open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

07 вересня 2017 р.

Справа № 814/1593/17

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенко В. В., розглянув в порядку скороченого провадження адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1,

до

Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго",

про

визнання протиправними дії, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до Публічного акціонерного товариства «Миколаївобленерго» з позовними вимогами про визнання протиправними дій, що виявилася у відмові надати йому публічну інформацію щодо розміру заробітної плати, преміальних, надбавок та матеріальної допомоги, яку отримали посадові особи керівного складу ПАТ «Миколаївобленерго» (керівник, всі заступники керівника, головний бухгалтер, керівники структурних підрозділів), у період з січня 2016 року по квітень 2017 року, по кожній посаді окремо, без зазначення П.І.Б.; інформацію про фінансово-економічні показники підприємства, а саме прибуток від реалізації продукції станом на кінець 2015 та 2016 років; чистий прибуток від реалізації продукції тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; валовий прибуток тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; інші операційні прибутки тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; необоротні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; оборотні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; середньооблікову чисельність працівників на кінець 2015 та 2016 років; середню заробітну плату гривень на кінець 2015 та 2016 років; суму сплачених загальнодержавних і місцевих податків та зборів тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років, та зобов'язати відповідача надати цю інформацію.

Свої позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував посилання на вимоги Законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про відкритість використання публічних коштів».

На думку позивача, ПАТ «Миколаївобленерго» є розпорядником інформації, що запитувались ним 11.07.17, оскільки згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань єдиним засновником відповідача є Міністерство палива та енергетики України, яке володіє 70% акцій ПАТ «Миколаївобленерго». Відповідно до п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» господарське товариство, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, відноситься до суб'єктів господарювання державної чи комунальної власності.

До того ж, відповідно ч.5 ст.6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державними, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.

На думку позивача, зміст запиту стосувався умов ефективного володіння, користування чи розпорядження державним майно у вигляді відомостей про умови виконання договірних відносин, в ході яких використовуються кошти і майно підприємства, яке на 70% є державною власністю, та можливо бюджетні кошти.

Відповідач позов не визнав, надав заперечення, відповідно до яких зазначив, що не є розпорядником публічної інформації згідно з ст.3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» стосовно тієї інформації, яка була запитана позивачем. Відповідно до п.4 ч.1 ст.13 Закону, ПАТ «Миколаївоблєнерго» є розпорядником публічної інформації лише стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них. Інформація, яка запитувалась позивачем, не відноситься до цього, а тому у її наданні було відмовлено.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

Публічне акціонерне товариство «Миколаївобленерго» створено як юридична особа 30.04.99. Основним видом діяльності товариства є розподілення електроенергії (основний); торгівля електроенергією та інше.

70% акцій у статутному капіталі ПАТ «Миколаївобленерго» належить Державі Україна в особі суб'єкта управління Фонду державного майна України.

ПАТ «Миколаївобленерго» відповідно до ст.ст.4, 5 Закону України «Про природні монополії» є суб'єктом природних монополій.

ПАТ «Миколаївобленерго» включено до Переліку суб'єктів природних монополій та виступає як природний монополіст на ринку з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами на території Миколаївської області і на суміжному ринку з постачання електричної енергії за регульованими тарифом.

11.07.17 ОСОБА_1 надіслав ПАТ «Миколаївобленерго» запит про доступ до публічної інформації, а саме: інформацію щодо розміру заробітної плати, преміальних, надбавок та матеріальної допомоги, яку отримали посадові особи керівного складу ПАТ «Миколаївобленерго» (керівник, всі заступники керівника, головний бухгалтер, керівники структурних підрозділів), у період з січня 2016 року по квітень 2017 року, по кожній посаді окремо, без зазначення П.І.Б.; інформацію про фінансово-економічні показники підприємства, а саме прибуток від реалізації продукції станом тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; чистий прибуток від реалізації продукції тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; валовий прибуток тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; інші операційні прибутки тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; необоротні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; оборотні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; середньооблікову чисельність працівників чоловік на кінець 2015 та 2016 років; середню заробітну плату гривень на кінець 2015 та 2016 років; суму сплачених загальнодержавних і місцевих податків та зборів тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років (арк.спр.11).

18.07.07 ПАТ «Миколаївобленерго» надало ОСОБА_1 відповідь, якою відмовило у наданні інформації, що запитувалась, з тих підстав, що ця інформація не є публічною, а товариство є розпорядником публічної інформація щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них (арк.спр.14).

Відповідно до ст.1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Розпорядниками інформації відповідно до ст.13 Закону визнаються:

1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;

2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;

4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

5) суб'єкти господарювання, які володіють: 1) інформацією про стан довкілля; 2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту; 3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров'ю та безпеці громадян; 4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією) (ч.2 ст.13 Закону).

Оскільки, ПАТ «Миколаївобленерго» не є суб'єктом владних повноважень, не виконує делегованих повноважень та не фінансується з державного чи місцевого бюджету, він не є розпорядником публічної інформації за загальним правилом.

Разом з тим, ПАТ «Миколаївобленерго» як суб'єкт господарювання є розпорядником публічної інформації у окремих випадках щодо спеціальної інформації: 1) з підстав, передбачених п.4 ч.1 ст.13, - як суб'єкт господарювання, який є природною монополією; 2) та підстав, передбачених ч.2 ст.13 Закону, - як суб'єкт господарювання, який володіє суспільно необхідною інформацією.

Оскільки запит ОСОБА_1 не стосувався умов постачання ПАТ «Миколаївобленерго» товарів, послуг та цін на них, то єдиною підставою, за якою відповідач може бути розпорядником, є ч.2 ст.13 Закону якщо він володіє інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією)

Вирішуючи питання чи є інформація, яку запитував ОСОБА_1 у запиті від 11.07.17, такою, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією), суд виходить з наступного.

Суд вважає помилковим посилання позивача на ч.5 ст.6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» як підставу отримання інформації щодо заробітної плати робітників товариства та його фінансово-економічні показники.

ПАТ «Миколаївобленерго» не є державними чи комунальним підприємством, а є акціонерним товариством. Кошти та майно ПАТ «Миколаївобленерго» не є державної власністю, незважаючи навіть на те, що держава є власником 70% акцій у статутному капіталі.

Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» об'єктами управління державної власності є корпоративні права, що належать державі у статутних капіталах господарських організацій (далі - корпоративні права держави). Майно господарських товариств в яких Держава є засновником не є об'єктом права державної власності.

Відповідно до ст.85 Господарського кодексу України господарське товариство є власником: майна, переданого йому у власність засновниками і учасниками як внески та доходів, одержаних від господарської діяльності товариства;

Внесення Державою майна до статутного фонду господарського товариства є одним із способів платного відчуження державного майна, оскільки у такому випадку Держава отримує еквівалент у вигляді права власності на корпоративні права.

Майно та кошти акціонерного товариства не є власністю його засновників (учасників). І згідно з чим акціонер - держава Україна - є власником лише акцій як окремого об'єкта цивільних прав (ч.1 ст.177 ЦК України), а безпосередньо майно є приватною власністю (ч.1 ст.325 ЦК України) самої юридичної особи відповідно до її статусу господарського товариства.

За таких обставин, майно та кошти ПАТ «Миколаївобленерго» є приватної власністю цього товариства, а не державної власністю, а тому застереження, передбачене ч.5 ст.6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» до нього не застосовується.

Щодо посилання позивача на п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» відповідно до якого, суб'єктами господарювання державної власності є господарські товариства, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, то необхідно звернути увагу, що це визначення застосовуються виключно до термінів наведених у цьому Законі.

Дійсно ПАТ «Миколаївобленерго» підпадає під зазначений термін, а за таких обставин, інформація передбачена ст.3 цього Закону, є публічною та повинна розміщуватись на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів (www.e-data.gov.ua).

Але, п.2 ч.1 ст.3 цього Закону визначено, що відповідач, як суб'єкт господарювання повинен розміщати на офіційному веб-сайті лише інформацію щодо: 1) обсягу платежів за договорами за звітний період - у розрізі товарів, робіт і послуг; 2) відомості про договори, укладені за звітний період, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень; 3) відомості про стан виконання договорів, укладених за попередні звітні періоди, які продовжують виконуватися, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень.

Саме цей обсяг інформації щодо господарського товариства визначений Законом як публічний.

Натомість, у запиті ОСОБА_1 від 11.07.17 йдеться про надання іншої інформації, зокрема про розмір заробітної плати посадових осіб товариств, яка Законом не включена до інформації, необхідної для оприлюднення.

Тобто, зміст запиту позивача не відповідає змісту інформації, визначеної як публічна відповідно до ст.3 Закону України «Про відкритість використання публічних коштів», а тому у цьому випадку неможливо обґрунтувати необхідність надання цієї інформації зазначеним Законом.

Разом з тим, суд звертає увагу, що організаційно-правова форма відповідача - публічне акціонерне товариство, накладає на нього обов'язок відповідно до ч.3 ст.78 Закону України «Про акціонерні товариства» мати власний веб-сайт, на якому в порядку та строки, встановлені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, розміщувати інформацію, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства, зокрема: річну фінансову звітність; документи бухгалтерського обліку; документи звітності, що подаються відповідним державним органам та інше.

Додатками до Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів, яке затверджено Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №2826 від 03.12.13, зокрема передбачено розкриття інформації щодо прибутку від реалізації, чистого прибутку, необоротних активів, оборотних активів та інших фінансово-економічних показників публічного акціонерного товариства.

За таких обставин зазначена інформації є публічною, оскільки законодавством покладено обов'язок на ПАТ «Миколаївобленерго» її оприлюднювати.

Більш того, зазначена інформація розміщена відповідачем у відкритому доступі на власному сайті www.energy.mk.ua.

Враховуючи викладене, позивачу не може бути відмовлено у наданні публічної інформації відповідно до п.1 ч.1 ст.3 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову в частині визнання протиправною дій ПАТ «Миколаївобленерго» щодо відмови у надані інформації про фінансово-економічні показники підприємства, а саме прибуток від реалізації продукції станом тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; чистий прибуток від реалізації продукції тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; валовий прибуток тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; інші операційні прибутки тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; необоротні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; оборотні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; середньооблікову чисельність працівників чоловік на кінець 2015 та 2016 років; середню заробітну плату гривень на кінець 2015 та 2016 років; суму сплачених загальнодержавних і місцевих податків та зборів тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років, та зобов'язати відповідача надати цю інформацію.

Щодо решти інформації, що запитувалась (про розмір заробітної плати посадових осіб керівного складу товариства), то розкриття цієї інформації не вимагається а ні Законом України «Про акціонерні товариства», а ні Законом України «Про відкритість використання публічних коштів».

Розкриття інформації щодо розміру заробітної плати вимагається лише Законом України «Про запобігання корупції» щодо суб'єктів, визначених ст.3 Закону, які зобов'язані подавати декларацію в порядку, передбаченому ст.46 Закону.

Відповідно до п.«а» ч.2 ст.3 Закону України «Про запобігання корупції» до коло зазначених суб'єктів відносяться також - посадові особи юридичних осіб публічного права.

Юридичні особи публічного права відповідно до ч.2 ст.81 Цивільного кодексу України створюються розпорядчим актом органу державної влади, а юридичні особи приватного права створюються на підставі установчих документів відповідно до ст.87 ЦК України.

Відповідно до ч.2 ч.3 ст.167 Цивільного кодексу України держава може створювати юридичні особи публічного права (державні підприємства, навчальні заклади тощо) та створювати юридичні особи приватного права (підприємницькі товариства тощо).

Таким чином, враховуючи, що хоча відповідач і створений рішенням органу державного влади (наказом Міністерства палива та енергетики України), але це не розпорядче, а засновницьке рішення у формі підприємницького товариства, відповідно до ст.87 ЦК, що дає підстави вважати ПАТ «Миколаївобленерго» юридичною особою приватного, а не публічного права.

За таких обставин на його посадових осіб не розповсюджуються вимоги «Про запобігання корупції» щодо необхідності декларування доходів, а тому інформація про заробітну плату керівного складу не визнана публічною інформацією.

Враховуючи, що відповідач, як суб'єкт господарювання (юридична особа приватного права) є розпорядником публічної інформації лише у окремих випадках щодо суспільно необхідною інформації, суд не вбачає підстав для задоволення позову в частині інформації про заробітну плату посадових осіб керівного складу ПАТ «Миколаївобленерго».

За відсутності встановленого Законом обов'язку оприлюднювати цю інформацію, у суду немає інших підстав вважати цю інформацію суспільно необхідною.

Майновий стан осіб, не визначених суб'єктами Закону України «Про запобігання корупції», є їх приватними охоронюваним інтересом.

Навіть застереження позивача у запиті, про надання інформації без зазначення П.І.Б., не захищає цей приватний інтерес, оскільки індивідуальність посад (генеральний директор, головний бухгалтер, заступник генерального директора з охорони праці та пожежної безпеки та ін.) у товаристві призведе до непрямої персональної ідентифікації конкретних осіб.

Зазначене право посадових осіб юридичної особи приватного права захищено ч.1 ст.8 Конвенції з прав людини, відповідно до якої кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя.

Суд погоджується, що за певних обставин, інформація щодо розміру заробітної плати посадових осіб юридичної особи приватного права також може стати предметом суспільного інтересу (суспільно необхідною інформацією), у зв'язку з чим вона буде публічною.

Саме інтерес всього суспільства, а не цікавість конкретної особи, до цієї інформації у такому випадку повинен бути обґрунтований певними фактичними обставинами, які б давали підстави для втручання у приватне життя посадових осіб ПАТ «Миколаївобленерго». Як, наприклад, у випадку з трудовими спором робітників з концерном «Пежо» Рішення у справі «Фрессо і Руар проти Франції» від 21.01.99. Позивачем таких обставин не наведено, а суд їх не вбачає.

З врахуванням викладеного, суд дійшов висновку, в цій частині позову відмовити.

Позов задовольнити частково.

Враховуючи часткове задоволення позову та керуючись ст. 94 КАС України, судовий збір в сумі 320,00 грн. підлягає присудженню на користь ОСОБА_1 з Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго".

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 158-163, 183-2 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії ПАТ «Миколаївобленерго» щодо відмови у наданні інформації про фінансово-економічні показники підприємства, а саме прибуток від реалізації продукції станом тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; чистий прибуток від реалізації продукції тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; валовий прибуток тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; інші операційні прибутки тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; необоротні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; оборотні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; середньооблікову чисельність працівників чоловік на кінець 2015 та 2016 років; середню заробітну плату гривень на кінець 2015 та 2016 років; суму сплачених загальнодержавних і місцевих податків та зборів тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років.

3. Зобов'язати ПАТ «Миколаївобленерго» надати ОСОБА_1 протягом 5 робочих днів з дня набрання чинності цієї постанови інформацію про фінансово-економічні показники ПАТ «Миколаївобленерго», а саме прибуток від реалізації продукції станом тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; чистий прибуток від реалізації продукції тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; валовий прибуток тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; інші операційні прибутки тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; необоротні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; оборотні активи тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років; середньооблікову чисельність працівників чоловік на кінець 2015 та 2016 років; середню заробітну плату гривень на кінець 2015 та 2016 років; суму сплачених загальнодержавних і місцевих податків та зборів тисяч гривень на кінець 2015 та 2016 років.

4. В решті позову відмовити.

5.Присудити з Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго" ( код ЄДРПОУ 23399393) на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 320,00 гривень (триста двадцять грн.).

6. Апеляційна скарга на цю постанову може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання у повному обсязі.

Суддя В. В. Біоносенко

Джерело: ЄДРСР 68751001
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку