open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 175/2322/17

Провадження № 2-а/175/60/17

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2017 року суддя Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області Озерянська Ж.М., розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії, -

в с т а н о в и в :

В липні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії, у якому просив суд визнати протиправними дії відповідача та зобов'язати скасувати рішення (№1190 від 27.06.2017 року) щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінам и внесеними згідно із Законом України від 05 жовтня 1995 року, у редакції Закону України від 12 липня 2001 року) у розмірі 90% середньомісячної (чинної) заробітної плати на підставі довідки прокуратури Дніпропетровської області від 06 червня 2017 року №18-303вих17; зобов'язати відповідача здійснити з 01 грудня 2015 року перерахунок пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінам и внесеними згідно із Законом України від 05 жовтня 1995 року, у редакції Закону України від 12 липня 2001 року) з розрахунку 90% від середнього заробітку щомісячної (чинної) заробітної плати згідно довідки прокуратури Дніпропетровської області від 06 червня 2017 року №18-303вих17 та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії за вислугу років, без будь-яких обмежень позову.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області було відкрито скорочене провадження у даній справі (а.с.2).

Представник відповідача надав письмові заперечення на позовну заяву, у яких зазначив, що первинно позивачу була призначена пенсія згідно Закону України «Про прокуратуру» з 08 серпня 2011 у розмірі 90% складових заробітної плати прокурора. 26 червня 2017 року ОСОБА_1 надав заяву до Управління про проведення перерахунку пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати працівникам прокуратури з 01 грудня 2015 року та довідку про складові заробітної плати станом на 01 грудня 2015 року № 18-303вих17 від 06 червня 2017 року видану прокуратурою Дніпропетровської області. Пунктом 5 «Прикінцевих положень» Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213-VІІІ, визначено, що з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким призначено пенсії відповідно до Закону України «Про прокуратуру». Зазначили, що позивач в обґрунтування своїх позовних вимог посилається на нормативний документ, який втратив чинність, та не може бути підставою для проведення йому перерахунку розміру пенсії.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 183-2 КАС України, суд розглядає справу в порядку скороченого провадження без судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

З'ясувавши зміст позовних вимог та заперечень на позовну заяву, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суддя приходить до наступних висновків.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, а наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що з 08 серпня 2011 року відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» в редакції від 05 листопада 1991 року (у редакції Закону України від 12 липня 2001 року, яка діяла на момент призначення пенсії), Дніпровським приміським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугою років у розмірі 90% від суми заробітної плати прокурора району.

26 червня 2017 року, ОСОБА_1 звернувся до Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про перерахунок раніше призначеної йому пенсії відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» в редакції від 05 листопада 1991 року, на підставі довідки Прокуратури Дніпропетровської області № 18-303вих17 від 06 червня 2017 року, починаючи з 01 грудня 2015 року виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою, які отримують працівники органів прокуратури на теперішній час з урахуванням фактично отриманих виплат і умов праці, що існували на день призначеної пенсії. Однак, листом № 1290/02/22 від 29 червня 2017 року Дніпровське приміське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відмовило позивачу у проведенні перерахунку його пенсії, мотивуючи тим, що з 01 червня 2015 року згідно пункту 5 «Прикінцевих положень» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213-VІІІ, у зв'язку з неприйняттям закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах, норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне утримання призначаються відповідно до Законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій та статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про судову експертизу», «Про національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу», Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України втратили чинність.

Зобов'язання здійснити перерахунок призначеної пенсії, з урахуванням довідки Прокуратури Дніпропетровської області № 18-303вих17 від 06 червня 2017 року, і було предметом звернення ОСОБА_1 до суду з позовом.

Згідно ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (в редакції, чинній на момент призначення пенсії), призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Встановлено, що у період знаходження ОСОБА_1 на пенсії, постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року за № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» було підвищено посадові оклади працівникам прокуратури. Відповідно до п. 6 Постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 01 грудня 2015 року. У зв'язку з чим прокуратурою Дніпропетровської області позивачу видано довідку № 18-303вих17 від 06 червня 2017 року про розмір заробітної плати на предмет перерахунку пенсії з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України № 1013 від 09.12.2015 року, згідно з якою у пенсіонерів органів прокуратури, виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.

Нормами, які визначають механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років прокурорам, є частини 13 та 18 ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (у редакції Закону України від 12.07.2001 року № 2663-ІІІ, що діяла станом на час призначення позивачу пенсії (серпень 2011 року), оскільки інших не існує.

Частиною 13 статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру», яка до теперішнього часу діє в редакції Закону України від 12.07.2001 року №2663-ІІІ, передбачено, що обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку та відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.

В силу частини 18 статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру», яка була чинною до 01.01.2015 року, призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників.

Законом України від 28.12.2014 року № 76-VІІІ «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України», який набрав чинності з 01.01.2015 року, частину 18 статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» викладено в новій редакції, згідно з якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України. На сьогоднішній день Урядом вказане питання не врегульоване.

Втім, відсутність з 01.01.2015 року будь-якого нормативного порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури, не може позбавити позивача права на перерахунок раніше призначеної пенсії, так як при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що діяла на момент призначення пенсії, а саме ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 року № 1789-ХІІ зі змінами станом на 12.07.2001 року. Зазначена правова позиція підтверджується основним Законом України. Так, ст. 22 Конституції України встановлено, що права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Так, на підставі вимог ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-XII (в редакції чинній на момент призначення позивачу пенсії) прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми місячної (чинної) заробітної плати. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

Пунктом 2 розділу II «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», який набрав чинності з 01 жовтня 2011 року передбачено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Згідно із частиною 18 статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому дійшов висновку, що внесені Законами № 3668-VІ «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» і №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» зміни до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Нормами, які визначають механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років прокурорам є частини 13, 18 статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру», які змін, у зв'язку із прийняттям Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», не зазнали.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 10.12.2013 року (справа №21-348а13) та від 17.12.2013 року (справа №21-445а13).

Посилання відповідача на положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року №213-VІІІ є необґрунтованими, оскільки вказаний Закон регулює питання призначення пенсій після 01.06.2015 року, а не їх перерахунок. Крім того, процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення. Нормами, які визначають механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років прокурорам є ч.ч.13,18 ст.50-1 Закону України «Про прокуратуру», які змін у зв'язку із прийняттям Законів №3668-VІ і №1166-VII не зазнали, що також узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними у постанові від 10.12.2013 року у справі №21-420а13, стосовно внесених змін до Закону України «Про прокуратуру».

Разом з цим, таке застосування відповідачем норм права суперечить вимогам ч. 1 ст. 58 Конституції України, якою передбачено, що закони та нормативні акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність.

Крім того, відповідно до ст.ст.22, 64 Конституції України, право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України (в тому числі і Законом України «Про прокуратуру») є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.

Згідно правової позиції Верховного Суду України, викладеної в постановах від 10.12.2013 року у справі № 21-348а13, та від 06.10.2015 року у справі №21-2432/15, умови та порядок пенсійного забезпечення прокурорів та слідчих визначено ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру». При перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами при розрахунку пенсії позивача має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, тобто застосуванню підлягає розмір, встановлений згідно з ч. 1 ст.50-1 Закону України «Про прокуратуру», відповідно до якого розмір пенсії позивача повинен становити 90% від суми місячного заробітку.

У відповідності до ст.ст. 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Так, ОСОБА_1 пенсія за вислугу років призначена з 08 серпня 2011 року, що також підтвердив представник відповідача в своїх письмових запереченнях, тобто до набрання чинності Законами України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VIII та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24.12.2015 року №911-VIII, які обмежують граничний розмір його пенсії. Відтак, оскільки відповідачем не надано доказів правомірності відмови у проведенні перерахунку пенсії позивача відповідно до Закону України «Про прокуратуру» в редакції, чинній на момент призначення пенсії, що підтверджується наявними в матеріалах справи документами та наведеними положеннями закону, тому позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дій відповідача та зобов'язання провести перерахунок пенсії суд вважає обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню.

При цьому перерахунок пенсії відповідач зобов'язаний провести на підставі документів пенсійної справи та додатково поданої позивачем довідки прокуратури Дніпропетровської області від 06 червня 2017 року №18-303вих17 для перерахунку пенсії за правилами ч. 1 ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» в розмірі 90% від суми заробітку без обмеження максимального (граничного) розміру пенсії, у відповідності до ч. 4 ст. 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Визначаючи період, з якого підлягає проведення перерахунку раніше призначеної позивачеві пенсії за вислугою років, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 99 КАС України, х адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. 100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.

Як видно з матеріалів справи, позивач звернувся до суду з позовом лише 05 липня 2017 року, тому суд приходить до висновку, що права позивача підлягають захисту в межах шестимісячного строку до дня звернення до суду з відповідним позовом, тобто з 05 січня 2017 року, що узгоджується з вимогами ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру».

Позовні вимоги ОСОБА_1 в частині здійснення перерахунку пенсії, починаючи з 01 грудня 2015 року до 04 січня 2017 року включно, за відсутності його клопотання про поновлення процесуального строку для звернення до суду з відповідним обґрунтуванням, підлягають залишенню без розгляду в силу п. 9 ч. 1 ст. 155 КАС України, як такі, що пред'явлені з порушенням строку звернення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст.94 КАС України, в силу вимог ч. 1 ст. 94 КАС України з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають стягненню документально підтверджені судові витрати по оплаті судового збору в сумі 640 грн.

Керуючись ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру», Законами України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VIII та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24.12.2015 року №911-VIII, правовою позицією Верховного Суду України, викладеної в постановах від 10.12.2013 року у справі № 21-348а13 та від 06.10.2015 року у справі №21-2432/15, а також ст. 2, 5, 6, 9, 10, 17, 18, 64-71, 88, 94, 99, 100, 155, 159-163, 167, 183-2, 186 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії та рішення Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №1190 від 27 червня 2017 року щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку раніше призначеної пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінам и внесеними згідно із Законом України від 05 жовтня 1995 року, у редакції Закону України від 12 липня 2001 року) у розмірі 90% середньомісячної (чинної) заробітної плати на підставі довідки прокуратури Дніпропетровської області від 06 червня 2017 року №18-303вих17.

Зобов'язати Дніпровське приміське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок раніше призначеної пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» (зі змінам и внесеними згідно із Законом України від 05 жовтня 1995 року, у редакції Закону України від 12 липня 2001 року) в розмірі 90% від розміру середньомісячної заробітної плати згідно довідки прокуратури Дніпропетровської області від 06 червня 2017 року №18-303вих17, без обмеження її граничного розміру, починаючи з 05 січня 2017 року, та виплатити йому різницю в розмірі пенсії за минулий час, але не більш як за 12 місяців, з урахуванням раніше проведених виплат.

Позовні вимоги ОСОБА_1 в частині зобов'язання Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок перерахунку раніше призначеної пенсії за вислугу років відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» за період з 01 грудня 2015 року до 04 січня 2017 року включно - залишити без розгляду.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Дніпровського приміського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування сплати судового збору 640 (шістсот сорок) грн. 00 коп.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського адміністративного апеляційного суду через Дніпропетровський районний суд протягом десяти днів з дня отримання її копії. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Озерянська Ж.М.

Джерело: ЄДРСР 68442404
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку