open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 905/730/17
Моніторити
Ухвала суду /21.03.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.02.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /10.12.2018/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /10.12.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.11.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.09.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.09.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /02.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /10.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /10.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /26.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /14.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /14.06.2018/ Господарський суд Донецької області Постанова /16.04.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Постанова /16.04.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.03.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.02.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.02.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.12.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.11.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Рішення /07.09.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /17.08.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.07.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /27.06.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /07.06.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /16.05.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /03.04.2017/ Господарський суд Донецької області
emblem
Справа № 905/730/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.03.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.02.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /10.12.2018/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /10.12.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.11.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.11.2018/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.09.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.09.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /02.08.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /10.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /10.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /04.07.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /26.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /14.06.2018/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /14.06.2018/ Господарський суд Донецької області Постанова /16.04.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Постанова /16.04.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.03.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.02.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.02.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.01.2018/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.12.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.11.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Судовий наказ /04.10.2017/ Господарський суд Донецької області Рішення /07.09.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /17.08.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /20.07.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /27.06.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /07.06.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /16.05.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Донецької області Ухвала суду /03.04.2017/ Господарський суд Донецької області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

07.09.2017 Справа № 905/730/17

Господарський суд Донецької області у складі головуючого судді Сковородіної О.М., судді Матюхіна В.І., судді Тарапати С.С.,

при секретарі судового засідання (помічнику судді) Колтак Т.М.,

у справі за позовом: Керівника Маріупольської місцевої прокуратури №2 Донецької області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Маріуполя Донецької області,

до відповідача-1: Маріупольської міської ради, м. Маріуполь Донецької області,

до відповідача-2: Комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств”, м.Маріуполь Донецької області,

про визнання незаконним та скасування рішення Маріупольської міської ради Донецької області; скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку та повернення земельної ділянки

за участю представників:

прокурор: Хряк О.О., службове посвідчення №028256

від відповідача-1: не з’явився

від відповідача-2: не з’явився

В провадженні господарського суду Донецької області знаходиться справа 905/730/17 за позовом Керівника Маріупольської місцевої прокуратури №2 Донецької області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Маріуполя Донецької області, до відповідача-1: Маріупольської міської ради, м.Маріуполь Донецької області, до відповідача-2: Комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств”, м.Маріуполь Донецької області про визнання незаконним та скасування рішення Маріупольської міської ради Донецької області; скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку та повернення земельної ділянки.

В позовній заяві прокурор просив суд:

1) визнати незаконним та скасувати рішення Маріупольської міської ради Донецької області від 25.01.2017 №7/15-1183 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне в Лівобережному районі міста комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств»;

2) скасувати рішення державного реєстратора Юридичного департаменту Маріупольської міської ради Донецької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 33794841 від 10.02.2017, а саме - права постійного користування (інше речове право) земельною ділянкою із кадастровим номером 1423682200:04:000:2003 за КП «Комбінат комунальних підприємств»;

3) зобов’язати КП «Комбінат комунальних підприємств» повернути земельну ділянку (кадастровий номер 1423682200:04:000:2003) площею 4,0 га, вартістю 139 425,72 грн. в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя в землі запасу Маріупольської міської ради Донецької області.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на те, що Рішення Маріупольської міської ради від 25.01.2017р. №7/15-1183 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надано комунальному підприємству “Комбінат комунальних підприємств” із земель запасу сільськогосподарського призначення в постійне користування земельну ділянку кадастровий номер 1423682200:04:000:2003) площею 4,0 га для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя прийнято без клопотання відповідача 2 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення в порядку ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, не звертався, а також, відсутній план зонування або детальний план території, на якій розташована зазначена земельна ділянка, що суперечить вимогам ч. З ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Також, рішення про затвердження проекту землеустрою змінених меж міста Маріуполя та села Виноградне, відповідно до вимог ст.ст. 173-175 Земельного кодексу України, ст. 46 Закону України «Про землеустрій», прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI, не приймались.

Наголошує на тому, що головним управлінням містобудування та архітектури Маріупольської міської ради фактично надано негативний висновок щодо проекту землеустрою, у зв’язку з чим міськрада, згідно вимог ч.13 ст.123 Земельного кодексу України, зобов’язана була відмовити у затвердженні такого проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у постійне користування.

06.06.2017р. через канцелярію господарського суду Донецької області від Маріупольської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зауважує на тому, що під наданням земельних ділянок для містобудівних потреб маються на увазі земельні ділянки, які планується використовувати для розміщення на них саме об’єктів будівництва, тобто під майбутню забудову або реконструкцію. При тому, що на наданій КП “Комбінат комунальних підприємств” в користування земельній ділянці ніякого будівництва або реконструкції не планується. Детальний план та план зонування земельної ділянки у даному випадку не є обов’язковим, оскільки, земельна ділянка була надана КП “Комбінат комунальних підприємств” для розміщення кладовища.

Відповідно до розпорядження №01-02/688 від 20.07.2017р. щодо внесення змін до складу судової колегії, у зв’язку із перебуванням судді Чорненької І.К. у відпустці, справу передано на розгляд колегії суддів: головуючий суддя Сковородіна О.М., суддя Матюхін В.І., суддя Тарапата С.С.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 17.08.2017р. суд зобов’язав Маріупольську міську раду надати суду план зонування міста Маріуполя, затверджений рішенням Маріупольської міської ради №6/28-3210 від 18.06.2013р., яким передбачена “Спеціальна зона С-4”, яка призначена для розташування кладовищ та пов’язаних з цією функцією об’єктів.

06.09.2017р. на електронну адресу господарського суду від Маріупольської міської ради надійшла копія плану зонування території міста Маріуполя, затверджений рішенням Маріупольської міської ради від 18.06.2017р. №6/28-3210.

Відповідно до ст. 7 Закону України “Про електронні документи та електронний документообіг”, оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису. Усі процесуальні документи, які надаються до суду електронною поштою повинні бути скріпленні електронним цифровим підписом, відповідно до Закону України “Про електронний цифровий підпис”.

Проте, вказаний електронний документ не відповідає вимогам вказаної норми закону, а тому, не підлягає оцінки судом в порядку Господарського процесуального законодавства України.

Прокурор , в судове засідання з’явився, наполягав на задоволенні позовних вимог.

Представники відповідачів 1,2 в судове засідання 07.09.2017р. не з’явилися.

Відповідач 2, своїм правом на участь в судовому засіданні не скористався, відзив на позовну заяву не надав. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Враховуючи, що наявних в матеріалах справи документів та пояснень достатньо для прийняття рішення, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача за наявними в ній матеріалами справи в порядку ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

29.01.2015р. Комунальне підприємство «Комбінат комунальних підприємств», з посиланням на доручення голови міста Маріуполь, звернулось до начальника Управління земельних відносин з проханням у сприянні вирішення питання щодо об’єднання земель Виноградненської сільської ради до міста Маріуполя, у відповідності до постанови Верховної Ради України 20.05.2015р. №457-VІІІ, а також в питанні прийняття до комунальної власності Виноградненського кладовища, яке знаходиться на території Виноградненської сільської ради (а.с. 22).

Також в листі від 22.12.2015р. №1087, в.о. голови Виноградненської сільської ради звернувся до міського голови міста Маріуполя, з проханням прийняти до комунальної власності територіальної громади міста Маріуполя Виноградненського кладовища, яке знаходиться на території Виноградненської сільської ради, у зв’язку з приєднанням земель Виноградненської сільської ради до міста Маріуполя, у відповідності до постанови Верховної Ради України 20.05.2015р. №457-VІІІ (а.с. 24).

Згідно рішення Маріупольської міської ради від 08.04.2016 №7/6-328 комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,0 га для будів ництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) в районі села Виноградне в Лівобережному районі міста (а.с. 19).

В наявному в матеріалах справи проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств» для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) з районі села Виноградне в Лівобережному районі міста Маріуполя Донецької області, розробленому Товариством з обмеженою відповідальністю “Проектно - експертна фірма “Землі Приазов'я”, зазначені наступні відомості про земельну ділянку (а.с. 37-38):

«Згідно Постанови Верховної Ради України від 20.05.2015 р. № 457-VIII про внесення змін до Постанови Верховної Ради України № 32-VIII від 11.12.2014 р. “Про зміни в адміністративно- територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів Донецької області” межу м. Маріуполя тимчасово змінено і територія, на якій розташована запроектована до відведення земельна ділянка відноситься до земель м. Маріуполя.

Згідно п. З прикінцевих та перехідних положень закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності” від 06.12.2012 р. № 5245-VI дана земельна ділянка є комунальною власністю територіальної громади міста Маріуполя в особі Маріупольської міської ради.

Межі та площа земельної ділянки, що проектується до відведення у постійне користування, визначені згідно з викопіюванням з плану міста 2016. Розміщення об'єкту на земельній ділянці відповідає матеріалам попереднього погодження. Площа земельної ділянки складає 4,0000 га.

Запроектована земельна ділянка межує з усіх сторін з землями Маріупольської міської ради.

Земельна ділянка має складну конфігурацію та спокійний, рівний рельєф. Територія земельної ділянки – це сільськогосподарські землі: сільськогосподарські угіддя (пасовища). Частина запроектованої земельної ділянки використовується під кладовище.

Запроектована земельна ділянка раніше нікому не надавалась, що підтверджується земельно - кадастровою інформацією і по даним державного земельного кадастру обліковується як землі запасу сільськогосподарського призначення.

Відповідно до статті 114 Земельного кодексу України та наказу МОЗ України від 19.06.1996 р. № 173 “Про затвердження Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів” навколо кладовища встановлена санітарно-захисна зона шириною 300 м з метою відокремлення такого об'єкта від територій житлової забудови.

Відповідно до ст.38 Земельного кодексу України ділянка буде віднесена по категорії земель - до житлової та громадської забудови (код категорії - 200, згідно з додатком №3 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051); по функціональному призначенню - до земель громадського використання.

Код цільового використання земельної ділянки, згідно з КВЕД ДК 009:2010 — 96.03 (організування поховань і надання суміжних послуг).

Код цільового використання земельної ділянки, згідно з КВЦПЗ — 03.12 (для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування).

Код цільового використання земельної ділянки, згідно з УКЦВЗ — 1.12.9 (землі іншого громадського призначення).

Код згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ) - 009.02 (пасовища), 015.02 (землі під кладовищами, крематоріями, меморіальними комплексами та пам'ятками, скотомогильниками).

Згідно п.3.2 Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99, затверджених Постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01.07.1999 р. № 28, відведення земельної ділянки під кладовище підлягає погодженню з місцевими установами державної санітарно-епідеміологічної служби.

Даним проектом, відповідно до ст.ст. 92, 116, 123, 186, 186-1 Земельного Кодексу України передбачено відвести комунальному підприємству “Комбінат комунальних підприємств” земельну ділянку в постійне користування площею 4.0000 га для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) в районі села Виноградне у Лівобережному районі м. Маріуполя Донецької області за рахунок земель сільськогосподарського призначення Маріупольської міської ради.

Згідно висновку щодо погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №99/41-16 від 04.11.2016р., управлінням Держгеокадастру у м.Маріуполі Донецької області погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств” для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) в районі села Виноградне у Лівобережному районі м. Маріуполя Донецької області за умовами дотримання вимог: - Земельного кодексу України; Закону України «Про охорону земель»; Закону України «Про державний земельний кадастр».

Згідно пунктів 13,14 вказаного висновку Держгеокадастру у м.Маріуполі Донецької області, пропозиції та зауваження до проекту землеустрою відсутні (а.с. 51).

У висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Головного управління містобудування і архітектури Маріупольської міської ради №06-03-07/103-05 від 09.11.2016р. зазначено, що у разі відсутності плану зонування або детального плану території, передача (надання) земельної ділянки із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється (а.с.52).

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №10-5-0-222-1568/2-17 від 20.02.2017р., до головного управління проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж м.Маріуполя Донецької області для внесення до Державного земельного кадастру меж адміністративно-територіальних одиниць у порядку, передбаченому п.91-95 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ України від 17.10.2012р. №1051, не надходив, відповідні відомості Державного земельного кадастру залишилися без змін.

Також в листі зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1423682200:04:000:2003, відповідно до даних Національної кадастрової системи (програмного забезпечення Державного земельного кадастру) її формування (визначення земельної ділянки як об’єкта цивільних прав), відбулося під час її державної реєстрації 13.10.2016р., після прийняття постанови Верховної Ради України 20.05.2015р. №457-VІІІ, тому розташована вона в межах міста Маріуполя Донецької області (а.с.99-100).

25.01.2017р. Маріупольською міською радою було прийнято рішення № 7/15-1183 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств», про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств» із земель запасу сільськогосподарського призначення в постійне користування земельну ділянку кадастровий номер 1423682200:04:000:2003) площею 4,0 га для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища для поховання та під поховання померлих мешканців села Виноградне, села Піонерське, села Лгиморське. які знаходяться у віданні Виноградненської сільської ради) в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя (а.с. 35).

В даному рішенні зазначено, що воно прийнято на підставі звернення комунального підприємства «Комбінат комунальних підприємств», керуючись статтями 92. 124. 134. 186-1 Земельного кодексу України, статтями 26. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Також, в рішенні зазначено, що для комунального підприємства «Комбінат комунальних підприємств» розроблений та погоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4.0 та для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища) з районі села Виноградне в Лівобережному районі міста.

За даними, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, 06.02.2017р. була проведена державна реєстрація права, (номер запису про інше речове право №1847605), вид іншого речового права: право постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер 1423682200:04:000:2003, площею 4 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища), адреса: Донецька область, Волноваський район, с.Виноградне; землевласником є Маріупольська міська рада Донецької області; правокористувачем є Комунальне підприємство «Комбінат комунальних підприємств» (а.с.63-64).

Підставою внесення запису до Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.02.2017р. №1847605 є рішення про Державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 33794841 від10.02.2017р., ОСОБА_1, юридичний департамент Маріупольської міської ради, Донецька область.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №10-5-0.10-2039/2-17 від 06.03.2017р., земельна ділянка з кадастровим номером 1423682200:04:000:2003 знаходиться на території Виноградненської сільської ради (за межами населеного пункту) та передана в постійне користування КП «Комбінат комунальних підприємств». У зв’язку з відсутністю у Відділі Держгеокадастру землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів Виноградненської сільської ради, відсутня можливість надати інформацію щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1423682200:04:000:2003. Також в листі повідомлено, що вартість 1 га рілля по Донецькій області станом на 01.01.2017р. складає 34856 грн. 43 коп. (а.с.101).

За змістом ст.125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Статтею 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За змістом ч.1 ст.92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до ч.2 статті 116 Земельного кодексу України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (п. «а» ч.2 ст.92 Земельного кодексу України).

Частиною першою ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Статтею 123 Земельного кодексу України встановлений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

За змістом ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Як зазначає прокурор, КП “Комбінат комунальних підприємств” безпосередньо до Маріупольської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення в порядку ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, не звертався.

Проте, як було встановлено судом, Комунальне підприємство «Комбінат комунальних підприємств», за змістом листа від 29.01.2015р. №65, зверталось до начальника Управління земельних відносин Маріупольської міської ради (яке входить до структури органу місцевого самоврядування) з проханням у сприянні у вирішенні питання щодо об’єднання земель Виноградненської сільської ради до міста Маріуполя, у відповідності до постанови Верховної Ради України 20.05.2015р. №457-VІІІ, а також в питанні прийняття до комунальної власності Виноградненського кладовища, яке знаходиться на території Виноградненської сільської ради.

Вказані листи відповідача 2 розцінюються судом як звернення до відповідного органу міського самоврядування у відповідності з вимогами ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, у зв’язку з чим, зазначена підстава прокурора в обґрунтування позову судом не приймається.

Також , прокурор наполягав на тому, що Маріупольською міською радою прийнято рішення № 7/15-1183 “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств», за відсутності плану зонування або детального плану території, що є порушенням ч.3 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Як було встановлено судом, у висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №06-03-07/103-05 від 09.11.2016р. зазначено про відсутність плану зонування або детального плану території, на якій розташована земельна ділянка.

Відповідач 1, в свою чергу, зазначає, що детальний план та план зонування земельної ділянки кадастровий номер 1423682200:04:000:2003 не є обов’язковим, оскільки, земельна ділянка була надана КП “Комбінат комунальних підприємств” не для містобудівних потреб, а для розміщення кладовища, на якому не плануються розміщення забудови або реконструкції.

Твердження відповідача 1, що використання земельної ділянки відповідачем 2 для розміщення кладовища, в розумінні діючого законодавства, не є містобудівною потребою судом відхиляються, з огляду на наступне.

За змістом 3 Закону України «Про поховання та похоронну справу», правову основу діяльності в галузі поховання становлять Конституція України, цей Закон, інші закони України, міжнародні договори України тощо.

Відповідно до п.1 ч.5 ст.8 Закону України «Про поховання та похоронну справу», органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи в межах своєї компетенції вирішують відповідно до закону питання про відведення земельних ділянок для організації місць поховання.

Статтею 5 Закону України «Про поховання та похоронну справу», визначено, що державні стандарти, інші нормативні документи в галузі поховання впроваджуються в порядку, передбаченому законом, з метою забезпечення безпеки життя та здоров'я людей, тварин, охорони рослин,а також майна та довкілля,створення умов для раціонального використання всіх видів ресурсів.

Державні стандарти, інші нормативні документи в галузі поховання складаються, зокрема, з обов'язкових містобудівних, екологічних вимог та санітарно-гігієнічних норм щодо створення та функціонування кладовищ, крематоріїв, інших місць поховань.

Частинами 1, 2 ст.23 Закону України «Про поховання та похоронну справу» передбачено, що для розміщення місця поховання рішенням уповноваженого органу в установленому законом порядку відповідному спеціалізованому комунальному підприємству, установі, організації в постійне користування надається земельна ділянка.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад забезпечують планування та впорядкування території місць поховання згідно з генеральними планами забудови відповідних населених пунктів та іншої містобудівної документації з дотриманням обов'язкових містобудівних, екологічних та санітарно-гігієнічних вимог.

Згідно з п.1.5. Порядку утримання кладовищ та інших місць поховань, затвердженого Наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003р. №193, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 8 вересня 2004р. за N 1113/9712, на території місць похованьрозміщують: господарський двір, на якому розташовують допоміжні будівлі; будівлі, призначені для проведення громадських панахид: Будинки трауру, ритуальні майданчики тощо; водопостачання для поливання зелених насаджень, шахтні колодязі, вода яких передбачена для технічних потреб відвідувачів та персоналу, а в разі їх відсутності використовують ємкості для води; освітлення; спеціальні місця для розміщення контейнерів зі сміттям тощо; каналізовані громадські туалети з радіусом обслуговування 0,5 км; при відсутності каналізації - туалети з водонепроникним вигрібом, до якого забезпечено вільний під'їзд асенізаційного транспорту.

Відповідно до ч.1 п. 1.1. вказаного Порядку, для розміщення місця поховання спеціалізованому комунальному підприємству, установі, організації в постійне користування відповідно до вимог земельного законодавства та гігієнічних вимог щодо облаштування і утримання кладовищ у населених пунктах України (ДСанПіН 2.2.2.028.99) надається земельна ділянка. Наявність місця поховання передбачається проектом планування та забудови населеного пункту з урахуванням подальшого розширення його території.

За змістом ст.1 Закону України «Про основи містобудування», містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об'єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об'єктів містобудування, спорудження інших об'єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об'єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

В ст.5 Закону України «Про основи містобудування» зазначено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; розміщення і будівництво об'єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів; раціональне використання земель та територій для містобудівних потреб, підвищення ефективності забудови та іншого використання земельних ділянок;

Відповідно до ст.4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», об’єктами містобудування на державному та регіональному рівнях є планувальна організація території, система розселення, система взаємопов’язаного комплексного розміщення основних об’єктів промисловості, транспорту, інженерної та соціальної інфраструктури, функціональне зонування території України, її частин (груп областей), території Автономної Республіки Крим, областей, адміністративних районів.

Об’єктами містобудування на місцевому рівні є планувальна організація території населеного пункту, його частини (групи земельних ділянок) зі спільною планувальною структурою, об’ємно-просторовим рішенням, інженерно-транспортною інфраструктурою, комплексом об’єктів будівництва, що визначаються відповідно до:

у населених пунктах - меж населених пунктів, їх функціональних зон (селищної, промислової тощо), житлових районів, мікрорайонів (кварталів), приміських зон відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні;

за межами населених пунктів - меж приміських зон, а також функціональних зон відповідно до містобудівної документації на регіональному рівні.

Об’єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Отже, з системного аналізу вищевикладених норм законодавства слідує, що використання земельної ділянки під будівництво та експлуатацію (розміщення) кладовища відноситься до містобудівних потреб.

За змістом частин 1, 2, 6 ст.18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об’єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об’єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.

План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Склад, зміст, порядок розроблення плану зонування території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Постановою Верховної Ради України №457-VIII від 20.05.2015 тимчасово, до переходу під контроль органів державної влади та органів місцевого самоврядування неконтрольованих ними населених пунктів Донецької області, збільшено територію міста Маріуполь на 2282,7 гектара земель за рахунок передачі до його складу 2282,7 гектара земель Новоазовського району, що знаходяться у віданні Виноградненської сільської ради (в тому числі території села Виноградне, села Піонерське, села Приморське).

В ч.3 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зазначено, що у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.

Отже, суд дійшов висновку, що відсутність плану зонування або детального плану території села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя, де розташована зазначена надана відповідачу 2 земельна ділянка, суперечить порядку відведення земельних ділянок як-то передбачено вимогам ч.3 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.24 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Згідно зі статтею 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання правового акту органу державної влади недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Як було встановлено судом, рішення Маріупольської міської ради №7/15-1183 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств», суперечить вимогам ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора в частині визнання недійсним рішення Маріупольської міської ради №7/15-1183 від 25.01.2017р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств».

Щодо вимоги позивача про скасування рішення державного реєстратора юридичного департаменту Маріупольської міської ради №33794841 від 10.02.2017р., а саме – права постійного користування земельною ділянкою із кадастровим номером 1423682200:04:000:2003, за Комунальним підприємством «Комбінат комунальних підприємств», суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, речові права на об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.

Згідно ст. 26 вищезазначеного закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

Внесення змін до записів Державного реєстру прав, зупинення реєстраційних дій, внесення запису про скасування державної реєстрації прав або скасування рішення державного реєстратора здійснюються у порядку, передбаченому для державної реєстрації прав (крім випадків, коли такі дії здійснюються у порядку, передбаченому статтею 37 цього Закону).

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Повноваження у сфері державної реєстрації прав відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 26.11.2015 № 835-VIII набувають виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

Рішенням № 7/15-1183 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств» від 25.01.2017р. Маріупольською міською радою було затверджено проект землеустрою щодо відведення та надано із земель запасу сільськогосподарського призначення в постійне користування КП «Комбінат комунальних підприємств» земельну ділянку (кадастровий номер 1423682200:04:000:2003) площею 4,0 га для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (розміщення кладовища для поховання та під поховання померлих мешканців села Виноградне, села Піонерське, села Лгиморське, які знаходяться у віданні Виноградненської сільської ради) в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя.

Згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 06.02.2017р. була проведена державна реєстрація права постійного користування земельною ділянкою, кадастровий номер 1423682200:04:000:2003, за КП «Комбінат комунальних підприємств», на підставі рішення юридичного департаменту Маріупольської міської ради про Державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 33794841 від 10.02.2017р.

З огляду на наведене, враховуючи те, що суд дійшов висновку про визнання недійсним вказаного рішення Маріупольської міської ради № 7/15-1183 від 25.01.2017р., вимога позивача про зобов’язання провести скасування рішення державного реєстратора юридичного департаменту Маріупольської міської ради №33794841 від 10.02.2017р., а саме – права постійного користування земельною ділянкою із кадастровим номером 1423682200:04:000:2003, за Комунальним підприємством «Комбінат комунальних підприємств», є похідною, обґрунтованою, та такою, що підлягає задоволенню.

Заявлена прокурором вимога про зобов’язання Комунального підприємства «Комбінат комунальних підприємств» повернути до Маріупольської міської ради земельну ділянку з кадастровим номером 1423682200:04:000:2003, площею 4,0 га., також підлягає задоволенню, як похідна від первісних задоволених судом вимог.

Судові витрати, відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України, підлягають віднесенню на відповідачів наступним чином.

Судові витрати за дві вимоги немайнового характеру, а саме: про визнання незаконним та скасування рішення Маріупольської міської ради Донецької області від 25.01.2017 №7/15-1183, та про скасування рішення державного реєстратора Юридичного департаменту Маріупольської міської ради Донецької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 33794841 від 10.02.2017, в сумі 3200,00грн., покласти на відповідача 1 – Маріупольську міську раду Донецької області.

Судові витрати за одну вимогу майнового характеру, а саме про зобов’язання КП «Комбінат комунальних підприємств» повернути земельну ділянку в землі запасу Маріупольської міської ради Донецької області, в сумі 2091,38грн., покласти на відповідача 2 – Комунальне підприємство “Комбінат комунальних підприємств”.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 22, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд –

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Керівника Маріупольської місцевої прокуратури №2 Донецької області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Маріуполя Донецької області до відповідача-1: Маріупольської міської ради, м. Маріуполь Донецької області, до відповідача-2: Комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств”, м.Маріуполь Донецької області, про визнання незаконним та скасування рішення Маріупольської міської ради Донецької області; скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку та повернення земельної ділянки, – задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Маріупольської міської ради Донецької області від 25.01.2017 №7/15-1183 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі села Виноградне в Лівобережному районі міста Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств».

Скасувати рішення державного реєстратора Юридичного департаменту Маріупольської міської ради Донецької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 33794841 від 10.02.2017, а саме - права постійного користування (інше речове право) земельною ділянкою із кадастровим номером 1423682200:04:000:2003 за Комунальним підприємством «Комбінат комунальних підприємств» (код ЄДРПОУ 03343226).

Зобов’язати Комунальне підприємство «Комбінат комунальних підприємств» (87515, Донецької області, м. Маріуполь, вул.Грецька, б.41; код ЄДРПОУ 03343226) повернути земельну ділянку (кадастровий номер 1423682200:04:000:2003) площею 4,0 га, вартістю 139 425,72 грн. в районі села Виноградне у Лівобережному районі міста Маріуполя в землі запасу Маріупольської міської ради Донецької області (87500, Донецької області, м.Маріуполь, пр.Миру, б.70; код ЄДРПОУ 33852448).

Стягнути з Маріупольської міської ради (87500, Донецької області, м. Маріуполь, пр.Миру, б.70; код ЄДРПОУ 33852448) на користь прокуратури Донецької області, м. Маріуполь (87500, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Університетська, 6; р/р 35216066016251, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 25707002) сплачену суму судового збору в сумі 3200,00грн.

Стягнути з Комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств” (87515, Донецької області, м. Маріуполь, вул.Грецька, б.41; код ЄДРПОУ 03343226) на користь прокуратури Донецької області, м. Маріуполь (87500, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Університетська, 6; р/р 35216066016251, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 25707002) сплачену суму судового збору в сумі 2091,38грн.

Повний текст рішення підписаний 11.09.2017р.

Рішення набирає законної сили 22.09.2017р.

Рішення може бути оскаржено в Донецький апеляційний господарський суд, згідно розділу XII ГПК України.

Головуючий суддя О.М. Сковородіна

Суддя В.І. Матюхін

Суддя С.С. Тарапата

Джерело: ЄДРСР 68753080
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку