open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" квітня 2017 р. Справа № 906/1046/16

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Розізнана І.В.

судді Філіпова Т.Л. ,

судді Грязнов В.В.

при секретарі судового засідання Берун О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" на рішення господарського суду Житомирської області від 11.01.2017р. у справі №906/1046/16 (суддя Тимошенко О.М.)

за позовом виробничого сільськогосподарського кооперативу "Світоч" (Житомирська обл., Житомирський р-н., с. Оліївка)

до відповідачів: 1) Житомирської районної державної адміністрації (м. Житомир); 2) товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" (м. Житомир)

про визнання недійсним розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р.

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1, представник згідно договору про надання правової допомоги від 01.02.2016р.;

відповідача-1 - не з'явився;

відповідача-2 - ОСОБА_2, представник за довіреністю від 20.01.2017р.;

Судом роз’яснено представникам сторін права та обов’язки, передбачені ст. ст. 20, 22 ГПК України.

Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.

ВСТАНОВИВ:

Виробничий сільськогосподарський кооператив "Світоч" звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом про визнання незаконним розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 "Про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Агро-Юніверсал" на території Оліївської сільської ради Житомирського району" та про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р., укладеного між Житомирською районною державною адміністрацією та ТОВ "Агро-Юніверсал" з припиненням його дії на майбутнє.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 11.01.2017р. у справі №906/1046/16 позов задоволено; визнано недійсним розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №380 від 16.11.2015р. "Про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Агро-Юніверсал" на території Оліївської сільської ради"; визнано недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки від 31.12.2015р., який укладений між Житомирською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал"; стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" на користь виробничого сільськогосподарського кооперативу "Світоч" 689 грн. судового збору; стягнуто з Житомирської районної державної адміністрації на користь виробничого сільськогосподарського кооперативу "Світоч" 2067 грн. судового збору.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" звернулося до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Обґрунтовуючи вимоги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи. Мотивуючи апеляційну скаргу скаржник вказує, що суд першої інстанції не дослідив, яким чином порушуються права позивача відсутністю на момент укладення договору оренди технічної документації із землеустрою і чи пов’язаний даний факт з правом позивача на оренду землі. Скаржник зазначає, що оскільки позивач звертався до неналежного органу щодо отримання землі в оренду, тому не можна вважати що останній вчинив дії спрямовані на отримання в оренду тієї самої земельної ділянки, яку згодом отримав ТОВ "Агро-Юніверсал". Прийняття розпорядження Житомирською районною державною адміністрацією від 16.11.2015р. №380 ніяким чином не порушує права позивача, тому саме з цієї підстави суд першої інстанції повинен був відмовити позивачу в задоволенні позову. Скаржник вказує, що після надання йому в оренду земельних ділянок за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), згідно договору оренди від 31.12.2015р. та акту прийому-передачі від 31.12.2015р., Житомирською районною державною адміністрацією було прийнято рішення щодо необхідності виготовлення відповідачем-2 технічної документації із землеустрою на орендовані земельні ділянки, вказане рішення було прийнято до звернення позивача до суду та протягом 2016 року виконане скаржником. Скаржник звертає увагу суду на те, що одна лише відсутність технічної документації із землеустрою не може бути підставою для визнання недійсним розпорядження від 16.11.2015р. та договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р., оскільки договір оренди земельної ділянки від 31.12.2015р. жодним чином не суперечить нормам ЦК України, а також іншим актам цивільного законодавства, а тим більше моральним засадам суспільства, а тому підстави для визнання його недійсним відсутні. Скаржник не повинен відповідати за порушення норм законодавства, які допущені Житомирською районною державною адміністрацією при укладенні договору оренду. Апелянт посилається на практику Європейського суду з прав людини у рішенні "Стретч проти Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії" від 24.06.2003р. зазначаючи, що неприпустимим є визнання недійсним договору, відповідно до якого покупець отримав майно від держави та подальше позбавлення його майна на підставі того, що державний орган порушив закон.

Виробничий сільськогосподарський кооператив "Світоч" надіслав до суду відзив на апеляційну скаргу (вх. №6702/17 від 10.03.2017р.) в якому позивач заперечує доводи апеляційної скарги, вважає її безпідставною та необґрунтованою, тому просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 08.02.2017р. скаржнику поновлено строк на апеляційне оскарження рішення суду, апеляційну скаргу прийнято до провадження у складі суду: головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Грязнов В.В., суддя Мельник О.В., справу призначено до розгляду.

Розпорядженням керівника апарату суду від 13.03.2017р. відповідно до п. 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду та п. 8.2 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Рівненському апеляційному господарському суді, призначено повторний автоматизований розподіл справи №906/1046/16 у зв'язку із перебуванням у відрядженні судді Мельника О.В.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 14.03.2017р. апеляційну скаргу прийнято до провадження у новому складі суду: головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Філіпова Т.Л., суддя Грязнов В.В.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 14.03.2017р. розгляд справи відкладено, зобов`язано позивача надати суду письмові пояснення та відповідні докази стосовно того, яким чином розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 порушує його права та охоронювані законом інтереси; зобов`язано відповідача-2 надати суду письмові пояснення (з відповідними доказами), чи проводилася державна реєстрація договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р.; зобов`язано Управління Держгеокадастру в Житомирському районі Житомирської області (10014, м. Житомир, вул. М. Бердичівська, 17) надати суду лист від 10.11.2015р. №Б-140/0-114/6-15 вих. на який здійснено посилання в розпорядженні голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380; зобов`язано відповідача-1 надати суду проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Оліївської сільської ради, згідно якого передавалися в оренду земельні ділянки на підставі договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р. та лист Управління Держгеокадастру в Житомирському районі Житомирської області від 10.11.2015р. №Б-140/0-114/6-15 вих.

На виконання вимог ухвали суду від 14.03.2017р., Житомирська районна державна адміністрація подала до суду пояснення (вх. №9389/17 від 03.04.2017р.) в яких зазначає, що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Оліївської сільської ради відсутній; відповідач-1 долучив до матеріалів справи копію заяви ТОВ "Агро-Юніверсал" від 16.10.2015р. вх. №Б-997/14 та додаток до неї, а також копії викопіювань з відображенням меж земельних ділянок, які знаходяться на території Оліївської сільської ради.

На виконання вимог ухвали суду від 14.03.2017р., ТОВ "Агро-Юніверсал" подало до суду пояснення (вх. №9335/17 від 04.04.2017р.) в яких відповідач-2 зазначив, що реєстрація прав оренди земельних часток (паїв) за товариством, які виникли на підставі розпорядження Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 та укладених договорів оренди була проведена відповідачем-2 протягом 31.12.2016р. - 03.01.2017р.; відповідачем-2 долучено до матеріалів справи копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також копію переліку нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).

На виконання вимог ухвали суду від 14.03.2017р., ВСК "Світоч" подав до суду клопотання (вх. №9562/17 від 04.04.2017р.) в якому позивач просить долучити до матеріалів справи схему розподілу земельних ділянок на території Оліївської сільської ради та копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

Судом апеляційної інстанції долучені подані сторонами документи до матеріалів справи.

Представник відповідача-2 в судових засіданнях 14.03.2017р. та 04.04.2017р. підтримав доводи апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу задоволити, рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник позивача в судових засіданнях 14.03.2017р. та 04.04.2017р. заперечив доводи апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідач-1 не забезпечив явку повноважного представника в судові засідання 14.03.2017р. та 04.04.2017р., хоча про день, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином.

Враховуючи те, що судом вчинено всі дії для належного повідомлення всіх учасників провадження у справі про час і місце розгляду справи, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, вивчивши доводи апеляційної скарги стосовно дотримання норм матеріального і процесуального права судом першої інстанції, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-2, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду дійшла наступного висновку.

Як встановлено апеляційним судом, у січні 2015р. ВСК "Світоч" звернувся до Оліївської сільської ради з клопотанням погодити надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою на земельну ділянку площею 106,4 га для ведення особистого селянського господарства із земель, які відносяться до категорії невитребуваних паїв на території Оліївської сільської ради Житомирського району.

Рішенням Оліївської сільської ради від 27.01.2015р. погоджено надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельними ділянками орієнтовною площею 50 га на умовах оренди, терміном на 5 років ВСК "Світоч" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель, переданих у колективну власність реформованого КСП "Оліївське" на території Оліївської сільської ради.

У листопаді 2015р. ВСК "Світоч" звернувся до Житомирської районної державної адміністрації з проханням надати в оренду земельні ділянки на території Оліївської сільської ради Житомирського району із земель, які відносяться до категорії невитребуваних паїв.

Як вбачається з відповіді Житомирської районної державної адміністрації від 31.12.2015р. у передачі в оренду земельних ділянок на території Оліївської сільської ради ВСК "Світоч" було відмолено, оскільки земельні ділянки вирішено передати в оренду ТОВ "Агро-Юніверсал".

Розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації №380 від 16.11.2015р. "Про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Агро-Юніверсал" на території Оліївської сільської ради", вирішено передати в оренду ТОВ "Агро-Юніверсал" терміном на 7 років, але не довше ніж до моменту отримання власниками паїв свідоцтв на право власності на земельну ділянку, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в кількості 55 паїв загальною площею 131,75 га, згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Оліївської сільської ради та встановити орендну плату у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (13-14).

31.12.2015р. між Житомирською районною державною адміністрацією Житомирської області (орендодавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" (орендарем) на підставі розпорядження №380 від 16.11.2015р. було укладено договір оренди земельної ділянки за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в кількості 54 паї загальною площею 129,378 га на території Оліївської сільської ради за межами населених пунктів (а.с. 22-24).

31.12.2015р. орендовані земельні ділянки за рахунок невитребуваних (нерозподілених) часток (паїв) в кількості 54 паї загальною площею 129,378 га були передані орендодавцем орендарю за актом приймання-передачі (а.с. 65).

13.01.2016р. розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації №8 доповнено розпорядження №380 від 16.11.2015р. пунктом 2, яким зобов`язано ТОВ "Агро-Юніверсал" замовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) в організації, що має ліцензію на право провадження господарської діяльності щодо проведення землевпорядних та землеоціночних робіт та на договірних умовах встановити межі земельних ділянок в натурі (на місцевості). У зв'язку з цим п. 2 вважається п. 3" (а.с. 66).

Предметом позову у даній справі є вимога позивача визнати незаконним розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 "Про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Агро-Юніверсал" на території Оліївської сільської ради Житомирського району" та визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 31.12.2015р. з припиненням його дії на майбутнє.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що нерозподілені земельні ділянки до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності передаються в оренду органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, як розпорядниками, на загальних засадах, тобто з дотриманням вимог, встановлених статтею 124 ЗК України. Позивач зазначає, що земельні ділянки неправомірно передані в оренду відповідачу-2, оскільки не проводилися земельні торги, що є обов'язковим стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення та не виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що є необхідним, оскільки межі земельної ділянки не визначено в натурі. Таким чином, розпорядження Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380, прийняте без дотримання процедури, з порушенням вимог ст. 124, 125, 134 ЗК України, ст. 20 Закону України "Про землеустрій", чим порушено право позивача на оренду вказаних земельних ділянок, а також принцип рівності всіх суб'єктів господарювання так як безпідставно надано перевагу відповідачу-2 без отримання пропозиції інших осіб щодо умов оренди земельних ділянок.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. "г" ч. 3 ст. 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За приписами ч. 3 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст. 80 ЗК України суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Відповідно до ст. 17 ЗК України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно із частиною 3 статті 122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, відповідно до ст. 124 ЗК України, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного розпорядження від 16.11.2015р. №380, Житомирська районна державна адміністрація з посиланням на ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", п. 2 Порядку реєстрації договорів оренди земельної ділянки (паю), затвердженого постановою КМ України №119 від 24.01.2000р., ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передала в оренду ТОВ "Агро-Юніверсал" терміном на 7 років, але не довше ніж до моменту отримання власниками паїв свідоцтв на право власності на земельну ділянку, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в кількості 55 паїв загальною площею 131,75 га, згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Оліївської сільської ради та встановила оренду плату у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно п. 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004р. №122, нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Таким чином, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки - частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій, а відтак надання таких ділянок у користування здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування відповідно до наданих їм повноважень та до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Законом України "Про землеустрій" визначено правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою, які спрямовані на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Згідно ст. 25 Законом України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутній дозвіл Житомирської районної державної адміністрації на виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що були передані в оренду ТОВ "Агро-Юніверсал" на момент прийняття спірного розпорядження - 16.11.2015р.

На виконання вимог ухвали суду від 14.03.2017р., Житомирська районна державна адміністрація повідомила, що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Оліївської сільської ради відсутній.

Враховуючи те, що землеустрій земельних ділянок, які були передані в оренду ТОВ "Агро-Юніверсал" (на момент їх передання) не проводився, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що в діях Житомирської районної державної адміністрації вбачається порушення норм чинного законодавства, тому розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 "Про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Агро-Юніверсал" не відповідає вимогам ст. 20 Закону України "Про землеустрій" та підлягає визнанню недійсним.

Окрім того, апеляційним судом приймається до уваги те, що із схеми поділу земель колективної власності реформованого КСП "Оліївське", складеної Оліївською сільською радою та поданої позивачем до суду вбачається, що частина земельних ділянок, які перебувають в оренді позивача були включені до спірного розпорядження від 16.11.2015р. №380 та передані в оренду відповідачу-2, а частина земельних ділянок межують між собою, що в свою чергу утрудняє технологічний обробіток орендованих земельних ділянок в цілях сільськогосподарського виробництва, що свідчить про порушення прав та інтересів позивача, оскільки фактично припиняють можливість користуватись на законних підставах орендованим майном.

При цьому, суд апеляційної інстанції вважає, що наявність розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №8 від 13.01.2016р. та виготовлення відповідачем-2 в подальшому технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) не має правового значення для вирішення спору, оскільки не впливає на правомірність дій відповідача-2 на час винесення спірного розпорядження.

Стосовно визнання недійсним договору земельної ділянки від 31.12.2015р., укладеного між Житомирською районною державною адміністрацією та ТОВ "Агро-Юніверсал" з припиненням його дії на майбутнє, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі" ).

Відповідно до ст. ст. 125, 126 ЗК України (в редакції чинній на час укладення договору) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно ст. 30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на час укладення договору) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Враховуючи вищевикладені норми законодавства, судова колегія апеляційного суду приходить до висновку, що право оренди земельної ділянки частки (паю) підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Однак, як встановлено апеляційним судом та не спростовано відповідачем-2 державна реєстрація права на підставі договору оренди земельної ділянки від 31.12.2015р. не проведена ТОВ "Агро-Юніверсал" у встановленому законом порядку, а відтак право користування земельними частками (паями) у ТОВ "Агро-Юніверсал" на підставі даного договору не виникло.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 ЦК України передбачено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.

Враховуючи те, що договір оренди земельної ділянки від 31.12.2015р. було укладено на підставі розпорядження Житомирської районної державної адміністрації №380 від 16.11.2015р, яке за результатами розгляду справи визнано апеляційним судом недійсним, в оренду відповідачу-2 на підставі спірного розпорядження частково передані земельні частки (паї), які перебувають в оренді позивача, що підтверджується копіями витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, тому суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про недійсність договору на підставі ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст. 215 ЦК України.

Встановлені судом апеляційної інстанції обставини, а саме не виникнення у ТОВ "Агро-Юніверсал" на підставі договору права на оренду земельних часток (паїв) унеможливлює застосування до даного спору рішення Європейського суду з прав людини від 24.06.2003р. у справі "Стретч проти Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії".

При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає, що укладення відповідачем-2 договорів оренди на кожну окрему земельну частку (пай) (згідно переліку нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв)) та реєстрація прав оренди земельних часток (паїв) ТОВ "Агро-Юніверсал" протягом 31.12.2016р.-03.01.2017р., які виникли на підставі розпорядження Житомирської районної державної адміністрації від 16.11.2015р. №380 не впливають на предмет та підстави заявленого позивачем позову, тому судом апеляційної інстанції не приймаються як докази, що спростовують доводи позивача.

Колегія суддів вважає доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними, документально необґрунтованими, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.

Керуючись ст. ст. 33, 43, 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд –

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Юніверсал" на рішення господарського суду Житомирської області від 11.01.2017р. у справі №906/1046/16 – залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції – без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 Господарського процесуального кодексу України.

3. Справу повернути до господарського суду Житомирської області.

Головуючий суддя Розізнана І.В.

Суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Грязнов В.В.

Джерело: ЄДРСР 65856648
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку