УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2017 року
№ 876/5435/17
Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гуляка В.В.
суддів: Судової-Хомюк Н.М., Коваля Р.Й.
за участі секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 13 березня 2017 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У травні 2016 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача (з врахуванням заміни відповідача) Тернопільського об'єднаного УПФ України Тернопільської області, в якому (з врахуванням уточнення позовних вимог) просив визнати незаконною відмову відповідача в перерахунку пенсії позивача та зобов'язати відповідача перевести позивача на пенсію по інвалідності як військовослужбовця строкової служби з 23.03.2015 року.
Відповідач позову не визнав, у суді першої інстанції подав заперечення, просив відмовити в задоволені позову.
Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 13.03.2017 року позов задоволено. Визнано протиправними дії Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови ОСОБА_1 у переведенні з одного виду пенсії на інший та зобов'язано Тернопільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області здійснити переведення ОСОБА_1 починаючи з 23 березня 2015 року з пенсії за віком як учасника бойових дій на пенсію по інвалідності як інваліда війни.
З цією постановою суду першої інстанції від 13.03.2017 року не погодився відповідач та оскаржив її в апеляційному порядку. Вважає апелянт, що при винесенні оскарженої постанови суду було неправильно застосовано норми матеріального та порушено норми процесуального права, а тому оскаржена постанова суду підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що 23.03.2015 року позивач звернувся до Управління із заявою про перехід на пенсію по інвалідності як інвалід війни із врахуванням довідки про заробітну плату за період з 01.03.1988 р. по 31.12.1994 р., виданою кооперативом «Метанпроект» Терноп. спец. будів.-монтажне управління тресту «Івано-Франківськгазкомунбуд» 10.12.2000 р. вих. №12. Вказує апелянт, що дана довідка не може бути врахованою, оскільки відповідно до Витягу з ЄДРЮО та ФОП та громадських формувань у даному реєстрі записів щодо даного кооперативу не знайдено. 25.03.2015 р. було надіслано запит в УПФ в місті Івано-Франківськ для перевірки заробітної плати. УПФ в місті Івано-Франківськ повідомило, що провести перевірку заробітної плати позивача можливості немає, оскільки кооператив «Метанпроект» не знаходиться за місцем реєстрації, а документи підприємства згідно даних архівного відділу Івано-Франківської міської ради та державного архіву Івано-Франківської області на зберігання не надходили. 16.12.2015 р. вих. № 24063/04 Управлінням надіслано запит в Тернопільську об'єднану ДПІ ГУ ДФС у Тернопільській області для надання інформації щодо перебування та зняття з обліку кооперативу «Метанпроект». Тернопільська ОДПІ ГУ ДФС в Тернопільській області повідомила, що відповідно до їхніх інформаційних баз даних інформація щодо кооперативу «Метанпроект» відсутня. На даній довідці зазначено, що первинні документи - книги відомостей нарахування заробітної плати за 1990-1994 роки знаходяться за адресою: м. Тернопіль, вул. Гнатюка, 21/1, що є домашньою адресою позивача - ОСОБА_1, хоча позивач не є посадовою особою кооперативу; документи, подані позивачем як первинні не можуть вважатись первинними документами, оскільки викликають сумніви зважаючи на те, що містять графу «пенсійний фонд 1%» у 1990 та 1991 роках із зазначенням конкретних сум, хоча КМУ лише 28.01.1992 року ухвалив постанову №39 якою було утворено Пенсійний фонд України. 11.11.2015 р. позивачем було повторно подано заяву про перехід на пенсію по інвалідності як військовослужбовець строкової служби та долучено нову довідку про заробітну плату за період з 01.01.1990 р. по 31.12.1994 р. видану кооперативом «Метанпроект» Терноп. спец. будів.-монтажне управління тресту «Івано- Франківськгазкомунбуд». На поданій довідці відсутній вихідний штамп та номер, а також код ЄДРПОУ на печатці.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржену постанову суду від 13.03.2017 року та прийняти нову постанову суду, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які беруть участь у справі та з'явились в засідання суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи і обговоривши підстави та межі апеляційної скарги, вважає, що дану апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.
Так, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач є пенсіонером та перебуває на обліку в Тернопільському об'єднаному УПФ України Тернопільської області (раніше - Управлінні пенсійного фонду України в м. Тернополі).
З квітня 2006 року позивачу призначено пенсію за віком як учаснику війни відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (а.с. 45).
23.03.2015 року позивач звернувся до відповідача із заявою про переведення його з одного виду пенсії - пенсії за віком, на інший, а саме на пенсію по інвалідності як учасника бойових дій (а.с. 47).
11.11.2015 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою про переведення його з одного виду пенсії за віком на інший вид - пенсію по інвалідності. При цьому, позивач подав довідку про заробітну плату для обчислення пенсії за період 1990-1994 років за підписом ОСОБА_2 (а.с. 48, 49).
За результатами розгляду вказаних вище заяв від 23.03.2015 р. і від 11.11.2015 р. відповідач листами №1673/04 від 02.02.2016 р. і № 31/С-11 від 15.02.2016 року відмовив позивачу у переведенні на інший вид пенсії та у перерахунку пенсії (а.с. 7).
Суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції вірно враховано, що в матеріалах пенсійної справи позивача міститься довідка кооперативу «Метанпроект» за №12 від 10.12.2000 року про заробіток позивача за період з 1988 року по 1994 року (а.с. 46). Довідка про заробітну плату позивача для обчислення пенсії за період 1990-1994 років за підписом ОСОБА_2 містить аналогічні відомості про заробітну плату позивача як і в довідці за №12 від 10.12.2000 року. Дана довідка видана на підставі книги відомостей нарахування заробітної плати, які також долучені до матеріалів справи.
З рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради народних депутатів за №121 від 22.03.1988 року видно, що вирішено зареєструвати Статут кооперативу «Метанпроект» по виготовлення проектно-кошторисної документації на газифікацію індивідуальних житлових будинків при Тернопільському спеціалізованому будівельно-монтажному управлінні тресту «Івано-Франківськгазкомунбуд» (а.с. 60).
Угодою від 15.07.2001 року укладеною між головою кооперативу «Метанпроект» ОСОБА_3 та заступником голови кооперативу «Метанпроект» ОСОБА_2, передано ОСОБА_2 печатку кооперативу та архівну документацію. ОСОБА_2 зобов'язувався зберігати печатку, документацію та оформляти відповідні довідки колишнім члена кооперативу та працівникам по трудовій угоді (а.с. 62).
Наказом по кооперативу «Метанпроект» за №3/2 від 04.09.2001 року, призначено ОСОБА_2 заступником голови кооперативу, директором та виконуючим обов'язки головного бухгалтера в одній особі з 04.09.2001 року для оформлення відповідних довідок колишнім членам кооперативу «Метанпроект» та працівникам по трудовій угоді (а.с. 61).
З листа ПАТ «Тернопільміськгаз» за № 124 від 10.03.2017 року видно, що роботи по монтажу ШГРП на території «Тернопільвторчермет» по вул. Національного відродження, 14 в смт. В. Березовиця, проводились кооперативом «Метанпроект» в 1991 році (а.с. 59).
Відповідно до статей 1, 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення», громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Згідно ст.1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.
Військовослужбовці, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, які стали інвалідами за умов, передбачених цим Законом, набувають право на пенсію по інвалідності.
Стаття 1-1 даного Закону встановлює, що законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.
Згідно ст.7 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» регулюються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 року за № 135/13402 (далі Порядок).
Згідно пункту 4 цього Порядку, заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, оскільки позивач одночасно має право на пенсію за вислугу років та пенсію по інвалідності, які є різними видами державних пенсій, він може обрати одну із них, звернувшись до відповідача з відповідною заявою та усіма необхідними документами, передбаченими Порядком, що узгоджується з приписами статті 7 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Частина 1 статті 9 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачає, що за рахунок коштів ПФУ в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв'язку з втратою годувальника.
Відповідно до ч.1 ст.10 цього ж Закону особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Згідно ч.3 статті 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.
Положенням ст.40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами у період до 1 січня 2016 року або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року незалежно від перерв.
Як уже зазначалось вище, в матеріалах пенсійної справи позивача міститься довідка кооперативу «Метанпроект» за №12 від 10.12.2000 року з печаткою підприємства та за підписом уповноваженої особи, про заробіток позивача за період з 1988 року по 1994 року. Також в матеріалах пенсійної справи є довідка про заробітну плату позивача для обчислення пенсії за період 1990-1994 років за підписом ОСОБА_2, яка містись аналогічні відомості про заробітну плату позивача як і в довідці за №12 від 10.12.2000 року та яка видана на підставі книги відомостей нарахування заробітної плати, які також долучені до матеріалів справи.
Суд першої інстанції вірно вказав, що відсутність документів кооперативу «Метанпроект» в архівних установах, відсутність відомостей про реєстрацію даного кооперативу не є підставою для відмови позивачу у переведенні з одного виду пенсії на інший при наявності трудової книжки, довідки про заробітну плату та відомостей про нарахування заробітної плати. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність у позивача права на визначення розміру пенсії.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у переведенні позивача з одного виду пенсії на інший, та зобов`язання відповідача перевести позивача починаючи з 23.03.2015 року з пенсії за віком як учасника бойових дій на пенсію по інвалідності як інваліда війни.
При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що оскільки позивач ще 23.03.2015 року звернувся до відповідного Управління ПФ із заявою про переведення його з одного виду пенсії на інший, а результатом розгляду цієї заяви є відповідь (відмова) Управління від 15.02.2016 року, тому переведення позивача на інший вид пенсії повинно бути саме із 23.03.2015 року.
З врахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції при розгляді адміністративної справи всебічно і об'єктивно встановлено обставини справи, оскаржена відповідачем постанова суду винесена з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому немає підстав для її скасування.
Керуючись ст.ст. 160 ч.3, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
ухвалив:
Апеляційну скаргу Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області - залишити без задоволення.
Постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 13 березня 2017 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Тернопільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
На ухвалу протягом двадцяти днів після набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий: В.В. Гуляк
Судді : Н.М. Судова-Хомюк
Р.Й. Коваль
Повний текст ухвали виготовлено 16.06.2017 року