open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 361/287/17

Провадження № 2-а/361/132/17

26.04.2017

П О С Т А Н О В А

іменем України

26 квітня 2017 року Броварський міськрайонний суд Київської області в складі головуючого судді Селезньової Т.В., при секретарях - Зотовій В.М., Власик Л.Г., розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області, третя особа – Департамент соціального захисту населення Київської області, про визнання дій протиправними, зобов’язання вчинити дії по перерахунку, нарахуванню та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2016 рік ,-

встановив:

Позивачка просить визнати протиправними дії (бездіяльність) Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області по нарахуванню щорічної одноразової допомоги до 5 травня за 2016 рік у розмірі 920 грн., тобто у розмірі меншому, ніж передбачено діючим законодавством; просила зобов’язати відповідача здійснити перерахунок, нарахувати та виплатити недоплачену щорічну разову грошову допомогу як учаснику бойових дій за 2016 рік відповідно до ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням проведених їй виплат.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що вона є учасником бойових дій, відповідно до ст.12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, мінімальний розмір якої визначається ст.28 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Проте, у 2016 році їй була виплачена щорічна разова грошова допомога, як учаснику бойових дій, в розмірі, визначеному постановою КМУ від 02 березня 2016 року № 141 - 920 грн. Вважає дії відповідача такими, що суперечать діючому законодавству України, оскільки, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими нормативно – правовими актами, при вирішенні питання щодо проведення виплат учаснику бойових дій, застосуванню підлягають норми ч. 5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а не постанова КМУ від 02.03.2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

Відповідач позов не визнав, подав письмові заперечення, за змістом яких наявність у позивача статусу учасника бойових дій і факт його перебування на обліку в Управлінні не заперечував. Разом з тим зазначив, що відповідно до ст.12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається КМУ в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Порядок виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2016 році визначений постановою КМУ від 02.03.2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» у розмірі 920 грн., тому при виплаті позивачу разової грошової допомоги до 5 травня у 2016 році Управління керувалось положеннями постанови КМУ від 02.03.2016 року № 141. Вважає, що порушень діючого законодавства при виплаті позивачу допомоги до 5 травня у 2016 році Управлінням не допущено.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що позивачка перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області, має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії УБД № 087682 та користується пільгами відповідно до ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», чого не заперечує відповідач.

З довідки УСЗН Броварської міської ради Київської області № 01-12/8301 від 01.12.2016 р., вбачається, що позивачу як учаснику бойових дій нараховано і виплачено грошову допомогу до 5 травня за 2016 рік у сумі 920 грн.

Дана грошова разова допомога до 5 травня 2016 року – як видно з її розміру і з пояснень самого відповідача - позивачу розрахована і виплачена у розмірі, встановленому постановою КМУ від 02.03.2016 року № 141.

Правовідносини, що склалися між сторонами щодо виплати учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2016 року, врегульовано положеннями Конституції України та Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», статтею 12 даного Закону.

Так, відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист у випадках, передбачених законом.

Щорічна разова грошова допомога для учасників бойових дій є формою соціального забезпечення громадян, які, відповідно до спеціального закону, є учасниками бойових дій.

Відповідно до ч.5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (первісна редакція) - щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком.

Законом України «Про державний бюджет України на 2008 рік» (далі Закон № 107-VI від 28.12.2007) до ч.5 ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» внесено зміни, зокрема встановлено, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Проте, дані зміни визнані неконституційними згідно з Рішенням Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008. Тому відновлена редакція закону, зокрема статті 12 , яка існувала до внесення в неї змін нормою, яка визнана неконституційною.

Таким чином, в 2016 році , тобто на момент виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в 2016 році, діяла редакція ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком.

Оскільки позивачу вказаним законом надано право на отримання грошової допомоги до 5 травня у розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком, то саме на отримання такої допомоги і у такому, визначену цим законом, розмірі, має право позивачка.

Відповідач посилається на неіснуючу норму закону, а саме на таку редакцію статті 12 вказаного Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», згідно якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається КМУ в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

З урахуванням внесення змін в закон у 2007році і визнання їх неконституційними у 2008році, інших змін безпосередньо до даного закону не вносилось, тому зазначеної відповідачем редакції даної норми закону (статті 12 закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») не існує.

Водночас згідно з п. 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України встановлено, що норми і положення ст. ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Відповідно до постанови КМУ від 02.03.2016 р. №141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» у 2016 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня встановлено учасникам бойових дій у розмірі 920,00 грн.

Отже, на час нарахування і виплати позивачу у 2016 році разової грошової допомоги до 5 травня діяли:

1) стаття 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», згідно якою розмір допомоги до 5 травня визначався у розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком;

2) п. 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, згідно якого норми і положення ст.12 та інших Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;

2) постанова КМУ від 02.03.2016 р. №141 , згідно якої розмір вказаної допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2016 році встановлений у 920,00 грн.

У даному випадку дійсно існує колізія двох законів. Але при вирішенні питання щодо застосування певного закону до спірних правовідносин, суд виходить з наступного:

Ці нормативно – правові акти мають однакову юридичну силу, однак Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» за своєю природою є спеціальним законом прямої дії.

Тому, за загальним правилом при розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.

Оскільки законодавчі зміни до ч.5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» пунктом 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України не вносились, дану норму не скасовано, не визнано неконституційною, то для визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2016 році необхідно застосовувати спеціальний закон, що встановив право, тобто безпосередньо Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

При цьому суд також враховує проголошену Конституцією України (Основним Законом) гарантію верховенства права, надані з даного приводу роз’яснення Конституційного Суду України та правову позицію Верховного суду України, враховую пріоритет захисту прав людини – тому слід виходити з того, що зміни обсягу права ( в тому числі звуження змісту права), встановленого для людини законом, можуть мати місце лише шляхом внесення змін безпосередньо у цей закон, що встановив (надав) право.

Крім того, як видно з Закону України «Про державний бюджет на 2016рік», - в ньому так само відсутні посилання на внесення змін безпосередньо у статтю 12 і конкретну в дану норму Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Так само Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» має вищу юридичну силу над постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016р. № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Як зазначено у п. 23 рішення ЄСПЛ в справі «Сук проти України» від 10 березня 2011 року держава на власний розсуд визначає, які доплати надавати своїм працівникам із державного бюджету. Держава може ввести, призупинити або припинити їх виплату, вносячи відповідні законодавчі зміни. Однак, якщо законодавча норма, яка передбачає певні доплати, є чинною, а передбачені умови - дотриманими, державні органи не можуть відмовляти у їх наданні, доки законодавче положення залишається.

Оскільки стаття 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , тобто спеціального закону, який встановив право, не змінена і не скасована, тому при призначенні позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2016 році відповідач мав би керуватися безпосередньо положеннями ч.5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», якою визначено розмір такої допомоги у п'ять мінімальних пенсій за віком. І відповідач не мав законних підстав не застосовувати саме вказану норму закону та зменшувати обсяг і зміст права позивача, наданого йому цим законом.

Згідно з ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2016 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, становить з 1 травня 2016 року 1130 грн.

Враховуючи наведене, відповідачу мало б бути виплачено 5650 грн. разової грошової допомоги, однак виплата була здійснена лише у розмірі 920 грн.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з питань захисту прав людини.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що виплативши в 2016 році позивачу щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у розмірі 920 грн., тобто у розмірі, що визначений Постановою Кабінету Міністрів України № 141 від 2 березня 2016 року «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», відповідач діяв не у спосіб, що передбачений Законом, а тому позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 9, 11, 71, 72, 158-163, 185, 186 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити;

визнати протиправними дії (бездіяльність) Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області по нарахуванню ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічної одноразової допомоги до 5 травня за 2016 рік у розмірі 920 грн., тобто у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ;

зобов’язати Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області донарахувати та виплатити ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічну разову грошову допомогу до 5 травня в 2016 році відповідно до ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» - у розмірі п'яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше проведених виплат.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Броварський міськрайонний суд Київської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів.

Суддя Т.В. Селезньова

Джерело: ЄДРСР 66263018
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку