open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 405/8018/16-а

Провадження №2-а/405/247/16

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 квітня 2017 року Ленінський районний суд м.Кіровограда у складі:

головуючого судді Іванової Л.А.

при секретарі Береді Я.І.

за участю позивача ОСОБА_1

та представника відповідача Нікітіної К.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Кропивницькому справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кропивницького (Кіровоградського) об'єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності при здійсненні перерахунку пенсії та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача Кіровоградського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області, в якому просить визнати незаконною бездіяльність Кіровоградського об'єднаного управління ПФУ Кіровоградської області при здійсненні йому (позивачу) перерахунку пенсії з 16 вересня 2016 року та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з 16.09.2016 року з урахуванням 100% розміру пенсії за віком, обчисленої відповідно до ст. ст. 27, 28 Закону, поновити з 16.09.2016 року індексацію пенсії у розмірі 179,36 грн., встановити доплату до пенсії згідно постанови КМУ від 23.04.2012 року та виплачувати в розмірі не менше 100 грн. на місяць з 01.05.2012 року, встановити розмір, виплачуваної йому (позивачу), пенсії з 16.09.2016 року, який не може бути меншим за 5 516,98 грн. на місяць, виплатити на підставі п. 2 ст. 46 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не отриману суму доплати до пенсії в розмірі 5 250 грн., провести індексацію пенсії за 2016 рік.

На обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він являється пенсіонером, ветераном праці, дитиною війни, перебуває на обліку в Кіровоградському об'єднаному управлінні ПФУ Кіровоградської області та отримує пенсію за віком, призначену за нормами Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Загальний трудовий стаж становить 48 років 8 місяців 10 днів. Вказав, що з 16 вересня 2016 року комісією МСЕК йому встановлена І-ша група інвалідності по загальному захворюванню, у зв'язку з чим він звернувся до відповідача з заявою про перерахунок, призначення та виплату пенсії як інваліду І-ої групи, яка відповідно до ст.ст.31-33 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» має виплачуватися в розмірі 100% пенсії за віком, обчисленої відповідно до статей 27 і 28 цього Закону. Зазначив, що розмір його пенсії за віком обчислений за законом складає 4 687 грн. 83 коп. і в такому розмірі пенсія має призначатись і виплачуватись з дня встановлення інвалідності, при цьому, до встановлення інвалідності пенсію за віком отримував у розмірі 3079 грн. 90 коп. на місяць, що відповідало 65,7% розміру обчислення відповідно до статей 27 і 28 Закону. Загальний розмір пенсії становив 3 717 грн. 35 коп., що включав додатково: доплату за понаднормативний стаж, підвищення по ст.42 Закону за 2011 та 2012 роки, надбавку дітям війни та індексацію в сумі 179 грн. 36 коп. на місяць. З 16 вересня 2016 року проведено перерахунок пенсії при здійсненні якого розмір пенсії залишено незмінним як за віком, так і загального розміру, що є протиправним та незаконним, та є порушенням прав і свобод людини і громадянина.

Позивач також зазначив, що відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» пенсія має своєчасно індексуватись, для обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення проводиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію Закону. Для проведення подальшої індексації обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, в якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації (101%), підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексом має здійснюватись з першого числа місяця, що настав за місяцем, в якому опубліковано індекс споживчих цін, разом з тим, вимоги зазначеного Закону постійно порушуються відповідачем, більш того, з 01.05.2016 року розмір виплачуваної індексації, за часткову проведену індексацію в 2014 році, безпідставно і незаконно зменшено з 179, 36 грн. на місяць до 150, 61 грн. на місяць, та після здійснення перерахунку з 16.09.2016 року вся сума виплачуваної індексації зникла з виплати, без будь-яких підстав. Крім того, як встановлено з перерахунку від 16.09.2016 року до пенсії встановлена доплата в розмірі 87, 73 грн. на місяць на підставі постанови КМУ від 23.04.2012 року №327, яка фактично мала бути призначена ще з травня 2012 року в розмірі не менше 100 грн. на місяць, а не 87, 73 грн. з вересня 2016 року, внаслідок чого ним (позивачем) з вини відповідача недоотримано доплати до пенсії в сумі 5 250 грн. за 52 місяці, яка має бути виплачена йому (позивачу) на підставі п.2 ст.46 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Крім того, вказав, що загальний розмір пенсії, що має виплачуватись відповідачем з 16.09.2016 року має становити згідно чинного законодавства не менше 5 516 грн. 98 коп., з яких: 4 687, 90 грн. - розмір пенсії за віком + 259, 90 грн. - доплата за понаднормативний стаж + підвищення по ст.42 (за 2011 - 94,7 грн. 2012 рік - 78,69 грн.) + 66,43 грн. - надбавка дітям війни +100 грн. доплата згідно постанови КМУ від 23.04.2012 року №327 + 50 грн. надбавка інваліду І-ої групи на догляд + 179, 36 грн. індексація пенсії.

З огляду на викладене вище, позивач вважає, що відповідачем порушені його конституційні права на збільшення розміру пенсії, передбачені ст.64 Конституції України та право на достатній рівень життя, яке визначено ст.48 Конституції України.

Позивач під час судового розгляду справи позовні вимоги з урахуванням наданих представником відповідача заперечень уточнив, та з урахуванням уточнених позовних вимог, та з посиланням на обставини, викладені в позові, письмових поясненнях, запереченнях на пояснення відповідача, просив визнати незаконною бездіяльність відповідача при проведенні перерахунку пенсії з 16 вересня 2016 року; зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату йому (позивачу) пенсію з 16.09.2016 року по 01.12.2016 року у розмірі 5 416, 91 грн. на місяць, з якого 4 687, 83 грн. - розмір пенсії за віком інваліда І-ої групи, 50, 00 грн. - надбавка на догляд, 259, 90 грн. - доплата за понаднормативний стаж, 94, 70 грн. - підвищення по ст.42 (з 01.03.2011р.), 78,69 грн. - підвищення по ст.42 (з 01.03.2012 р.), 66,43 - надбавка дітям війни, 179, 36 - індексація пенсії, з 01.12.2016 року виплату пенсію здійснювати в розмірі 5 443, 82 грн. на місяць, де розмір пенсії збільшується на 26,91 грн. за рахунок збільшення доплати за понаднормативний стаж у зв'язку із встановленням мінімального розміру пенсії за віком з 01.12.2016 року в сумі 1 247 грн. на місяць; а також зазначити фактичний розмір пенсії, який підлягає виплаті з 16.09.2016 року - 5 416 91 грн., з 01.12.2016 року - 5 443, 82 грн., зобов'язати відповідача провести індексацію пенсії за 2016 рік відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення. Крім того, на підставі ст.166 КАС України позивач просив постановити окрему ухвалу суду про виявлення фактів шахрайства, викрадання коштів з пенсійних виплат, порушення законодавства, що виявлені при розгляді справи з передачею їх до правоохоронних органів для розслідування та притягнення до кримінальної відповідальності.

Представник відповідачапозовні вимоги не визнав, вважаючи їх необгрунтованими та безпідставними, просив відмовити позивачу в їх задоволенні. На обгрунтування заперечень (заперечення на адміністративний позов від 31.01.2017 року за вх.№1929 від 31.01.2017 року, доповнення до заперечень від 13.03.2017 року №1511/15-22 за вх.№ 5678 від 14.03.2017 року), зазначив, що позивач перебуває на обліку в Управлінні з 04.01.1996 року та одержує пенсію за віком відповідно до положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», при цьому, обчислення пенсії проводиться із загального страхового стажу 48 років 8 місяців 10 днів (обрахований по 31.01.2005 року). Середній заробіток для обчислення пенсії позивачу розрахований за період трудової діяльності з 01.01.1994 року по 31.12.1995 року, який після обчислення становить 4 687, 83 грн. (середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2007 рік, 1197, 91 грн. х 3, 91334 індивідуальний коефіцієнт заробітної плати. Також зазначив, що відповідно до п.4.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою КМУ від 25.11.2005 року за №22-1, орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (Додаток 2), яким (Додатком 2) затверджено форму заяви про призначення/перерахунок пенсії, разом з тим, звертаючись до Управління з заявою довільної форми від 11.10.2016 року, позивач просив здійснити йому перерахунок пенсії, в свою чергу, за відсутності заяви пенсіонера встановленого зразка (Додаток №2 до Порядку) в Управлінні відсутні підстави для перерахунку, поновлення або ж переведення пенсіонера з одного виду пенсії на інший. Крім того, зазначив, що 25 жовтня 2016 року на адресу Управління надійшла виписка з акту огляду МСЕК (довідка серії 12 ААА №178723 від 25.10.2016 року вих.№1474/11 на ОСОБА_1 про присвоєння першої групи інвалідності з 16.09.2016 року, довічно, на підставі чого розпорядженням №149858 від 26.10.2016 року проведено перерахунок пенсії з 16.09.2016 року, доплата становить 50 грн. (Постанова КМУ від 16.07.2008 року №654). Вказав, що з 01 травня 2012 року відповідно до постанови КМУ №327 від 23.04.2012 року проведено осучаснення заробітної плати з урахуванням показника відповідно середньої заробітної плати у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік та середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, та в результаті проведеного масового перерахунку, розпорядження від 01.05.2012 року, розмір підвищення основного розміру пенсії позивача склав 613, 84 грн., та відповідно до п.1 зазначеної Постанови розмір основної пенсії збільшився на 613, 84 грн., у зв'язку з чим підвищення до пенсії на підставі п.2 зазначеної Постанови пенсіонер не має права. Окрім того, зазначив, що перерахунок пенсії відповідно до ч.2 ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» проводиться шляхом збільшення заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, зазначеної у п.3 цього Порядку, на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20% відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції (індексу споживчих цін) за минулий рік. Зазначений коефіцієнт визначається щороку у межах бюджету Пенсійного фонду України Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ст.42 зазначеного Закону «Індексація та перерахунок пенсій згідно з Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (дію частини 2 статті 42 зупинено до стабілізації економічної ситуації в країні згідно з Законом №1166-7 від 27.03.2014 року). Крім того, відповідно до норм Закону України від 06 лютого 2003 року №491-4 та п.5 Порядку проведення індексаії грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 року №1078, проводилась індексація пенсії. У разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенмії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів на місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не проадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації. У разі, колипідвищення розмірів мінімальних соціальних гарантій не супроводжується зростанням грошових доходів населення грошові доходи індексуються на загальних підставах. У разі, коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення.

Вказав, що питання за нормами ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» вже вирішувалося по справі №1111/8871/12 в 11.03.2014 року та постановою Ленінського районного суду м.Кіровограда від 26.04.2016 року, якою позивачу було відмовлено в задоволенні позову до УПФ України в м.Кіровограді про визнання протпправною бездіяльність при здійсненні перерахунку пенсії та зобов'язання підвищити розмір пенсії.

З огляду на зазначене, представник відповідача вважає, що позивачем не наведено жодної норми Закону, яку порушив відповідач при проведенні обрахунку пенсії позивачу, що, в свою чергу, свідчить про правомірність дій Управління та безпідставність вимог позивача.

Заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Кропивницькому (Кіровоградському) об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України у Кіровоградській області, яке є правонаступником УПФ України у м.Кіровограді, з 04.11.1996 року та отримує пенсію за віком призначену відповідно до норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Загальний страховий стаж становить 48 років 8 місяців 10 днів.

Судом також встановлено, що відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серії 12 ААА №178723 ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 16 вересня 2016 року встановлена І-ша група інвалідності, інвалідність встановлена безтерміново.

Окрім того, встановлено, що 11.10.2016 року позивач ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою, яка зареєстрована 12.10.2016 року, в якій повідомив, що з 16.09.2016 року комісією МСЕК йому встановлено першу групу інвалідності, у зв'язку з чим на підстаі ст.ст.31, 33 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» просив здійснити йому перерахунок розміру виплачуваної пенсії.

Відповідно до інформації відповідача за вих.№504/К-11 від 07.11.2016 року на звернення позивача, зазначено, що заявник ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні з 04.01.1996 року та отримує пенсію за віком, відповідно до норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Обчислення розміру пенсії проводиться із загального страхового стажу 48 років 8 місяців 10 днів (обрахований по 31.01.2005 року). Середній заробіток для обчислення пенсії, розрахований за період трудової діяльності з 01.01.1994 року по 31.12.1995 року, який після обчислення становить 4 687, 83 грн. ( середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2007 рік, 1 197, 91 грн. х 3, 91334 індивідуальний коефіцієнт заробітної плати). 25 жовтня 2016 року до Управління надійшла виписка з акта огляду медико-соціальною комісією довідки серії 12 ААА №178723 про встановлення І-ої групи інвалідності внаслідок загального захворювання з 16 вересня 2016 року, на підставі чого розпорядженням управління №149858 від 26.10.2016 року проведено перерахунок пенсії з 16.09.2016 року. Розрахунок основного розміру пенсії за віком відповідно до ст.27 Закону: 4 687, 83 грн. (середній заробіток) х 0,65700 (коефіцієнт стажу) = 3 079, 90 грн., доплата за понаднормативні 23 роки стажу 259, 90 грн. (1 130, 00 грн. х 23%), підвищення по ст.42 (з 01.05.2012 року) 94, 70 грн., підвищення по ст.42 (з 01.05.2012 року) 78,69 грн., надбавка інваліду І-ої групи на догляд 50,00 грн., надбавка дітям війни 66,43 грн., доплата згідно постанови КМУ від 23.04.2012 року №327 87,73 грн. загальний розмір пенсії з 16 вересня 2016 року становить 3 717 грн. 345 коп.

В свою чергу, позивач вважає зазначені дії відповідача при проведенні перерахунку йому пенсії з 16.09.2016 року незаконними, вважає, що фактично перерахунок пенсії не було проведено, так як її розмір залишився попереднім, та не відбулося будь-якого збільшення розміру пенсії, зазначив, що, оскільки з 16.09.2016 року йому встановлена І-ша група інвалідності безтерміново, то відповідач повинен був перерахувати йому пенсію на підставі ст.ст.31, 33 Закону, за якими пенсія по інвалідності призначається інвалідам першої групи в розмірі 100 відсотків пенсії за віком.

З огляду на зазначене, судом відзначається, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні з 04.01.1996 року та отримує пенсію за віком, відповідно до норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», при цьому, відповідно до ч.1 ст.9 зазначеного Закону згідно з цим Законом за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства);3) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Статею 10 Закону визначено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.Особі, яка має право на довічну пенсію, призначається один з видів довічної пенсії за її вибором.

Відповідно до ст.ст.31, 33 Закону залежно від ступеня втрати працездатності визначено три групи інвалідності.Причина, група, час настання інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність, визначаються органом медико-соціальної експертизи згідно із законодавством.Органи Пенсійного фонду та застрахована особа мають право в установленому законом порядку оскаржити рішення органів медико-соціальної експертизи.

Зокрема, відповідно до ч.1 ст.33 Закону пенсія по інвалідності залежно від групи інвалідності призначається в таких розмірах: інвалідам I групи - 100 відсотків пенсії за віком; інвалідам II групи - 90 відсотків пенсії за віком; інвалідам III групи - 50 відсотків пенсії за віком, обчисленої відповідно до статей 27 і 28 цього Закону.

Відповідно до ч.1 ст.27 Закону розмір пенсії за віком визначається за формулою:П = Зп ? Кс, де:П - розмір пенсії, у гривнях;Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Розмір пенсії за віком, обчислений за раніше діючим законодавством, підвищується з дня набрання чинності цим Законом до дня її призначення в порядку, передбаченому частинами першою та другою статті 42 цього Закону.

Відповідно до ст.28 Закону мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі зменшується на розмір зазначеної пенсії.

За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.

Судом також встановлено, що обчислення позивачу розміру пенсії проводилося із загального страхового стажу який складає 48 років 8 місяців 10 днів .

Середній заробіток для обчислення пенсії позивачу розрахований за період трудової діяльності з 01.01.1994 року по 31.12.1995 року, який після обчислення становить 4 687, 83 грн. (середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2007 рік, 1 197, 91 грн. х 3, 91334 індивідуальний коефіцієнт заробітної плати).

Відповідно до п.4.1 Порядку подання та оформлення дкументів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25.11.2005 року №22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (Додаток 2 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (пункт 4.1 розділу ІV) - зпява про призначення-перерахунок пенсії).

Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Під час судового розгляду справи встановлено, що позивач з відповідною заявою встановленої форми (Додаток №2) Порядку про переведення його з одного виду пенсії на інший не звертався, у зв'язку з чим у відповідача були відсутні підстави для переведення позивача з одного виду пенсії на інший без відповідного звернення (заяви встановленої форми) позивача.

Судом також встановлено, що відповідно до розпорядження №149858 від 26.10.2016 року позивачу проведено перерахунок пенсії з 16.09.2016 року, доплата становить 50 грн.

При цьому, відповідно до п.п.4 п.4 постанови КМУ «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» №654 від 16 липня 2008 року інвалідам I групи, одиноким інвалідам II групи, які потребують постійного стороннього догляду або досягли пенсійного віку, одиноким інвалідам III групи, які досягли пенсійного віку,

одиноким одержувачам пенсій за віком та за вислугу років, які

потребують постійного стороннього догляду, та які отримують пенсію

відповідно до Законів України "Про загальнообов'язкове державне

пенсійне страхування" ( 1058-15 ) і "Про пенсійне забезпечення

осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"

( 2262-12 ) (крім осіб, які отримують державну соціальну допомогу

на догляд відповідно до Закону України "Про державну соціальну

допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам"

( 1727-15 )), виплачується надбавка на догляд у розмірі 50 гривень.

Крім того, відповідно до відповіді ГУ ПФУ в Кіровоградській області за №49/К-13 від 13.01.2017 року на звернення ОСОБА_1, яке надійшло з Урядової телефонної «гарячої» лінії, зазначено, що за інформацією Кіровоградського об'єднаного УПФ України у Кіровоградській області заявник ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, з 16.09.2016 року у зв'язку з визнанням заявника інвалідом І-ої групи внаслідок загального захворювання, до пенсії було встановлено надбавку на догляд в розмірі 50 грн., та з урахуванням надбавки на догляд розмір пенсійної виплати складає 3 717, 35 грн. Також зазначено на недоцільності переведення заявника на пенсію по інвалідності, оскільки розмір пенсії буде зменшено на 123, 39 грн.

Відповідно до наданих відповідачем розпоряджень про проведення перерахунку пенсій розрахунок основного розміру пенсії за віком станом на 01.01.2016 року становить 4 687, 83 грн. (середній заробіток) х 0,65700 (коефіцієнт стажу) = 3079, 90 грн. доплата за понаднормативні 23 роки стажу - 247, 02 грн. (1074,00 грн. х23%); підвищення по ст.42 (з 01.03.2011 р.) - 94,70 грн.; підвищення по ст.42 (з 01.03.2012 р.) - 78,69 грн., надбавка дітям війни - 66,43 грн., фіксований розмір індексації - 150, 61 грн., загальний розмір пенсії складає 3 717, 35 грн.

Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту населення» від 23 квітня 2012 року №327, з 01 травня 2012 року проведено осучаснення заробітної плати з урахуванням показника відповідно середньої заробітної плати у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік та середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України.

Відповідно до п.1 зазначеної Постанови установити, що пенсії, призначені (перераховані) до 2008 року із застосуванням показників середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2005-2006 роки відповідно до Законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей) та із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, у тому числі в сільському господарстві, за 2003-2006 роки відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", перераховуються із застосуванням показників відповідно середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік та середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, у тому числі в сільському господарстві, за 2007 рік.

Пенсії особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей, призначені до 2007 року відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" без застосування показників середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, перераховуються у порядку, встановленому абзацом першим цього пункту, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) у середньому на одну застраховану особу в цілому в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік.

Відповідно до п.2 Постанови установити, що пенсії, призначені до 1 травня 2012 р. відповідно до Законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (за наявності страхового стажу у чоловіків - не менш як 25 років, у жінок - не менш як 20 років), "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей), "Про наукову і науково-технічну діяльність" та "Про пенсійне забезпечення" (одержувачам соціальних пенсій), підвищуються таким чином, щоб розмір підвищення з урахуванням перерахунку, проведеного відповідно до пункту 1 цієї постанови, становив не менш як 100 гривень, для пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у осіб, які не мають страхового стажу: чоловіки - 25 років, жінки - 20 років, - 50 гривень, для соціальних пенсій - 30 гривень.

Підвищення встановлюється до розміру пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги та пенсій за особливі заслуги перед Україною, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, і сум індексації), що склався станом на 30 квітня 2012 року.

Відповідно до розпорядження від 01.05.2012 року розмір підвищення основного розміру пенсії позивача ОСОБА_1 склав 613 грн. 84 коп., а так як відповідно до п.2 зазначеної постанови КМУ №327 пенсії, призначені до 01.05.2012 року підвищуються таким чином, щоб розмір підвищення з урахуванням перерахунку, проведеного відповідно до п.2 зазначеної постанови, становив не менше 100 грн. для пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», тим самим, після перерахунку пенсії 01.05.2012 року пенсія позивача збільшилася на 613 грн. 84 коп. на підставі п.1 Постанови КМУ №327.

Крім того, відповідно до Порядку перерахунку пенсій відповідно до ч.2 ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою КМУ від 30 жовтня 2013 року №795, зазначений Порядок визначає механізм перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у зв'язку із зростанням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески.

Перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли до 31 грудня року, що передує року, в якому проводиться перерахунок.

Для перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" застосовується розмір заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, що склався станом на 1 березня року, в якому проводиться перерахунок пенсії, обчислений відповідно до, зокрема, статті 40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

До обчисленого розміру заробітної плати додається розмір збільшення заробітної плати після перерахунку, проведеного в попередніх роках відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Перерахунок пенсії відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" проводиться шляхом збільшення заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, зазначеної у пункті 3 цього Порядку, на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції (індексу споживчих цін) за минулий рік.

Зазначений коефіцієнт визначається щороку у межах бюджету Пенсійного фонду України Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.42 Індексація та перерахунок пенсій Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (Назва статті 42 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2291-IV від 23.12.2004, № 231-VII від 14.05.2013; в редакції Закону № 1774-VIII від 06.12.2016), зокрема, ч.1 пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення (Дію частини другої статті 42 зупинено до стабілізації економічної ситуації в країні згідно із Законом № 1166-VII від 27.03.2014), ч.2 крім індексації пенсії, передбаченої частиною першою цієї статті, щороку здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, на коефіцієнт, що відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком.Розмір та порядок такого підвищення пенсії визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.

Крім того, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» від 17.09.2015 року передбачено підвищення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати з 01 вересня поточного року, зокрема, зазначеним Законом передбачено підвищення соціальних виплат і пенсій, при цьому, з 2016 року для осіб, які втратили працездатність: з 01 січня 2016 року - 1074 грн., з 01 травня - 1 130 грн., з 01 грудня - 1 247 грн., відповідно до зазначеного, підвищуються всі складові тих виплат, що розраховуються від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, і пенсії.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Відповідно до ст.2 зазначеного Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, і пенсії.

За правилами ст. 3 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Приписами статті 4 вказаного Закону визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв'язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст. 6 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» у разі виникнення обставин, передбачених ст. 4 цього Закону, грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначеної норми Закону Кабінет Міністрів України 17 липня 2003 року постановою № 1078 затвердив Порядок, яким визначено правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

Відповідно до п. 1 Порядку індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1078 від 17.07.2003 року, індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року № 491-IV «Про внесення змін до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

При цьому в п. 3 Порядку визначено перелік грошових доходів громадян, одержаних в гривнях на території України, які не мають разового характеру, проте не відносяться до об'єктів індексації. До них, зокрема, належать соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму).

Пунктом 4 вказаного Порядку передбачено, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат).

Згідно з пунктом 5 зазначеного Порядку у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Згідно з абз.2 п.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років проводиться доплата, відповідно пенсія збільшується на 1% відсоток мінімального розміру пенсії за віком, яка встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, тобто на 23%, відповідно до наданих відповідачем розрахунків розміру пенсії позивача ОСОБА_1 станом на 01.01.2016 року та станом на 01.05.2016 року відповідно, становить: розрахунок основного розміру пенсії за віком станом на 01.01.2016 року: 4687, 83 грн. (середній заробіток) х 0, 65700 (коефіцієнт стажу) = 3079, 90 грн., доплата за понаднормативні 23 роки стажу - 247, 02 грн. (1074, 00 грн. х 23%); підвищення пост.42 (з 01.03.2011 р.) - 94,70 грн. підвищення по ст.42 (з 01.03.2012 р.) - 78,69 грн.; надбавка дітям війни - 66, 43 грн.; фіксований розмір індексації - 150, 61 грн.; загальний розмір пенсії 3 717, 35 грн.

Розрахунок основного розміру пенсії за віком станом на 01.01.2016 року:4687, 83 грн. (середній заробіток) х 0, 65700 (коефіцієнт стажу) = 3079, 90 грн., доплата за понаднормативні 23 роки стажу - 259, 90 грн. (1130, 00 грн. х 23%); підвищення пост.42 (з 01.03.2011 р.) - 94,70 грн. підвищення по ст.42 (з 01.03.2012 р.) - 78,69 грн.; надбавка дітям війни - 66, 43 грн.; фіксований розмір індексації - 137, 73 грн.; загальний розмір пенсії 3 717, 35 грн.

Перерахунок пенсії з 16.09.2016 року, проведений на підставі виписки з акта огляду медико-соціальною комісією довідки серії 12 ААА №178723 про встановлення І-ої групи інвалідності внаслідок загального захворювання з 16.09.2016 року становить: розрахунок основного розміру пенсії за віком відповідно до ст.27 Закону: (середній заробіток) х 0, 65700 (коефіцієнт стажу) = 3079, 90 грн., доплата за понаднормативні 23 роки стажу - 259, 90 грн. (1130, 00 грн. х 23%); підвищення по ст.42 (з 01.03.2011 р.) - 94,70 грн. підвищення по ст.42 (з 01.03.2012 р.) - 78,69 грн.; надбавка інваліду І-ої групи на догляд - 50, 00 грн., надбавка дітям війни - 66, 43 грн.; фіксований розмір індексації - 87, 73 грн.; загальний розмір пенсії з 16.09.2015 року становить 3 717, 35 грн.

З огляду на зазначене, судом відзначається, що фіксована індексація - це різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу (п. 5 Порядку № 1078). Фіксована індексація встановлюється з 1 числа місяця перерахунку та з дати проведення перерахунку у випадку, коли розмір підвищення призначеного розміру пенсії з дати перерахунку менше можливої поточної індексації у місяці перерахунку.Виплата фіксованої індексації припиняється у разі проведення подальших перерахунків, якщо підвищення призначеного розміру пенсії без врахування фіксованої індексації більше або дорівнює сумі фіксованої індексації.

Розмір фіксованої індексації зменшується у разі проведення подальших перерахунків, якщо підвищення призначеного розміру пенсії без врахування фіксованої індексації менше суми фіксованої індексації. Зменшення фіксованої індексації з 01.05.2016 року проводиться на суму підвищення пенсії.

Якщо в складі пенсії є доплата до прожиткового мінімуму відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», то правових підстав для здійснення індексації пенсії не має.

Згідно зі статтею 6 КАС України, до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

Таким чином, правовою підставою для звернення до адміністративного суду є захист порушених прав, свобод чи інтересів, а обов'язковою умовою для визнання протиправними дій суб'єкта владних повноважень є наявність порушення прав свобод та законних інтересів фізичної або юридичної особи вказаним рішенням, а саме створення владним органом, шляхом виконання власних або делегованих владних повноважень, юридичного факту, який породжує, припиняє або істотно змінює права та обов'язки особи, щодо якої прийнято рішення, вчинені дї.

За приписами ч.3ст.2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 11 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі ст.69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на викладене вище, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачпри проведенні позивачу обрахунку пенсії діяв правомірно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв'язку з чим в задоволенні позовних вимог позивачу ОСОБА_1 слід відмовити за їх безпідставністю.

Крім того, на підставі ст.166 КАС України позивач ОСОБА_1 просив постановити окрему ухвалу суду про виявлення фактів шахрайства, викрадання коштів з пенсійних виплат, порушення законодавства, що виявлені при розгляді справи з передачею їх до правоохоронних органів для розслідування та притягнення до кримінальної відповідальності.

В свою чергу, судом відзначається, що відповідно до ст.166 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Крім того, у разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.

Зазначена стаття не визначає обов'язок суду щодо винесення окремих ухвал.

Крім того, окрема ухвала є формою реагування суду на порушення норм права, причини та умови, що спричинили (зумовили) ці порушення, з метою їх усунення та запобігання таким порушенням у майбутньому. Адресатом окремої ухвали може бути як суб'єкт владних повноважень - відповідач, так і інший суб'єкт владних повноважень, що уповноважений вжити заходів для усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, для притягнення до юридичної відповідальності осіб, винуватих у такому порушенні.

При цьому, судом відзначається, що позивач не позбавлений права, визначеного положеннями кримінально-процесуального Кодексу України на особисте звернення до правоохоронних органів з відповідними заявами, повідомленнями про вчинене кримінальне правопорушення.

Відповідно до ч.5 ст.94 КАС України судові витрати компенсувати за рахунок держави.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.2, 11, 69, 71, 94, 158-163, 167, 185-186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Кропивницького (Кіровоградського) об'єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності при здійсненні перерахунку пенсії з 16 вересня 2016 року та про зобов'язання здійснити перерахунок та виплату пенсії з 16 вересня 2016 року з урахуванням 100% відсоткового розміру пенсії за віком, обчисленої відповідно до ст.ст.27, 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», в розмірі 5 416 грн. 91 коп. на місяць за період з 16.09.2016 року по 01.12.2016 року, в розмірі 5 443 грн. 82 коп. на місяць в період з 01.12.2016 року, про зобов'язання провести індексацію пенсії за 2016 рік відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», - залишити без задоволення.

Судові витрати по справі віднести за рахунок держави.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Ленінський районний суд м.Кіровограда шляхом подачі протягом десяти днів з дня її проголошення апеляційної скарги, у разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Ленінського районного суду

м. Кіровограда Л.А. Іванова

Джерело: ЄДРСР 66722932
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку