open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 809/4063/14
Моніторити
Ухвала суду /13.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.04.2017/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /22.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /22.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.07.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /11.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /10.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /25.05.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.05.2015/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2015/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /29.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 809/4063/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /13.06.2017/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.04.2017/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /22.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /22.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /02.11.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.07.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /11.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /10.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /25.05.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.05.2015/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2015/ Львівський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Постанова /29.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2014/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"22" березня 2017 р. м. Київ К/800/23147/15

К/800/25657/15

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого:

Штульман І.В. (доповідач),

суддів:

Олексієнка М.М.,

Рецебуринського Ю.Й., -

розглянувши в касаційній інстанції в порядку письмового провадження справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області про стягнення виплаченої пенсії по трудовому каліцтву, за касаційними скаргами Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області й Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2014 року і ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2015 року, -

встановив:

У грудні 2014 року Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області звернулося до суду з позовом про стягнення з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області понесених витрат на виплату пенсії по трудовому каліцтву за період з 1 липня 2014 року по 31 жовтня 2014 року в розмірі 1402,48 гривень.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2015 року, позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області на користь Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області понесені витрати на виплату та доставку пенсії по інвалідності особі, яка отримала каліцтво внаслідок нещасного випадку на виробництві на території колишнього СРСР, за період з липня по жовтень 2014 року включно в сумі 891,20 гривень. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області у касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2015 року і прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області у касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2015 року і прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Касаційна скарга Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області підлягає задоволенню, а касаційна скарга Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області - задоволенню частково, з таких підстав.

Відповідно до частини 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області і Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області підписали акти щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за період з липня по жовтень 2014 року.

Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області не було прийнято до відшкодування витрати Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області, понесені на виплату за вказаний період пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі 1402,48 гривень, з яких: 891,20 гривень - основний розмір пенсії, виплаченої ОСОБА_4, який отримав трудове каліцтво в 1986 році на території однієї з колишніх республік СРСР; 176,88 гривень - основний розмір пенсії та 334,40 гривень - щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, виплачені ОСОБА_5, який отримав трудове каліцтво в 1995 році на території Російської Федерації.

Вирішуючи спір суди попередніх інстанцій дійшли висновку про задоволення позовної вимоги в частині відшкодування пенсії по інвалідності по пенсіонеру ОСОБА_4 При цьому не погодилися з правомірністю позовної вимоги в частині відшкодування витрат на виплату такої пенсії по пенсіонеру ОСОБА_5

Так, статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі - Основи) встановлено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування - це система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом.

Відповідно до статті 4 Основ залежно від страхового випадку є такі види загальнообов'язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України. Відносини, що виникають за зазначеними у частині 1 цієї статті видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

За пенсійним страхуванням згідно зі статтею 25 Основ надаються такі види соціальних послуг та матеріального забезпечення: пенсії за віком, по інвалідності внаслідок загального захворювання (в тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсії у зв'язку з втратою годувальника, крім передбачених пунктом 4 цієї статті; медичні профілактично-реабілітаційні заходи; допомога на поховання пенсіонерів.

Згідно пункту 4 частини 1 цієї статті Основ за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання надаються такі види соціальних послуг та матеріального забезпечення: профілактичні заходи по запобіганню нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням; відновлення здоров'я та працездатності потерпілого; допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; відшкодування збитків, заподіяних працівникові каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним своїх трудових обов'язків; пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; пенсія у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; допомога на поховання осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Ураховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання є наслідком страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, належним страховиком, тим, хто має надавати застрахованій особі матеріальну допомогу чи соціальні послуги, відповідно до статті 25 Основ є Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд соціального страхування від нещасних випадків), що також передбачено статтею 21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV (далі - Закон № 1105-ХІV), яка визначає перелік соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків.

У відповідності до частини 4 статті 26 Основ, якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до належного страховика щодо відшкодування понесених ним витрат.

Аналогічне правило закріплене у статті 24 Закону № 1105-XIV, згідно якої якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом соціального страхування від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.

За змістом статті 21 Закону № 1105-XIV у разі настання страхового випадку Фонд соціального страхування від нещасних випадків зобов'язаний у встановленому законодавством порядку своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, виплачуючи йому або особам, які перебували на його утриманні: допомогу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності; одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого; щомісяця грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого; пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; пенсію у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання тощо. Усі види соціальних послуг та виплат, передбачені цією статтею, надаються застрахованому та особам, які перебувають на його утриманні, незалежно від того, перебуває на обліку підприємство, на якому стався страховий випадок, як платник страхових внесків чи ні.

Згідно з пунктом 4 Порядку відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування від нещасних випадків від 4 березня 2003 року № 5-4/4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 року за № 376/7697 (далі - Порядок), відшкодуванню Фондом соціального страхування від нещасних випадків підлягають суми, що виплачуються відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 5 листопада 1991 року № 1788-XII, Закону № 1105-XIV та інших нормативно-правових актів, а саме: сума основного розміру пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, якщо така надавалася пенсіонеру, який одержував вищезазначену пенсію; допомога на поховання сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання особи, яка отримувала вищезазначену пенсію; сума витрат Пенсійного фонду України з виплати і доставки вищезазначених пенсій.

13 березня 1992 року між державами-учасницями Співдружності Незалежних Держав підписано Угоду про гарантії прав громадян у сфері пенсійного забезпечення, в преамбулі якої визначено, що держави-учасниці Співдружності мають зобов'язання щодо непрацездатних осіб, які отримали право на пенсійне забезпечення на їхній території або на території інших республік за період їх входження до складу СРСР і реалізують це право на території держав-учасниць Угоди.

Відповідно до умов Угоди пенсійне забезпечення громадян держав-учасниць цієї Угоди та членів їхніх сімей здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають (стаття 1); усі витрати, пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення за цією Угодою, несе держава, що надає забезпечення. Взаємні розрахунки не проводяться, якщо інше не передбачено двосторонніми угодами (стаття 3); ця Угода поширюється на всі види пенсійного забезпечення громадян, які встановлені або будуть встановлені законодавством держав-учасниць Угоди (стаття 5); призначення пенсій громадянам держав-учасниць Угоди проводиться за місцем проживання. Для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасниць Угоди враховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР за час до набуття чинності цією Угодою (стаття 6); при переселенні пенсіонера в межах держав-учасниць Угоди виплата пенсії за попереднім місцем проживання припиняється, якщо пенсія того ж виду передбачена законодавством держави за новим місцем проживання пенсіонера (стаття 7).

Таким чином, пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався на території будь-якої з держав-учасниць СНД або на території інших республік за період їх входження до складу СРСР, виплачується особі за законодавством тієї держави-учасниці Співдружності, на території якої вона проживає.

З огляду на викладене, витрати, понесені Управлінням Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області на виплату ОСОБА_5 пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався з ним в 1995 році на території держави-учасниці СНД (Російської Федерації), підлягають відшкодуванню за рахунок Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області як належного страховика від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Отже, висновок суду першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, про відсутність підстав для відшкодування Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області Управлінню Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області витрат на виплату пенсії по інвалідності пенсіонеру ОСОБА_5, не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.

Також суди попередніх інстанцій не звернули уваги, що в суму понесених Управлінням Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області по пенсіонеру ОСОБА_5 витрат, входить не тільки основний розмір пенсії по інвалідності, а й розмір щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття, яка, виходячи з положень пункту 4 Порядку й тих норм матеріального права, які регламентують підстави й порядок виплати цієї допомоги, підлягає відшкодуванню Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області позивачеві.

Доводи Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області про те, що питання відшкодування витрат повинно вирішуватися на рівні централізованих органів, а не між робочими органами Фондів на місцях, не ґрунтуються на вимогах законодавства.

Так, частиною 2 статті 16 Закону № 1105-XIV визначено, що безпосереднє управління Фондом соціального страхування від нещасних випадків здійснюють його правління та виконавча дирекція. За змістом статті 18 зазначеного Закону виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду. Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Згідно з пунктом 7 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 384/2011, Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

З огляду на викладене, вимоги управління Пенсійного фонду України про відшкодування відділенням Фонду соціального страхування від нещасних випадків витрат, пов'язаних із виплатою та доставкою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, відповідають змісту його прав як робочого органу Пенсійного фонду України щодо відшкодування понесених ним витрат та узгоджуються із компетенцією виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків, основними завданнями якої згідно з Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків від 20 квітня 2001 року № 15, крім іншого, визначено виконання завдань та основних принципів страхування від нещасного випадку, фінансування страхових виплат, а до повноважень у сфері здійснення процедури страхування та координації страхової діяльності віднесено, зокрема, співпрацю з фондами з інших видів соціального страхування щодо відшкодування витрат, понесених ними у зв'язку з матеріальним забезпеченням потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві, та представництво інтересів страховика в органах державної виконавчої влади, органах місцевого самоврядування і судах.

Отже, суди попередніх інстанцій правильно задовольнили позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області щодо стягнення з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області витрат, понесених на виплату пенсії по інвалідності ОСОБА_4, однак необґрунтовано відмовили в задоволенні позовних вимог щодо стягнення витрат, понесених на виплату пенсії по інвалідності та щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття ОСОБА_5, тому за правилами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення в цій частині підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 224, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської

області - задовольнити частково.

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області - задовольнити.

Скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2015 року в частині відмови Управлінню Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області в задоволенні позову. Прийняти в цій частині нову постанову, якою позов задовольнити.

Стягнути з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Коломийському районі Івано-Франківської області на користь Управління Пенсійного фонду України в місті Коломиї та Коломийському районі Івано-Франківської області витрати, понесені на виплату ОСОБА_5 пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві та щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття за період з 1 липня 2014 року по 31 жовтня 2014 року в розмірі 511,28 гривень.

В решті судові рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237-2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Штульман І.В.

Судді: Олексієнко М.М.

Рецебуринський Ю.Й.

Джерело: ЄДРСР 65818021
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку