open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 червня 2017 року № 810/1664/17

Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є.,

при секретарі судового засідання Гай А.В.,

за участю:

представників позивача - Новіка Г.Г.; Соловей О.М.;

відповідача - Аврамкина О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління ДСНС України у Київській області до товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ-53" про зобов'язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

до суду звернулось ГУ ДСНС України у Київській області з позовом до ТОВ "БМУ-53" про зобов'язання забезпечити допуск посадових осіб до здійснення перевірки на предмет дотримання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що незважаючи на пред'явлення належним чином оформлених документів, що дають право на проведення планового заходу, та, за наявності законних підстав, ТОВ "БМУ-53" в особі фінансового директора Аврамкина О. М., не допустило посадових осіб ГУ ДСНС України у Київській області до здійснення планової перевірки об'єктів за адресою: Київська область, м. Бориспіль, вул. Л.Толстого, 1 в, на предмет дотримання (виконання) вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, про що було складено акт від 09.11.2016. Вважає, що відповідач у зв'язку з недопущенням уповноважених працівників служби управління з надзвичайних ситуацій до виконання своїх обов'язків порушив ст. 11 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», та п. 6 розділу І наказу МВС України №1337.

В судовому засіданні представники позивача підтвердили обставини, викладені у позовній заяві, просили позов задовольнити.

Представник відповідача позов не визнав, посилаючись на п. 3 прикінцевих положень Закону України №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 стверджував, що застосування заходів державного нагляду (контролю) до ТОВ "БМУ-53" у 2016 році без дозволу КМУ було не можливе та пояснив, що в оприлюдненому на офіційному веб-сайті ГУ ДСНС України плані комплексних заходів державного нагляду (контролю) на IV квартал 2016 року не значилась інформація про планову перевірку ТОВ "БМУ-53", у зв'язку з чим не допустив позивача на об'єкт.

Заслухавши пояснення представників позивача та представника відповідача, дослідивши наявні у справі докази, встановивши фактичні обставини справи з наданням їм відповідної правової оцінки, суд вважає, що заявлені вимоги підлягають задоволенню, з огляду на таке:

06.10.2016 р., ГУ ДСНС України у Київській області на підставі ст.ст. 64, 65, 66, 67 «Кодексу цивільного захисту України», ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», п.п. 6, 7, 10 Розділу ІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 № 1337, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912, видало наказ № 496 «Про проведення перевірок», згідно з яким, визначено проведення планової перевірки додержання (виконання) законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ "БМУ-53" за адресою: Київська область, м. Бориспіль, вул. Л.Толстого, 1 в, у період з 03.11.2016 по 09.11.2016.

11.10.2016 р., позивач направив ТОВ "БМУ-53" повідомлення № 66/1/9587 про проведення планових заходів.

24.10.2016 р., начальником ГУ ДСНС України у Київській області Слободяником В. Д. головному інспектору відділу нормативно-технічної роботи та контролю за системами протипожежного захисту та ліцензування управління державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Головного управління майору служби цивільного захисту Коваленку В. І. та головному інспектору Бориспільського РВ ГУ ДСНС України у Київській області майору служби цивільного захисту Курадовцу Ю. М. було посвідчення від 24.10.2016 №66 на проведення перевірки позивача в період з 03.11.2016 по 09.11.2016.

09.11.2016 р., уповноважені особи прибули на підприємство для виконання покладених на них обов'язків, проте, до перевірки їх не допустив фінансовий директор ТОВ "БМУ-53" Аврамкин О. М., пославшись як на підставу своїх дій на п. 3 прикінцевих положень Закону України №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014, яким встановлено мораторій на перевiрки підприємств у 2015 та 2016, також Аврамкин О. М. зазначив, що у оприлюдненому на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку України плані комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) на 2016 рік була відсутня інформація щодо включення ТОВ "БМУ-53" до планових заходів переірки. Про факт недопуску до перевірки складено акт від 09.11.2016.

ГУ ДСНС України у Київській області не погоджуючись з діями відповідача, звернулось до суду із даним позовом.

Надаючи правової оцінки спору, який виник між сторонами, суд зазначає таке:

Статтею 47 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI передбачено, що державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Такий центральний орган виконавчої влади в силу вимог ч. 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до ст.ст. 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 (далі - Положення № 1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до п.п. 2 п. 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно п.п. 39 п. 4 Положення № 1052 ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

Згідно з Положенням № 1052, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877).

Статтею 1 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Частиною 11 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що плановий чи позаплановий захід має здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

Відповідно до ст. 5 Закону № 877, планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.

Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Статтею 7 Закону № 877 передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення)

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Аналогічні норми закріплені також у Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 02.11.2015 №1337 (далі - Порядок № 1337).

Пунктом 6 Розділу І Порядку № 1337 передбачено, що суб'єкти господарювання зобов'язані безперешкодно допускати посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів для здійснення огляду (обстеження) будівель, приміщень, споруд, устаткування, території, надавати для ознайомлення документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) у зазначеній сфері, а також їх копії у разі необхідності в порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до п. 11 Розділу ІІІ Порядку № 1337, у разі якщо суб'єкт господарювання не допускає посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, посадовою особою, яка здійснює перевірку, складається акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки, форму якого наведено в додатку 4 до цього Порядку.

Керівник або уповноважена особа суб'єкта господарювання в акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, зазначити мотиви своєї відмови у допущенні до проведення перевірки.

В акті про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки зазначаються дата, час його складання та відомості про посадову особу, яка склала акт, а також посада, прізвище, ім'я, по батькові особи керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання, яку ознайомлено з цим актом та якій вручено його під розпис.

Акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки складається у двох примірниках, один з яких надається керівнику або уповноваженій особі суб'єкта господарювання, а другий з відміткою про ознайомлення зберігається в наглядовій справі.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання від підписання акта про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки посадовою особою ДСНС України робиться відповідна відмітка щодо відмови від ознайомлення та отримання цього акта.

У разі відмови керівника або уповноваженої особи суб'єкта господарювання отримати зазначений акт такий акт надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Щодо тверджень представника відповідача про недопущення уповноважених працівників позивача до проведення планової перевірки від 09.11.2016 у зв'язку з відсутністю відповідної інформації на офіційному веб-сайті , суд вважає їх безпідставними та такими, що не заслуговують на увагу, оскільки Законом № 877 та Порядком № 1337, якими регламентовано здійснення планових перевірок, обов'язковою умовою для їх проведення не встановлено оприлюднення плану перевірок на офіційному веб-сайті ГУ ДСНС України у Київській області. Крім того, позивачем до суду надано завірену копію плану перевірки на IV квартал 2016 року об'єктів, що належать суб'єктам господарювання розташованих на території Бориспільського району від 13.09.2016, в якому пунктом 76 ТОВ БМУ-53"внесено до переліку об'єктів перевірки.

Суд зазначає, що суб'єкт господарювання має право відмовити у допуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до проведення перевірки у разі непред'явлення документів, передбачених ст. 7 Закону №877-V, а саме, посвідчення (направлення) та службового посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю) та за умови не попередження про перевірку не пізніше ніж за 10 днів до її початку.

Як встановлено судом, та підтверджено наявними у матеріалах справи письмовими доказами (наказ № 496 від 06.10.2016 р. про проведення перевірок, повідомлення про проведення планової перевірки №66/1/9587 від 11.10.2016 р., посвідчення на проведення планової перевірки № 2644 від 24.10.2016 р., план перевірок на IV квартал 2016 року об'єктів, що належить суб'єктам господарювання розташованих на території Бориспільського району від 13.09.2016 р.), позивачем було вжито усіх заходів щодо дотримання вимог Закону № 877 та Порядку № 1337, тому дії відповідача у даному випадку є неправомірними.

Твердження представника відповідача про те, що застосування заходів державного нагляду (контролю) до ТОВ "БМУ-53" у 2016 році без дозволу КМУ було не можливе, суд також вважає безпідставними та такими, що не заслуговують на увагу, оскільки в силу приписів п. 3 прикінцевих положень Закону № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», установлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

З приводу викладеного суд зазначає, що сфера дії Закону України від 28.12.2014 № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» на позивача не розповсюджується, оскільки вказаний Закон стосується правовідносин, які виникають у сфері застосування ПКУ.

В силу вимог ст. 11 Закону № 877, суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю). Інші підстави для недопуску законом не передбачені.

Пунктом 9 Розділу ІІІ Порядку № 1337 визначено, що посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.

На підставі наведеного, суд вбачає наявність передбачених чинним законодавством обставин для звернення позивача з даним позовом до суду, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. КАСУ кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Докази, які б спростовували доводи позивача, відповідач суду не надав.

Керуючись ст.ст. 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 128, 159-163, 167, 254 КАСУ, суд

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "БМУ-53" забезпечити допуск до об'єктів, розташованих за адресою: Київська область. м. Бориспіль, вул. Толстого, 1 працівників Головного управління ДСНС у Київській області для проведення перевірки на предмет дотримання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки працівниками Головного управління ДСНС у Київській області.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Брагіна О.Є.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 30 червня 2017 р.

Джерело: ЄДРСР 68423306
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку