open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 1522/8024/17

Провадження 3/1522/3786/17

П О С Т А Н О В А

Іменем України

12 червня 2017 року ОСОБА_1

Суддя місцевого Приморського районного суду міста ОСОБА_1 ОСОБА_2, за участю прокурора Марахіна Є.А., адвоката ОСОБА_3, особи, стосовно якої складено протокол – ОСОБА_4, розглянувши у судовому засіданні протокол про адміністративне корупційне правопорушення стосовно:

ОСОБА_4, 19.08.1973 року

народження, уродженця ІНФОРМАЦІЯ_1

Лунського району Молдавської РСР,

заступника голови Одеської обласної ради,

освіта вища, мешкає за адресою: м.Одеса,

АДРЕСА_1,

раніше до адміністративної кримінальної

відповідальності не притягувався,

за ч.1, ч.2 ст.172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення,-

У С Т А Н О В И В:

26 квітня 2017 року головним оперуповноваженим відділу протидії корупції УОР ДЗЕ Національної поліції України ОСОБА_5 складено протоколи про вчинення заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4 адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, передбачених ч.1, ч.2 ст.172-7 КУпАП, за наступних обставин.

ОСОБА_4, перебуваючи на посаді депутата Одеської обласної ради Одеської області, будучи згідно п.п. «б» п.1 ч.1 ст.3 Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон), суб'єктом відповідальності за правопорушення, пов'язані з корупцією в порушення ч.1 ст.28 Закону, на момент участі у розгляді, підготовці, та прийнятті рішення Одеською обласною радою самостійно публічно не оголосив під час засідання ради про наявність у нього реального конфлікту інтересів, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією, передбачене ч. 1 ст. 172-7 КУпАП.

Вказане правопорушення вчинене при наступних обставинах:

ч .2 статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», встановлено що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч.3 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п'яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради.

Крім того, ч.1 ст.49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено що, повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Статтею 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Також, ч.2 ст.89 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов'язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради.

12.11.2015 відбулось перше пленарне засідання першої сесії Одеської обласної ради, яку відкрила голова обласної територіальної виборчої комісії ОСОБА_6, та повідомила про підсумки виборів депутатів обласної ради сьомого скликання Одеської обласної ради, за результатами яких обрано 84 депутата, серед яких був депутат ОСОБА_4

На зазначеній сесії, де були присутні 81 депутат, у тому числі ОСОБА_4, під п.9 порядку денного винесено питання про обрання заступника голови Одеської обласної ради Одеської області.

Голова Одеської обласної ради ОСОБА_7 запропонував на посаду заступника голови обласної ради кандидатуру ОСОБА_4, депутата Одеської обласної ради сьомого скликання.

Виступив сам ОСОБА_4 з короткою промовою.

Далі перед таємним голосуванням депутати здійснили голосування за внесення до бюлетеня кандидата на обрання заступником голови Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4

За результатами протоколу поіменного голосування проголосували «за» вказане питання 56 депутатів, включаючи ОСОБА_4

Після чого були надані бюлетені для таємного голосування та проведено голосування за вказану кандидатуру.

У результаті підрахунків голосів 56 депутатів проголосували «за» кандидатуру ОСОБА_4, проти - 0, утрималися - 0, не голосували - 0.

Проводиться відкрите голосування за прийняття рішення обласної ради щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4.

Далі депутатський корпус Одеської обласної ради сьомого скликання голосує за прийняття рішення обласної ради щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4, де за результатами протоколу поіменного голосування проголосували «за» 54 депутата, включаючи ОСОБА_4

Рішенням від 12.11.2015 № 9-УІІ першої сесії Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4 обрано заступником голови Одеської обласної ради.

У протоколі першої сесії Одеської обласної ради та згідно перегляду відеозапису вказаної сесії за посиланням (http://izbirkom.org.ua/news/Vyiboryi-2015-16/2015/Sessiya-Odesskogo-oblastnogo-soveta-ONLAYN-3 897),який записано на оптичний носій, встановлено, що ОСОБА_4 не виконав вимоги передбачені ч. 2 ст. 35 Закону України «Про запобігання корупції» та ст. 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме самостійно публічно не оголосив про наявність у нього реального конфлікту інтересів до та під час підготовки, розгляду та голосування про обрання його головою обласної ради.

Рішенням Конституційного суду України № 7-рп/99 від 06.07.1999 встановлено, що положення частини першої статті 38 Конституції України, згідно з якими громадяни мають право «вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та місцевого самоврядування» в контексті положень частини другої статті 78 Конституції України треба розуміти так, що громадянину України надано право вільно бути обраним до будь-якого органу місцевого самоврядування, у тому числі обласної ради, а також бути обраним заступником голови обласної ради, але реалізувати набутий представницький мандат громадянин може тільки в одному з цих органів чи на відповідній посаді. Однак, конституція України не визначає це як обов'язок кожного громадянина. Аналізом чинних законодавчих актів не встановлено норм, який би зобов'язував депутатів обласної ради обиратися на посаду заступника голови відповідної ради, тим більше голосувати за це.

Статтею 68 Конституції України визначено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, а незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

У відповідності до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що приватний інтерес - це будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв'язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях; реальний конфлікт інтересів -це, суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень; правопорушення, пов'язане з корупцією

- це діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за же законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Таким чином, згідно протоколу у ОСОБА_4 виник реальний конфлікт інтересів, а саме суперечність між його особистим приватним інтересом - бажанням отримати постійну оплачувану роботу та його представницькими повноваженнями як депутата ради, який уповноважений представляти відповідну територіальну громаду шляхом участі на сесіях ради, які останній використав при обранні себе заступником голови Одеської обласної ради, а саме вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, які вплинули на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи не вчинення дій під час виконання своїх представницьких повноважень, тобто проголосував «За» внесення своєї кандидатури до бюлетеня таємного голосування та за прийняття рішення обласної ради щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4. Тобто, приватний інтерес ОСОБА_4, у вигляді бажання отримати постійно оплачувану роботу, реально зіткнувся з його представницькими повноваженнями при внесенні своєї кандидатури до бюлетеня таємного голосування (публічно не оголосив про наявність у нього реального конфлікту інтересів) та при прийнятті рішення обласною радою щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4

Визначаючи наявність конфлікту інтересів у депутатів районних або обласних рад, кандидатури яких внесені до бюлетеню з виборів голови районної та обласної ради, їх заступників, у разі якщо така особа приймає участь у голосуванні, слід брати до уваги, що відповідно до абзаців восьмого та дванадцятого частини першої статті Закону України «Про запобігання корупції» потенційний конфлікт інтересів - це наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути об'єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень; реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень. В свою чергу, під приватним інтересом розуміється - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв'язку з членством або діяльністю в громадах, політичних, релігійних чи інших організаціях.

Таким чином, як зазначено у протоколі, ОСОБА_4, перебуваючи на посаді депутата Одеської обласної ради Одеської області, на момент участі у розгляді, підготовці, та прийнятті рішення Одеською обласною радою самостійно публічно не оголосив під час засідання ради про наявність у нього реального конфлікту інтересів, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією, передбачене ч. 1 ст.172-7 КУпАП.

Крім того, як зазначено у протоколі, ОСОБА_4 вчинив адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією, передбачене ч.2 ст.172-7 КУпАП, за наступних обставин.

ОСОБА _4, перебуваючи на посаді депутата Одеської обласної ради Одеської області, будучи згідно п. п. «б» п. 1 ч. 1 ст. З Закону України «Про запобігання корупції» (далі - Закон), суб’єктом відповідальності за правопорушення, пов’язані з корупцією в порушення п. З ч. 1 ст. 28 Закону, вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 172-7 КУпАП. Вказане правопорушення вчинене при наступних обставинах: ч. 2 статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», встановлено що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч. З ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п’яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради. Крім того, ч. 1 ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено що, повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Статтею 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Також, ч. 2 ст. 89 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов’язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради.

12.11.2015 відбулось перше пленарне засідання першої сесії Одеської обласної ради, яку відкрила голова обласної територіальної виборчої комісії ОСОБА_6, та повідомила про підсумки виборів депутатів обласної ради сьомого скликання Одеської обласної ради, за результатами яких обрано 84 депутата, серед яких був депутат ОСОБА_4

На зазначеній сесії був присутній 81 депутат, у тому числі ОСОБА_4 де під п. 9 порядку денного винесено питання про обрання заступника голови Одеської обласної ради Одеської області.

Голова Одеської обласної ради ОСОБА_7 запропонував на посаду заступника голови обласної ради кандидатуру ОСОБА_4, депутата Одеської обласної ради сьомого скликання.

Виступив сам ОСОБА_4 з короткою промовою.

Далі перед таємним голосуванням депутати здійснили голосування за внесення до бюлетеня кандидата на обрання заступником голови Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4

За результатами протоколу поіменного голосування проголосували «за» вказане питання 56 депутатів, включаючи ОСОБА_4

Після чого були надані бюлетені для таємного голосування та проведено голосування за вказану кандидатуру.

У результаті підрахунків голосів 56 депутатів проголосували «за» кандидатуру ОСОБА_4, проти - 0, утрималися - 0, не голосували - 0.

Далі депутатський корпус Одеської обласної ради сьомого скликання голосує за прийняття рішення обласної ради щодо обрання заступником голови Одеської обласної сьомого скликання ОСОБА_4, де за результатами протоколу поіменного голосування проголосували «за» 54 депутата, включаючи ОСОБА_4

Рішенням від 12.11.2015 № 9-УІІ першої сесії Одеської обласної ради сьомого скликання ОСОБА_4 обрано заступником голови Одеської обласної ради.

Рішенням Конституційного суду України № 7-рп/99 від 06.07.1999 встановлено, що положення частини першої статті 38 Конституції України, згідно з якими громадяни мають право «вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та місцевого самоврядування» в контексті положень частини другої статті 78 Конституції України треба розуміти так, що громадянину України надано право вільно бути обраним до будь-якого органу місцевого самоврядування, у тому числі обласної ради, а також бути обраним заступником голови обласної ради, але реалізувати набутий представницький мандат громадянин може тільки в одному з цих органів чи на відповідній посаді. Однак, конституція України не визначає це як обов’язок кожного громадянина. Аналізом чинних законодавчих актів не встановлено норм, який би зобов’язував депутатів обласної ради обиратися на посаду заступника голови відповідної ради, тим більше голосувати за це.

Статтею 68 Конституції України визначено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, а незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

У відповідності до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що приватний інтерес - це будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях; реальний конфлікт інтересів - це, суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень; правопорушення, пов’язане з корупцією - це діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Статтею 28 «Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів» Закону передбачено, що особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону зобов’язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Статтею 35 «Особливості врегулювання конфлікту інтересів, що виник у діяльності окремих категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» Закону встановлено, що правила врегулювання конфлікту інтересів в діяльності Президента України, народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, суддів, суддів Конституційного Суду України, голів, заступників голів обласних та районних рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

У разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яда входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом.

Зазначена норма є відсильною та у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування визначає модель поведінки такого суб’єкта. Разом з тим, у випадку втрати правомочності органу за умови неучасті суб’єкта у прийнятті рішень колегіальним органом, участь такої особи у прийнятті рішень має здійснюватися під зовнішнім контролем. Рішення про здійснення зовнішнього контролю приймається відповідним колегіальним органом. У такому разі вказана норма відсилає також для застосування ст. 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яка встановлює, що: депутат обласної ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Таким чином, у ОСОБА_4 виник реальний конфлікт інтересів, а саме суперечність між його особистим приватним інтересом - бажанням отримати постійну оплачувану роботу та його представницькими повноваженнями як депутата ради, який уповноважений представляти відповідну територіальну громаду шляхом участі на сесіях ради, які останній використав при обранні себе заступником голови Одеської обласної ради, а саме вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, які вплинули на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи не вчинення дій під час виконання своїх представницьких повноважень, тобто проголосував «За» внесення своєї кандидатури до бюлетеня таємного голосування та за прийняття рішення обласної ради щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4

Тобто, приватний інтерес ОСОБА_4, у вигляді бажання отримати постійно оплачувану роботу, реально зіткнувся з його представницькими повноваженнями при внесенні своєї кандидатури до бюлетеня таємного голосування (публічно не оголосив про наявність у нього реального конфлікту інтересів, де він сам був кандидатом на вказану посаду) та при прийнятті рішення обласною радою щодо обрання заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4.

Своїми діями, які виразилися в порушенні вимог п.3 ч.І ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» - прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів в службовій діяльності, пов’язаного з виникненням суперечностей між його особистим приватним інтересам та представницькими повноваженнями, які вплинули на об’єктивність прийняття рішення. У даному випадку ОСОБА_4 повинен був виконати вимоги ст. 59-1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні» при отриманні бюлетеня для таємного голосування, де він сам був кандидатом на посаду заступника голови відповідної ради та при участі у голосуванні на посаду заступника голови Одеської обласної ради.

Згідно п. 15 ч. 1 ст. 15 Закону, до повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції належить: надання роз’яснень, методичної та консультаційної допомоги з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту Інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб.

Так Національним агентством з питань запобігання корупції 21.02.2017 року було дано письмове роз’яснення (лист № 4111/3814/17) щодо наявності конфлікту інтересів у діяльності депутатів районних або обласних рад під час обрання голови відповідної ради, його заступника та повідомляється таке,

Питання про обрання голови районної та обласної ради, їх заступників належить до компетенції районних і обласних рад, що вирішуються виключно на їх пленарних засіданнях (пункт 1 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Порядок їх обрання, визначений статтями 55, 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Під час реалізації своїх повноважень, в тому числі і під час обрання голови районної та обласної ради, їх заступників, депутати відповідної ради зобов’язані дотримуватися вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.

Визначаючи наявність конфлікту інтересів у депутатів районних або обласних рад, кандидатури яких внесені до бюлетеню з виборів голови районної та обласної ради, їх заступників, у разі якщо така особа приймає участь у голосуванні, слід брати до уваги, що відповідно до абзаців восьмого та дванадцятого частини першої статті Закону України «Про запобігання корупції» потенційний конфлікт інтересів - це наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень; реальний конфлікт інтересів – це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень. В свою чергу, під приватним інтересом розуміється - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадах, політичних, релігійних чи інших організаціях.

З огляду на наведене, вбачається, що у депутатів відповідної ради, кандидатури яких внесені до бюлетеню з виборів голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, під час прийняття участі у голосуванні виникає приватний інтерес, що є визначальною ознакою конфлікту інтересів.

Особливості врегулювання конфлікту інтересів, що виник у діяльності окремих категорій осіб,, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, визначаються статтею 35 Закону України «Про запобігання корупції».

Відповідно до частини першої статті 35 Закону, правила врегулювання конфлікту інтересів в діяльності, зокрема, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

Згідно із частиною першою статті ст.59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Тобто, під час прийняття участі у такому голосуванні, депутати відповідної ради, кандидатури яких внесені до бюлетеню з виборів голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради повинні вживати заходів щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачених статтею 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Неповідомлення особою у встановлений законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів тягне за собою адміністративну відповідальність, передбачену частиною першою статті 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

За таких умов, участь у відповідному голосуванні депутатами відповідної ради визначатиметься як вчинення дій та прийняття рішення в умовах реального конфлікту інтересів, за що передбачається адміністративна відповідальність згідно із частиною другою статті 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Наявність реального конфлікту інтересів у ОСОБА_4 підтверджуються:

1.Наявністю приватного інтересу у ОСОБА_4 під час розгляду вказаної пропозиції та питання у формі його не майнового інтересу, зумовлений можливістю:

- бути призначеним на службу в органах місцевого самоврядування (яка відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування в Україні» є професійною, на постійній основі діяльністю громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень оргднів виконавчої влади, наданих Законом);

- набути права та повноваження посадової особи місцевого самоврядування - заступника голови обласної ради (що передбачені у ст. 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);

- отримати статус посадової особи місцевого самоврядування та отримати відповідний ранг посадової, особи місцевого самоврядування в межах відповідної категорії посад (відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»).

2. Наявністю приватного інтересу у ОСОБА_4 під час розгляду вказаної пропозиції та питання у формі його майнового інтересу, зумовлений можливістю: . .. ,,

- отримання заробітної плати за рахунок місцевого бюджету (відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»);

- фінансового та матеріального-технічного забезпечення своєї служби за рахунок коштів місцевого бюджету (відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»);

- отримання матеріального та соціально-побутового забезпечення посадової особи місцевого самоврядування (відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»).

Таким чином, депутат Одеської обласної ради Одеської області ОСОБА_4 порушив вимоги ч.1 ст.28 Закону України «Про запобігання корупції» отримав бюлетень для таємного голосування, де він сам був кандидатом на посаду заступника голови ради та голосував «за» питання, щодо прийняття рішення обласної ради про обрання заступником голови Одеської обласної ради ОСОБА_4, у зв’язку з чим вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, чим. вчинив правопорушення, пов’язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 172-7 КУпАП.

В судовому засіданні ОСОБА_4 вину у вказаних адміністративних правопорушеннях не визнав, заперечував щодо викладених в протоколах обставин, та пояснив, що діяв згідно із вимогами чинного законодавства, під час першого пленарного засідання першої сесії Одеської обласної ради, при вирішенні питання про обрання заступника голови Одеської обласної ради Одеської області, він виступив перед депутататами, при цьому утримався від голосування.

Прокурор в судовому засіданні просив притягнути ОСОБА_4 до адміністративної відповідальності.

Адвокат ОСОБА_3 просила закрити провадження у справі відносно ОСОБА_4 у зв’язку з відсутністю події і складу адміністративних правопорушень.

Заслухавши прокурора, пояснення ОСОБА_4 та його представника, дослідивши матеріали адміністративного провадження, приходжу до висновку що провадження по справі підлягає закриттю у зв’язку з відсутністю складу адміністративних правопорушень, з огляду на наступне.

Адміністративним правопорушенням (проступком) відповідно до статті 9 КУпАП визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

За змістом статті 1 Закону України "Про запобігання корупції", правопорушення, пов’язане з корупцією – це діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність;

Зі змісту статті 245 КУпАП слідує, що завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи та вирішення її в точній відповідності із законом.

Диспозиція статті ст. 172-7КУпАП передбачає відповідальність за вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів.

У відповідності до примітки статті172-7КУпАП, під реальним конфліктом інтересів слід розуміти суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання вказаних повноважень.

Таким чином, з положень закону випливає, що не будь-яка суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями створює конфлікт інтересів, оскільки особистий інтерес особи та її службові повноваження можуть не суперечити один одному. Отже, конфлікт інтересів має місце тоді, коли зазначена суперечність фактично вплинула на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, на вчинення чи не вчинення дій під час виконання наданих особі службових повноважень.

Щодо протоколу №140 від 26.04.2017 року, за ознаками ч.1 ст.172-7 КУпАП:

На першій сесії Одеської обласної ради 12.11.2017 року було прийнято рішення депутатами обласної ради про обрання ОСОБА_4 заступником-голови Одеської обласної ради. Як вбачається з протоколу сесії перед голосуванням щодо обрання на посаду заступника голови ради, ОСОБА_4 виступив перед депутатами з короткою промовою.

Згідно з п.2 ч.1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно.

Відповідно до ч.1 ст.35 Закону України «Про запобігання корупції» правила врегулювання конфлікту інтересів в діяльності голів, заступників голів обласних та районних рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, депутатів місцевих рад визначаються законами, які регулюють статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

Відповідно до приписів ч.1 ст.59-1 (конфлікт інтересів) Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це, тобто про конфлікт інтересів, під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

З урахуванням поняття терміну «доповідь», враховуючі що крім загальної норми ч.1 ст.59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на законодавчому рівні відсутнє конкретне та чітке правило щодо змісту усного повідомлення депутатом відповідної сесії про наявний реальний конфлікт інтересів, суд робить висновок, що в даному випадку повідомлення може здійснюватись у довільній формі.

Головна вимога даного повідомлення, це доведення до слухачів відомостей про те, що в питанні, яке ставиться їм на вирішення, стосується особи доповідача, в якому останній може мати майновий чи немайновий інтерес, тобто вирішуючи дане питання, вони можуть діяти на користь останнього.

Таким чином, ОСОБА_4 виконав вимоги передбачені ч.2 ст.35 Закону України "Про запобігання корупції" та ст.59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виступивши з публічною промовою перед депутатами.

Викладений висновок узгоджується із вимогами ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" та рішенням Європейського суду з прав людини по справі "Вєренцов проти України" від 11.04.2013 року, в якому суд зазначив, що відповідальність за порушення встановленого порядку не може наступати, якщо зазначений порядок не було достатньо чітко встановлено внутрішнім законодавством.

Крім цього, матеріали справи не містять, будь-яких фактичних даних, які б з достовірністю свідчили про суб'єктивні наміри особи, що притягається до адміністративної відповідальності, умисно не повідомляти про наявність конфлікту інтересів, а також відсутні об'єктивні дані про наявність суперечностей між особистими інтересами ОСОБА_4 та його представницькими повноваженнями, в момент прийняття рішення про обрання його заступником голови.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про запобігання корупції" реальний конфлікт інтересів - це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень. В свою чергу, під приватним інтересом розуміється будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв'язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях;

Приватний інтерес дійсно є визначальною ознакою конфлікту інтересів. Але конфлікт інтересів, згідно Закону України "Про запобігання корупції", може бути і потенційним.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України "Про запобігання корупції", потенційний конфлікт інтересів - це наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об'єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

У відповідності до ст.2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, брати участь у здійснені місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.19 зазначеного Закону, депутат місцевої ради має право: обирати і бути обраним до органів відповідної ради; 2) офіційно представляти виборців у відповідній раді та її органах.

Таким чином, до інтересів представницьких повноважень відноситься голосування на сесіях обласної ради, обирання та обрання до органів відповідної ради, у тому числі на посаду заступника голови. Представницькі функції депутат має право здійснювати як через прийняття участі в голосуваннях на сесіях міської ради, так і через обрання до виконавчих органів відповідної ради.

Згідно до ст.30 ч.1 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат місцевої ради наділений усією повнотою повноважень, передбачених цим та іншими законами України. Ніхто не може обмежити повноваження депутата місцевої ради інакше як у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

У відповідності до вимог ч.1 ст.28 Закону України "Про запобігання корупції",депутати зобов'язані вживати заходів щодо недопущення виникнення або врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів та виконувати інші обов'язки в залежності від ситуації.

Стаття 35 Закону України "Про запобігання корупції" передбачає особливості врегулювання конфлікту інтересів, що виникає у діяльності окремих категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування через правила, які визначаються законами, регулюючими статус відповідних осіб та засади організації відповідних органів.

Для депутатів місцевих рад ці правила передбачені ч.1 ст.59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" згідно яких сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Цю вимогу закону депутат ОСОБА_4 виконав, як зазначено вище, у спосіб передбачений законом, тобто самостійно та публічно виступив перед депутатами на сесії.

Таким чином, ОСОБА_4 не порушував вимоги ч.1 ст.59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" й відповідно ст..28 Закону України "Про запобігання корупції" під час участі у розгляді, підготовці та прийнятті рішення при обранні його заступником голови Одеської обласної ради.

Щодо протоколу №141 від 26.04.2017 року, за ознаками ч.2 ст.172-7 КУпАП:

Встановлено, що ОСОБА_4 під час сесії Одеської обласної ради, 12.11.2015 року отримав бюлетень для таємного голосування, де він сам був кандидатом на посаду заступника голови обласної ради.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.

Таким чином, зазначена норма закону дозволяє депутату брати участь у прийнятті рішень відповідною радою у випадку виконання ним умови - самостійного публічного оголошення про конфлікт інтересів під час засідання ради, що свідчить про те, що отримавши бюлетень для таємного голосування, ОСОБА_4, діяв у межах та у спосіб, що визначені вище переліченими приписами діючого законодавства.

Суб'єктивна сторона правопорушення, пов'язаного з корупцією, передбаченого ст. 172-7 КУпАП, характеризується тим, що воно вчиняється умисно; особа, яка його вчиняє, усвідомлює, що вона не повідомляє про наявність у неї реального конфлікту інтересів або вчиняє дії чи приймає рішення в умовах реального конфлікту інтересів.

Таким чином, вищеперелічені приписи діючого законодавства, зокрема ст.172-7 КУпАП, визначають що зазначений конфлікт зароджується і розвивається в рамках свідомості однієї особи, у якої можливе виникнення реального конфлікту інтересів, і яка має корисний прямий умисел на приховане задоволення свого особистого інтересу, нікому на час даного задоволення невідомого.

Тобто, в даному випадку взагалі відсутні відомості щодо приховування ОСОБА_4 Ю,Д. наявного інтересу, про даний інтерес знав та його усвідомлював кожний депутат обласної ради перед початком голосування за відповідні питання.

За встановлених обставин, в діях ОСОБА_4 не вбачається наявності зазначених обов’язкових юридичних фактів, у тому числі у сукупності, тому у суду відсутні законні підстави для притягнення ОСОБА_4 до адміністративної відповідальності.

Таким чином в діях заступника голови Одеської обласної ради ОСОБА_4 відсутній склад адміністративних правопорушень, передбачених ч.1 та ч.2 ст.172-7 КУпАП, у зв’язку з чим провадження по справі підлягає закриттю у зв’язку відсутністю в події і складу вказаних правопорушень.

На підставі викладеного, керуючись ст.1,3,27,28 Закону України "Про запобігання корупції", ст.ст.9,172-7,245,247ч.1 п.1,251,284,294 КУпАП,-

ПОСТАНОВИВ:

Закрити провадження по справі у зв’язку з відсутністю в діях ОСОБА_4 складу адміністративних правопорушень, передбачених ч.ч.1,2 ст. 172-7 КУпАП, на підставі п1. ч.1 ст.247 КУпАП.

Постанова може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови в апеляційний суд Одеської області.

Суддя:

12.06.2017

Джерело: ЄДРСР 67258604
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку