open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 812/153/16
Моніторити
Постанова /11.04.2017/ Верховний Суд України Окрема ухвала /11.04.2017/ Верховний Суд України Ухвала суду /01.02.2017/ Верховний Суд України Ухвала суду /25.10.2016/ Верховний Суд України Постанова /05.07.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /14.06.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.04.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /11.03.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 812/153/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /11.04.2017/ Верховний Суд України Окрема ухвала /11.04.2017/ Верховний Суд України Ухвала суду /01.02.2017/ Верховний Суд України Ухвала суду /25.10.2016/ Верховний Суд України Постанова /05.07.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /14.06.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.04.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /11.03.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.02.2016/ Луганський окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2017 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого

Прокопенка О.Б.,

суддів:

Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Кривенди О.В.,

при секретарі судового засідання Ключник А.Ю.,

за участю представника третьої особи -

Сєвєродонецької міської партійної організації політичної партії «Наш край»

(далі - Політична партія) - Слєсарєва І.Е., -

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області (далі - Міськрада) ОСОБА_6 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області (далі - Виборча комісія), треті особи: ОСОБА_7, Політична партія, про визнання протиправними та скасування постанов Виборчої комісії від 19 лютого 2016 року № 129 та 22 лютого 2016 року № 3,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2016 року депутат Міськради ОСОБА_6 звернувся до суду з позовом до Виборчої комісії, треті особи: ОСОБА_7, Політична партія, у якому просив визнати протиправними та скасувати постанови Виборчої комісії від 19 лютого 2016 року № 129 «Про визнання ОСОБА_6 таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутата Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії» (далі - постанова № 129) та 22 лютого 2016 року № 3 «Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради» (далі - постанова № 3), вважаючи, що вказані постанови прийняті всупереч чинному законодавству.

Суди встановили, що ОСОБА_6 був обраний депутатом Міськради VII скликання.

Рішенням Міськради від 16 лютого 2016 року № 100 «Про затвердження заступників міського голови» ОСОБА_6 затверджено заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів Міськради.

Постановою № 129 ОСОБА_6 визнано таким, який відмовився від депутатського мандата Міськради у зв'язку з достроковим припиненням повноважень внаслідок затвердження його на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, яка згідно із Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»

(далі − Закон № 280/97-ВР) є несумісною з виконанням депутатських повноважень. Факт прийняття постанови підтверджується протоколом цієї комісії від 19 лютого 2016 року № 2.

Разом з тим, цією постановою визнано обраним депутатом Міськради у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої Політичної партії − ОСОБА_7

Постановою № 3 зареєстровано обраного депутата Міськради VII скликання в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_7

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову № 3. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову ОСОБА_6 в частині скасування постанови №129, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що позивач не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з посадою першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка входить до виконавчого комітету Міськради, а тому відповідач правомірно прийняв рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандата.

Вищий адміністративний суд України постановою від 5 липня 2016 року скасував ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, змінив резолютивну частину постанови Луганського окружного адміністративного суду від 11 березня 2016 року, виклавши резолютивну частину постанови в такій редакції: «Позовні вимоги депутата Міськради ОСОБА_6 задовольнити. Визнати протиправною та скасувати постанову № 129. Визнати протиправною та скасувати постанову № 3».

Не погодившись із таким рішення суду касаційної інстанції, Політична партія звернулась із заявою про її перегляд Верховним Судом України з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

На підтвердження наведених у заяві доводів Політична партія надала копії рішень Вищого адміністративного суду України від 19 та 25 червня 2014 року (№№ К/800/23621/14, К/800/33465/14 відповідно), 29 січня та 10 грудня 2015 року (№№ К/800/41552/14, К/800/39245/14 відповідно), які, на думку заявника, підтверджують неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, а саме положень Закону № 280/97-ВР та Закону України від 11 липня 2002 року № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад»

(далі − Закон № 93-IV).

У судових рішеннях, наданих заявником на порівняння, зокрема ухвалі від 10 грудня 2015 року, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що посада, яку займає позивач, входить до складу виконавчого комітету як виконавчого органу Бердянської міської ради, а тому позивач не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з посадою першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, тому відповідач правомірно прийняв рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату.

Перевіривши наведені у заяві доводи, дослідивши матеріали справи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України вважає, що заява Політичної партії не підлягає задоволенню з таких підстав.

Спірні правовідносини регулюються нормами Конституції України , Законом № 93-IV, Законом № 280/97-ВР , Законом України від 10 липня 2010 року № 2487-VI «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (далі − Закон № 2487-VI).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положення Закону № 93-IV визначають правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі − місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Частиною першою статті 5 цього ж Закону передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.

Відповідно до частини другої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв'язку, зокрема, з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

Закону № 93-IV встановлено, що депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю. Депутат місцевої ради, обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради, працює у відповідній раді на постійній основі і не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Згідно з частиною третьою статті 7 Закону № 93-IV депутат місцевої ради не може мати іншого представницького мандата.

За змістом статті 51 Закону № 280/97-ВР виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради − за пропозицією голови відповідної ради.

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради − голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

При цьому частиною дев'ятою цього ж Закону встановлено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що посадою, несумісною з виконанням депутатських повноважень, є членство у складі виконавчого комітету, оскільки саме це прямо заборонено законом. В той же час закон не містить заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, а тому зазначена обставина не може бути безумовною підставою для дострокового припинення депутатських повноважень.

У справі, що розглядається, суди встановили, що рішенням Міськради від 29 лютого 2016 року № 202 затверджено персональний склад виконавчого комітету Міськради VII скликання, до якого ОСОБА_6 як заступник міського голови не увійшов.

Задовольняючи позовні вимоги, касаційний суд дійшов висновку, що оскільки ОСОБА_6 обіймав посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, але при цьому не був членом виконавчого комітету міської ради, то він законно здійснював свої депутатські повноваження, а отже, у відповідача немає жодних правових підстав для прийняття рішення про визнання позивача таким, що відмовився від депутатського мандату, а також він не мав права визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Політичної партії − ОСОБА_7

З урахуванням наведеного правильним є висновок суду касаційної інстанції про визнання протиправними та скасування оспорюваних постанов Виборчої комісії, тому, на думку колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, у задоволенні заяви Політичної партії слід відмовити.

Керуючись пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», статтями 241, 243, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України

п о с т а н о в и л а:

У задоволенні заяви Сєвєродонецької міської партійної організації політичної партії «Наш край» відмовити.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий

О.Б. Прокопенко

Судді:

О.Ф. Волков

М.І. Гриців

О.В. Кривенда

Джерело: ЄДРСР 66383637
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку