open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2017 р.

Справа № 2-а-10960/12/2070

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Старостіна В.В.

Суддів: Бегунца А.О. , Рєзнікової С.С.

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Голови Садівничого товариства "Метролог" ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2012р. по справі № 2-а-10960/12/2070

за позовом Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби

до Садівничого товариства "Метролог"

про припинення юридичної особи,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач , Харківська об’єднана державна податкова інспекція Харківської області Державної податкової служби, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Садівничого товариства «Метролог», в якому просив суд припинити юридичну особу – відповідача.

За результатами розгляду справи в порядку скороченого провадження, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2012 року адміністративний позов – задоволено. Припинено юридичну особу Садівничого товариства «Метролог» (61433, Харківська обл., Харківський р-н, м. Люботин, код ЄДРПОУ 36952636), зареєстрованого Виконавчим комітетом Люботинської міської ради Харківської області 11.12.1980 року.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції, при прийнятті оскаржуваної постанови, норм матеріального та процесуального права, відповідач просить постанову Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2012 року скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції приписів ст. 22, п. 49.2 ст. 49 Податкового кодексу України, що призвело до неправильного вирішення питання, а також на доводи та обставини викладені в апеляційній скарзі.

Відповідач не скористався своїм правом на подання заперечень на апеляційну скаргу.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що Садівниче товариство «Метролог» зареєстроване як юридична особа 11.12.1980 року, що підтверджується матеріалами справи (а.с. 4-6) та перебуває на обліку в Харківській об’єднаній державній податковій інспекції Харківської області Державної податкової служби в якості платника податків з 16.11.2010 року (а.с. 7).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем звітність з будь-якого податкового платежу починаючи з 2002 року до податкового органу не подавався.

Відповідно довідки від 10.09.2012 року відповідач заборгованості по платежах до бюджету не має (а.с. 8).

Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Садівничим товариством «Метролог» не подано звітність до органів державної податкової служби протягом останнього року, заборгованість перед бюджетом у відповідача відсутня, товариство підлягає припиненню на підставі ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Колегія суддів не погоджується з рішенням суду першої інстанції виходячи з наступного.

За визначенням, наведеним у п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, неприбуткові підприємства, установи та організації – це підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.

За приписами п. 157.12 ст. 157 Податкового кодексу України, з метою оподаткування центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр всіх неприбуткових організацій та їх відокремлених підрозділів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цього пункту.

Колегією суддів з матеріалів справи встановлено, що Садівниче товариство «Метролог» є юридичною особою та станом на час розгляду справи в суді першої інстанції знаходилось у Реєстрі неприбуткових установ та організацій.

Підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, встановлено обов’язок платників подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п. 157.14 ст. 157 Податкового кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, встановлює порядок обліку і подання податкової звітності про використання коштів неприбуткових організацій (визначених у підпункті «є» п. 157.1 цієї статті в частині обліку і подання податкової звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню) та вирішує питання про виключення організацій із Реєстру неприбуткових організацій та установ і оподаткування їх доходів у разі порушення ними положень цього Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації. До порушень також належить використання звільнених від оподаткування коштів на цілі, не передбачені статутом, зокрема, для провадження господарської діяльності. Кошти та майно, використані не за цільовим призначенням, вважаються доходом і підлягають оподаткуванню за ставкою, встановленою п. 151.1 ст. 151 цього Кодексу. Рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Отже, відповідно до вищезазначених норм, Садівниче товариство «Метролог» зобов’язане подавати до податкових органів податкову звітність.

Відповідно до п. 1.3 Наказу Державної податкової служби України «Про затвердження форми та Порядку складання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій» № 56 від 31.01.2011 року (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) податковий звіт про використання коштів неприбуткових установ та організацій (далі – Податковий звіт) складається за формою, затвердженою наказом Державної податкової адміністрації України № 56 від 31.01.2011 року, та подається неприбутковою установою, організацією, їх відокремленими підрозділами (далі – неприбуткові організації) за кожний звітний (податковий) період.

Податковий звіт складається у порядку, встановленому ст. 48 розд.II Кодексу (п. 1.4 Наказу ДПС № 56 від 31.01.2011 року).

Відповідно до п. 3 Наказу Міністерства доходів і зборів України «Про затвердження форми і Порядку складання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій» № 85 від 27.01.2014 року (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) податковий звіт про використання коштів неприбуткових установ та організацій (далі – Податковий звіт) складається за формою, затвердженою наказом Міністерства доходів і зборів України № 85 від 27.01.2014 року, та подається неприбутковою установою, організацією, їх відокремленими підрозділами (далі – неприбуткова організація) до контролюючого органу, в якому перебуває на обліку неприбуткова організація (за основним місцем обліку).

Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності передбачення ст. 120 Податкового кодексу України.

Згідно довідки Харківська об’єднана державна податкова інспекція Харківської області Державної податкової служби від 10.09.2012 року (а.с. 8), Садівниче товариство «Метролог» в порушення п.п. 49.18.3 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України, звітність з будь-якого податкового платежу починаючи з 2002 року до податкового органу не подавало.

Відповідно до п. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.

При цьому слід враховувати, що зазначений закон містить певні обмеження щодо регулювання правовідносин пов'язаних із діяльністю громадських організацій.

Так, сферу дії Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» визначено у ст. 3, згідно частини 1 якої, дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців.

При цьому, ч. 2 ст. 3 Закону України № 755-IV визначає, що Законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок, організацій роботодавців, їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Колегія суддів звертає увагу на те, що суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань в Україні врегульовано спеціальним законодавчим актом, а саме: Законом України «Про громадські об'єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 року, який введено в дію з 01.01.2013 року, (ст. 2 цього Закону).

Згідно ст. 1 Закону України «Про громадські об'єднання» №4572-VI від 22.03.2012 року (далі – Закон № 4572-VI), громадське об'єднання – це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Громадське об'єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Частинами 1-2 статті 4 Закону №4572-VI, встановлено обмеження щодо утворення і діяльності громадських об'єднань та передбачено, що утворення і діяльність громадських об'єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, забороняються. Громадські об'єднання не можуть мати воєнізованих формувань.

Відповідно до ч.3-ч.4 вказаної статті інші обмеження права на свободу об'єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об'єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Громадським об'єднанням не можуть надаватися владні повноваження, крім випадків, передбачених законом.

При цьому, ст. 25 Закону № 4572-VI визначено, що припинення діяльності громадського об'єднання здійснюється:

1) за рішенням громадського об'єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об'єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об'єднання такого самого статусу;

2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання.

Припинення діяльності громадського об'єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Статтями 26-27 Закону № 4572-VI врегульовано порядок добровільного припинення діяльності громадського об'єднання (саморозпуск) та порядок реорганізації громадського об'єднання.

Згідно ч.ч.1-4 ст. 28 Закону № 4572-VI, громадське об'єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об'єднанням вимог ст. ст. 36, 37 Конституції України, ст. 4 цього Закону. Заборона громадського об'єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об'єднань. Справа про заборону громадського об'єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. У разі прийняття рішення про заборону громадського об'єднання майно, кошти та інші активи громадського об'єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету. На виконання рішення суду про заборону громадського об'єднання уповноважений орган з питань реєстрації вносить відповідний запис до Реєстру громадських об'єднань. Припинення діяльності громадського об'єднання, щодо якого прийнято рішення про заборону, здійснюється у порядку, визначеному статтею 29 цього Закону.

При цьому, ч. 5 ст. 28 Закону № 4572-VI чітко визначено, що інші підстави для заборони діяльності громадського об'єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.

Зважаючи на те, що Законом № 4572-VI не передбачено у якості підстави для припинення діяльності громадського об'єднання неподання ним протягом року органам доходів і зборів податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону, а також на те, що норми Закону № 4572-VI є спеціальними по відношенню до Закону № 755-IV, то застосуванню у даному випадку підлягають саме приписи Закону № 4572-VI.

Вказаним Законом України № 4572-VI передбачено припинення діяльності об'єднання громадян шляхом його примусового розпуску (ліквідації), як спеціальна санкція за порушення вичерпного переліку норм Закону України «Про громадські об'єднання», яка, до того ж, має застосовуватися судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації.

При поданні позову позивачем не враховано особливостей щодо підстав та порядку припинення юридичної особи громадської організації, якою у спірних правовідносинах є відповідач, встановлених Законом України «Про громадські об'єднання».

За таких обставин дію п.п. 20.1.12 п. 20.1. ст. 20 ПК України, за яким органи держаної податкової служби у випадках, встановлених законом, мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання, не можна поширити на громадську організацію.

Також, оскільки податковий орган не є легалізуючим органом, то Державна податкова інспекція не має повноважень щодо припинення громадської організації.

За таких обставин та з урахуванням вимог ч. 3 ст. 2, ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів дійшла висновку щодо наявності підстав для відмови в задоволені позовних вимог Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби.

У відповідності до ст. 159 КАС України, судове рішення повинне бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів вважає, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2012 року по справі № 2-а-10960/12/2070 не відповідає вимогам ст. 159 КАС України, оскільки прийнята судом першої інстанції з порушенням норм матеріального і процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи та задоволення позовних вимог Харківської об’єднаної державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Згідно ч. 2 ст. 205 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може своєю постановою змінити постанову суду першої інстанції або прийняти нову постанову, якими суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції через порушення ним норм матеріального та процесуального права, які призвели до ухвалення неправильного рішення, підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Згідно ч. 10 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі оскарження в апеляційному порядку постанови, прийнятої у скороченому провадженні, судове рішення апеляційної інстанції по такій справі є остаточним і оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Голови Садівничого товариства "Метролог" ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2012р. по справі № 2-а-10960/12/2070 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Харківської об'єднаної Державної податкової інспекції Харківської області Державної податкової служби до Садівничого товариства "Метролог" про припинення юридичної особи - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя

(підпис)

ОСОБА_2

Судді

(підпис) (підпис)

ОСОБА_3 ОСОБА_4

Повний текст постанови виготовлений 22.05.2017 р.

Джерело: ЄДРСР 66647662
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку