open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2017 року Справа № 803/400/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

при секретарі судового засідання Хомяк М. І.,

за участю представника позивача Тертичного Ю. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним та скасування рішення в частині та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася в суд з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати пункт 20 рішення, оформленого протоколом № 1/М від 30.01.2017 року комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій, про відмову капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї в/ч п/п НОМЕР_1 у наданні статусу учасника бойових дій у зв`язку з відсутністю правових підстав та зобов`язати відповідача надати капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї в/ч п/п НОМЕР_1 статус учасника бойових дій (а.с. 18-19).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.11.2016 року ОСОБА_2 звернувся із заявою до Луцького об`єднаного міського військового комісаріату про надання йому статусу учасника бойових дій. ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 помер. Відповідно до витягу з протоколу № 1/М від 30.01.2017 року комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї в/ч п/п НОМЕР_1 відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій у зв`язку з відсутністю правових підстав для встановлення статусу учасника бойових дій. Позивач ОСОБА_1 , яка є дружиною (вдовою) ОСОБА_2 , вважає оскаржуване рішення, оформлене протоколом № 1/М від 30.01.2017 року комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки у вищезазначеному протоколі не зазначено у чому саме полягає відсутність правових підстав для встановлення її чоловіку статусу учасника бойових дій, будь-які посилання на норми чинного законодавства відсутні.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві, та просив їх задовольнити.

У письмових запереченнях на адміністративний позов представник відповідача позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що керуючись положеннями частини четвертої статті 25 Цивільного кодексу України, якою передбачено, що цивільна правоздатність фізичної особи припиняється у момент її смерті, комісією Волинського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій було правомірно прийнято рішення про відмову гр. ОСОБА_2 у встановленні статусу учасника бойових дій та видачі посвідчення встановленого зразка. Просив у задоволенні адміністративного позову відмовити.

У заяві від 19.04.2017 року представник відповідача просив розгляд справи здійснювати за його відсутності (а.с. 50).

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 була дружиною ОСОБА_2 , що підтверджується копією свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 від 01.12.2006 року (а.с. 12).

У період з 03.04.2015 року по 03.09.2015 року ОСОБА_2 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, що підтверджується копіями довідок від 03.01.2017 року № 1 та від 01.09.2015 року № 914 (а.с. 5-6).

09.11.2016 року ОСОБА_2 звернувся до Луцького об`єднаного міського військового комісаріату із заявою, в якій просив розглянути питання про надання статусу учасника бойових дій, до якої було додано необхідні документи для надання статусу учасника бойових дій (а.с. 29-34).

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 помер, що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_3 від 02.01.2017 року (а.с 41).

11.07.2017 року ОСОБА_1 звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, в якій повідомила відповідача про смерть її чоловіка ОСОБА_2 , та надала довідку про безпосередню участь капітана ОСОБА_2 в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 03.01.2017 року № 1 (а.с. 39-41).

Як вбачається з пункту 20 витягу із протоколу № 1/М засідання комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій від 30.01.2017 року, у зв`язку із відсутністю правових підстав для встановлення статусу учасника бойових дій капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї, в/ч п/п В 2250 заявник помер (підстава свідоцтво про смерть серії НОМЕР_3 від 02.01.2017 року) відмовлено у встановленні статусу учасника бойових дій (а.с. 4).

Не погоджуючись із вищезазначеним рішенням комісії Волинського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно із пунктом 19 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.

Процедуру надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначає Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали без посередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року № 413 (далі Порядок).

Відповідно до пункту 2 Порядку статус учасника бойових дій надається, зокрема, військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Пунктом 4 Порядку визначено, перелік документів про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.

Пунктами 6, 8 Порядку передбачено, що для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзацах другому та третьому пункту 2 цього Порядку, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники установ, закладів у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або установи, закладу розташоване безпосередньо у районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками установ, закладів подаються на розгляд комісії у місячний строк після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або установи, закладу чи призначення їх на відповідні посади.

У разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником установи, закладу до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії.

Згідно із пунктом 5 Порядку рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається, зокрема, комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС (далі - комісія), - стосовно осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку.

Рішення щодо утворення комісії та положення про неї затверджується відповідним міністерством, центральним органом виконавчої влади та іншим державним органом, зазначеним в абзаці другому цього пункту.

Відповідно до пункту 1 Положення про комісії Міністерства оборони України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.05.2015 року № 200 (далі Положення), Комісії Міністерства оборони України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (далі - Комісія) створюються в Міністерстві оборони України, військовій частині НОМЕР_4 , військовому комісаріаті Автономної Республіки Крим, обласних та Київському міському військових комісаріатах.

Згідно із пунктом 10 Положення Комісії зобов`язані приймати до розгляду заяви громадян про визнання їх учасниками бойових дій відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; реєструвати заяви в спеціальній книзі обліку; інформувати заявника про прийняття заяви до розгляду і дату засідання Комісії; розглядати внесені на розгляд заяви та інші документи в місячний строк з дня їх отримання; робити запити до відповідних архівних установ (за потреби), про що повідомляти заявника; заслуховувати пояснення осіб, які подали заяви, свідків, представників організацій, установ та громадських організацій ветеранів, досліджувати інші докази особистої участі заявника в бойових діях чи забезпеченні бойової діяльності військ (сил) або розмінуванні (траленні бойових мін); доводити рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві, до відома громадянина в письмовій формі, а також роз`яснювати порядок його оскарження; розглядати документи стосовно надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а в разі відсутності підстав, які підтверджуються документами, повертати їх до військових частин (органів, підрозділів), установ, закладів з метою подальшого доопрацювання; засідання Комісії проводити не рідше одного разу на місяць (за наявності документів).

З вищенаведеної норми слідує, що Комісія у місячний строк з дня отримання документів зобов`язана розглянути внесену на розгляд заяву та інші документи та прийняти одне з таких рішень: про надання статусу учасника бойових дій або про відмову в наданні статусу учасника бойових дій. Обов`язок Комісії щодо розгляду поданих документів в місячний строк також визначений у пункті 6 Порядку.

Відповідно до підпункту 4 пункту 11 Положення підставою для надання статусу учасника бойових дій є такі документи: для військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та працівників Збройних Сил, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції: довідка про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України; витяги із наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги із наказів командира військової частини (по стройовій частині) про вибуття для виконання завдань антитерористичної операції та прибуття після їх виконання, витяги із наказів керівників секторів про залучення (прибуття (вибуття) до (з) району проведення антитерористичної операції) до проведення антитерористичної операції, директив, розпоряджень, журналів бойових дій, оперативних завдань, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень; посвідчення про відрядження; матеріали спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень та інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

Як зазначалось вище, 09.11.2016 року ОСОБА_2 особисто звернувся до Луцького об`єднаного міського військового комісаріату із заявою, в якій просив розглянути питання про надання статусу учасника бойових дій, до якої було додано документи, зокрема, довідку від 01.09.2015 року № 914, видану командиром в/ч п/п НОМЕР_1 , в якій зазначено, що капітан ОСОБА_2 перебував на військовій службі у в/ч п/п НОМЕР_1 з 01.04.2015 року по 03.04.2015 року, яка входить до складу сил, що залучаються та беруть участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей (а.с. 30).

У судовому засіданні 03.04.2017 року представник відповідача зазначив, що надана ОСОБА_2 довідка від 01.09.2015 року № 914, яка була видана командиром в/ч п/п НОМЕР_1 , не відповідала встановленому зразку, а тому не могла бути підставою для надання йому статусу учасника бойових дій, у зв`язку з чим Луцьким об`єднаним міським військовим комісаріатом були відпрацьовані та надіслані запити до в/ч п/п В 2250, в/ч п/п НОМЕР_5 , в/ч НОМЕР_6 щодо документального підтвердження безпосередньої участі капітана ОСОБА_2 у проведенні антитерористичної операції, зокрема, щодо надання довідки встановленого зразку про безпосередню участь в антитерористичній операції для оформлення посвідчення учасника бойових дій (а.с. 35-37). Оскільки 11.01.2017 року позивачем було повідомлено відповідача про смерть її чоловіка, на підтвердження чого було надано відповідне свідоцтво про смерть, тому довідка від 03.01.2017 року № 1 про безпосередню участь в антитерористичній операції (а.с. 40), яка була долучена позивачем до раніше поданих ОСОБА_2 матеріалів для надання статусу учасника бойових дій та відповідала встановленому зразку, на час прийняття комісією оскаржуваного рішення не могла була підставою для надання ОСОБА_2 статусу учасника бойових дій у зв`язку з його смертю.

Отже, в ході судового розгляду підтверджено те, що комісією Волинського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій всупереч вимогам пункту 6 Порядку та пункту 10 Положення не було розглянуто у місячний строк заяву ОСОБА_2 від 09.11.2016 року та документи для визнання його учасником бойових дій. Рішення, оформлене протоколом № 1/М, про відмову капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї в/ч п/п НОМЕР_1 у наданні статусу учасника бойових дій комісією Волинського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про видачу посвідчень учасників бойових дій прийнято лише 30.01.2017 року (а.с. 4).

Водночас суд наголошує на тому, що чинним законодавством України не передбачено можливості надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, після їх смерті.

Таким чином, не зважаючи на те, що при розгляді справи судом було встановлено протиправне порушення відповідачем строку розгляду заяви та документів ОСОБА_2 для визнання його учасником бойових дій, однак, на переконання суду, вищевказане не може бути підставою для скасування пункту 20 рішення, оформленого протоколом № 1/М від 30.01.2017 року, про відмову капітану ОСОБА_2 , заступнику командира батареї в/ч п/п НОМЕР_1 у наданні статусу учасника бойових дій, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення (30.01.2017 року) заявник помер, в той же час чинним законодавством не передбачено надання статусу учасника бойових дій посмертно.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись частиною третьою статті 160, статтею 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали без посередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року № 413, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої складено 24 квітня 2017 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий-суддя О. О. Андрусенко

Джерело: ЄДРСР 66153026
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку