open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Головуючий у 1 інстанції - Озеров В.О.

Суддя-доповідач - Гаврищук Тетяна Григорівна

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2017 року справа №431/5097/16-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегія суддів:

головуючого судді: Гаврищук Т.Г.

суддів: Блохіна А.А.

Сухарька М.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на постанову Старобільського районного суду від 24 квітня 2017 року від 24 квітня 2017 року у справі №431/5097/16-а (головуючий І інстанції Озеров В.О.) за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області в особі ліквідаційної комісії про визнання відмови у перерахунку пенсії протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області в особі ліквідаційної комісії про визнання неправомірною відмову у здійсненні перерахунку пенсії з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн.; зобов'язанння прийняти довідки про нарахування та виплату винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. та на їх підставі здійснити перерахунок пенсії, з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн., тобто з моменту її призначення 07.11.2015 року та виплатити її заборгованість; визнання неправомірними дії в частині не надсилання відповідної форми довідок з інформацією при виплачені винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії; зобов'язання надіслати відповідної форми довідки з інформацією про виплачені винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії.

Постановою Старобільського районного суду від 24 квітня 2017 року від 24 квітня 2017 року позовні вимоги задоволено повністю, визнано неправомірною відмову у здійсненні перерахунку пенсії з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн.; зобов'язано прийняти довідки про нарахування та виплату винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. та на їх підставі здійснити перерахунок пенсії, з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн., тобто з моменту її призначення 07.11.2015 року та виплатити її заборгованість; визнано неправомірними дії в частині не надсилання відповідної форми довідок з інформацією при виплачені винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії; зобов'язано надіслати відповідної форми довідки з інформацією про виплачені винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії.

В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач вважає, що судом першої інстанції не прийнято до уваги ті обставини, що в частині 3 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ міститься вичерпний перелік додаткових видів грошового забезпечення додаткових видів грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, які враховуються при обчисленні пенсії. Спірні виплати не носять постійного характеру, не передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393, а тому відсутні підстави для врахування їх при призначенні (перерахунку) пенсії.

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, повідомлені про дату, час і місце судового засідання. Відповідно до п.2 ч.1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивачеві з 07.11.2015р. призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року N2262-XII (далі Закон № 2262-XI).

Наведена пенсія була призначена на підставі подання ГУМВС України у Луганській області від 12.12.2015р., до якого було надано довідки про додаткові види грошового забезпечення для призначення пенсії №38/13-1547 від 03.04.2014 року та від 06.11.2015 року.

Позивач 05.10.2016р. звернулась до ГУПФ України у Луганській області з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням таких видів оплати праці, як: - винагорода за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальна допомога на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разова премія в сумі 2 071,88 грн. До наведеної заяви було надано довідку про грошове забезпечення позивача за період роботи за серпень 2014 року по листопад 2015 року, де вказана разова премія, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань та довідку про виплату винагороди за безпосередню участь в антитерористичних операціях на суму 101 942,99 грн.

Листом від 20.10.2016р. №424/Х-11 ГУПФ України у Луганській області повідомив позивача про те, що постановою КМУ від 07.11.2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб» визначені основні постійні види грошового забезпечення, з яких обраховується пенсія. Виплати, такі як матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, разова премія, винагорода за безпосередню участь в АТО не носять постійних характер, тому підстави для врахування їх при призначенні (перерахунку) пенсії відсутні. Відповідач, у своєму листі також зазначив, що за нормами ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», п.п. 23,24 Порядку надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону, затв. постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року №3-1, перерахунок призначеної пенсії здійснюється на підставі наданих додатково документів від уповноваженого структурного підрозділу, в який зазначено зміни грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Позивач 05.10.2016 року звернулася з заявою до ліквідаційної комісії УДАІ ГУМВС України у Луганській області з проханням надати відповідного зразка довідки до ГУПФ щодо здійснених їй виплат за останні 24 місяці перед звільненням, а саме винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7721 грн., разової премії в сумі 2071,88 грн., для долучення до матеріалів її пенсійної справи з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування 2,6%, відповідно до вимог абзацу 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262) та про їх надсилання повідомити її відповідним чином.

Листом від 04.11.2016р. №232 ліквідаційна комісія УДАІ ГУМВС України у Луганській області повідомила позивача про те, що наведені виплати не мають постійного характеру, а тому відсутні підстави для надання запитуваної інформації до ГУПФ України у Луганській області для перерахунку пенсії.

Наведені обставини сторонами не оспорюються. Спірним в цій справі є право позивача на включення до розміру грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, винагороди за участь в антитерористичній операції, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань,разової премії.

Порядок обчислення пенсій визначено у розділі V Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" № 2262, згідно до частини 3 ст. 43 якого (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Уп.6 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. N 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей"(в редакції чинної у спірний період) встановлено, що пенсії, які призначаються особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, обчислюються із суми грошового забезпечення, що виплачується цим військовослужбовцям, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день звільнення зі служби, а звільненим зі служби до введення в дію Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ" - із суми грошового забезпечення, встановленого для відповідних категорій військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ на день введення в дію цього Закону.

За приписами п.7 цієї постанови пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Тобто, наведеною нормою визначено вичерпний перелік видів грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія.

Перелік додаткових видів грошового забезпечення та їх розмір наведений у Додатку №26 до постанови Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб від 7 листопада 2007 р. № 1294 (далі №1294), який не містить в собі спірні виплати.

Посилання позивача на Додаток №25 до постанови №1294 колегія суддів вважає безпідставним, оскільки, у наведеному додатку визначені додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Управління державної охорони, СБУ, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів.

Виплата винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій в 2014 році визначалась постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 № 158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету», а в 2015 році - постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій».

Наведені вище виплати носять тимчасовий характер, залежать від певних обставин, їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, а тому колегія суддів вважає, що відповідачем правомірно не було включено їх до складу грошового забезпечення з якого обчислюється пенсія.

Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 2015 року по справі № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону № 2262-XII, зазначив, що однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за Законом, та членам їх сімей обчислюються з урахуванням, зокрема, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірах, установлених законодавством.

Положеннями першого речення частини третьої статті 63 Закону передбачено підстави для перерахунку пенсій та перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються для їх перерахунку. Так, усі призначені за Законом пенсії підлягають перерахунку, у тому числі, у зв'язку із введенням для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Аналіз наведених положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63).

Конституційний Суд України наголошує, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.

Граматичний аналіз положень першого речення частини третьої статті 63 Закону дає підстави стверджувати, що слова „надбавок, доплат, підвищень" є вставленою конструкцією словосполучення „нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення", яка вказує на те, що такими видами є лише надбавки, доплати, підвищення.

З огляду на наведене Конституційний Суд України дійшов висновку, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України, а встановлений у положеннях першого речення частини третьої статті 63 Закону перелік нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, який включає надбавки, доплати, підвищення, є вичерпним.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції безпідставно задоволено позов.

На підставі вищенаведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що є підставою для скасування постанови та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на постанову Старобільського районного суду від 24 квітня 2017 року від 24 квітня 2017 року у справі №431/5097/16-а - задовольнити.

Постанову Старобільського районного суду від 24 квітня 2017 року від 24 квітня 2017 року у справі №431/5097/16-а - скасувати.

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області в особі ліквідаційної комісії про визнання неправомірною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_3 з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн.; зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області прийняти довідки про нарахування та виплату винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. та на їх підставі здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_3, з врахуванням при її розрахунку винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн., тобто з моменту її призначення 07.11.2015 року та виплатити її заборгованість; визнання неправомірними дії Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області в особі ліквідаційної комісії в частині не надсилання відповідної форми довідок з інформацією при виплачені ОСОБА_3 винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії; зобов'язання Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області в особі ліквідаційної комісії надіслати відповідної форми довідки з інформацією про виплачені ОСОБА_3 винагороди за безпосередню участь в АТО на суму 101 942,99 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7 646,00 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 7 721,00 грн., разової премії в сумі 2 071,88 грн. до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області для здійснення перерахунку пенсії.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь в справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий : Гаврищук Т.Г.

суддів : Блохін А.А.

Сухарьок М.Г.

Джерело: ЄДРСР 68204557
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку