Справа № 2-а-5187/11
ПОСТАНОВА
іменем України
12.09.2011 суддя Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська Щербина-Почтовик І.В. розглянувши у скороченому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська про визнання дій Управління пенсійного фонду України в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська неправомірними та зобов’язання здійснити перерахунок підвищення пенсії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду із позовом, зазначивши, що він є пенсіонером та продовжує працювати. У серпні 2011 року вона звернулася до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії відповідно до ст.ст. 40,42 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” у зв'язку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, та страхового стажу, із застосуванням показника середньої заробітної плати робітника в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. Перерахунок пенсії відповідач провів із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік відповідно до постанови КМУ від 28.05.2008 р. № 530 “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”. З такими діями відповідача він не погоджується, оскільки вони суперечать нормам вказаного закону, рішенню Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10 р-рп та Конституції України. Просить визнати дії неправомірними та зобов’язати відповідача провести перерахунок пенсії та виплатити різницю за період з 01.08.2011 року до наступного перерахунку, з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2010 рік.
Ухвалою суду було відкрито скорочене провадження у даній справі в межах строку звернення до адміністративного суду, в іншій частині позов було залишено без розгляду у зв’язку з пропуском з боку позивача строку звернення до адміністративного суду та відсутністю, на переконання суду, підстав для його поновлення.
Відповідач надав письмові заперечення на позов, та просив відмовити у його задоволенні.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що позивач отримує пенсію за віком, та у серпні 2011 року вона звернулася до відповідача з заявою про перерахунок пенсії по стажу і заробітку.
Позивачеві з 01 серпня 2011 року здійснений перерахунок по стажу, але в перерахунку по заробітку позивачу відмовлено (а.с.11-13 лист-відповідь). Зазначене рішення позивач не оскаржив.
Перерахунок пенсій у зв’язку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та страхового стажу регулюється статтею 42 Закону “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, ч. 4 якої передбачає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через 2 роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.
Така редакція існує після визнання неконституційними змін, внесених підпунктом “б”підпункту 10 пункту 35 Розділу 2 Закону України від 28.12.2007 № 107-6 визнаних такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008.
Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч.1 ст. 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 ч. 4 ст.і 42 Закону 1058 доводить, що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону. Тобто, правила ч.1 ст. 40 при перерахунку пенсії, застосовуються виключно з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід).
Ч.1 ст. 40 передбачає, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу, починаючи з 01.07.2000 року.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії, використовується як складова для призначення пенсії відповідно до ч.2 ст.40 Закону 1058 і є величиною постійною не змінною при перерахунку пенсії, на відміну від інших показників, які використовуються при визначенні заробітної плати (доходу)застрахованої особи для обчислення пенсії.
Разом з тим, ототожнювати визначення як “середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки України”та “показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка, відповідно до цього закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії”, не можливо, оскільки ці поняття є різними правовими категоріями, основу яких становлять різні економічні критерії.
Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення. Такими законами є Закон України “Про пенсійне забезпечення” від 05.11.1991 та Закон України “Про загальнообов’язкове пенсійне страхування” від 09.07. 2003 року.
З огляду на зазначене та керуючись положеннями принципу законності закріпленого в статті 9 КАС України приписи постанови № 530 від 28.052008 року не можуть застосовуватись до спірних відносин, відтак правові підстави для перерахунку пенсії позивачки із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні так і середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки за 2009 рік відсутні. Останній із наведених показників застосовується виключно для призначення пенсії, застосування його для перерахунку є безпідставним.
Керуючись ст.ст.2,11,17,18, 94, 158-163, 1832 КАС України , суд
п о с т а н о в и в:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська про визнання дій Управління пенсійного фонду України в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська неправомірними та зобов’язання здійснити перерахунок підвищення пенсії - відмовити.
Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку; строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було поданою. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя: