open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2017 року , о 14:15 годині,

Справа № 808/946/17 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії: головуючого-судді Матяш О.В., суддів Бойченко Ю.П., Стрельнікової Н.В., за участю секретаря Передерій А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Запоріжжя справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кам’янсько-Дніпровської міської виборчої комісії Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення виборчої комісії,

ВСТАНОВИВ:

12.04.2017, о 16:15 годині, позивач звернувся до суду із вказаним позовом, зазначивши в заяві, що постановою Кам’янсько-Дніпровської міської виборчої комісії Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області (надалі - МВК) №6 від 05.04.2017 зареєстровано кандидатів у депутати від політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» на перших виборах депутатів Кам’янсько-Дніпровської об’єднаної територіальної громади, призначених на 30.04.2017, в тому числі й його. А постановою МВК №8 від 11.04.2017 скасовано його реєстрацію як кандидата у депутати. У змісті останньої постанови не наведені підстави скасування реєстрації його як кандидата в депутати, проте в усному порядку йому повідомлено, що за інформацією одного з членів Центральної виборчої комісії (надалі – ЦВК) раніше він висувався кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Енергодарської міської ради 25.10.2015 за одним виборчим списком, а тепер висувається за іншим виборчим списком, що заборонено законом.

Позивач не згоден із постановою №8 від 11.04.2017, вважає її безпідставною та такою, що суперечить вимогам Закону України «Про місцеві вибори» з таких підстав. МВК порушено порядок проведення засідання, на якому розглядалося питання про скасування реєстрації кандидата в депутати. За приписами ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» й постанови ЦВК №228 від 05.09.2015 «Про затвердження Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів», виборча комісія має запросити на засідання комісії заявників та заінтересованих осіб. Зазначені нормативно-правові акти містять вимоги щодо належного повідомлення заінтересованих осіб. Проте його не запрошували на засідання комісії 11.04.2017, на якому вирішено питання відносно нього. Також підставою для скасування реєстрації його як кандидата в депутати визначено одночасне його висування кандидатом в депутати за виборчим списком на виборах, які відбулися 25.10.2015, й висування кандидатом в депутати за іншим виборчим списком на виборах, які відбудуться 30.04.2017. Нормативним обґрунтуванням скасування реєстрації його як кандидата в депутати стали приписи ч. 8 ст. 41, п.5 ч. 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори». Проте, норма ч. 8 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» спрямована на усунення порушення подвійної реєстрації на стадії подачі документів для реєстрації кандидатів у депутати. В даному випадку стадія реєстрації кандидатів завершилася 06.04.2017, і внаслідок реєстрації він отримав посвідчення кандидата в депутати. Застосування вказаної норми після цього є неможливим, а скасування реєстрації кандидата у депутати має здійснюватися виключно з підстав, передбачених ст. 47 цього Закону. Щодо посилань МВК на п. 5 ч. 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори» й те, що він одночасно висунутий кандидатом в депутати на виборах, які відбувалися 25.10.2015, і на виборах, що відбудуться 30.04.2017, позивач зазначає, що вибори депутатів Енергодарської міської ради фактично завершені 17.11.2015 – через 15 днів після офіційного оприлюднення на сайті Енергодарської міської ради постанови Енергодарської МВК №128 від 02.11.2015 «Про підсумки голосування, результати виборів та визнання обраними депутатів Енергодарської міської ради Запорізької області». Отже, ці місцеві вибори фактично завершені більш ніж за рік до призначення перших виборів об’єднаних територіальних громад в Кам’янсько-Дніпровському районі, тому факт його балотування на таких виборах не може вважатися порушенням порядку одночасного висування кандидатів. Крім того, до моменту висування кандидатом у депутати у поточному виборчому процесі, тобто до 27.03.2017, він 24.03.2017 подав до Енергодарської МВК заяву про скасування його реєстрації кандидатом в депутати Енергодарської міської ради на виборах 25.10.2015 й виключення з виборчого списку.

Позивач просить визнати протиправною й скасувати постанову МВК № 8 від 11.04.2017 в частині скасування реєстрації кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кам’янсько-Дніпровської об’єднаної територіальної громади та виключення з виборчого списку від політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» ОСОБА_1

Ухвалою від 12.04.2017 відкрито провадження у справі й призначено судове засідання на 13.04.2017, 14:00 годину. В останньому оголошено перерву до 14.04.2017, 10:30 години.

В судові засідання позивач не з’явився, надавши клопотання про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача в судове засідання також не з’явився, до його початку надав письмові пояснення, в яких просить розглянути справу без його участі. По суті справи зазначив, що засідання з розгляду спірного питання проводилося комісією 11.04.2017, о 10:00 годині. Єдиним мотивом для прийняття оскаржуваної постанови слугував лист члена ЦВК ОСОБА_2 №21-33/1-621 від 10.04.2017, якого було отримано того ж дня. У змісті листа зазначено про можливі порушення порядку висування кандидатів, зокрема в додатку 2 зазначено, що на чергових місцевих виборах до Енергодарської міської ради 25.10.2015 позивач висувався політичною партією «Опозиційний блок», а на поточних - висувається політичною партією «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина». На вказане засідання позивач не запрошувався через відсутність технічної можливості для цього, оскільки в листі члена ЦВК ОСОБА_2 було встановлено дуже стислі строки для розгляду порушеного питання. Ніяких документів, у тому числі тих, про які йдеться в адміністративному позові, до комісії не надходило, на засіданні вони не розглядалися і комісією під час прийняття рішення не враховувалися, а тому ніяких пояснень з цього приводу відповідач надати не може.

Згідно з ч.ч. 11, 12 ст. 172 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визна- чені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду. Враховуючи, що в судове засідання не прибули особи, що беруть участь у справі, які були належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу за їх відсутності.

Дослідивши наявні у справі докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, надавши їм оцінку за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити з огляду на наступне: судом встановлено, що постановою ЦВК № 6 від 24.01.2017 призначено на неділю, 30.04.2017, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошено з 11.03.2017 початок виборчого процесу перших виборів. Пунктом 5 додатку №5 до вказаної Постанови передбачено призначення перших виборів до Кам’янсько-Дніпровської міської об'єднаної територіальної громади.

Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року затверджено постановою ЦВК №19 від 14.02.2017. Згідно з п. 34 Календарного плану, висування кандидатів у депутати на відповідних перших місцевих виборах розпочинається за тридцять чотири дні до дня голосування, тобто 27.03.2017. Пунктом 36 Календарного плану передбачено, що подання до ТВК документів для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за двадцять чотири дні до дня голосування, тобто до 05.04.2017. Пунктом 62 Календарного плану встановлено, що прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати виконується не пізніше ніж за вісімнадцять днів до дня голосування, тобто до 11.04.2017.

Рішенням конференції Кам’янсько-Дніпровської районної організації політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» про висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кам’янсько-Дніпровської міської ради Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області, погодженим Президією політичної ради вказаної партії, громадянина України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, безпартійного, висунуто кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кам’янсько-Дніпровської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 30 квітня 2017 року та включено до виборчого списку кандидатів у депутати від вказаної районної організації політичної партії. Постановою МВК №6 від 05.04.2017 зареєстровано кандидатів у депутати від зазначеної політичної партії, в тому числі й ОСОБА_1, що також підтверджується виданим 05.04.2017 посвідченням №117, а п.2 постанови МВК №8 від 11.04.2017 скасовано його реєстрацію кандидатом у депутати. Підставою для прийняття такого рішення став лист члена ЦВК №21-33/1-621 від 10.04.2017 про виявлення фактів можливого порушення деякими кандидатами у депутати до Кам’янсько-Дніпровської міської ради вимог ч.4, ч.5 ст.35 Закону України «Про місцеві вибори». В додатках до даного листа зазначені відомості щодо кандидатів у депутати, стосовно яких виявлено можливі порушення, серед яких є й ОСОБА_1 Із вказаного листа судом встановлено, що до ЦВК надійшла інформація про виборчі списки кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій і кандидатів на посаду міських голів, зареєстрованих на перших місцевих виборах 30 квітня 2017 року, за результатами опрацювання якої виявлено факти можливого порушення деякими кандидатами вимог ч.ч. 4,5 ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори». Так, ЦВК виявлено, що ОСОБА_1, який зареєстрований кандидатом у депутати до Кам’янсько-Дніпровської міської ради від політичної партії «ВО «Бітьківщина» був висунутий політичною партією «Опозиційний блок» кандидатом у депутати до Енергодарської міської ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015. Таким чином, ЦВК повідомлено відповідача про ймовірні порушення позивачем вимог ч. 5 ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори».

Надаючи оцінку правомірності встановленим обставинам справи, суд виходить із наступного: згідно з ч. 1 ст. 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України, організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Закон України «Про місцеві вибори» визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост. Згідно з ч. 1 ст. 12 цього Закону, суб’єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія; 3) виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; 4) кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; 5) місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; 6) офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб’єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України «Про місцеві вибори», місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими, а згідно з ч. 7 цієї статті, перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

За змістом статті 7 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Щодо порядку проведення МВК засідання, на якому прийнято постанову №8 від 11.04.2017 суд зазначає, що, згідно з ч.ч. 1- 2 ст. 19 Закону України «Про місцеві вибори», систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.

Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів.

Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 - 5 ст. 20 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.

Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія є юридичною особою. Територіальна виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією.

Повноваження міських, районних в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальних виборчих комісій визначені в ч. 5 ст. 25 Закону України «Про місцеві вибори», серед яких зокрема є: реєстрація кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій-суб’єктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення (п. 4 ч. 5 ст. 25) та розгляд питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом (п. 5 ч. 5 ст. 25). Організація роботи виборчої комісії визначена в ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори», частиною другою якої передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов’язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

За приписами абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори», з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного. Аналогічні приписи щодо обов’язковості запрошення на засідання комісії заінтересованих осіб наведені в Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженому постановою ЦВК №228 від 05.09.2015 (надалі- Порядок №228). Згідно з п. 3.4 цього Порядку, засідання виборчої комісії скликається з обов’язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб, а згідно з п. 4.4, на засідання виборчої комісії обов’язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи. Згідно з п. 4.11 Порядку №228, список усіх запрошених на засідання виборчої комісії готує секретар комісії. У списку зазначаються: прізвище, ім’я, по батькові, посада запрошених, офіційні назви органів (організації, установи, політичної партії, тощо) або особи, яких вони представляють, а також у зв’язку з розглядом якого питання порядку денного вони запрошені

Отже, абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» й Порядком №228 в імперативній формі встановлено обов’язок ТВК запрошувати на своє засідання заінтересовану особу. Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на участь у процесі прийняття рішення. ТВК може проводити свої засідання за відсутності заінтересованих осіб та заявників виключно за умови наявності підтвердження повідомлення цих осіб про таке засідання належним чином.

Суд зазначає, що, оскільки оскаржувана постанова стосується конституційного права позивача бути обраними до органів місцевого самоврядування, він є заінтересованою особою в розумінні вищенаведених приписів виборчого законодавства. Проте, всупереч вищенаведеним вимогам Закону України «Про місцеві вибори» та Порядку №228 позивача на засідання МВК не запрошували, що підтверджується й поясненнями відповідача (а.с.45). У свої письмових поясненнях відповідач зазначив, що позивач не запрошувався на засідання 11.04.2017, оскільки в листі члена ЦВК встановлено дуже стислі строки розгляду порушеного питання.

Проте суд не може прийняти до уваги такі твердження відповідача та зазначає, що, як вже зазначалося вище, запрошення заінтересованої особи на засідання виборчої комісії є саме обов’язком такої виборчої комісії, а не правом, використання якого може залежати від певних чинників, як то часові проміжки. Окрім того, в листі члена ЦВК ОСОБА_2 від відповідача вимагалося перед ухваленням рішення щодо порушених питань з’ясувати шляхом звернення безпосередньо до відповідних кандидатів, щодо яких виявлено можливі порушення, чи давали вони згоду на одночасне балотування, та отримати від них особисто відповідні письмові пояснення. До суду не надано доказів того, що відповідач зажадав й отримав від позивача пояснення з висвітлених питань, як не надано й доказів запрошення позивача на засідання комісії.

Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України. Отже, не дотримавшись імперативних приписів абзацу 2 ч. 5 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» та Порядку №228, МВК діяла не у відповідності до вимог Закону України «Про місцеві вибори».

Щодо скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата в депутати Кам’янсько-Дніпровської міської ради суд зазначає, що, згідно ч. 5 ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори», особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.

Відповідно до ч. 8 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори», у разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації іншої політичної партії та (або) висунута за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації іншої політичної партії або шляхом самовисування, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з усіх виборчих списків, до яких вона була включена, скасовують її реєстрацію як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, про що повідомляють відповідні місцеві організації партій та цю особу.

У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати обласної, районної, міської або районної в місті ради, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати іншої відповідно обласної, районної, міської або районної в місті ради, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з виборчих списків кандидатів у депутати усіх обласних, районних, міських або районних у місті рад.

Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори», територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі порушення вимог частин третьої - п’ятої статті 35 цього Закону.

Із аналізу зазначених вище положень Закону слідує, що законодавством про місцеві вибори передбачено заборону особі бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних партій. Однак, така заборона поширюється на висування кандидата у депутати одночасно від різних політичних сил в межах проведення одного виборчого процесу. При цьому, застосуванню в спірних правовідносинах підлягають приписи саме п. 5 ч. 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори», оскільки положення ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» стосуються порядку реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі. Норми ч. 8 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори» спрямовані на усунення порушення вимог виборчого законодавства щодо подвійної реєстрації кандидата на стадії прийняття документів від кандидата та його реєстрації. Водночас, як свідчать матеріали справи, оскаржувану постанову про скасування реєстрації кандидата у депутати винесено вже після проведення реєстрації позивача як кандидата у депутати. За таких обставин у відповідача були відсутні підстави обґрунтовувати оскаржувану постанову приписами ч. 8 ст. 41 Закону України «Про місцеві вибори».

Також судом встановлено, що постановою ЦВК №29 від 29.08.2015 оголошено з 05 вересня 2015 року початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, призначених згідно з пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році». Тобто, вибори 25.10.2015, на яких позивач був зареєстрований кандидатом у депутати до міської ради від іншої партії, були черговими виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Вибори, призначені постановою ЦВК № 6 від 24.01.2017 на неділю, 30 квітня 2017 року, є першими виборами депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв'язку з утворенням у зазначених областях об'єднаних територіальних громад на виконання Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад».

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеві вибори», виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб’єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом, а згідно з ч.3 цієї статті, виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів. Згідно з ч. 5 цієї статті, виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.

Виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року завершився 17.11.2015, тобто через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів: 02.11.2015 на офіційному сайті Енергодарської міської ради в мережі Інтернет [http://www.en.gov.ua] оприлюднена постанова Енергодарської МВК №128 від 02.11.2015 «Про підсумки голосування, результати виборів та визнання обраними депутатів Енергодарської міської ради Запорізької області».

Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України «Про місцеві вибори», перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів. Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости передбачені розділом 6 Закону України «Про місцеві вибори». Так, згідно ч.1 ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори», висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

Відтак, вибори, що відбулися 25.10.2015, та вибори, що відбудуться 30.04.2017, охоплюють два різних виборчі процеси, а тому порушення положень ч. 5 ст. 35 ЗУ «Про місцеві вибори» щодо одночасного висування особи кандидатом у депутати місцевих рад від різних політичних партій - відсутні. Не суперечить наведеним нормам ч. 5 ст. 35 Закону України «Про місцеві вибори» висування особи кандидатом у депутати іншою політичною партією на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад, що відбудуться 30 квітня 2017 року.

Наведені вище положення Закону України «Про місцеві вибори» відокремлюють виборчі процеси та передбачають право вибору способу висування.

Принцип правової визначеності є невід'ємною, органічною складовою принципу верховенства права. Згідно із ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. Відповідно до позицій Європейського суду, викладених у його рішенні в справі Подкользіна проти Латвії, дискреційні повноваження органу, який може ухвалити рішення про скасування реєстрації кандидата, не повинні бути необмежено широкими і мають з достатньою чіткістю обмежуватися положеннями національного закону, який також повинен бути якісним, зокрема відповідати критеріям чіткості та передбачуваності. У справі Броньовський проти ОСОБА_3 суд зазначив, що чинні положення національного законодавства потрібно формулювати так, щоб вони були достатньо доступними, чіткими і передбачуваними у практичному застосуванні.

У рішенні у справі Ґавенда проти ОСОБА_3 та справі Аманн проти Швейцарії Європейський суд відмітив, що якість закону вимагає, щоб він був доступний для осіб, і вони також могли передбачити наслідки його застосування, та щоб закон не суперечив принципові верховенства права.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод є складовою частиною загальнонаціонального законодавства України. Право обирати і право бути обраним закріплено в статті 3 Протоколу №1 до Конвенції Про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, ратифікованої Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі – Конвенція). Положення цієї статті ОСОБА_3 Судом з прав людини визнані такими, що закріплюють основоположний принцип ефективної політичної демократії, а відтак, ця стаття має першочергове значення у конвенційній системі (рішення ОСОБА_3 Суду з прав людини у справі Метью-Моен і Клерфайт проти Бельгії від 2 березня 1987 року).

В рішенні від 19 липня 2007 року у справі Краснов і Скуратов проти Російської Федерації Європейський суд з прав людини зазначив, що право приймати участь у виборах як кандидат, яке гарантоване статтею 3 Протоколу №1 до Конвенції і яке міститься в концепції дійсно демократичного режиму, буде ілюзорним, якщо людину можна в будь-який момент позбавити цього права. Хоча держава і має свободу встановлювати абстрактно умови для участі кандидата у виборах, принцип ефективності права вимагає, щоб висновок про недотримання кандидатом на вибори цих умов відповідав ряду критеріїв, вироблених для попередження прийняття свавільних рішень.

Враховуючи викладене, суд вважає, що у відповідача були відсутні підстави для скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати. За наведених вище обставин суд прийшов до висновку про протиправність постанови Кам’янсько-Дніпровської МВК № 8 від 11.04.2017 в частині скасування реєстрації кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кам’янсько-Дніпровської об’єднаної територіальної громади та виключення з виборчого списку від політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» ОСОБА_1 А відтак вона є такою, що підлягає скасуванню.

При цьому суд не приймає до уваги покликання позивача на те, що 24.03.2017 він звертався до Енергодарської міської виборчої комісії із зверненням про виключення з виборчого списку, в якому просив скасувати рішення про реєстрацію його кандидатом в депутати Енергодарської міської ради на місцевих виборах, які відбулися 25.10.2015, з виключенням з виборчого списку Територіальної організації політичної партії «Опозиційний блок» у м. Енергодар Запорізької області, та зазначає наступне.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 47 Закону України «Про місцеві вибори», територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі звернення кандидата у депутати в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня виборів, з письмовою заявою про відмову балотуватися у багатомандатному виборчому окрузі. Ця заява відкликанню не підлягає.

Отже, таке звернення може бути подано не пізніш як за 19 днів до дня виборів. Проте, в даному випадку позивач звернувся до Енергодарської міської виборчої комісії із відповідним зверненням про скасування рішення про реєстрацію його кандидатом в депутати Енергодарської міської ради на місцевих виборах, що відбулися 25.10.2015, з виключенням з виборчого списку Територіальної організації політичної партії «Опозиційний блок» у м.Енер- годар Запорізької області, 24.03.2017, тобто вже після дня виборів, які, як вже зазначалося вище, відбулися 25.10.2015.

Як зазначено у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України №15 від 01.11.2013 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом», у зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів судам необхідно перевіряти не лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, а й встановлювати наявність порушення ними прав, свобод та інтересів, законних прав або охоронюваних законом інтересів позивача. Відсутність наявності такого порушення є підставою для відмови в задоволенні позовної заяви.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч.3 ст.2 КАС України).

В силу приписів ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статей 11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно із ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У ч. 2 ст. 71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Всупереч цим вимогам відповідачем як суб’єктом владних повноважень не доведено правомірності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Отже, довести правомірність своїх дій чи бездіяльності відповідно до принципу офіційності в адміністративному судочинстві зобов'язаний суб'єкт владних повноважень.

При розгляді даної справи судом встановлено, що при винесенні оскаржуваної постанови відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачений Законом України «Про місцеві вибори», та необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення.

З огляду на вищевикладені норми права та фактичні обставини справи суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного: згідно з ч. 1 ст. 98 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою. Відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з даним позовом судовий збір сплачено не було.За визначенням статті 1 Закону України «Про судовий збір» судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду. Судовий збір включається до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно з пп. 1 п. 3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміні- стративного суду позову немайнового характеру фізичною особою ставка судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» №1801-VIII від 21.12.2016, розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб на день подачі позову становить 1600 гривень. Таким чином, станом на дату звернення до суду із даним позовом, ставка судового збору за подання немайнового позову фізичною особою складає 640 (1600:100х40) гривень. Позовна заява містить одну позовну вимогу немайнового характеру. Тому суд дійшов висновку, що стягненню з відповідача на користь Державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 640 гривень.

Керуючись ст.ст.17,158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Кам’янсько-Дніпровської міської виборчої комісії Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області № 8 від 11.04.2017 в частині скасування реєстрації кандидата в депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Кам’янсько-Дніпровської об’єднаної територіальної громади та виключення з виборчого списку від політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» ОСОБА_1.

Стягнути з Кам’янсько-Дніпровської міської виборчої комісії Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області (ідентифікаційний код 34120524, адреса: 71304, м. Кам’янка-Дніпровська Кам’янсько-Дніпровського району Запорізької області, вул. Каховська, буд. 98) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 640 (шестисот сорока) гривень.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

ОСОБА_4 Матяш

Суддя Ю.П. Бойченко

Суддя Н.В. Стрельнікова

Джерело: ЄДРСР 65999459
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку