Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
м. Павлоград, вул. Дніпровська, 135, 51400, (05632) 6-28-66
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
« 17» листопада 2010 року м. Павлоград
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області у складі: головуючого - судді Олефіренко Н.А. секретаря - Поночкової .
розглянувши у письмовому проваджені в приміщені суду справу
за адміністративним позовом ОСОБА_1
до Управління Пенсійного фонду України в м. Павлограді Дніпропетровської області
про визнання неправомірною бездіяльність та зобов’язання здійснити перерахунок пенсії
працюючого пенсіонера та стягнення недоотриманої пенсії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулася до суду з зазначеним позовом, в якому просила зобов’язати відповідача провести перерахунок пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати за 2009 рік та виплатити різницю недоотриманої суми пенсії за період з 01 березня 2010 року. В обгрунтування позову посилається на те, що вона з 20 серпня 1997 року перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Павлограді Дніпропетровської області та отримує пенсію за віком. В березні 2010 року звернулася до відповідача з заявою про перерахунок розміру пенсії відповідно до ст.42 Закону України «Про загалнообов’язкове державне пенсійне страхування». Перерахунок пенсії було здійснено із застосуванням показників середньої заробітної плати за 2007 рік, у зв’язку з чим розмір пенсії склав 1 197 грн. 91 коп., чим було обмежено її право на пенсійне забезпечення у повному обсязі.
В судовому засіданні позивачка підтримала позовні вимоги та просила задовольнити їх у повному обсягу.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав та пояснив, що з боку Управління Пенсійного фонду України в м. Павлограді жодних порушень не відбулося, оскільки при вирішенні даного питання керувалися роз’ясненнями спільного листа Міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.2009 року № 20/0/18-09/039 та Пенсійного фонду України від 11.03.2009 року № 1096/02-01 перерахунки пенсії у 2009 року відповідно до п.З п.11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 проводяться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік. Також представник відповідача підтримав обставини викладені у запереченні до позову.
Суд, заслухавши сторони, дослідивши матеріали справи, оцінивши у сукупності докази надані сторонами як обгрунтування позовних вимог так і заперечення проти них, вважає встановленими наступні обставини.
Відповідно до ч.І ст.46 ОСОБА_2 України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також старості та в інших випадках передбачених законом.
Відповідно до ч.4 ст.42 Закону України «Про загалнообов’язкове державне пенсійне страхування» в редакції на 01 січня 2007 року, у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії проводиться не раніше як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія або за період страхового стажу, зазначені в ч.І ст.40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до ст.40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» заробітна плата для обчислення пенсії визначається за формулою, де враховується середня заробітна плата працівників зайнятих у галузі економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
З 01 січня 2007року набув чинності Закон України «Про державний бюджету країни на 2007 рік» та пунктом 26 ст.71 якого було зупинено на 2007 рік дію ч.4 ст.42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до положень статті 102 Закон України «Про державний бюджету країни на 2007 рік» було встановлено, що у 2007 році перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» проводиться з урахуванням не менше ніж 24 місяці страхового стажу після попереднього призначення пенсії.
Пунктами 9,10,35 чинності Закон України «Про державний бюджету країни на 2008 рік» були внесені зміни до статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», згідно яких застрахованій особі, яка продовжувала працювати після призначення пенсії, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше 24 місяців страхового стажу після попереднього призначення пенсії незалежно від перерв в роботі.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за період страхового стажу, зазначені в ч.І ст.40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (доход) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абз.З ч.І ст.40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року визнано такими, що не відповідають ОСОБА_2 України положення п.п. 1-6,8-12, п.35 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Відповідно до ч.2 ст. 152 ОСОБА_2 України закони, інші правові акти або окремі положення, що визнанні неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», зі змінами внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 14. 04.2009 року № 355 визначено, що у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після попереднього призначення пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу) з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за період страхового стажу, зазначені в ч.І ст.40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року в якому відбувається перерахунок пенсії.
Спільним листом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.2009 року № 20/0/18-09/039 та Пенсійного фонду України від 11.03.2009 року № 1096/02-01, на які посилається відповідач, вказано, що до законодавчого врегулювання питання показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсій у 2009 році відповідно до п.11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» проводиться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2007 рік.
Відповідно до ст.8 ОСОБА_2 України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
• ОСОБА_2 України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові
акти приймаються на основі ОСОБА_2 України і повинні відповідати їй. ОСОБА_2 України є нормами прямої дії.
Крім того, аналізуючи норми вищевказаних нормативно-правових актів, вбачається, що спільним листом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.03.2009 року № 20/0/18- 09/039 та Пенсійного фонду України встановлено нову правову норму щодо механізму перерахунку пенсій у 2009 році. В такому випадку, слід зазначити, що лист є службовою кореспонденцією та має лише роз’яснювальний і інформаційний характер і не повинен встановлювати нових правових норм. Встановлення таких норм листами є порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, у зв’язку з цим доводи представника відповідача не грунтуються на законних підставах.
, Стосовно вимог про стягнення недоплачених сум суд виходить з того, що відповідно до ст.2 КАС України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб у спосіб, визначений законами України. Оскільки правовідносини між сторонами носять публічно-правовий ,, характер, суд може визнати дії відповідача законними чи незаконними та в разі незаконності дій зобов'язати провести нарахування/перерахування та виплату належних сум, а не ухвалювати рішення про стягнення конкретних сум, тому в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Крім того, відповідно до ст.99 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний термін, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
У відповідності до статті 100 КАС України, адміністративний позов, поданий після закінчення строків установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою. Особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку.
Як вбачається з матеріалів справи, адміністративний позов подано до суду 14.10.2010 року, тобто з пропуском встановленого строку для звернення до суду.
Як вбачається з позову, обгрунтовуючи звернення до суду позивачем не наведено та не ставиться питання про визнання поважною причину пропуску строку.
Отже, будь-які об’єктивні чи суб’єктивні обставини не позбавляли позивача можливості звернутися до суду у визначений законом строки з відповідним позовом до відповідача, якщо позивач вважав, що діями чи бездіяльності відповідача порушуються його права та законні інтереси.
З огляду на викладене, з урахуванням часу звернення позивача з даним позовом до суду, суд вважає позовні вимоги позивача з 14.04.2010 року по 01.03.2010 року залишити без розгляду. Таким чином, у зв’язку з встановленими обставинами по справі, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2,18 КАС України, Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», Постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», зі змінами внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 14. 04.2009 року № 355, ОСОБА_2 України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Павлограді Дніпропетровської області про визнання неправомірною бездіяльність та зобов’язання здійснити перерахунок пенсії працюючого пенсіонера та стягнення недоотриманої пенсії - задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Павлограді Дніпропетровської області щодо застосування показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2007 рік при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 в березні 2010 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Павлограді Дніпропетровської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 починаючи з 01.04.2010 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, яка враховується для обчислення пенсії за 2009 рік та провести відповідні виплати з урахуванням виплачених сум.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з бюджету м. Павлограда Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 грн. 40 коп., понесені позивачем при зверненні до суду.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається в апеляційний суд Дніпропетровської області через Павлоградський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня її проголошення.
Строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови.
Суддя: Н.А. Олефіренко