Лугинський районний суд Житомирської області
Справа № 281/459/17
Провадження по справі № 2-а/281/95/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2017 року смт Лугини
Лугинський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді Свинченко Г.Д.
за участю секретаря судових засідань ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа: ліквідаційна комісія УМВС України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити дії та прохав суд визнати незаконним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про відмову в призначенні пенсії за вислугу років, зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити та виплачувати йому пенсію за вислугу років з наступного дня після звільнення з органів внутрішніх справ.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що 05 листопада 2015 року наказом УМВС України в Житомирській області № 329/ос, згідно з пунктами 10 та 11 розділу ХІ Закону України «Про національну поліцію» та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ» ОСОБА_2 звільнено з посади заступника начальника Лугинського РВ УМВС України в Житомирській області у запас Збройних сил за пунктом 64 «г» (через скорочення штатів). Згідно даного наказу вислуга років складала на день звільнення 16 років 01 місяць 06 днів.
Не погодившись із наказом від 5 листопада 2015 року № 329 о/с у частині обчислення вислуги років позивач звернувся із позовом до Житомирського окружного адміністративного суду. Постановою окружного адміністративного суду від 10.02.2016 року позов задоволено, визнано протиправну відмову Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області нарахувати вислугу років в пільговому обчисленні ОСОБА_2 при проходженні служби в органах внутрішніх справ. Зобов’язано Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області зарахувати ОСОБА_2 до вислуги років в пільговому обчисленні час проходження служби в зоні безумовного (обов’язкового) та гарантованого добровільного відселення один місяць служби за півтора місяця шляхом внесення відповідних змін до наказу № 329 о/с від 05.11.2015 року.
Наказом Голови ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області №15 о/с від 30 травня 2016 року на виконання вимог постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2016 року в адміністративній справі №806/134/16 внесено зміни до пункту наказу УМВС України в Житомирській області від 5 листопада 2015 року №329 о/с у частині обрахування вислуги років у пільговому обчисленні звільненому з органів внутрішніх справ майорові міліції ОСОБА_2 (М-114119), заступнику начальника Лугинського районного відділу УМВС України в Житомирській області, вислуга років на день звільнення складає в пільговому обчисленні 23 роки 01 місяць 11 днів.
Позивач звернувся до ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області із заявою про направлення документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області для призначення пенсії за вислугою років.
У відповіді ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області від 25 липня 2016 року №В-200/105/05/12-2016 зазначено, що пунктом "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" чітко визначено, що пенсія за вислугу років, призначається особам начальницького та рядового складу ОВС, незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби, зокрема з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше. Починаючи з 1 жовтня 2015 року календарна вислуга років для призначення пенсії за вислугу років збільшується у відповідності до вказаної статті. Враховуючи зазначене, право на пенсію визначає календарна вислуга років, а тому направити його документи до Головного УПФ України в Житомирській області для призначення пенсії не представляється можливим.
Після цього ОСОБА_2 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання протиправними дії ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області щодо відмови в направленні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області для призначення йому пенсії за вислугу років.
Відповідно до постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року справа № 806/1469/16 визнано протиправними дії ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області щодо відмови в направленні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області для призначення ОСОБА_2 пенсії за вислугу років. Зобов'язано ліквідаційну комісію УМВС України в Житомирській області направити документи, передбачені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України №3-1 від 30.01.2007 року для призначення ОСОБА_2 пенсії за вислугу років до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Колегія суддів Житомирського апеляційного адміністративного суду погодилася з висновками суду першої інстанції та постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року у справі № 806/1469/16 залишила без змін. Ухвала суду набрала законної сили.
На виконання вимог постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року, ліквідаційною комісією УМВС України в Житомирській області було направлено документи, передбачені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України №3-1 від 30.01.2007 року для призначення ОСОБА_2 пенсії за вислугу років до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Листом ГУ ПФУ в Житомирській області від 12 травня 2017 року № 1692/03-23 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за вислугу років. Роз’яснено, що підставою для відмови призначення пенсії є те, що ОСОБА_2 має календарну вислугу 16 років 01 місяць 06 днів, а в пільговому обчисленні 23 роки 01 місяць 11 днів, а при призначенні пенсії відповідно до п.«а» ст. 12 ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб» повинна прийматися до уваги тільки календарна вислуга.
Позивач у судове засідання з’явився, надіслав до суду заяву з проханням розглядати справу без його участі, позов підтримує в повному обсязі та просить його задовільнити.
Відповідач та третя особа участь своїх представників у судовому засіданні не забезпечили з невідомих суду причин, хоча про розгляд справи повідомялися належним чином.
Дослідивши докази, вивчивши матеріали справи суд дійшов наступного.
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» пенсія за вислугу років призначається:
а) особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону, незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби:
по 30 вересня 2011 року і на день звільнення мають вислугу 20 років і більше;
з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року і на день звільнення мають вислугу 20 календарних років та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік і більше;
з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
Згідно з ч.2 ст. 17 вищезгаданого Закону України до вислуги років особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу станів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України при означенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання незалежно від форми навчання у цивільних вищих навчальних закладах, а також в інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п'яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.
В силу положень статті 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту «в» пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», до вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця часу проходження служби у зонах безумовного (обов'язкового) та гарантованого добровільного відселення, передбачених пунктами 2 і 3 статті 2 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", - згідно з переліками військових частин, підрозділів і установ, затверджуваними відповідно Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством транспорту та зв'язку, Центральним управлінням Служби безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби України, Управлінням державної охорони.
З аналізу положень наведеного Порядку від 17.07.1992 року №393 вбачається, що пільгова вислуга враховується саме при призначенні пенсій згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ», а не при визначенні розміру такої пенсії.
Крім того, рішення Житомирського окружного адміністративного суду, яким було встановлено факт наявності у позивача розміру вислуги років для призначення йому відповідної пенсії, набрало законної сили.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
За таких обставин суд дійшов висновку, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області відділу пенсійного забезпечення працівників органів внутрішніх справ, служби безпеки та деяких інших категорій громадян про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_2 не грунтується на законі, та є протиправним.
Згідно Постанови Пленуму ВАСУ "Про судове рішення в адміністративній справі" від 20.05.2013 № 7 зі змісту статті 162 КАС України випливає, що в разі задоволення позову про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень суд повинен зазначити про це в судовому рішенні та одночасно застосувати один із встановлених законом способів захисту порушеного права позивача: про скасування або визнання нечинними рішення чи окремих його положень. Скасування акта суб'єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.
Таким чином оскаржуване розпорядження суб'єкта владних повноважень є пртиправним та його необхідно скасувати.
Відповідно до вимог ст. 94 КАС України відповідач має сплатити позивачу судові витрати за розгляд справи судом.
На підставі викладеного та ст. ст.17, 18, 19,94, 104 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов ОСОБА _2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа: ліквідаційна комісія УМВС України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії про визнання розпорядження протиправним та зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області відділу пенсійного забезпечення працівників органів внутрішніх справ, служби безпеки та деяких інших категорій громадян про відмову в призначенні пенсії.
Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_2 пенсію за вислугу років з наступного дня після звільнення з органів внутрішніх справ.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на користь держави судові витрати у розмірі 640 (шістсот сорок ) гривень 00 копійок.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 КАС України. Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції через Лугинський районний суд Житомирської області з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції, протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної в повному обсязі.
Якщо суб’єкта владних повноважень у випадках та в порядку, передбачених ч. 4 ст. 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п’ятиденного строку з моменту отримання суб’єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Г.Д. Свинченко