open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/4264/17
Моніторити
Постанова /07.08.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /18.03.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.03.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /29.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /08.11.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /25.07.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /05.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /30.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /30.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/4264/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /07.08.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /18.03.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.03.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /29.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /08.11.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /25.07.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /05.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /30.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /30.03.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 липня 2017 року № 826/4264/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Келеберди В.І. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, треті особи: Кабінет Міністрів України, ОСОБА_2 та ОСОБА_3, про визнання протиправним та скасування рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва (також далі - суд) надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі - відповідач, Національне агентство), третя особа: Кабінет Міністрів України, про визнання протиправним та скасування рішення зборів членів Національного агентства від 23.03.2017 року «Про внесення подання Кабінету Міністрів України щодо призначення на посаду Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ОСОБА_2 та ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 на посаду заступників Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти».

В обґрунтування позову зазначено, що заявлена вимога має бути задоволена, оскільки скликання зборів відбулося із порушенням порядку, встановленого Статутом Національного агентства, а саме, всупереч п. 34 Статуту, адже члени Національного агентства не зверталися до секретаріату Національного агентства з вимогою про скликання зборів.

Відповідною ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі №826/4264/17 (далі - справа), яку призначено до розгляду у судовому засіданні, та, відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено Кабінет Міністрів України (також далі - третя особа-1).

В подальшому у відповідних судових засіданнях до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, залучено ОСОБА_2 (також далі - третя особа-2, ОСОБА_2.) та ОСОБА_3 (також далі - третя особа-3, ОСОБА_3.).

У ході судового розгляду справи представником позивача подано до суду заяву про зміну позовних вимог, а саме про визнання протиправними та скасування рішення зборів членів Національного агентства від 23.03.2017 року. Вказану заяву судом прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи для врахування при прийнятті справі судового рішення по суті.

Під час переходу до розгляду справи по суті представник позивача підтримала позов та просила задовольнити його повністю з підстав, зазначених у ньому та наданих на його обґрунтування доказах, а представник відповідача заперечував проти позову та разом із представниками третіх осіб 1, 3 просив відмовити у його задоволенні повністю з підстав, зазначених у письмових запереченнях проти позову.

Третьої особа-2 у судові засідання не прибула, хоча про дати, час та місце судового розгляду справи третя особа-2 повідомлена належним чином.

Представник позивача у відповідне судове засідання також не прибув, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи сторона позивача повідомлена належним чином, при цьому, до суду через канцелярію від представника позивача надійшло письмове клопотання про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.

Враховуючи викладене та зважаючи на достатність наявних у матеріалах справи доказів для розгляду та вирішення справи по суті, у відповідному судовому засіданні судом, згідно з ч. 6 ст. 128 КАС України, прийнято рішення про подальший розгляд та вирішення справи у порядку письмового провадження.

Оцінивши у порядку письмового провадження належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд -

ВСТАНОВИВ:

Як з'ясовано у ході судового розгляду справи та підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, Департаментом документообігу та контролю Секретаріату Кабінету Міністрів України 24.03.2017 року за №11657/0/1-17 зареєстровано подання щодо призначення Кабінетом Міністрів України Голови та заступників Голови Національного агентства.

Зі змісту наявної у матеріалах справи копії такого подання (від 23.03.2017 року №03-01) вбачається, що на підставі ч. 3 ст. 19 Закону України «Про вищу освіту» (далі - Закон), згідно з якою, Голова та заступники голови Національного агентства призначаються на посади і звільняються з посад Кабінетом Міністрів України за поданням Національного агентства та працюють на постійній основі, та з метою забезпечення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, членами Національного агентства внесено пропозицію щодо призначення Кабінетом Міністрів України:

- ОСОБА_2 на посаду Голови Національного агентства;

- ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_4 на посади заступників Голови Національного агентства

У зв'язку з викладеним члени Національного агентства просили вважати відізваним подання щодо призначення Кабінетом Міністрів України Голови та заступників Голови Національного агентства від 21.10.2016 року.

Рішення про відкликання подання Національного агентства до Кабінету Міністрів України щодо призначення Голови та заступників Голови Національного агентства від 21.10.2016 року та про обрання Головою Національного агентства ОСОБА_2, а заступниками Голови Національного агентства - ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_4, прийняті на засіданні Національного агентства, яке відбулося 23.03.2017 року (протокол засідання Національного агентства від 23.03.2017 року).

Рішення зборів членів Національного агентства, оформлені протоколом від 23.03.2017 року, за переконанням суду, є протиправними, оскільки скликання та проведення зборів відбулося не у спосіб та порядок, що передбачені відповідними положеннями, внаслідок чого порушено права позивача як члена Національного агентства. Зокрема, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 року №636-р позивача призначено керівником секретаріату Національного агентства строком на один рік.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.ст. 17, 18 Закону, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти є постійно діючим колегіальним органом, уповноваженим цим Законом на реалізацію державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти.

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти:

1) формує вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти, розробляє положення про акредитацію освітніх програм і подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

2) аналізує якість освітньої діяльності вищих навчальних закладів;

3) проводить ліцензійну експертизу, готує експертний висновок щодо можливості видачі ліцензії на провадження освітньої діяльності;

4) формує за поданням вищих навчальних закладів (наукових установ) пропозиції, у тому числі з метою запровадження міждисциплінарної підготовки, щодо переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на відповідних рівнях вищої освіти, і подає його центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

5) формує єдину базу даних запроваджених вищими навчальними закладами спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти;

6) проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти;

7) формує критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, вищих навчальних закладів України, за якими можуть визначатися рейтинги вищих навчальних закладів України;

8) розробляє вимоги до рівня наукової кваліфікації осіб, які здобувають наукові ступені, розробляє порядок їх присудження спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ) та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

9) розробляє положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, акредитує спеціалізовані вчені ради та контролює їх діяльність;

10) акредитує незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти;

11) здійснює інші повноваження, передбачені законом.

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про власну діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та направляє зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та вищим навчальним закладам для їх обговорення та належного реагування.

Частиною 1ст. 19 Закону передбачено, що Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти складається з двадцяти п'яти членів і формується на таких засадах:

1) два члени делегуються Національною академією наук України та по одному - від кожної національної галузевої академії наук;

2) тринадцять членів обираються з'їздами з числа представників вищих навчальних закладів України державної, комунальної та приватної форми власності, у тому числі дев'ять членів - від державних вищих навчальних закладів, один член - від комунальних вищих навчальних закладів, три члени - від приватних вищих навчальних закладів;

3) три члени обираються спільним представницьким органом всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців;

4) два члени обираються з'їздом представників органів студентського самоврядування вищих навчальних закладів з числа осіб, які здобувають вищу освіту.

Склад Національного агентства затверджується Кабінетом Міністрів України.

Голова та заступники голови Національного агентства призначаються на посади і звільняються з посад Кабінетом Міністрів України за поданням Національного агентства та працюють на постійній основі (ч. 3 ст. 19 Закону).

Аналогічні правові норми містяться у Статуті Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 року №244 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.2016 року №531) (далі - Статут).

Пунктом 27 Статуту визначено, що управління діяльністю Національного агентства здійснюють його Голова та заступники Голови в межах повноважень, визначених цим Статутом. Голова та заступники Голови Національного агентства обираються строком на три роки. Голова та заступники Голови Національного агентства призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Національного агентства та працюють на постійній основі.

Відповідно до п.п. 32-33 Статуту, організаційне, фінансово-господарське, матеріально-технічне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Національного агентства здійснює секретаріат Національного агентства.

Положення про секретаріат, його структура і штатний розпис затверджуються Національним агентством.

Секретаріат Національного агентства очолює керівник.

Керівник секретаріату Національного агентства призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра освіти і науки строком на п'ять років з правом повторного призначення. Відбір кандидатури на посаду керівника секретаріату Національного агентства здійснюється за результатами конкурсу, що проводиться Національним агентством. Керівник секретаріату Національного агентства може бути звільнений з посади достроково за зверненням Національного агентства.

Перший керівник секретаріату Національного агентства призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра освіти і науки строком на один рік.

Керівник секретаріату Національного агентства підзвітний і підконтрольний Національному агентству.

Керівник секретаріату Національного агентства має заступників, які призначаються на посаду та звільняються з посади керівником секретаріату за погодженням із Національним агентством.

Як вже зазначено вище, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 року №636-р керівником секретаріату Національного агентства строком на один рік призначено ОСОБА_1

Згідно з п. 34 Статуту, керівник секретаріату Національного агентства:

від імені Національного агентства укладає договори, вчиняє інші правочини, представляє інтереси в цивільно-правових відносинах, у суді та інших органах державної влади, установах, організаціях;

здійснює заходи щодо державної реєстрації Національного агентства відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань";

скликає засідання Національного агентства за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини його складу за умови нескликання засідання Головою та заступниками Національного агентства відповідно до вимог, передбачених цим Статутом;

організовує та контролює виконання секретаріатом Національного агентства Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства;

приймає на роботу і звільняє з роботи в порядку, передбаченому законодавством про працю, працівників секретаріату Національного агентства, приймає рішення щодо їх заохочення, притягнення до дисциплінарної відповідальності;

видає обов'язкові для виконання працівниками секретаріату Національного агентства накази та доручення з питань, що належать до його компетенції;

здійснює інші функції, пов'язані із забезпеченням діяльності секретаріату Національного агентства.

Тобто, як вбачається з викладеного, засідання Національного агентства скликається керівником секретаріату Національного агентства за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини складу Національного агентства за умови нескликання засідання Головою та заступниками Національного агентства відповідно до вимог, передбачених цим Статутом.

При цьому, відповідно до п. 30 Статуту, Голова Національного агентства: за вмотивованою вимогою не менш як однієї третини складу Національного агентства скликає засідання Національного агентства.

У разі відсутності Голови Національного агентства або неможливості здійснення ним своїх повноважень з інших поважних причин його обов'язки виконує заступник Голови Національного агентства відповідно до встановленого Головою розподілу обов'язків (п. 31 Статуту).

Зважаючи на викладене, суд зазначає наступне.

На зборах членів Національного агентства, які відбулися 21.10.2016 року (протокол зборів членів Національного агентства), ухвалено рішення про затвердження результатів голосування та внесено пропозицію щодо призначення Кабінетом Міністрів України на посаду Голови Національного агентства ОСОБА_1, а на посади заступників Голови Національного агентства ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_8, а також про покладення виконання обов'язків заступників керівника секретаріату Національного агентства на членів Національного агентства ОСОБА_10 та ОСОБА_11

На даний час Голову та заступників Голови Національного агентства Кабінетом Міністрів України не призначено, а тому, керуючись п. 34 Статуту, скликати засідання може тільки керівник секретаріату Національного агентства, яким є ОСОБА_1

Суд зазначає, що на час постановлення даного судового рішення розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 року №636-р, яким ОСОБА_1 призначено керівником секретаріату Національного агентства строком на один рік, є чинним.

У ході судового розгляду справи представник позивача наполягав на тому, що всупереч п. 34 Статуту члени Національного агентства до позивача як керівника секретаріату Національного агентства з вимогою про скликання зборів не зверталися. Отже, скликання зборів відбулося із порушенням визначеного порядку.

Відповідно до п. 38 Статуту, відповідно до завдань, визначених п. 37 цього Статуту, секретаріат Національного агентства: веде протоколи засідань Національного агентства; оприлюднює рішення Національного агентства і висвітлює актуальні питання діяльності Національного агентства у засобах масової інформації.

Водночас, як вбачається з листа Національного агентства від 14.06.2017 року №78, в порушення положень Статуту протокол засідання Національного агентства від 23.03.2017 року секретаріатом Національного агентства не вівся, реєстрація присутніх на зібранні 23.03.2017 року членів Національного агентства не здійснювалася, вказаний протокол секретаріатом Національного агентства на офіційному веб-сайті Національного агентства не оприлюднювався. Документ, який має назву «протокол засідання Національного агентства від 23.03.2017 року» надійшов до секретаріату Національного агентства засобами поштового зв'язку 13.04.2017 року, що зафіксовано у книзі реєстрації вхідної документації.

Таким чином, підсумовуючи все викладене вище, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимоги, адже, як встановлено у ході судового розгляду справи, при прийнятті оскаржуваних позивачем рішень дійсно мало місце порушенням порядку призначення та проведення засідання Національного агентства 23.03.2017 року.

Згідно з ч. 1 ст. 11, ч. 1 ст. 69, ч.ч. 1, 2, 6 ст. 71 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

Із системного аналізу вище викладених норм та обставин суд прийшов до висновку, що позов ОСОБА_1 до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, треті особи: Кабінет Міністрів України, ОСОБА_2 та ОСОБА_3, про визнання протиправним та скасування рішення є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 69-71, 86, 94, 128, 158-163, 167 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Задовольнити позов повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення, прийняті членами Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлені протоколом засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 23.03.2017 року.

3. Присудити на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) здійснений ним судовий збір у розмірі 640,00 грн. (шістсот сорок гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (код ЄДРПОУ 40927307).

Копії постанови направити (вручити) сторонам та третім особам (їх уповноваженим представникам) у порядку та строки, встановлені ст. 167 КАС України.

Згідно зі ст.ст. 185, 186 КАС України, постанова може бути оскаржена шляхом подання до Київського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги протягом десяти днів із дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду.

Відповідно до ст. 254 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя В.І. Келеберда

Джерело: ЄДРСР 68027757
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку