open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

20 вересня 2017 року № 826/2278/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Келеберди В.І. розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Оболонь» (далі - позивач) до Державної екологічної інспекції у місті Києві про скасування припису №05/436п від 26.02.2016,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Публічне акціонерне товариство «Оболонь» (далі - позивач) з позовом до Державної екологічної інспекції у місті Києві, в якій просить суд визнати неправомірним та скасувати припис відповідача №05/436п від 26.02.2016 в частині зобов'язання ПАТ «Оболонь» в строк до 15.02.2017 року отримати висновок екологічної експертизи на об'єкт, що становить підвищену екологічну небезпеку, а саме на автозаправну станцію, та в частині зобов'язання ПАТ «Оболонь» до 15.02.2017 року побудувати очисні споруди по вул. Лебединській, відповідно до Розділу Оцінки впливів на навколишнє середовище до проекту "Реконструкція майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗАТ "Оболонь" до 130 мл. дал на рік на вул. Богатирська, 3 у Оболонському районі м. Києва".

Ухвалою суду від 21.02.2017 року у справі відкрито провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні.

У судовому засіданні 30 березня 2017 року представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, проте заздалегідь подав заперечення проти позовних вимог.

На підставі ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

26 грудня 2016 року відповідачем винесено припис №05/436п, відповідно з вимогою (п.2 таблиці) до 15.02.2017 року позивача зобов'язано отримати висновок екологічної експертизи на об'єкт, що становить підвищену екологічну небезпеку, а саме на автозаправну станцію. Також, згідно з п.1 таблиці Припису, ПАТ "Оболонь" зобов'язано до 15.02.2017 року побудувати очисні споруди по вул. Лебединській, відповідно до Розділу Оцінки впливів на навколишнє середовище до проекту "Реконструкція майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗАТ "Оболонь" до 130 мл. дал на рік на вул. Богатирська, 3 у Оболонському районі м. Києва.

Як вбачається з акта перевірки та письмових заперечень відповідача, підставою для прийняття припису в оскаржуваній частині стали наступні обставини.

В ході планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у вересні 2016 року встановлено, що ПАТ "Оболонь" не побудувало очисні споруди по вул. Лебединській, відповідно до Розділу Оцінка впливу на навколишнє природне середовище до проекту 2010 року "Реконструкція майнового комплексу для забезпечення продуктивності ЗАТ "Оболонь" до 130 млн. дал пива на рік на вул. Богатирській, 3 у Оболонському районі міста Києва.

За результатами перевірки видано припис №05/298п від 21.09.2016 року про виконання робіт з будівництва очисних споруд по вул.Лебединській, відповідно до проекту 2010 року до Розділу Оцінка впливу на навколишнє середовище до проекту "Реконструкція майнового комплексу для забезпечення продуктивності ЗАТ "Оболонь" до 130 млн. дал пива на рік на вул. Богатирській, 3 у Оболонському районі міста Києва, термін виконання припису встановлено до 30.11.2016 року.

Державною екологічною інспекцією у м. Києві у грудні 2016 року здійснено контроль виконання припису від 21.09.2016 року №05/298п. Під час перевірки встановлено, що суб'єктом господарювання ПАТ "Оболонь" проігноровано виконання пункту припису щодо будівництва очисних споруд по вул. Лебединській. До перевірки представлено договір №14/16 від 16 листопада 2016 року укладений між ПАТ "Оболонь" та ПП "Потенціал-4" на виконання будівельних робіт, цей договір укладено лише за тиждень до завершення терміну виконання припису №05/298п. Однак укладений договір та те, що розпочато будь-які будівельні роботи не будівельні роботи не підтверджено документально та під час перевірки не встановлено.

За результатами зазначеної перевірки акт складено перевірки №05/951а та винесено припис №05/436п від 26.12.2016 року.

Перевіряючими виявлено, що на даний проект ПАТ «Оболонь» було отримано висновок № 00-0495-150/ЦБ від 29.05.2015 року державної екологічної експертизи до матеріалів проекту «Реконструкції майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗAT «Оболонь» до 130 млн. дал пива на рік на вул. Богатирській, 3 у Оболонському районі м. Києва», який було видано з зауваженнями та відхилено на підставі того, що матеріали проекту не дають можливості в повному обсязі оцінити екологічну допустимість запроектованої діяльності.

Посилаючись на положення ст. 13 Закону України «Про екологічну експертизу» та п.п. 1, 15 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 808 від 28.08.2013, відповідач прийшов до переконання, що проект «Реконструкції майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗAT «Оболонь» до 130 млн. дал пива на рік на вул. Богатирській, 3 у Оболонському районі м. Києва» становить підвищену екологічну небезпеку, внаслідок чого і видав припис від 26.12.2016 в частині зобов'язання позивача отримати позитивний висновок державної екологічної експертизи.

Окружний адміністративний суд міста Києва відхиляє такі висновки відповідача, враховуючи наступне.

Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України «Про екологічну експертизу» державна екологічна експертиза організується і проводиться еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями або спеціально створюваними комісіями спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органів на місцях із залученням інших органів державної виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про інвестиційну діяльність» інвестор (в даному випадку ПАТ «Оболонь») у випадках і порядку, встановлених законодавством України, зобов'язаний: одержати позитивний комплексний висновок державної експертизи щодо додержання в проектах будівництва діючих нормативів з питань санітарного і епідемічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності будинків і споруд, а також архітектурних вимог.

Згідно Листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.10.2014 р. №7/15-12934 Щодо відповідності товариства Критеріям, встановленим наказом Мінрегіону від 23.05.2011 №53 та інформації розміщеної на офіційному сайті Мінрегіону, Державне підприємство «Укрдержбудекснертиза» самостійно здійснює комплексну експертизу проектів будівництва з залученням експертів з питань екології.

Так, 15.05.2015р. ПАТ "Оболонь" уклало з ДП «Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи" (ДП -Укрдержбудекспертиза") Договір № 00-0495-15/ІДБ на виконання експертизи проекту будівництва. Згідно предмету зазначеного Договору ПАТ „Оболонь" доручало ДП «Укрдержбудекспертиза» провести експертизу проекту будівництва: «Реконструкція комплексу будівель і споруд виробничої бази по вул. Богатирській,3 в Оболонському районі м. Києва" щодо дотримання вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, пожежної безпеки, техногенної безпеки, охорони праці.

21.05.2015р. ДП «Укрдержбудекспертиза» направила ПАТ „Оболонь" зауваження та пропозиції за робочим проектом "Реконструкція комплексу будівель і споруд виробничої бази по вул. Богатирській,3 з Оборонському районі м. Києва" по наступних розділах: „Загальні питання", "Технологічні рішення", „Генеральний план", „Конструктивні рішення", "Архітектурні рішення", „Водопостачання та каналізація", „Опалення та вентиляція", "Системи зв'язку та сигналізації". Жодних зауважень щодо дотримання вимог до екології надано не було.

Згідно п. 15 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р № 560, експертна організація за результатами проведеної експертизи надсилає її замовникові письмовий звіт.

29.05.2015 року ДП «Укрдержбудекспертиза» надало Експертний звіт №00-0495-15/ЦБ. Згідно позитивного висновку ДП «Укрдержбудекспертиза», яке відповідно до законодавства здійснювало комплексну експертизу зазначеного проекту „Реконструкція комплексу будівель і споруд виробничої бази по вул. Богатирська, 3 в Оболонському районі м. Києва", проектна документація розроблена з дотриманням вимог щодо міцності, надійності і а довговічності об'єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної та техногенної безпеки. У проекті передбачені відповідні рішення по дотриманню норма і явних вимог щодо пожежної та техногенної безпеки, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці та розроблено розділ ОВНС Оцінка впливу на навколишнє середовище) відповідно до якого будівництво га експлуатації об'єкта не буде мати негативного виливу на навколишнє середовище. Також зазначено, що у процесі розгляду робочого проекту „Реконструкція комплексу будівель і споруд виробничої бази на вул. Богатирська, 3 у Оболонському районі м. Києва фахівцями ДП «Укрдержбудекспертиза» зроблено ряд зауважень, які були доведені письмового до замовника. Після доопрацювання цих питань до проектної документації внесені необхідні зміни та доповнення.

При проведенні експертизи зазначеного проекту експертом з питань екології були розглянуті матеріали оцінки впливів на навколишнє середовище, за результатом чого було встановлено дотримання вимог чинних нормативно-правових актів з питань екологічної безпеки.

Також, згідно Експертної оцінки окремого розділу проекту "Оцінка впливів на навколишнє середовище" до матеріалів робочого проекту "Реконструкція комплексу будівель і споруд виробничої бази на вул. Богатирська, 3 у Оболонському районі міста Києва (Будівництво пункту заправки автомобілів дизельним паливом внутрішнього користування)"від 29.05.2015 року №7-043-15-ЕП/КО, у складі проекту розроблений розділ "Оцінка впливів на навколишнього середовище", у якому зазначено, що будівництво та експлуатація запроектованого об'єкта не спричинить понаднормативного впливу на стан навколишнього середовища.

Згідно ч. 1 ст.13 Закону України «Про екологічну експертизу» (в редакції від 04.08.2016) Державна екологічна експертиза організовується і проводиться еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, із залученням інших органів виконавчої влади. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, проводить державну екологічну експертизу щодо об'єктів, які стосуються території зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та/або рішення щодо затвердження (схвалення) яких приймається Кабінетом Міністрів України. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Статтею 31 Закону України «Про врегулювання містобудівної діяльності» в редакції від 02.08.2017 проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

До проектної документації на будівництво об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, а також об'єктів, які підлягають оцінці впливу на навколишнє природне середовище у транскордонному контексті, додається оцінка існуючого чи передбачуваного впливу на стан навколишнього природного середовища. Перелік таких об'єктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Експертиза проектів будівництва проводиться в установленому Кабінетом Міністрів України порядку експертними організаціями незалежно від форми власності, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. При цьому до проведення експертизи залучаються (в тому числі на підставі цивільно-правових договорів) експерти з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, які пройшли професійну атестацію, що проводилася із залученням представників відповідних центральних органів виконавчої влади, та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат.

На виконання та у відповідності ст. 31 Закону України «Про врегулювання містобудівної діяльності» позивачем було отримано позитивний експертний звіт ДП «Укрдержбудекспертиза» від 29.05.2015 № 00-0495-15/ЦБ.

Згідно Експертної оцінки окремого розділу проекту "Оцінка впливів на навколишнє середовище" до матеріалів робочого проекту "Реконструкція комплексу будіель і споруд виробничої бази на вул. Богатирська,3 у Оболонському районі м.Києва (Будівництва пункту заправки автомобілів дизельним паливом внутрішнього користування)" від 29.05.2015 №7-043-15-ЕП/КО, у складі проекту розроблений розділ "Оцінка впливів на навколишнє середовище", у якому зазначено, що будівництво та експлуатація запроектованого об'єкта не спричинить понаднормативного впливу на стан навколишнього середовища.

Враховуючи зазначені обставини, суд дійшов висновку, що внаслідок застосування відповідачем у спірних правовідносинах норм законодавства, які втратили чинність, доводи про необхідність отримання ПАТ «Оболонь» до 15.02.2017 позитивного висновку саме державної екологічної експертизи є помилковими, адже як встановлено судом, починаючи з 17.02.2011 позивач був звільненим від обов'язку отримувати позитивний комплексний висновок державної екологічної експертизи, а відповідність проекту «Реконструкції майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗAT «Оболонь» до 130 млн. дал пива на рік на вул. Богатирській, 3 у Оболонському районі м. Києва» екологічним нормам підтверджується звітом ДП «Укрдержбудекспертиза» від 29.05.2015 №00-0495-15/ЦБ, чого відповідачем помилково до уваги не прийнято.

Надаючи правову оцінку посиланням відповідача на те, що відповідно до абз. 3 Закону України «Про екологічну експертизу», ч. 1, ч. 15 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 28.08.2013 № 808, ПАТ «Оболонь» зобов'язано провести державну екологічну експертизу та отримати позитивний висновок, оскільки об'єкт реконструкції становить підвищену екологічну небезпеку, суд зазначає наступне.

Відповідно до абз. 3 ст. 13 Закону України «Про екологічну експертизу» здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.

Пунктом 1 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку визначено, що об'єктами, які становлять підвищену екологічну небезпеку у сфері теплової енергетики є: 1) теплові електростанції (ТЕС, ТЕЦ); 2) устатковання для виробництва електроенергії, пари і гарячої води тепловою потужністю 200 кВт і більше з використанням органічного палива.

Пунктом 15 зазначеного переліку до об'єктів підвищеної екологічної небезпеки віднесено нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, в тому числі, очисних споруд.

Оскільки позивач не відноситься до підприємства теплової енергетики, а згідно Акту готовності об'єкту до експлуатації № 2 від 18.11.2013 (а.с. 83 Том І) та сертифікату відповідності закінченого будівництвом об'єкту (а.с. 78 Том І) очисні споруди в експлуатацію не здавались, твердження Державної екологічної інспекції у м. Києві про порушення позивачем п.п. 1, 15 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку є помилковими.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 69-71, 94, 160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

1 Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Оболонь» задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у м. Києві №05/436п від 26.02.2016 частині зобов'язання ПАТ «Оболонь» до 15.02.2017 року побудувати очисні споруди по вул. Лебединській, відповідно до Розділу Оцінки впливів на навколишнє середовище до проекту "Реконструкція майнового комплексу для забезпечення підвищення продуктивності ЗАТ "Оболонь" до 130 мл. дал на рік на вул. Богатирська, 3 у Оболонському районі м. Києва".

3. Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у м. Києві №05/436п від 26.02.2016 в частині зобов'язання ПАТ «Оболонь» в строк до 15.02.2017 року отримати висновок екологічної експертизи на об'єкт, що становить підвищену екологічну небезпеку, а саме на автозаправну станцію.

Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Суддя В.І. Келеберда

Джерело: ЄДРСР 69097011
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку