open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 805/490/17-а
Моніторити
Ухвала суду /31.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.07.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /11.05.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 805/490/17-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /31.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /26.07.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /11.05.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.04.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.02.2017/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2017/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 травня 2017 р. Справа № 805/490/17-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молочної І.С., суддів: Волгіної Н.П., Кравченко Т.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська" до Державної служби геології та надр України про скасування наказу, -

встановив:

Позивач , Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська» (далі - позивач), звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач), з вимогою:

- скасувати з дати ухвалення наказ Держгеонадра України від 16 листопада 2016 року № 429 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5615 від 25 липня 2012 року, власником якого є ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська".

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначив, що не порушував умов користування надрами, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами № 5615 від 25 липня 2012 року і угодою про умови користування ділянкою надр № 5615 в редакції від 11 квітня 2016 року, тому у відповідача були відсутні підстави для застосування заходів реагування у вигляді зупинення дії спеціального дозволу. Крім іншого, позивач зазначив, що припис, за невиконання вимог якого прийнято оскаржуваний наказ, скасовано в судовому порядку.

Відповідач явку свого представника до судового засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений з дотриманням вимог ст. 33-38 Кодексу адміністративного судочинства України.

В матеріалах справи містяться заперечення відповідача проти адміністративного позову, в якому зазначено, що оскаржуваний наказ є обґрунтованим та правомірним, прийнятий відповідно до норм Конституції України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою КМУ № 615 від 30 травня 2011 року, адже позивачем порушено законодавство в сфері надрокористування, оскільки не було дотримано вимог Угоди про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5615 від 25 липня 2012 року, та не виконано вимоги припису № 10 від 23 вересня 2016 року. Просив в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Представник позивача не заперечував проти розгляду справи у письмовому провадженні з підстав неявки представника відповідача, у зв'язку із чим судом ухвалено рішення продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська", ідентифікаційний код 37909199, зареєстроване як юридична особа 27.02.2012 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1 275 102.0000.000222; в стані припинення не перебуває.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська" здійснює економічну діяльність за кодами КВЕД 05.10 Добування кам'яного вугілля; 05.20 Добування бурого вугілля; 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткуванням, суднами та літаками; 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та який діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174.

Підпунктом 12 п. 4 вказаного Положення передбачено, що Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 14.12.2011 року, органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за виконанням вимог щодо охорони надр під час проведення робіт з їх вивчення, дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами, повнотою вивчення геологічної будови надр, гірничо-технічних, інженерно-геологічних, геолого-екологічних та інших умов вивчення родовищ корисних копалин, відповідністю геологорозвідувальних робіт і наукових досліджень державним контрактам і замовленням, а також проектам проведення таких робіт.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Згідно з пунктом 1 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

25.07.2012 року відповідачем видано ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5615. Вид користування надрами відповідно до ст. 14 Кодексу України про надра, ст. 13 Закону України "Про нафту і газ" та п. 5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами - видобування. Мета користування надрами - видобування кам'яного вугілля і супутніх корисних копалин.

Назва родовища - шахтоділянка по пласту n1 L1, виділена у межах поля діючої шахти 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" та ділянки Новогродівська Глибока. Місцезнаходження: Донецька область, Красноармійський район. Площа - 13,12 кв. м.

Вид корисної копалини відповідно до переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року № 827 - вугілля кам'яне. Ступінь освоєння надр - розробляється з 2013 року.

Джерело фінансування робіт, які планує виконати надрокористувач під час користування надрами - недержавні кошти.

Особливі умови: 1. Виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 12 квітня 2012 року № 2597; 2. Виконання умов: Донецької обласної ради - рішення від 07 червня 2012 року № 6/12-308; Мінприроди України - лист від 20 квітня 2012 року № 8209/06/10-12; Держгірпромнагляду - лист від 13 червня 2012 року № 4878/0/3.1-12/6/12; Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області (екологічна картка від 17 квітня 2012 року № 12-1910); 3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством; 4. Щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; 5. Обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Відомості про власника: ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська", код 37909199, 85483, Донецька обл., м. Новгородівка, вул. Гагаріна, буд. 3.

Відомості про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами: Донецька обласна рада - рішення від 07 червня 2012 року № 6/12-308; Мінприроди України - лист від 20 квітня 2012 року № 8209/06/10-12; Держгірпромнагляд - лист від 13 червня 2012 року № 4878/0/3.1-12/6/12.

Строк дії спеціального дозволу на користування надрами - 20 років.

Як зазначено у цьому дозволі його невід'ємною частиною є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, укладена 11 квітня 2016 року між Держгеонадра України та ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська".

Листом від 10 червня 2014 року № 999/12-12/03 Донецька торгово-промислова палата засвідчила ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська" настання обставин непереборної сили (форс-мажору) з 14 квітня 2014 року при виконанні Угоди про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

Відповідно до п. 1.1. Угоди Держгеонадра України надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов'язується виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.

Згідно з п. 3.1. Угоди умови користування надрами, види та строки виконання надрокористувачем робіт з метою видобування корисних копалин - вугілля кам'яного протягом строку дії дозволу визначається в Програмі робіт з видобування корисних копалин, яка є невід'ємною частиною цієї Угоди.

Так, пунктом 3 Програми робіт з видобування корисних копалин встановлено строк проведення робіт: перший квартал 2017 року.

Пунктом 5.3 Угоди встановлено, що при виконанні робіт відповідно до умов Угоди надрокористувач зобов'язаний проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах зазначених у Програмі робіт.

Отже, відповідно до умов Угоди № 5615 у редакції від 11 квітня 2016 року надрокористувач зобов'язаний виконувати роботи з видобування корисних копалин виключно у строки та в межах, встановлених у Програмі робіт, що є невід'ємною частиною Угоди.

30 серпня 2016 року слідчим суддею Жовтневого районного суду м. Маріуполя Кір'яковою Н.П. у справі № 263/10959/16-к (провадження № 1-кс/263/5840/2016) за результатами розгляду матеріалів клопотання старшого слідчого відділу СУ ГУ Національної поліції в Донецькій області Мисливця О.С. про надання дозволу на проведення перевірки суб'єкта господарювання, у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань за № 42016050000000658 від 26 липня 2016 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України, постановлена ухвала, якою надано дозвіл посадовим особам Держгеонадра України на перевірку з питань дотримання вимог законодавства України щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне користування природними ресурсами, дотримання умов спеціального дозволу на користування надрами "Шахта 1-3 "Новогродівська" при видобутку корисних копалин в полі - ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" за адресою: Донецька обл., м. Новогродівка, упродовж 10 робочих днів з 12 вересня 2016 року по 23 вересня 2016 року включно за період з 01 січня 2012 року по 31 серпня 2016 року.

06 вересня 2016 року на підставі ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду м. Маріуполя від 02 вересня 2016 року у справі № 263/10959/16-к, ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п. 10 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, Держгеонадра України видала наказ № 294 "Щодо проведення позапланової перевірки".

Наказом від 06 вересня 2016 року № 294 Держгеонадра України доручила Департаменту державного геологічного контролю провести в період з 12 по 23 вересня 2016 року позапланову перевірку діяльності ТОВ "Шахта 1-3 "Новогродівська" з питань, зазначених в ухвалі від 30 серпня 2016 року.

На підставі вказаного наказу відповідачем видано направлення на проведення перевірки заступнику директора Департаменту - начальнику відділу контролю за геологічним вивченням та використанням надр Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра України Бурлуцьому М.С., начальнику Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра України Бабенку О.О., начальнику державної організації "Донецька територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр" Флоринській В.М., заступнику начальника державної організації "Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр Павкіну О.І., провідному геологу державної організації "Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр" Діденку П.А. з залученням начальника відділу геолого-маркшейдерського контролю, переробки корисних копалин, шахтного будівництва і реструктуризації Управління гірничого нагляду Головного управління Держпраці у Донецькій області Ліщенка О.Г., заступника начальника геолого-маркшейдерського контролю, переробки корисних копалин, шахтного будівництва і реструктуризації Управління гірничого нагляду Головного управління Держпраці у Донецькій області Мартиненка А.П., головного геолога ДП "Красноармійськвугілля" Вахнова В.Л., головного маркшейдера ВП "Шахта "Стаханова" ДП "Красноармійськвугілля" Авдюхіна С.П. на виконання наказу Держгеонадра України від 06 вересня 2016 року № 294 для проведення у строк з 12 по 23 вересня 2016 року позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства України щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання умов спеціального користування надрами Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська" при видобутку корисних копалин в полі ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля".

14 вересня 2016 року направлення на проведення перевірки під особистий підпис отримав директор позивача Кобиляцький С.В.

За результатами перевірки складено Акт перевірки від 12-23 вересня 2016 року № 10 про дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), яким встановлено порушення норм законодавства у сфері надрокристування, а саме:

- порушення ст. 24 Кодексу України про надра, Порядку 615 - з лютого 2014 року припинено проведення підготовчих гірничих виробок з метою підготовки запасів вугілля 18 південної лави пласта L1похилу № 1;

- порушення ст. 24 Кодексу України про надра, Порядку 615 - затримується виконання чинної програми робіт, що є додатком до Угоди про умови користування надрами в частині проходження гірничих виробок.

Про усунення виявлених порушень контролюючим органом складено припис № 10 від 23 вересня 2016 року, яким зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська», у строк до 14 жовтня 2016 року усунути вищезазначені порушення та подати в письмовій формі Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

16 листопада 2016 року на підставі п.п. 22 та 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, та у зв'язку з наявністю підстав для анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами відповідачем видано наказ № 429 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень".

Пунктом 2 вказаного наказу зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу.

Зокрема, до Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток 2 до наказу від 16 листопада 2016 року № 429), під № 10 включено спеціальний дозвіл на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що видано позивачеві.

Листом від 13 грудня 2016 року відповідач повідомив позивача про те, що наказом від 16 листопада 2016 року № 429 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, з огляду на що надано 30-денний строк для усунення встановлених порушень.

Інформацію про усунення порушень адресат мав надати до Держгеонадра України.

Цим же листом Держгеонадра України повідомила позивача, що у разі ненадання інформації про усунення порушень у визначений термін, буде розглянуто питання щодо припинення права на користування надрами у встановленому законодавством порядку.

При цьому, лист відповідача від 13 грудня 2016 року надіслано на адресу позивача 15 грудня 2016 року, та вручено останньому 20 грудня 2016 року, що встановлено на підставі копії повідомлення про вручення, наданого відповідачем до заперечень, та не оспорюється ним.

Позивач, не погодившись з висновками відповідача про наявність порушень з його боку законодавства у сфері надрокористування, оскаржив дії Держгеонадра України та припис від 23 вересня 2016 року № 10 в судовому порядку до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 січня 2017 року по адміністративній справі № 826/16085/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська" до Держгеонадра України про визнання протиправними дій, скасування припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 23 вересня 2016 року № 10, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2017 року, вирішено: «визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України № 10 від 23 вересня 2016 року, винесений щодо ТОВ «ШАХТА 1-3 «НОВОГРОДІВСЬКА» про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування».

Крім того, з вимогою скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 16 листопада 2016 року № 429 в частині зупинення дії спеціального дозволу № 5615 від 25 липня 2012 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська», позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд керується наступним.

Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Положеннями статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.

Враховуючи викладені вище обставини та норми законодавства, суд констатує та враховує при вирішенні даної справи, що постановою Окружного адміністративного суду № 826/16085/16 від 20 січня 2017 року, яка набрала законної сили, встановлено, що висновок контролюючого органу щодо допущення позивачем порушення статті 24 Кодексу України про надра, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, яке полягає в тому, що з лютого 2014 року припинено проведення підготовчих гірничих виробок з метою підготовки запасів вугілля 18 південної лави пласта L1 похилу №1 до відпрацювання, - є необґрунтованими.

Крім іншого, за результатом набрання законної сили вказаним рішенням, не підлягає доведенню обставина, що кінцевий термін, встановлений для проходження гірничих виробок, на момент проведення перевірки фактично не настав. Як наслідок, висновок контролюючого органу щодо порушення надрокористувачем Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, яке полягає у затриманні виконання чинної Програми робіт, що є додатком до Угоди про умови користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська", в частині проходження гірничих виробок, є необґрунтованими; припис Державної служби геології та надр України № 10 від 23 вересня 2016 року, винесений щодо ТОВ «ШАХТА 1-3 «НОВОГРОДІВСЬКА» про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування - скасований як протиправний.

Суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; підконтрольності і підзвітності органу державного нагляду (контролю) відповідним органам державної влади; рівності прав і законних інтересів усіх суб'єктів господарювання; гарантування прав суб'єкту господарювання.

Підпунктами 9, 10 та 11 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1174 від 30 грудня 2015 року, встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Пунктами 22, 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов'язку проводити на ділянці надр роботи, пов'язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.

Право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Враховуючи те, що оскаржуваний наказ прийнято відповідачем за невиконання припису Державної служби геології та надр України № 10 від 23 вересня 2016 року, який скасовано постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 січня 2017 року, що набрала законної сили 28 березня 2017 року, якою спростовано обставини, встановлені Актом перевірки, суд дійшов висновку, що відсутні підстави стверджувати про невиконання в установлений строк власником дозволу приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

В свою чергу, суд вважає за необхідне констатувати порушення права позивача на своєчасну обізнаність про прийняття контролюючим органом оскаржуваного наказу. Адже, як встановлено судом за результатом розгляду справи, що підтверджено відповідачем, останній листом від 13 грудня 2016 року повідомив позивача, що наказом від 16 листопада 2016 року № 429 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30-денний строк для усунення встановлених порушень. Зазначений лист отримано адресатом 20 грудня 2016 року, що виключило можливість позасудового врегулювання спору.

Згідно частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, враховуючи, що оскаржуване рішення прийнято без дотримання принципів, передбачених положеннями статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача про скасування наказу Держгеонадра України від 16 листопада 2016 року № 429 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5615 підлягають задоволенню.

Щодо зазначення судом дати, з якої рішення відповідача підлягає скасуванню, суд зазначає таке.

Із змісту статті 162 КАС України випливає, що в разі задоволення позову про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень суд повинен, зокрема, застосувати один із встановлених законом способів захисту порушеного права позивача: скасувати або визнати нечинним рішення чи окремих його положень.

Суд зауважує, що рішення про визнання акта суб'єкта владних повноважень нечинним приймається у випадку, якщо спірний акт є актом нормативно-правового характеру (містить у собі нормативно-правові приписи); рішення про скасування акта суб'єкта владних повноважень приймається у випадку, якщо цей акт є актом індивідуальної дії (прийнятий щодо певної особи або певних осіб).

При цьому, визнаватись нечинним акт суб'єкта владних повноважень може або з дня набрання чинності відповідним судовим рішенням, або з іншої визначеної судом дати після прийняття такого акта (з дати прийняття спірного акта, або з певної дати лише на майбутнє, якщо на підставі цього рішення виникли правовідносини, які доцільно зберегти).

Скасування акта суб'єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.

Зазначена позиція суду узгоджується із роз'ясненнями, викладеними у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20 травня 2013 № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі».

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 26 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року, застосовано заходи забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії наказу Державної служби геології та надр України від 16 листопада 2016 року № 429 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, включеного до Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток 2 до наказу від 16 листопада 2016 року № 429) під № 11 - до набрання законної сили рішенням у даній судовій справі.

З огляду на те, що позивачем не надано суду доказів настання негативних правових наслідків з дати прийняття оскаржуваного наказу, тобто з 16 листопада 2016 року, і до 26 січня 2017 року (дату зупинення його дії в частині, що стосується позивача), а з 26 січня 2017 року дія спірного акта зупинена за ухвалою суду в порядку забезпечення позову, у позивача відсутні підстави стверджувати про наявність правових (негативних) наслідків дії спірного наказу з 26 січня 2017 року. Адже в порядку статті 117 Кодексу адміністративного судочинства України тимчасово заборонено застосування передбачених цим актом заходів та вимог до вирішення спору по суті.

Викладена позиція суду узгоджується із правовим висновком Верховного Суду України, що міститься у постанові від 09 грудня 2014 року у справі № 21-421а14.

Відтак, за висновком суду належним та ефективним способом відновлення порушених прав позивача є скасування пункту 2 наказу Державної служби геології та надр України від 16 листопада 2016 року № 429 «Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» в частині зупинення спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська".

Згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи висновок суду про задоволення позовних вимог позивача, судовий збір, сплачений при поданні даного позову, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2-14, 17, 18, 24, 71, 86, 94, 122, 158-163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Адміністративний позов задовольнити.

Скасувати пункт 2 наказу Державної служби геології та надр України від 16 листопада 2016 року № 429 «Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5615 від 25 липня 2012 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська".

Стягнути з Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шахта 1-3 "Новогродівська" (код ЄДРПОУ 37909199) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1600,00 (одна тисяча шістсот) гривень.

Постанова прийнята, складена та підписана у нарадчій кімнаті.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч. 4 ст. 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Головуючий суддя Молочна І. С.

Судді Волгіна Н.П.

Кравченко Т.О.

Джерело: ЄДРСР 66498152
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку