Справа № 2-а-1161/11
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05.08.2011 року Червоноградський міський суд Львівської області
в складі: головуючого - судді Рака Л. С.
при секретарі Мельник М.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Червонограді справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у м. Червонограді Львівської області про визнання протиправними дій щодо нарахування та виплати перерахунку пенсії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Управління Пенсійного фонду України у м. Червонограді Львівської області про зобовязання нарахувати та виплатити суму недооплаченої щомісячної державної пенсії як працюючому пенсіонеру починаючи з 01 травня 2011 року відповідно до підпункту 3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян, та ч. 4 ст. 42, ст. 40 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування в редакції від 09.07.2003 року № 1058-IV з врахуванням середньої заробітної плати працівників зайнятих в галузях економіки за 2009 р. в розмірі 1650, 43 гривні.
В обґрунтування вимог покликається на наступні обставини.
З 26.10.1981 року він одержує пенсію незалежно від віку.
14 травня 2010 року він звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2008, 2009 та 2010 роки.
Добровільно відповідач не намагається провести перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати на одну застраховану особу в цілому по Україні.
Відповідно до частини другої статті 40 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування при обчисленні пенсії використовується середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Аналогічно і при перерахунку пенсії у 2004-2010 роках відповідно до частини четвертої статті 42 Закону при врахуванні заробітної плати за періоди, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, враховувалася середня заробітна плата, за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. При цьому будь-яких інших тлумачень щодо застосування такого порядку перерахунку пенсії не виникало.
Посилаючись на вимоги Закону України Про загальнообовязкове пенсійне страхування, просить визнати дії відповідача щодо не застосування при перерахунку позивачу пенсії показника середньої заробітної плати за 2007-2010 роки, неправомірними та зобовязати Управління Пенсійного фонду України в м. Червонограді Львівської області перерахувати пенсію відповідно до положень Закону із застосуванням показника середньої заробітної плати на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески за період з 2008-2010 роки.
В судове засідання позивачка не зявився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, просив позов задовольнити.
Представник відповідач проти задоволення позову заперечила, надавши суду письмові заперечення.
За результатами розгляду справи суд приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 26.10.1981 року позивачу призначена пенсія за віком.
ОСОБА_1 продовжує працювати, а тому перерахунок пенсії провадиться з врахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Такий перерахунок, проводиться не раніше як через два роки після попереднього перерахунку з врахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Як вбачається з матеріалів справи, зокрема з відповіді Управління Пенсійного фонду України в м. Червонограді Львівської області від 09.05.2011 року, позивач, як працюючий пенсіонер, звертався до відповідача із заявою про перерахунок пенсії.
Відповідно до частини першої статті 28 страхового закону мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
За кожен повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 Закону, але не більше ніж на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком.
За статтею 25 зазначеного Закону величина оцінки одного року страхового стажу за період участі тільки в солідарній системі дорівнює 1,35 %. Коефіцієнт страхового стажу з урахуванням страхового стажу на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах не може перевищувати 0,85.
Згідно ч. 4 ст. 42 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж за 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
Частиною першою статті 40 страхового закону передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь страхового стажу починають з 1 липня 2000 року. За вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців страхового стажу підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим частини першої цієї статті, період, за який враховується заробітна плата, після виключення 10 відсотків тривалості страхового стажу, не може бути меншим ніж 60 календарних місяців.
До законодавчого врегулювання питання визначення показників заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсії у 2009-2010 роках відповідно до підпункту третього пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян проводяться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік (1197,91 грн.).
При здійсненні перерахунку пенсії відповідач застосував показник заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік (1197,91 грн.), оскільки Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року зміни, що були внесені Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік до статей 40 і 42 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування в частині визначення показника заробітної плати та порядку проведення перерахунків пенсій визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норма в попередній редакції не приймались.
Відповідно до підпункту 3 п.11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 р. №530 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якого була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за період страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону України „Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008, № 10-рп/2008 зміни внесені Законом України від 28.12.2007 № 107-УІ "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до статей 40,42 Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування", визнано неконституційними.
Згідно ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, а тому відповідач з 22 травня 2008 року під час обчислення пенсії повинен був керуватися статтями 40,42 Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" у редакції Закону України, що діяла до 28.12.2007 року.
Відповідач в порушенням вимог законодавства здійснив перерахунок пенсії позивачу починаючи з 01 травня 2010 року з розрахунку показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2007 рік - 1197,91 грн., тоді як перерахунку 2010 року передує 2009 рік, в якому показник середньої заробітної плати інший, а саме -1650,43 грн., з якого і слід проводити перерахунок пенсії.
Враховуючи вищенаведені вимоги Закону та встановленні обставини справи, суд приходить до переконання, що відповідачем було порушено права позивача на перерахунок пенсії у 2011 році відповідно до вимог підпункту 3 пункту II постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян№ 530 від 28 травня 2008 року із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні для призначення пенсії за 2009 рік, які підлягають захисту шляхом зобов'язання відповідача провести позивачу відповідний перерахунок та доплату пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні для призначення пенсії за 2009 рік.
У позові позивач просить провести перерахунок пенсії з 01 травня 2010 року, однак такі вимоги не можуть бути задоволені в повному обсязі виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим кодексом або іншим законом. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до частини 2 ст. 87 Закону України Про пенсійне забезпечення суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.
Згідно з частиною 2 ст.46 Закону України Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.
З урахуванням вказаних норм Закону без обмеження будь-яким строком мають виплачуватися лише нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію.
Враховуючи те, що перерахунок пенсії позивачу був проведений із зазначеними вище порушеннями, оскільки, позивач звернувся до суду 14.07.2011 року, суд приходить до переконання, що перерахунок пенсії слід здійснювати з 14.01.2011 р., тобто в межах строку позовної давності.
Керуючись ст.ст. 8, 9, 11, 18, 71, 72, 183-2 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Червонограді Львівської області щодо відмови в перерахунку і виплаті ОСОБА_1 пенсії із застосування показника заробітної плати за 2009 рік.
Зобовязати Управління Пенсійного Фонду України в м. Червонограді Львівської області здійснити з 14 січня 2011 року перерахунок пенсії та провести відповідні виплати з урахуванням попередніх виплат ОСОБА_1 із застосуванням показника середньої заробітної плати на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески за 2009 рік .
Постанова підлягає негайному виконанню в межах суми стягнення за один місяць.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Суддя: Л. С. Рак