open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 серпня 2017 року м. Київ справа № 876/2/16-а

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Донця О.Є.,

суддів: Голяшкіна О.В.,

Мороз Л.Л.,

при секретарі Носенко Л.О.,

за участю представника позивача - Шуляка Ю.С., представника відповідачів - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 року у справі за позовом Івано-Франківської міської ради до ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності,

в с т а н о в и л а:

Івано -Франківська міська рада звернулася до Львівського апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності, в якому просила:

- примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у власність територіальної громади міста Івано-Франківськ в особі Івано-Франківської міської ради квартиру АДРЕСА_1 та належить на праві приватної власності ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 (в рівних долях) - для будівництва дороги в межах проектованої вулиці Північний Бульвар (на ділянці від вул. Бельведерська до вул. П. Мирного), передбаченої генеральним планом міста Івано-Франківська;

- зобов'язати ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 звільнити квартиру АДРЕСА_1, протягом 30 днів з дня набрання постановою суду законної сили;

- знести (за рахунок місцевого бюджету) квартиру АДРЕСА_1, яка підлягає викупу з мотивів суспільної необхідності.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 року у задоволенні позовних вимог Івано-Франківській міській раді було відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням Львівського апеляційного адміністративного суду, Івано-Франківська міська рада звернулась до Вищого адміністративного суду України з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

ОСОБА_5 подано заперечення на апеляційну скаргу, в яких вона просить залишити апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 року - без змін.

Перевіривши наведені в апеляційній скарзі доводи, рішення суду першої інстанції щодо правильності застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом, у 2001 році сесією міської ради було затверджено коригування генерального плану м. Івано-Франківськ, яким передбачалося з'єднання Північного і Південного бульварів, заплановане ще генеральним планом міста від 1978 року.

Для реалізації завдання з розвантаження транспортних потоків центральної частини міста генеральним планом м. Івано-Франківськ передбачено будівництво вулиці Романа Гурика (на ділянці від вул. Гетьмана Мазепи до вул. Короля Данила), вулиці Південний бульвар (на ділянці від вул. Короля Данила до вул. Бельведерської) та вулиці Північний бульвар (на ділянці від Бельведерської до вул. П. Мирного).

На виконання поставленого завдання з будівництва вулиці була затверджена в установленому законом порядку проектно-кошторисна документація, яка отримала позитивний експертний висновок.

На замовлення управління капітального будівництва виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради філією ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» в Івано-Франківській області надано експертний звіт (№ 09-0615-13) щодо кошторисної частини проектної документації, розробленої Івано-Франківською філією «НДІ проектреконструкція». Згідно експертного звіту (станом на 2013 рік), загальна кошторисна вартість будівництва складає 10773, 472 тис. грн.

В 2015 році по затвердженому об'єкту були проведені конкурсні закупівлі робіт та отримано дозвіл ДАБІ в Івано-Франківській області на виконання будівельно-монтажних робіт, у зв'язку з чим укладено Договір підряду від 19.05.2016 року № 12-15 на виконання будівельних робіт між ТзОВ «Івано-ФранківськАвтоДор» та управлінням капітального будівництва Івано-Франківського МВК, та видано Декларацію про початок виконання будівельних робіт від 23.04.2015 року. В 2016 році з місцевого бюджету виділені кошти та розпочато будівельні роботи.

Для завершення будівництва об'єкту - «вулиця Північний бульвар на ділянці від вул. Бельведерської до вул. П.Мирного в м. Івано-Франківську» необхідно здійснити викуп домоволодінь, які розташовані в межах червоних ліній майбутньої вулиці, а саме домоволодінь на вул. 1) Пашницького. 37: 2) Пашницького, 39; 3) Сонячна, 51а; 4) Сонячна, 54.

У зв'язку з цим, Управління капітального будівництва, як замовник будівництва об'єкту, Листом від 25.06.2015 року № 01-06/236 звернулося до міського голови м. Івано-Франківськ з приводу необхідності прийняття рішення сесії міської ради щодо проведення викупу вищезазначених домоволодінь для завершення будівництва вулиці Північний бульвар.

З метою будівництва об'єкту - «вулиця Північний бульвар на ділянці від вул. Бельведерської до вул. П.Мирного в м. Івано-Франківську» 22.12.2015 року Івано-Франківською міською радою прийнято рішення № 36-2 «Про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомою майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних осіб для суспільних потреб», згідно із підпунктом 1.3 пункту 1 якого, вирішено викупити квартиру № 1, площею 87,9 м2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, що належить на праві власності ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 (в рівних долях). Орієнтовна викупна ціна 850000,00 грн.

Згідно із звітом № 112/09-16 про оцінку майна, ринкова вартість квартири № 1, загальною площею 87,9 м2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, станом на 31.08.2016 року становить 896400,00 гри.

Рішенням Івано-Франківської міської ради від 21.10.2016 pоку № 291-8 «Про затвердження викупної ціни» було затверджено викупну ціну, визначену звітом про № 112/09-16 про оцінку майна, - квартири № 1, загальною площею 87,9 м2,яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 в м. Івано-Франківськ, в сумі 896400,00 грн.

Івано-Франківською міською радою, вживались заходи по врегулюванню викупу квартири № 1, загальною площею 87,9 м2, яка розташована на АДРЕСА_1, а саме, листом від 31.12.2015 року, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 було надіслано повідомлення про необхідність викупу їх квартири для завершення будівництва вулиці Північний бульвар на ділянці від вул. Бельведерської до вул. П. Мирного в м. Івано-Франківську, із долученням витягу з рішення Івано-Франківської міської ради 22.12.2015 року та зазначенням умов, порядку викупу, прав і обов'язків, що надані законом як власникам квартири. ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 згоди на викуп квартири як її власники не надали.

Оскільки згоди з відповідачами як власниками квартири щодо її викупу для суспільних потреб не було досягнуто, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності врегульовано Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

Відповідно до статті 1 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності - це перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за плату в державну чи комунальну власність шляхом їх викупу чи примусового відчуження для потреб держави, територіальної громади, суспільства в цілому.

Згідно із статтею 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб.

Статтею 9 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» передбачено що рішення про викуп земельної ділянки у зв'язку з суспільною необхідністю приймається у межах своєї компетенції органом місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.

Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, рекомендованим листом з повідомлення про вручення або вручається йому (їм) особисто під розписку.

У письмовому повідомленні, що надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, які підлягають викупу для суспільних потреб, зазначається інформація щодо;

об'єктів викупу, їх місцезнаходження, а для земельних ділянок додатково - площі, кадастрового номера (за наявності), категорії земель;

мети викупу;

умов викупу (орієнтовна викупна ціна, строк викупу, джерело фінансування витрат, пов'язаних з викупом), а також відомостей про земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, то можуть бути надані замість викуплених;

прав і обов'язків власника (власників) земельної ділянки, іншого нерухомого майна, що на ній розміщено, які виникли у зв'язку з їх викупом відповідно до закону;

відомостей про житловий будинок, жиле приміщення (місцезнаходження, площа), що надається замість викуплених.

До інформації (письмового повідомлення) додається план земельної ділянки (її частини), що підлягає викупу, і посвідчена в установленому законом порядку копія рішення про її викуп.

Згідно із статтею 11 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.

У разі якщо на час прийняття рішення про викуп земельна ділянка, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, передані в оренду та/або заставу чи власник земельної ділянки, що підлягає викупу, не є власником інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, до участі в переговорах залучаються власники цих об'єктів, орендарі та/або заставодержателі.

У разі надання власником (власниками) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, згоди на проведення переговорів щодо умов їх викупу представники органу, який прийняв рішення про їх викуп, після отримання власником (власниками) цих об'єктів інформації (письмового повідомлення) проводять переговори з власником (власниками) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо викупної ціни, строків та інших умов викупу

Згідно із частиною 2 статті 12 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», у разі досягнення згоди щодо викупу земельної ділянки. інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, сторони укладають договір купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності).

Відповідно до статті 15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на пій розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Частиною 2 статті 16 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» передбачено що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

Як встановлено судом, в квартирі за адресою: АДРЕСА_1, окрім ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 проживають ОСОБА_10, 1923 р. н., яка зареєстрована в даному житлі у 2003 році, ОСОБА_11, 1980 р. н. інвалід ІІІ групи, яка зареєстрована в даному житлі у 2006 році, ОСОБА_12, 2012 р. н., зареєстрований в даному житлі у 2012 році.

Доказів вжиття передбачених вищезазначених законом заходів щодо врегулювання із всіма громадянами, що мешкають за вищевказаною адресою, питаннь, пов'язаних із викупом їх житла, суду не надано.

Враховуючи вищенаведене та те, що у разі задоволення позовних вимог про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності у власність територіальної громади міста Івано-Франківськ в особі Івано-Франківської міської ради квартири АДРЕСА_1 та належить на праві приватної власності ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 (в рівних долях) - для будівництва дороги в межах проектованої вулиці Північний Бульвар (на ділянці від вул. Бельведерська до вул. П. Мирного), передбаченої генеральним планом міста Івано-Франківська, буде порушено права громадян, членів їх сімей, а також інших громадян, які постійно проживають у цій квартирі, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, відмовивши у задоволенні позовних вимог.

За даних обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін з вищенаведених мотивів.

Керуючись статтями 1221, 160, 167, 1831, 195, 196, 198, 200, 203, 206 Кодексу адміністративного судочинства України,

у х в а л и л а :

Апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради - залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 року у справі за позовом Івано-Франківської міської ради до ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності - без змін.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Судді: О.Є. Донець

О.В. Голяшкін

Л.Л. Мороз

Джерело: ЄДРСР 68239279
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку