open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 276/70/17

Провадження по справі№ 2-а/276/60/17

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2017 року смт. Хорошів

Володарсько-Волинський районний суд Житомирської області у складі:

головуючого-судді Мельника М.Л.

при секретарі Свиридок А.В.

з участі позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

представника третьої особи ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Володарсько-Волинського районного суду адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1

до

Хорошівського об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

про визнання незаконними дій управління Пенсійного фонду України у відмові перерахунку через перехід пенсії з виду на вид по втраті годувальника,

третя особа: Хорошівська селищна рада,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернулася до суду із даним позовом, вказуючи, що вона є пенсіонером по віку. Її чоловік – ОСОБА_4, який помер 08 червня 2016 року отримував пенсію службовця органів місцевого самоврядування, яка була вища від її пенсії, а тому вона вирішила скористатись своїм правом на призначення пенсії по втраті годувальника, яка обчислюється у відсотках від суми заробітної плати померлого годувальника. В зв’язку з цим, на початку грудня 2016 року вона звернулась з заявою до управління Пенсійного фонду у Володарсько – Волинському районі по питанню перерахунку їй пенсії через перехід з виду на вид пенсії по втраті годувальника на що 22.12.2016 року отримала відповідь в якій управління Пенсійного фонду України в Володарсько – Волинському районі відмовило їй в перерахунку пенсії в зв’язку зі зменшенням розміру пенсії. Позивач вважає відмову незаконною.

Позивач просить суд визнати незаконною відмову відповідача в перерахунку їй через перехід з виду на вид пенсії по втраті годувальника та здійснити їй перерахунок пенсії по втраті годувальника через перехід з виду на вид з дня звернення відповідно до вимог ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування» та ЗУ «Про державну службу» та стягнути судові витрати.

Позивач в судовому засіданні позов підтримала та дала пояснення по суті заявленого позову.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав та пояснив, що з 01.05.2016 року набрав чинності ЗУ «Про державну службу» де пенсію по втраті годувальника не передбачно.

Представник третьої особи в судовому засіданні просить задовольнити позов, пояснивши, що ОСОБА_4 працював у Володарсько – Волинській селищній раді та після виходу на пенсію отримував пенсію державного службовця, а тому його дружина має право на отримання пенсії по втраті годувальника.

Заслухавши сторін, дослідивши матеріали справи суд приходить до висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає з наступних підстав.

- 2 -

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 перебувала в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_4, який помер 08.06.2016 року. ОСОБА_1 перебуває на обліку в Хорошівському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області і отримує пенсію за віком відповідно до ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".

ОСОБА_4 перебував на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Володарсько – Волинському районі і отримував пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про державну службу".

В грудні 2016 року позивач звернулась до відповідача із заявою про переведення її з пенсії за віком на пенсію по втраті годувальника на підставі Закону України "Про державну службу".

Листом №5067/02 від 22 грудня 2016 року відповідач відмовив позивачу у переведенні на пенсію по втраті годувальника відповідно до Закону України "Про державну службу" з посиланням на приписи пункту 5 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення", яким з 01 червня 2015 року скасовано норми Закону України "Про державну службу" щодо призначення пенсії.

Частиною 1 статті 9 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Статтею 10 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, інвалідністю, у зв'язку з втратою годувальника), або за різними Законами, що регулюють питання пенсійного забезпечення окремих категорій громадян - науковців, державних службовців, військовослужбовців та інших, призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Статтею 36 цього Закону встановлено, що пенсія у зв'язку із втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, а в разі смерті пенсіонера або осіб, зазначених у частині другій статті 32 цього Закону, - незалежно від тривалості страхового стажу. Згідно з частиною другою цієї статті непрацездатними членами сім'ї вважаються, зокрема: чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони є інвалідами або досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.

Відповідно до статті 37 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсія у зв'язку з втратою годувальника призначається в розмірі: на одного непрацездатного члена сім'ї - 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника.

Частиною 1 статті 38 цього Закону пенсія у зв'язку з втратою годувальника призначається на весь період, протягом якого член сім'ї померлого годувальника вважається непрацездатним згідно із частиною другою статті 36 цього Закону, а членам сім'ї, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, - довічно.

Відповідно до частини 3 статті 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Пунктом 3 частини першої цієї статті встановлено, що пенсія у зв'язку з втратою годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду пенсії надійшло протягом 12 місяців з дня смерті годувальника.

З матеріалів справи вбачається, що позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» . Позивач подала заяву про переведення її на пенсію по втраті годувальника відповідно до Закону України «Про державну службу», тобто не в межах дії одного закону, а тому у даному випадку має місце спір про призначення іншої пенсії за іншим законом, а не переведення з одного на інший вид пенсії в межах одного закону.

- 3 -

Згідно з частиною 11 статті 37 Закону України «Про державну службу» в редакції 1993 року, право на призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника на умовах, передбачених частиною 10 цієї статті, мають також непрацездатні члени сім'ї померлої особи, яка отримувала або мала право на пенсію за цим Законом.

Частиною 10 статі 37 вказаного Закону передбачалося, що у разі смерті особи у період перебування на державній службі за наявності у померлого годувальника стажу державної служби не менше 10 років непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні (при цьому дітям незалежно від того, чи були вони на утриманні померлого годувальника), призначається пенсія у зв'язку з втратою годувальника на одного непрацездатного члена сім'ї у розмірі 70 відсотків суми заробітної плати померлого годувальника, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а на двох і більше членів сім'ї - 90 відсотків. До непрацездатних членів сім'ї належать особи, зазначені у статті 36 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Зазначені норми на час звернення позивача із заявою про переведення на інший вид пенсії втратили чинність.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02 березня 2015 року № 213, який набрав чинності 01 квітня 2015 року, зобов'язано Кабінет Міністрів України подати до 1 травня 2015 року на розгляд Верховної Ради України проект закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних (крім пенсій військовослужбовців і наукових працівників), на загальних підставах.

У разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються, зокрема, відповідно до Закону України «Про державну службу».

На час звернення позивача із відповідною заявою набрав чинності Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 року, який визначає пенсійне забезпечення державних службовців, однак останнім не передбачено право на призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника непрацездатним членам сім'ї померлої особи, яка отримувала або мала право на пенсію державного службовця.

Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 9 лютого 1999 року №1-рп/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначив, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

01.05.2016 року набув чинності Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 року.

Відповідно до пункту 2 Розділу XI Прикінцеві та перехідні положення визнано такими, що втратили чинність, зокрема, Закон України «Про державну службу», крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Разом з тим, пунктами 10 та 12 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону визначено право державних службовців у випадках визначених цими пунктами на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу».

За таких підстав, на час звернення позивача до відповідача із відповідною заявою (грудень 2016 року) набрав чинності Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 року, який не містить норми законодавства, яка б визначала право непрацездатного членам сім'ї померлої особи, яка отримувала або мала право на пенсію державного службовця на призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника та підстави для такого призначення.

Таким чином, з 01 травня 2016 року діючим законодавством України не визначено суб'єктивного права, як і не передбачено підстав, порядку реалізації, обов'язку органів Пенсійного

- 4 -

фонду України щодо призначення пенсій у зв'язку з втратою годувальника відповідно до Закону України «Про державну службу».

Оскільки чинний на час виникнення спірних правовідносин Закон України «Про державну службу» такого виду пенсії не передбачає, та враховуючи дату звернення позивача із заявою про перехід на іншу пенсію, пенсійним органом правомірно відмовлено в переведенні на пенсію у зв'язку з втратою годувальника відповідно до Закону України «Про державну службу».

Керуючись ст. ст. 158, 159, 160, 161, 162, 163 КАС України, ст.ст.10, 36, 38, 45 ЗУ «Про загальнообов’язковедержавне пенсійне страхування», ЗУ «Про державну службу» суд -

П О С Т А Н О В И В :

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Хорошівського об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання незаконними дій управління Пенсійного фонду України у відмові перерахунку через перехід пенсії з виду на вид по втраті годувальника,відмовити за безпідставністю.

Постанова може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення через Володарсько-Волинський районний суд.

Головуючий /підпис/

Копія вірна.

Суддя: Мельник М.Л.

Джерело: ЄДРСР 66557869
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку