open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 903/61/17
Моніторити
Постанова /13.03.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Постанова /26.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.08.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /29.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /05.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /03.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /15.03.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.02.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /10.01.2017/ Господарський суд Волинської області
emblem
Справа № 903/61/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /13.03.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2018/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Постанова /26.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.09.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.08.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.06.2017/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /29.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /05.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /03.05.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /15.03.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /06.03.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.02.2017/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /10.01.2017/ Господарський суд Волинської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29 травня 2017 р.

Справа № 903/61/17

за позовом: Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ", м. Київ

до відповідача: Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз", м. Луцьк

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Департамент фінансів Волинської обласної державної адміністрації,

2) Головне управління державної казначейської служби України у Волинській області

про стягнення 84 567 154, 25 грн.

Суддя: Пахолюк В.А.

Представники:

від позивача: Кізима Т.М. -представник за дов. № 2-523 від 28.12.2016р.

від відповідача: Козлюк З.Р. -представник за дов. № 1322/06-06 від 01.09.2016р.

від третіх осіб:

1) Захарунь І.О. - заступник начальника відділу юридичного управління, дов. № 1039/3/6-06/2-17 від 18.05.2017 р.

2) Зубер О.В. - начальник управління міжбюджетних відносин та моніторингу видатків місцевих бюджетів, дов. № 12-04/358-2403 від 26.05.2017 р.; Петрунів Т.С. - головний спеціаліст юридичного відділу, дов. № 12-04/3-11 від 03.01.2017 р.

За клопотанням представника відповідача спір розглянуто відповідно до ч.3 ст.69 ГПК України з продовженням строку його розгляду.

Суть спору:

Позивач - Публічне акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" звернулось з позовом до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз" про стягнення 84567154,25 грн., в тому числі: 82 813 587, 84грн. заборгованості за надані ПАТ "Укртрансгаз" в жовтні 2016р. послуги з балансування обсягів природного газу та 1 583 866,43грн. пені та 3% річних - 169 699, 98 грн..

Ухвалою господарського суду Волинської області від 10.01.2017р. суддею Вороняком А.С. порушено провадження у справі, справу призначено до розгляду на 08.02.2017р. та зобов'язано сторони надати суду ряд документів, необхідних для об'єктивного розгляду справи по суті.

Розгляд справи неодноразово відкладався з підстав визначених сторонами у клопотаннях від 22.03.2017р. та від 06.03.2017р.

На підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.03.2017р. у зв'язку з закінченням терміну повноважень судді Вороняка А.С. справу розподілено судді Пахолюк В.А.

Ухвалою господарського суду Волинської області /суддею Пахолюк В.А./ від 15.03.2017р. було прийнято справу до провадження та призначено до розгляду на 03.05.2017р. на 10год.30хв.

Ухвалою суду від 15.03.2017р було зобов'язано сторін надати суду письмові пояснення щодо правової природи боргу в сумі 82813587,84 грн. та чи даний борг є предметом регулювання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за №№ 3618/у, 70/УТГ, 1146/у, 1147/у, 1148/у, 1149/у, 1150/у, 1151/у, 1152/у, 1153/у, 60/УТГ, 1154/у за рахунок коштів Загального фонду Державного бюджету України; докази на підтвердження боргу у відповідача за жовтень 2016р.; докази оплат (за наявності); надати інформацію та докази про виконання спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу № 3618/у за рахунок коштів загального фонду державного бюджету України від 26.12.2016 р.

03.05.2017р. представник позивача в судовому засіданні та у письмових поясненнях № 2276/10 від 28.04.2017р. позов підтримав та наполягав на його задоволенні.

28.04.2017р. представником відповідача було подано клопотання № б/н, в якому зазначив:

На підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" від 11.01.2005 № 20 між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Волинській області, Департаментом фінансів Волинської облдержадміністрації, ПАТ "Волиньгаз", ПАТ "Укртрансгаз", постачальником та теплопостачальними організаціями було підписано ряд спільних протокольних рішень в грудні 2016 року, (в тому числі і спільне протокольне рішення на суму 89 000 000,00грн. №3618/у від 26.12.2016 року, яким передбачалось проведення розрахунків по договору№1512000700 від 17.12.2015 року за жовтень 2016 року). Товариством було оформлене платіжне доручення на суму 89 000 000,00 грн. №37 від 29.12.2016 року.

У грудні 2016 року кошти на проведення розрахунків було виділено лише по одному СПР № 3569/у від 23.12.2016 року на суму 744 000,00грн.

По інших СПР Державною казначейською службою України зобов'язання виконані не були в 2016 році, розрахунки не проведені. ПАТ "Волиньгаз" 20.01.2017 року звернулось з листом №37 від 20.01.2017 року до головного управління Державної казначейської служби України про причини не проведення перерахувань коштів по СПР на який отримало відповідь № 06-18/26-358 від 24.01.2017 року про відсутність проведення фінансування в зв'язку із закінченням бюджетного року.

З метою виконання взятих зобов'язань сторонами щодо проведення взаєморозрахунків між сторонами згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" від 11.01.2005 № 20, всіма сторонами повторно було переоформлено СПР в січні -лютому 2017р. для проведення розрахунків за 2016 рік, а саме :

№1147/у від 16.02.2017 року на суму 20 400 000,00грн. (не проведений); №1148/у від 16.02.2017 року на суму 10 404 555,00грн. (не проведений); №1150/у від 16.02.2017 року на суму 3 673 419,24грн. (не проведений); №1153/у від 16.02.2017 року на суму 1382 437,85грн. (не проведений); №1154/у від 16.02.2017 року на суму 16 244 114,55грн. (не проведений); №1155/у від 16.02.2017 року на суму 89 000 000,00грн. (не проведений). Товариством було оформлено повторно платіжні доручення та направлено до Державної казначейської служби України у Волинській області по вищевказаних протокольних рішеннях з метою проведення розрахунків. Разом з тим Відповідач повідомляє, що на даний час проведено фінансування державною казначейською службою та проведені остаточні розрахунки згідно оформлених СПР в кількості 10 штук на загальну суму 45 123 492,80 грн.

ПАТ "Волиньгаз" неодноразово зверталося до Волинської обласної державної адміністрації, з метою забезпечення виконання зобов'язань, взятих на себе Департаментом фінансів Волинської ОДА в частині проведення фінансування розрахунків згідно спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу (листи №148/02-02 від 24.02.2017р. та №167/03-09 від 03.03.2017р.), на які отримано відповідь № 1548/46/217 від 14.03.2017р. про надсилання звернень до уповноважених державних органів про збільшення асигнувань субвенції з державного бюджету. Проте, питання проведення фінансування не вирішено і досі, Товариством вкотре направлено лист №320/03-09 від 25.04.2017р. до уповноважених державних органів про врегулювання даного питання.

Виходячи з наведеного, ПАТ "Волиньгаз" належно виконувало свої зобов'язання згідно вищезазначених спільних протокольних рішень та положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20.

Зважаючи на те, що можливість виконання зобов'язань ПАТ "Волиньгаз" напряму залежить від здійснення розрахунків попередніми учасниками (стронами) спільного протокольного рішення та це питання врегульовано в розділі 2 спільних протокольних рішень, Відповідачем було заявлено клопотання про залучення в якості співвідповідачів по даній справі Державну казначейську службу України в особі Головного управління державної казначейської служби у Волинській області, Департамент фінансів Волинської обласної державної адміністрації, оскільки вищевказані державні органи є розпорядниками бюджетних коштів, які призначені для фінансування проведення розрахунків згідно спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу.

Враховуючи відсутність вини ПАТ "Волиньгаз" в даних правовідносинах вважає про відсутність підстав для задоволення позову ПАТ "Укртрансгаз" до Товариства.

За результатами розгляду даного клопотання судом на підставі ухвали суду від 03.05.2017 р. залучено до участі у справі державні органи, які шляхом підписання спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу, підтвердили факт наявності зобов'язань державного бюджету перед надавачами послуг в частині відшкодування пільг та субсидій, наданих населенню в 2016 році, та мали організувати проведення таких розрахунків, в тому числі і по договору №1512000700 від 17.12.2015 року, але не забезпечили їх проведення, а саме: Департамент фінансів Волинської обласної державної адміністрації та Головне управління державної казначейської служби України у Волинській області в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. Третіх осіб зобов'язано: надати суду письмові пояснення причин невиконання спільного протокольних рішень від 26.12.2016р. та від 16.02.2017р. В судове засідання направити компетентних представників для дачі пояснень по даному питанню.

Відповідачем на підставі клопотання від 29.05.2017 р. (вх. № 01-54/5036/17) до матеріалів справи долучено копії листів - повідомлень: Міністерства соціальної політики України № 1161/0/111-17/202 від 12.05.2017 р., Державної казначейської служби України № 9-08/521-7949 від 17.05.2017 р., Міністерства фінансів України № 09010-03-10/13077 від 17.05.2017 р. на запити ПАТ «Волиньгаз» щодо перерахування коштів за спільними протокольними рішеннями за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг та житлових субсидій населенню. Крім того, долучено копію додаткової угоди від 30.12.2016 р. до договору транспортування природного газу № 1512000700 від 17.12.2015 р., підписану ПАТ «Волиньгаз» з доказами направлення її ПАТ «Укртрансгаз».

Третя особа - Департамент фінансів Волинської обласної державної адміністрації в письмових поясненнях № 1110/3/6-06/2-17 від 26.05.2017 р. зазначає:

Нормативними документами, що регулюють механізм проведення розрахунків з надавачами послуг з відшкодування витрат за надані пільги та житлові субсидії населенню з оплати енергоносіїв та комунальних послуг за рахунок коштів з державного бюджету місцевим бюджетам, є постанови Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 та від 11 січня 2005 року № 20 (зі змінами).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року № 20 (зі змінами) відшкодування витрат енергопостачальним та житлово-комунальним підприємствам за надані пільги і субсидії населенню здійснюється згідно з Порядком проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію, затвердженого спільним наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства фінансів України від 03.08.2015 №493/688 (надалі - Порядок), за згодою сторін, на підставі відповідних документів.

Відповідно до пунктів 1.3, 2.2, 2.3. цього Порядку департамент фінансів облдержадміністрації спільно з постачальниками та/або транспортувальниками ресурсів (товарів, послуг) узгоджує схеми розрахунків, забезпечує узагальнення зведених реєстрів актів звіряння та подання у формі спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків Державній казначейській службі України в установлені терміни. Пунктом 1.5. Порядку передбачено, що „учасник розрахунку має право відмовитися від підписання спільного протокольного рішення виключно за умови відсутності боргу перед учасником за товари/послуги, який планується погасити відповідно до Порядку".

Відповідно до норм зазначеного вище Порядку, департаментом фінансів облдержадміністрації, починаючи з квітня 2016 року, погоджено спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги теплопостачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України, учасниками розрахунків яких були „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", на загальну суму 149 078 919,86 гривень, які підписано НАК „Нафтогаз України" лише у грудні 2016 року.

Враховуючи терміни підписання документів останнім учасником розрахунків - НАК „Нафтогаз України", перерахування коштів відповідної субвенції з державного бюджету Державною казначейською службою України на фінансування вказаних протокольних рішень до кінця 2016 року не проведено.

У зв'язку із завершенням бюджетного періоду 2016 року, листом Державного казначейства України від 30.01.2017 року № 9-0-/161-1848 повідомлено про втрату чинності спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків, що не профінансовані у 2016 році.

Враховуючи зазначене, відповідні спільні протокольні рішення у 2017 році переоформлено на загальну суму 149 078 919,86 гривень.

Крім того, у лютому 2017 року зазначеними учасниками розрахунків оформлено протокол № 1146/у від 16.02.2017 на суму 32 414 902,85 гривень для проведення розрахунків за надані пільги та субсидії населенню у січні 2017 року та оформлені і підписані спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків між ДКП „Луцьктепло", ПАТ „Волиньгаз" та ПАТ „Укртрансгаз" від 15.02.2017 №70/утг на 10 000 000 грн. та від 07.02.2017 № 60/утг на 4 000 000 гривень.

Вцілому, станом на 01 березня 2017 року загальна сума оформлених та підписаних на державному рівні спільних протокольних рішень, учасниками розрахунків яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", складає 218 598 922,3 гривень.

Учасниками розрахунків по цих протоколах є головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області (сторона 1), департамент фінансів облдержадміністрації (сторона 2), товариство з обмеженою відповідальністю „Волиньгаз збут" (сторона 3), „ПАТ „Волиньгаз" (сторона 4), „ПАТ „Укртрансгаз" (сторона 5) та НАК „Нафтогаз України" (сторона 6). Згідно з порядком проведення взаєморозрахунків по цих документах Державна казначейська служба України перераховує кошти загального фонду Державного бюджету України стороні 1, яка перераховує їх стороні 2 для проведення розрахунків за субсидії, надані у квітні 2016 року, сторона 2 перераховує кошти стороні 3, яка перераховує стороні 4 за послугу з транспортування природного газу газорозподільними мережами за 2016 рік згідно з договором, сторона 4 перераховує стороні 5 за послуги балансування обсягів природного газу в 2016 році, сторона 5 - стороні 6 за природний газ 2016 року, яка перераховує кошти до загального фонду державного бюджету.

Відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256, перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів.

Відповідно до помісячного розпису асигнувань державного бюджету обсяг відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень-лютий 2017 року становив 226 270 200 гривень, за наявності погоджених та підписаних на державному рівні спільних протокольних рішень у цілому по області на загальну суму 934 011 298,37 гривень, з яких про організацію розрахунків за природний газ, учасниками яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз" - 218 598 922,29 гривень.

Таким чином, бюджетними призначеннями не було забезпечено у цілому по області 715 412 376,08 гривень для проведення клірингових розрахунків.

У зв'язку із неодноразовими зверненням обласної державної адміністрації до Міністерства фінансів України щодо необхідності погашення кредиторської заборгованості місцевих бюджетів перед надавачами послуг за надані пільги та субсидії населенню, повідомленням Державної казначейської служби України від 27.02.2017 року № 3 збільшено бюджетні призначення на лютий 2017 року у цілому по області на 663 592 100 гривень (за рахунок відповідного зменшення видатків на березень - грудень 2017 року) та перераховано субвенцію з державного бюджету бюджету області на проведення протоколів на загальну суму 656 974 264,01 грн., з яких на фінансування частини зазначених вище протоколів - 45 079 492,80 грн. (протоколи №№60/утг, 70/утг, 1149/у, 1151/у, 1152/у, 3/утг, 590/у, 4/утг. 1145/у, 62/утг, 826/у ), та 6 753 513,52 грн. надійшло грошовими коштами.

Таким чином, станом на 01 березня 2017 року залишок не профінансованих Державною казначейською службою України спільних протокольних рішень, учасниками яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", становить 173 519 429,49 гривень.

Станом на 01.05.2017 через відсутність бюджетних призначень відповідної субвенції державного бюджету кредиторська заборгованість за надані пільги та житлові субсидії населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг перед надавачами послуг рахується 1110 млн. грн., з яких борг за спожитий газ - 785,5 млн. грн. (оформлено і не профінансовано спільні протокольні рішення на загальну суму 673,6 млн. гривень).

Погашення зазначеної вище заборгованості може вирішуватися виключно на державному рівні через збільшення видатків субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг.

У зв'язку з цим, відповідні пропозиції обласною державною адміністрацією неодноразово надсилалися Міністерству фінансів України, однак це питання на даний час позитивно не вирішене.

Листами від 20.03.2017 № 09010-03-7/7195 та від 03.05.2017 № 09010-03- 7/11938 Міністерство фінансів України проінформувало обласну державну адміністрацію про можливість збільшення обсягу субвенції шляхом внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2017 рік".

Враховуючи викладене вище, вважає позов Публічного акціонерного товариства "УКРТРАНСГАЗ" до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз" безпідставним та таким що не підлягає до задоволення.

На підтвердження викладених в поясненнях доводів до матеріалів справи долучає: копії листів Волинської облдержадміністрації від 20.01.2017 № 407/32/2-17 та від 06.04.2017 № 2015/26/2-17; копії листів Міністерства фінансів України від 20.03.2017 № 09010-03-7/7195 та від 03.05.2017 №09010-03-7/11938; інформацію щодо стану фінансування спільних протокольних рішень станом на 01.03.2017.

Третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області в письмових поясненнях № 12-09/357-2402 від 26.05.2017 р. (вх. № 01-54/5034/17 від 29.05.2017 р.) посилається на наступне.

Органи Казначейства проводять взасморозрахунки за газ згідно з Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20. Порядком проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію, затвердженого спільним наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Miністерства фінансів України віл 03.08.2015 №493/688 та відповідно до підписаних спільних протокольних рішень.

У грудні 2016 р. до Головного управління Казначейства подано підписані усіма учасниками розрахунки спільних протокольних рішень на загальну суму 149 078 919, 86 грн.

По зазначених спільних протокольних рішеннях кошти з державного бюджету у 2016 році не виділялись. Згідно п.5.3 протокольних рішень вони є чинними лише у разі проведення відповідного фінансування. А відповідно до п.74 Порядку № 20 та п.2.10 Порядку № 493/688 зазначені розрахунки проводяться виключно в межах бюджетного року.

Враховуючи зазначене, відповідні спільні протокольні рішення на загальну суму 149 078 919, 86 грн. переоформлено у 2017 році.

Станом на 01.03.2017 р. залишок непрофінансованих спільних протокольних рішень, учасниками яких є ПАТ «Волиньгаз» та ПАТ «Укртрансгаз» становить 173 519 429, 49 грн., в т.ч. по 6 переоформлених у 2017 році на суму 141 104 526, 64 грн.

Станом на 01.05.2017 р. через відсутність бюджетних призначень по даній субвенції кредиторська заборгованість за надані пільги та житлові субсидії населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг перед надавачами послуг обліковується в обсязі 1 110, 0 млн. гривень.

Погашення зазначеної заборгованості можливе лише у разі внесення змін до розпису державного бюджету в частині збільшення обсягу бюджетних призначень за коштами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив:

17.12.2015 р. між Публічним акціонерним товариством «Укртрансгаз» (оператор) та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації «Волиньгаз» (замовник) укладений договір транспортування природного газу № 1512000700, за умовами якого оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг (п. 2.1.).

Відповідно до п.п.2.2., 2.3. договору транспортування природного газу послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 р. № 2493 (далі - Кодекс), з урахуванням особливостей, передбачених цим договором. Послуги, які можуть бути надані замовнику за цим договором є:

- послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи (далі - розподіл потужності);

- послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування);

- послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування).

За умовами п.2.5. договору приймання - передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюється відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи.

Згідно з п.п.2.6., 2.7 договору транспортування природного газу сторони погодили, що замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі газотранспортної системи, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також - оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі. Оператор має виконувати вимоги, визначені в кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів.

Замовник зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг; дотримуватися обмежень, встановлених цим договором та кодексом (п.4.1 договору).

Згідно з умовами п.7.1 вартість послуг розраховується, зокрема, балансування за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом. Оператор розміщує інформацію про чинні тарифи та базову ціну газу на своєму веб-сайті.

Відповідно до умов розділу ІХ договору визначено, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов'язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу.

Згідно з п.9.2 договору вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника/відповідача за формулою: В(балансування) = БЦГ х К х QБГ, де БЦГ - базова ціна газу; QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1.

Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактору. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів (п. 9.4. договору).

У відповідності до п.11.4 договору транспортування природного газу послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого замовником відповідно до Кодексу та розділу IX цього договору.

Відповідно до п.13.1. договору у випадку невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством та цим договором.

Пунктом 13.5. договору транспортування природного газу передбачено, що у разі порушення замовником строків оплати, передбачених цим договором, замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.

Відповідно до п.17.1 договору він набирає чинності з дня його укладання і діє до 31 грудня 2016 року, а умови договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме - з 01 грудня 2015 року.

Договір транспортування природного газу № 1512000700 від 17.12.2015 р. підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.

Відповідно до ч.1 ст. 193 ГК України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України, ст.526 Цивільного кодексу України суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до п.1, 4 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є, зокрема, договори та інші правочини; інші юридичні факти.

Згідно ч.1 ст.901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Матеріалами справи підтверджено, що сторонами - Публічним акціонерним товариством «Укртрансгаз» та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації «Волиньгаз» укладений договір транспортування природного газу №1512000700 від 17.12.2015 р. Послуги за зазначеним договором надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 р. № 2493, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 06.11.2015 р. за № 1378/27823, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором. Відповідно до п.1 глави 1 Розділу VIII Кодексу газотранспортної системи одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі послуг балансування системи, є складовими послуги транспортування природного газу та здійснюються виключно на підставі договору транспортування. Договір транспортування є документом, який регулює правовідносини між оператором газотранспортної системи і окремим замовником послуг транспортування.

Згідно з п.9 глави 1 розділу XI Кодексу замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи послуги, що є складовими послуги транспортування, зокрема, замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою.

Відповідно до п.5 глави 1 розділу І Кодексу небаланс це різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації (підтвердження поділу за певний розрахунковий період фактичного обсягу (об'єму) природного газу, поданого для транспортування в точку входу або відібраного з точки виходу, між замовниками послуги транспортування, у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів), що здійснюється відповідно до вимог розділу XII цього кодексу).

Відповідно до положень п.8 глави 1 розділу XII та п.5 глави 2 розділу XII Кодексу газотранспортної системи алокація здійснюється на основі підписаних щомісячних актів приймання - передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок входу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), поданого до газотранспортної системи, та на основі підписаних щомісячних актів приймання - передачі газу відповідно до положень п.2 глави 7 Розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок виходу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), взятого з газотранспортної системи.

Відповідно до п.п.1-2 глави 3 Розділу XIV Кодексу газотранспортної системи оператор газотранспортної системи визначає місячний небаланс для кожного місяця як різницю між обсягом природного газу, який замовник послуг транспортування передав у точках входу і отримав з газотранспортної системи у точках виходу (у тому числі щодо власних споживачів) за цей газовий місяць. Місячний небаланс розраховується оператором газотранспортної системи до 10-го числа наступного місяця на підставі фактичних даних, одержаних у процесі алокації, яку здійснює оператор газотранспортної системи, а також алокацій, одержаних від операторів суміжних газотранспортних систем, операторів газорозподільних систем, операторів газосховищ, газовидобувних підприємств або прямих споживачів.

При розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі його контрагентів (споживачів). Перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом. Оператор газотранспортної системи надсилає замовнику послуг транспортування відомості для визначення статусу небалансу замовника послуг транспортування. Відомості про статус небалансу надаються замовнику послуг транспортування за допомогою інформаційної системи.

Відповідно до п.7 глави 3 розділу XIV кодексу газотранспортної системи місячний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування та не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, врегульовується оператором газотранспортної системи за рахунок, зокрема, надання послуг балансування при негативному місячному небалансі.

Згідно з п.п.1-4 глави 4 Розділу XIV Кодексу газотранспортної системи розрахунок вартості послуг балансування (ПБ), що були надані замовнику послуг транспортування за місяць, проводиться оператором газотранспортної системи після закінчення газового місяця на підставі даних про місячний небаланс замовника послуг транспортування відповідно до договору транспортування природного газу, і замовник послуг транспортування повинен здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.

Умови розділу IX договору відповідають вищенаведеним нормам Кодексу.

Отже, послуга балансування є складовою послуги транспортування за договором № 1512000700 від 17.12.2015 р.

За умовами п.11.4. договору послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом позивача на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого відповідачем відповідно до кодексу та розділу IX цього договору.

Матеріалами справи підтверджено, що Публічним акціонерним товариством «Укртрансгаз» встановлено негативний місячний небаланс замовника послуг транспортування Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Волиньгаз» в жовтні 2016 року в обсязі 9 721,000 тис.куб.м.

У зв'язку з неврегулюванням Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації «Волиньгаз» негативного місячного небалансу в жовтні 2016 р., Публічне акціонерне товариство «Укртрансгаз» надавало замовнику послуги балансування, про що складені односторонні акти про надання послуг балансування обсягів природного газу на загальну суму 82 813 587, 84 грн.

Вартість послуг з балансування обсягів природного газу замовнику розрахована оператором відповідно до умов п.9.2 договору про транспортування природного газу, і не оспорюється відповідачем.

Базова ціна газу визначена оператором відповідно до умов п.9.2-9.3 договору і становила на жовтень 2016 року 7166,40 грн. з ПДВ за 1000 куб.м., що підтверджується інформацією з офіційного веб-сайту публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" щодо встановлення базових цін на газ.

Судом встановлено і матеріалами справи підтверджено, що Публічним акціонерним товариством «Укртрансгаз» акт про надання послуг балансування обсягів природного газу № 10-16-1512000700-Баланс від 31.10.2016 р. з розрахунком вартості послуг балансування направлено на адресу Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Волиньгаз», що підтверджується описом вкладень та фіскальним чеком.

Позивач у позові зазначає про невиконання відповідачем в повному обсязі своїх грошових зобов'язань та просить суд стягнути 82 813 587, 84 грн. заборгованості за надані в жовтні 2016 року послуги з балансування обсягів газу, що транспортувався. Також просить стягнути з відповідача за прострочення виконання зобов'язань щодо оплати зазначених послуг 1 583 866, 43 грн. пені, три проценти річних від простроченої суми в розмірі 169699,98 грн. відповідно до п.п. 13.1, 13.5 договору, ч.2 ст.625 ЦК України.

Разом з тим, судом встановлено, що Головним управлінням Державної казначейської служби України у Волинській області (сторона 1), Департаментом фінансів облдержадміністрації (сторона 2), Товариством з обмеженою відповідальністю „Волиньгаз збут" (сторона 3), „ПАТ „Волиньгаз" (сторона 4), „ПАТ „Укртрансгаз" (сторона 5) та НАК „Нафтогаз України" (сторона 6) з метою погашення взаємної заборгованості підписано Спільне протокольне рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ та теплопостачання відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20 «Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій» по спірному договору № 1512000700 від 17.12.2015 р. № 3618/у від 26.12.2016 р. на суму 89 000 000, 00 грн.

Згідно з порядком проведення взаєморозрахунків по цих документах Державна казначейська служба України перераховує кошти загального фонду Державного бюджету України стороні 1, яка перераховує їх стороні 2 для проведення розрахунків за субсидії, надані у квітні 2016 року, сторона 2 перераховує кошти стороні 3, яка перераховує стороні 4 за послугу з транспортування природного газу газорозподільними мережами за 2016 рік згідно з договором, сторона 4 перераховує стороні 5 за послуги балансування обсягів природного газу в 2016 році, сторона 5 - стороні 6 за природний газ 2016 року, яка перераховує кошти до загального фонду державного бюджету.

У відповідності до розділу 3 протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків сторони зобов'язались перерахувати кошти наступній стороні не пізніше наступного дня після зарахування коштів на їх рахунок; забезпечити проведення розрахунків відповідно до цього спільного протокольного рішення та з урахуванням укладених договорів на розрахункове-касове обслуговування, якими може передбачатися, що у разі несвоєчасного надання учасниками розрахунків платіжних документів перерахувати кошти за схемою, передбаченою спільним протокольним рішенням.

Відповідно до розділу 4 спільного протокольного рішення, сторони, що підписали спільне протокольне рішення, несуть відповідальність за недотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20 та Порядку проведення розрахунків і невиконання своїх зобов'язань за цим спільним протокольним рішенням про організацію взаєморозрахунків відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.п. 2.1 - 2.3 Порядку проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію постачальники та транспортувальники ресурсів (надавачі товарів, послуг), які виявили бажання здійснити розрахунки відповідно до Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20, складають щомісяця до 10-го числа з розпорядниками коштів акти звіряння, а у разі проведення відповідних розрахунків з попередньої оплати ресурсів (товарів, послуг) на строк не більше одного місяця постачальники та транспортувальники ресурсів (надавачі товарів, послуг) визначають договірну величину споживання ресурсів (товарів, послуг), про що укладають відповідний договір з розпорядниками коштів. Один примірник акта звіряння або договору надається місцевому фінансовому органу для складання зведеного реєстру актів звіряння або договорів. Зведені реєстри актів звіряння або договорів підписуються керівниками місцевих фінансових органів, постачальників та/або транспортувальників ресурсів (товарів, послуг) та надаються відповідним департаментам фінансів. Відповідні департаменти фінансів узагальнюють отримані дані та подають їх щомісяця до 20 числа Державній казначейській службі України (далі - Казначейство) та відповідним головним управлінням Державної казначейської служби України в областях, місті Києві (далі - головні управління Казначейства) у формі узгоджених з постачальниками та/або транспортувальниками ресурсів (товарів, послуг) спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків разом з відповідними зведеними реєстрами актів звіряння або реєстрами договорів за підписами керівників відповідних департаментів фінансів, постачальників та/або транспортувальників ресурсів (товарів, послуг).

Згідно з п. 2.6. Порядку проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію розпорядники коштів за рахунок отриманих субвенцій із загального фонду Державного бюджету України здійснюють розрахунки за природний газ, теплопостачання та електроенергію шляхом перерахування коштів на рахунки постачальників та/або транспортувальників ресурсів (товарів, послуг), відкриті в органах Казначейства, в разі проведення розрахунків за електроенергію - на поточні рахунки із спеціальним режимом використання енергопостачальників, відкриті в уповноваженому банку.

Запроваджуючи механізм взаємних розрахунків між підприємствами паливно-енергетичного комплексу, визначений цим Порядком, держава забезпечує відшкодування частини витрат підприємств ПЕК, пов'язаних з газопостачанням населення, яке використовує субсидії та має пільги з оплати комунальних послуг, а саме - витрат на придбання природного газу, його транспортування магістральними та переміщення розподільчими газопроводами.

Фактично, визнаючи неможливість розрахунків у цій частині підприємствами ПЕК, держава, приймаючи відповідні нормативно-правові акти, змінює цим самим характер регулювання відповідних правовідносин, що склались між сторонами на підставі укладених між ними договорів.

Отже, незалежно від того, що правовідносини між сторонами виникли на підставі господарського договору, грошові зобов'язання між сторонами договору в частині, яку держава буде компенсувати за рахунок коштів державного бюджету, регулюються відповідними нормами законодавства.

З огляду на зазначене, оформлення та підписання документів, зокрема, таких як протоколи взаєморозрахунків, а в даному випадку - спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків, слід вважати лише елементами оформлення розрахунків за рахунок коштів субвенцій з державного бюджету, процедурою реалізації права, дотримання якої є передумовою безпосереднього виділення коштів та фактичних розрахунків за рахунок бюджетних коштів. Дані документи є вторинними та похідними від факту надання відповідних пільг та субсидій певним категоріям юридичних та фізичних осіб, оскільки правовідносини, що регулюються нормами відповідного законодавства, зокрема, адміністративного (бюджетного), виникають саме з моменту надання відповідних пільг та субсидій і з цього ж моменту виникає формальне право на отримання бюджетного відшкодування.

Вказана позиція підтверджується постановою ВГСУ у справі № 924/13/16 від "2016 року.

Таким чином, ПАТ "Волиньгаз" було позбавлено можливості самостійно впливати на своєчасність розрахунків за послуги з транспортування природного газу, що в свою чергу свідчить про відсутність вини відповідача у простроченні платежів.

Доказом того, що розрахунки за спірним договором ПАТ «Волиньгаз» здійснювало відповідно до Постанови КМУ № 20 та Спільного протокольного рішення № 3618/у від 26.12.2016 р. підтверджується платіжним дорученням № 37 від 29.12.2016 р. на суму 89 000 000, 00 грн., яке було ним направлене до Державної казначейської служби України у Волинській області.

Між тим, у грудні 2016 року кошти на проведення розрахунків було виділено лише по одному СПР № 3569/у від 23.12.2016 року на суму 744 000,00грн.

По інших СПР Державною казначейською службою України не були виконані зобов'язання в 2016 році та розрахунки не проведені.

20.01.2017 року ПАТ "Волиньгаз" звернулось з листом №37 від 20.01.2017 року до головного управління Державної казначейської служби України про причини не проведення перерахувань коштів по СПР на який отримало відповідь № 06-18/26-358 від 24.01.2017 року про відсутність проведення фінансування в зв'язку із закінченням бюджетного року.

З долучених відповідачем доказів судом встановлено, що з метою виконання взятих сторонами зобов'язань щодо проведення взаєморозрахунків згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" від 11.01.2005 № 20, повторно було переоформлено СПР в січні - лютому 2017р. для проведення розрахунків за 2016 рік, а саме: №1147/у від 16.02.2017 року на суму 20 400 000, 00грн. (не проведений); №1148/у від 16.02.2017 року на суму 10 404 555,00грн. (не проведений); №1150/у від 16.02.2017 року на суму 3 673 419,24грн. (не проведений); №1153/у від 16.02.2017 року на суму 1382 437,85грн. (не проведений); №1154/у від 16.02.2017 року на суму 16 244 114,55грн. (не проведений); №1155/у від 16.02.2017 року на суму 89 000 000,00грн. (не проведений). Зважаючи на дані обставини, Товариством було оформлено повторно платіжні доручення та направлено до Державної казначейської служби України у Волинській області по вищевказаних протокольних рішеннях з метою проведення розрахунків. Разом з тим, на даний час проведено фінансування державною казначейською службою та проведені остаточні розрахунки згідно оформлених СПР в кількості 10 штук на загальну суму 45 123 492,80 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, ПАТ "Волиньгаз" неодноразово зверталося до Волинської обласної державної адміністрації, з метою забезпечення виконання зобов'язань, взятих на себе Департаментом фінансів Волинської ОДА в частині проведення фінансування розрахунків згідно спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу (листи №148/02-02 від 24.02.2017р. та №167/03-09 від 03.03.2017р.). Виходячи з наведеного, ПАТ "Волиньгаз" належно виконувало свої зобов'язання згідно вищезазначених спільних протокольних рішень та положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20.

Таким чином, в діях ПАТ «Волиньгаз», відсутня вина щодо невиконання зобов'язань за договором. Оскільки, вина є невід'ємним елементом будь-якого складу правопорушення, то відсутність вини є підставою, що виключає притягнення особи до відповідальності у вигляді стягнення заборгованості в судовому порядку, оскільки, зважаючи на підписані сторонами спільні протокольні рішення, строк розрахунків за договором ще не настав.

Зважаючи на те, що у відповідача відсутнє прострочення виконання зобов'язань за договором, нарахування позивачем штрафних санкцій, а саме пені в сумі 1 583 866,43 грн. за період з 01.10.2016 р. по 29.12.2016 р. та 3% річних - 169 699, 98 грн. за період з 01.10.2016 р. по 29.12.2016 р. також є необгрунтованим.

Як встановлено судом з пояснень Департаменту фінансів Волинської облдержадміністрації за № 1110/3/6-06/02-17 (вх. від 29.05.2017 р.) причиною невиконання спільних протокольних рішень від 26.12.2016 р. та від 16.02.2017 р. та виникнення заборгованості у загальній сумі 82 813 587, 84 грн. стало те, що відповідно до норм Порядку проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію, затвердженого спільним наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та Міністерства фінансів України від 03.08.2015 №493/688, департаментом фінансів облдержадміністрації, починаючи з квітня 2016 року, погоджено спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги теплопостачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України, учасниками розрахунків яких були „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", на загальну суму 149 078 919,86 гривень, які підписано НАК „Нафтогаз України" лише у грудні 2016 року.

Враховуючи терміни підписання документів останнім учасником розрахунків - НАК „Нафтогаз України", перерахування коштів відповідної субвенції з державного бюджету Державною казначейською службою України на фінансування вказаних протокольних рішень до кінця 2016 року не було проведено.

У зв'язку із завершенням бюджетного періоду 2016 року, листом Державного казначейства України від 30.01.2017 року № 9-0-/161-1848 повідомлено про втрату чинності спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків, що не профінансовані у 2016 році.

Враховуючи зазначене, відповідні спільні протокольні рішення у 2017 році переоформлено на загальну суму 149 078 919,86 гривень.

Зазначене підтверджено матеріалами справи.

Крім того, у лютому 2017 року зазначеними учасниками розрахунків оформлено протокол № 1146/у від 16.02.2017 на суму 32 414 902,85 гривень для проведення розрахунків за надані пільги та субсидії населенню у січні 2017 року та оформлені і підписані спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків між ДКП „Луцьктепло", ПАТ „Волиньгаз" та ПАТ „Укртрансгаз" від 15.02.2017 №70/утг на 10 000 000 грн. та від 07.02.2017 № 60/утг на 4 000 000 гривень.

Вцілому, станом на 01 березня 2017 року загальна сума оформлених та підписаних на державному рівні спільних протокольних рішень, учасниками розрахунків яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", складає 218 598 922,3 гривень.

Учасниками розрахунків по цих протоколах є головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області (сторона 1), департамент фінансів облдержадміністрації (сторона 2), товариство з обмеженою відповідальністю „Волиньгаз збут" (сторона 3), „ПАТ „Волиньгаз" (сторона 4), „ПАТ „Укртрансгаз" (сторона 5) та НАК „Нафтогаз України" (сторона 6). Згідно з порядком проведення взаєморозрахунків по цих документах Державна казначейська служба України перераховує кошти загального фонду Державного бюджету України стороні 1, яка перераховує їх стороні 2 для проведення розрахунків за субсидії, надані у квітні 2016 року, сторона 2 перераховує кошти стороні 3, яка перераховує стороні 4 за послугу з транспортування природного газу газорозподільними мережами за 2016 рік згідно з договором, сторона 4 перераховує стороні 5 за послуги балансування обсягів природного газу в 2016 році, сторона 5 - стороні 6 за природний газ 2016 року, яка перераховує кошти до загального фонду державного бюджету.

Відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256, перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів.

Згідно помісячного розпису асигнувань державного бюджету обсяг відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень-лютий 2017 року становив 226 270 200 гривень, за наявності погоджених та підписаних на державному рівні спільних протокольних рішень у цілому по області на загальну суму 934 011 298,37 гривень, з яких про організацію розрахунків за природний газ, учасниками яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз" - 218 598 922,29 гривень.

Таким чином, бюджетними призначеннями не було забезпечено у цілому по області 715 412 376,08 гривень для проведення клірингових розрахунків.

У зв'язку із неодноразовими зверненням обласної державної адміністрації до Міністерства фінансів України щодо необхідності погашення кредиторської заборгованості місцевих бюджетів перед надавачами послуг за надані пільги та субсидії населенню, повідомленням Державної казначейської служби України від 27.02.2017 року № 3 збільшено бюджетні призначення на лютий 2017 року у цілому по області на 663 592 100 гривень (за рахунок відповідного зменшення видатків на березень - грудень 2017 року) та перераховано субвенцію з державного бюджету бюджету області на проведення протоколів на загальну суму 656 974 264,01 грн., з яких на фінансування частини зазначених вище протоколів - 45 079 492,80 грн. (протоколи №№60/утг, 70/утг, 1149/у, 1151/у, 1152/у, 3/утг, 590/у, 4/утг. 1145/у, 62/утг, 826/у ), та 6 753 513,52 грн. надійшло грошовими коштами.

Таким чином, станом на 01 березня 2017 року залишок не профінансованих Державною казначейською службою України спільних протокольних рішень, учасниками яких є „ПАТ „Волиньгаз" та „ПАТ „Укртрансгаз", становить 173 519 429,49 гривень.

Станом на 01.05.2017 через відсутність бюджетних призначень відповідної субвенції державного бюджету кредиторська заборгованість за надані пільги та житлові субсидії населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг перед надавачами послуг рахується 1110 млн. грн., з яких борг за спожитий газ - 785,5 млн. грн. (оформлено і не профінансовано спільні протокольні рішення на загальну суму 673,6 млн. гривень).

Як зазначає Департамент фінансів ОДА, погашення зазначеної вище заборгованості може вирішуватися виключно на державному рівні через збільшення видатків субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг.

У зв'язку з цим, відповідні пропозиції обласною державною адміністрацією неодноразово надсилалися Міністерству фінансів України, однак це питання на даний час позитивно не вирішене.

Листами від 20.03.2017 № 09010-03-7/7195 та від 03.05.2017 № 09010-03- 7/11938 Міністерство фінансів України проінформувало обласну державну адміністрацію про можливість збільшення обсягу субвенції шляхом внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2017 рік".

На підтвердження зазначених обставин Департаментом фінансів Волинської обласної державної адміністрації до матеріалів справи долучено копії листів Волинської облдержадміністрації від 20.01.2017 № 407/32/2-17 та від 06.04.2017 № 2015/26/2-17; Міністерства фінансів України від 20.03.2017 № 09010-03-7/7195 та від 03.05.2017 №09010-03-7/11938; інформацію щодо стану фінансування спільних протокольних рішень станом на 01.03.2017.

Відсутність вини ПАТ «Волиньгаз» у несвоєчасності проведення розрахунків додатково підтверджується поясненнями Головного управління Державної казначейської служби України у Волинській області № 12-09/357-2402 від 26.05.2017 р. (вх. № 01-54/5034/17 від 29.05.2017 р.) згідно яких встановлено, що у грудні 2016 р. до Головного управління Казначейства подано підписані усіма учасниками розрахунки спільних протокольних рішень на загальну суму 149 078 919, 86 грн.

По зазначених спільних протокольних рішеннях кошти з державного бюджету у 2016 році не виділялись. Згідно п.5.3 протокольних рішень вони є чинними лише у разі проведення відповідного фінансування. А відповідно до п.74 Порядку № 20 та п.2.10 Порядку № 493/688 зазначені розрахунки проводяться виключно в межах бюджетного року.

Станом на 01.03.2017 р. залишок непрофінансованих спільних протокольних рішень, учасниками яких є ПАТ «Волиньгаз» та ПАТ «Укртрансгаз» становить 173 519 429, 49 грн., в т.ч. по 6 переоформлених у 2017 році на суму 141 104 526, 64 грн.

Отже, як зазначає казначейська служба, погашення зазначеної заборгованості можливе лише у разі внесення змін до розпису державного бюджету в частині збільшення обсягу бюджетних призначень за коштами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату енергоносіїв та комунальних послуг.

Беручи до уваги вищезазначене, слід дійти висновку, що підписання сторонами договору № 1512000700 від 17.12.2015 р. Спільного протокольного рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ і теплопостачання за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України № 3618/у від 26.12.2016 р. та переоформлених СПР у лютому 2017 р. відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України № 20 від 11.01.2005 р., свідчить про погодження сторонами зміни порядку і строків проведення оплати за надані послуги з транспортування газу (у тому числі балансування) за договором № 1512000700 від 17.12.2015 р., а відтак, вимоги позивача про стягнення даної заборгованості є безпідставними та передчасними, що є підставою для відмови в позові в повному обсязі.

Згідно ст. 33 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

В силу ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності.

У зв'язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, судовий збір відповідно до ст.49 ГПК України покладається на позивача.

Господарський суд, керуючись ст.193 Господарського кодексу України, ст. ст. 11, 526 Цивільного кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20 «Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій», Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256, ст. ст. 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, -

вирішив:

1. В позові ПАТ «Укртрансгаз» про стягнення 84 567 154, 25 грн. відмовити.

Повне рішення складено 02.06.2017 р.

Суддя В.А.Пахолюк

Джерело: ЄДРСР 66903486
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку