матеріального та процесуального права, суд виходить з такого.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Встановлено, що оскаржуване рішення стосується землі, яка перебуває у державній власності.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами 1 та 2 статті 84 Земельного Кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно ч. 2 ст. 117 Земельного Кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об’єктів у комунальну власність.

З 01.01.2013 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 року № 5245-VІ. У відповідності до п. 3, 4, 6 розділу II «Прикінцевих та перехідних положень» цього Закону з набранням чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Відповідно до п. 4 розділу II «Прикінцевих та перехідних положень» цього Закону у державній власності залишаються в межах населених пунктів земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності.

Згідно ч. 3 ст. 122 Земельного Кодексу Українирайонні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб.

Відповідно до статті 12 Земельного Кодексу Українидо повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

У частині 1 статті 141 Земельного Кодексу України наведені підстави припинення права користування земельною ділянкою. Зокрема, у пункті «б» цієї частини такою підставою визначено - вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно до положень, викладених в вч.ч.1,3, 5ст. 149 Земельного Кодексу України , яка регламентує порядок вилучення земельних ділянок, вбачається, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.

Сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо цінних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу.

Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев’ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господарства;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції тощо) з урахуванням вимог частини восьмої цієї статті.

Оскільки, Професійно-технічне училище № 14 смт Вороновиця є державним професійно-технічним навчальним закладом, то земельна ділянка, що знаходиться в його користуванні, є власністю держави, повноваження по розпорядженню якою надається власнику земельної ділянки, тобто Міністерству освіти і науки України.

Отже, відповідач ОСОБА_2 сільська рада Вінницького району Вінницької області не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, відповідно до законодавства вона не наділена повноваженнями розпорядження земельними ділянками державної власності в межах населених пунктів, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна державної власності, зокрема шляхом вилучення земельних ділянок державної власності, які перебувають у постійному користуванні державних професійно-технічних навчальних закладів.

Аналізуючи зазначене вище та враховуючи вищевикладені норми чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що фактично ОСОБА_2 сільська рада Вінницького району Вінницької області, приймаючи оскаржуване рішення, діяла поза межами своїх повноважень та у спосіб, що не передбачений ні Конституцією, ні законами України.

За викладених вище обставин, суд вважає оскаржуване рішення протиправними в зв’язку з чим його слід визнати таким та скасувати.

Щодо розподілу судових витрат суд керується положеннями ст. 94 КАС України, згідно до яких , оскільки позов задоволено, тому з відповідача на користь позивача підлягаю до стягнення понесені витрати на оплату судового збору за подачу даного позову до адміністративного суду в розмірі 1600 гривень.

Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд –

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Заступника керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки ОСОБА_1 обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області «про визнання протиправним та скасування рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району від 26.12.2014 року, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору – Професійно-технічне училище №14 смт Вороновиця , - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 41 сесії 6 скликання ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області від 26 грудня 2014 року «Про вилучення земельної ділянки»

Стягнути з ОСОБА_2 сільської ради Вінницького району Вінницької області (код ЄДРПОУ 04329791) у рахунок повернення сплаченого судового збору за даним адміністративним позовом на користь прокуратури Вінницької області ( р\р- 35213099003988, ЄДРПОУ- 02909909, ДКСУ, МФО 820172, отримувач: Прокуратура Вінницької області , м. Вінниця, вул. Монастирська,33,21050) у розмірі 1600 ( одна тисяча шістсот ) гривень .

Постанова може бути оскаржена до ОСОБА_1 апеляційного адміністративного суду через Вінницький районний суд Вінницької області, шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії повної постанови.

Повний текст постанови виготовлений 26.09.2017 року.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 69106109
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку