open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 липня 2017 року м. Київ справа № А/800/7/17 (875/71/16)

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого суддіМороз Л.Л. (доповідач),СуддівШведа Е.Ю., Єрьоміна А.В.,

секретар судового засідання Коцюрба В.М.,

за участі:

представника відповідача ОСОБА_4,

представника третьої особи Катаєвої Є.М., Гончара В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_7 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017 року у справі за позовом Макарівської районної державної адміністрації Київської області до ОСОБА_7, третя особа: Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго", про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,

в с т а н о в и л а :

Макарівська районна державна адміністрації Київської області (далі - Позивач) звернулась до Київського апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_7 (далі - Відповідач), третя особа, що не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача: Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі - Третя особа, ДП «НЕК «Укренерго») та просила:

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0034 га, що перебуває у власності ОСОБА_7, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2 від 04.07.2011 р., зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №322270001002340 та знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області (загальна площа земельної ділянки - 2,3225 га, кадастровий номер НОМЕР_1, категорія: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля), з повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в установленому законодавством порядку, у розмірі 1 156,00 грн. Перерахування зазначених коштів здійснюється Макарівською районною державною адміністрацією Київської області на зазначений ОСОБА_7 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом після набрання постановою суду законної сили;

- виділити із земельної ділянки, загальною площею 2,3225 га, що перебуває у власності ОСОБА_7 за відповідною технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею - 2,3191 га - залишається у власності ОСОБА_7; земельна ділянка загальною площею 0,0034 га відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки загальною площею 0,0068 га, що перебуває у власності ОСОБА_7, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_4 від 04.07.2011 року зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 322270001002339 та знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області (загальна площа земельної ділянки - 2,1424 га, кадастровий номер НОМЕР_3, категорія: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля) в тому числі: частина 1 земельної ділянки: площа - 0,0034 га, категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_5, вартість якої становить - 1 156,00 грн. (одна тисяча сто п'ятдесят шість грн. 00 коп.); частина 2 земельної ділянки: площа - 0,0034 га категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_6, вартість якої становить - 1 156,00 грн. (одна тисяча сто п'ятдесят шість грн. 00 коп.) з повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в установленому законодавством порядку, у розмірі 2 312,00 грн. Перерахування зазначених коштів здійснюється Макарівською районною державною адміністрацією Київської області на зазначений ОСОБА_7 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом після набрання постановою суду законної сили;

- виділити із земельної ділянки, загальною площею 2,1424 га, що перебуває у власності ОСОБА_7 за відповідною технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею - 2,1356 га - залишається у власності ОСОБА_7; земельна ділянка загальною площею 0,0068 га, в тому числі: частина 1 земельної ділянки: площа - 0,0034 га. та частина 2 земельної ділянки: площа - 0,0034 га. відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку;

- зобов'язати ОСОБА_7 звільнити частину земельної ділянки, площею - 0,0034 га та частину земельної ділянки загальною площею - 0,0068 га, що примусово відчужуються з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили та виплати відповідних коштів відповідачу.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017 року позов задоволено.

Суд постановив: Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки, площею 0,0034 га, що перебуває на праві власності у ОСОБА_7, яке посвідчено Державним актом на право власності на земельну ділянку, серія НОМЕР_2 від 04.07.2011 року, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №322270001002340 та знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області (загальна площа земельної ділянки - 2,3225 га, кадастровий номер НОМЕР_1, категорія: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля), з повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 1 156,00 грн., шляхом перерахування цієї суми грошових коштів за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від ДП «НЕК «Укренерго», на зазначений ОСОБА_7 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом після набрання постановою суду законної сили.

Виділити із земельної ділянки, загальною площею 2,3225 га, що перебуває у власності ОСОБА_7 за відповідною технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки в окремі земельні ділянки, із яких:

- земельна ділянка, площею - 2,3191 га - залишається у власності ОСОБА_7;

- земельна ділянка, загальною площею 0,0034 га відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.

Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки, загальною площею 0,0068 га, що перебуває на праві власності у ОСОБА_7, яке посвідчено Державним актом на право власності на земельну ділянку, серія НОМЕР_4 від 04.07.2011 року, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №322270001002339 та знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області (загальна площа земельної ділянки - 2,1424 га, кадастровий номер НОМЕР_3, категорія: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля) в тому числі:

- частина 1 земельної ділянки: площа - 0,0034 га, категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_5, вартість якої становить - 1 156,00 грн. (одна тисяча сто п'ятдесят шість грн. 00 коп.);

- частина 2 земельної ділянки: площа - 0,0034 га категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_6, вартість якої становить - 1 156,00 грн. (одна тисяча сто п'ятдесят шість грн. 00 коп.) з повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки у розмірі 2 312,00 грн., шляхом перерахування цієї суми грошових коштів за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від ДП «НЕК «Укренерго», на зазначений ОСОБА_7 банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом після набрання постановою суду законної сили.

Виділити із земельної ділянки, загальною площею 2,1424 га, що перебуває у власності ОСОБА_7 за відповідною технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки в окремі земельні ділянки, із яких:

- земельна ділянка площею - 2,1356 га - залишається у власності ОСОБА_7;

- земельна ділянка, загальною площею 0,0068 га, в тому числі: частина 1 земельної ділянки: площа - 0,0034 га. та частина 2 земельної ділянки: площа - 0,0034 га. відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.

Зобов'язати ОСОБА_7 звільнити частину земельної ділянки, площею - 0,0034 га та частину земельної ділянки, загальною площею - 0,0068 га, що примусово відчужуються з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили та виплати відповідних коштів відповідачу.

Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України із апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення Київським апеляційним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення та постановити нове, яким у позові відмовити.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Із матеріалів справи вбачається, що згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року № 436-р «Про затвердження плану заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року» передбачено будівництво об'єкта «Лінії електропередачі 750 кВ для видачі потужностей Рівненської та Хмельницької атомних електростанцій: ПС 750 кВ «Київська» із заходами, повітряна лінія 750-330 кВ», до складу якого входить будівництво заходів повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на електричну підстанцію напругою 750 кВ «Київська».

Відповідно п.10 розділу 2 Плану заходів на 2006 - 2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, затвердженого вищевказаним розпорядженням, відповідальними з будівництва вказаного об'єкта є Міненерговугілля України, Мінпромполітики, НКРЕ, державне підприємство «Національна енергетична компанія Укренерго».

ДП «НЕК «Укренерго» визначено замовником проектування та будівництва вказаного стратегічного магістрального лінійного енергооб'єкта, будівництво якого обумовлено загальнодержавними інтересами, є суспільно необхідним та спрямоване на підвищення надійності електропостачання споживачів Центрального регіону, а в цілому на економічний і соціальний розвиток держави та на забезпечення енергетичної і національної безпеки України.

ДП «НЕК «Укренерго» оформлені матеріали вибору місця розташування земельних ділянок для розміщення заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на ПС 750 кВ «Київська», у тому числі оформлено матеріали погодження місця розташування енергооб'єкта на земельних ділянках, які перебувають у приватній власності, згідно вимог ст.151 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

На підставі клопотання ДП «НЕК «Укренерго» та відповідно ст.ст.13, 17, 122, 123, 149, 151, 186, 186-1 ЗК України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.08.2011 року № 802-р, розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 05.10.2011 року № 1091 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго», розташованих за межами населених пунктів на території Макарівського, Києво - Святошинського районів та Ірпінської міської ради Київської області для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська - Сєвєрна на ПС 750 кВ «Київська».

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок було розроблено ліцензованою організацією і погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також пройшов обов'язкову державну експертизу Держземагентством України (а.с.63).

За приписами ст.ст. 122, 123, 146, 147, 149 ЗК України та Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон України №1559-VI ) Київська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження від 22.12.2014 року №456 «Про заходи щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, з подальшим їх наданням у постійне користування державному підприємству «Національна енергетична компанія «Укренерго».

Зазначеним розпорядженням доручено Макарівській та Києво-Святошинській районним державним адміністраціям у визначеному законодавством порядку вжити заходів щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, загальною площею 1,2990 га, розташованих на території Наливайківської, Липівської, Плахтянської сільських рад, Макарівської селищної ради Макарівського району та Ірпінської міської ради Київської області, з метою подальшого їх надання у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на ПС 750 кВ «Київська».

На виконання вказаного розпорядження Макарівська районна державна адміністрація прийняла розпорядження від 09.12.2015 року № 455 (зі змінами від 25.05.2016 року №269) «Про викуп або примусове відчуження земельних ділянок які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, з подальшим наданням цих земельних ділянок у постійне користування державному підприємству «Національна енергетична компанія «Укренерго» із зміною їх цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на ПС 750 кВ «Київська».

До складу земельних ділянок, які підлягають викупу для суспільних потреб або примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності відноситься частина земельної ділянки (загальною площею 2,3225 га, кадастровий номер НОМЕР_1), що перебуває у власності Відповідача, на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2 від 04.07.2011року, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 322270001002340.

Частина земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області площею - 0,0034 га, категорія: землі сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою НОМЕР_7.

Частина земельної ділянки, що підлягає викупу для суспільних потреб або примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням (передачею) її у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на ПС 750 кВ «Київська» підтверджується проектом землеустрою та кадастровим планом земельної ділянки.

Згідно ст.5 Закону України № 1559-VI вартість частини земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб (примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності) визначена на підставі експертної грошової оцінки та складає 1 156,00 грн.

Крім того, у відповідності затвердженого проекту землеустрою до складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відноситься частина земельної ділянки (загальна площа земельної ділянки - 2,1424 га, кадастровий номер НОМЕР_3), що перебуває у власності Відповідача, на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_4 від 04.07.2011 року, зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №322270001002339.

Частина земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб знаходиться на території Липівської сільської ради Макарівського району Київської області, загальною площею - 0,0068 га, в тому числі: частина 1 земельної ділянки: площа - 0,0034 га, категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_5;

частина 2 земельної ділянки: площа - 0,0034 га категорія: землі сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, угіддя: рілля, визначений кадастровий номер за проектом землеустрою - НОМЕР_6 що, підтверджуються проектом землеустрою та кадастровим планом земельної ділянки.

У відповідності до ст.5 Закону України №1559-VI вартість частини земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб (примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності) визначена на підставі експертної грошової оцінки та складає 2 312,00 грн.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що позивачем, як органом виконавчої влади, який відповідно до закону може викуповувати земельні ділянки для суспільних потреб, надано достатньо доказів щодо наявності суспільної необхідності у примусовому вилученні частин земельних ділянок, які належать Відповідачу для будівництва повітряної лінії електропередачі, проведення якої є неможливим без припинення права власності на вищезазначені земельні ділянки.

Крім того, розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року № 436-р, розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 22.12.2014 року № 456 та розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 09.12.2015 року № 455 є чинними та підлягають виконанню.

Проте, колегія суддів з таким висновком погодитись не може з огляду на таке.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон, Закон № 1559-VІ).

За визначенням ст.1 Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч.ч.1 - 3 ст.4 Закону фізичні або юридичні особи не можуть бути протиправно позбавлені права приватної власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені. Викуп чи примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, допускається на підставі та в порядку, встановлених цим Законом. Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Згідно ч.ч.1 - 3 ст.5 Закону № 1559-VI викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду. Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону. Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.

За змістом ч.1 ст.7 Закону № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема будівництва ліній електропередачі.

Органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб як, зокрема будівництво ліній електропередачі.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону №1559-VI у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема ліній електропередачі.

Положеннями ч.ч.1, 2 ст.8 Закону визначено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об'єкта на території двох або більше районів.

Районна державна адміністрація приймає рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об'єкта в межах території району.

Як встановлено ч.3 ст.12 Закону № 1559-VI, рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб з підстав, які допускають примусове відчуження цих об'єктів з мотивів суспільної необхідності, втрачає чинність у разі, якщо протягом одного року з дня прийняття рішення відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування не звернувся до суду з позовом про примусове відчуження цих об'єктів або якщо рішення суду про відмову у задоволенні цього позову набрало законної сили.

У разі втрати чинності рішенням про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з підстав, які допускають примусове відчуження цих об'єктів з мотивів суспільної необхідності, прийняття рішення про викуп таких об'єктів з цих же підстав допускається не раніше ніж через два роки.

Відповідно до ч.2 ст.15, ч.ч.1, 2 ст.16 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.

Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.

Отже, законодавством регламентовано чітку та послідовну процедуру відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності, яка передбачає, прийняття відповідного рішення компетентним органом влади, складання звіту про проведення експертної грошової оцінки та державної експертизи землевпорядної документації і звернення органу влади до адміністративного суду з відповідним позовом.

Як вбачається з матеріалів справи, лінія електропередачі 750 кВ для видачі потужностей Рівненської та Хмельницької атомних електростанцій: ПС 750 кВ «Київська» із заходами, повітряна лінія 750-330 кВ», до складу якого входить будівництво заходів повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ Новокиївська-Сєвєрна на електричну підстанцію напругою 750 кВ «Київська» має проходити по території Макарівського, Києво-Святошинського районів та Ірпінського районів Київської області.

Розпорядження №456 «Про заходи щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, з подальшим їх наданням у постійне користування ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» Київською обласною державною адміністрацією прийнято 22 грудня 2014 року.

Тобто на момент подання Макарівською районною державною адміністрацією Київської області 06 грудня 2016 року даного позову про примусове відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності частини земельної ділянки розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 22 грудня 2014 року № 456 щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок в цілях будівництва ЛЕП, відповідно до ч.3 ст.12 Закону № 1559-VI, втратило чинність, оскільки пройшло більше року з дня його прийняття.

При цьому колегія суддів вважає за необхідне відзначити, що оскільки будівництво об'єкта - ЛЕП заплановано на території кількох районів Київської області, прийняття рішення про викуп, примусове відчуження земельних ділянок для такої суспільної потреби належить до повноважень Київської обласної державної адміністрації, а не райдержадміністрації (ч.2 ст.8 Закону).

Таким чином, колегія суддів вважає, що в даному випадку не дотримано процедуру примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, а тому позовні вимоги Макарівської районної державної адміністрації Київської області є необгрунтованими.

Згідно ч.1 ст.195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ст.202 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

У зв'язку з неправильним застосуванням норм матеріального права рішення Київського апеляційного адміністративного суду підлягає скасуванню з постановленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст.183-1, 195, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_7 задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.02.2017 року скасувати та прийняти нове рішення.

У задоволенні адміністративного позову Макарівської районної державної адміністрації Київської області відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Судді:

Джерело: ЄДРСР 68054451
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку