open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2017 року

Справа № 803/312/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Костюкевича С.Ф.,

при секретарі судового засідання Шафранюк І.Ф.,

за участю представників позивача Крючкова В.О., Леошек І.О.,

представника відповідача Хитрика С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Ківерцівське лісове господарство» до Волинської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство «Ківерцівське лісове господарство» (далі - ДП «Ківерцівське ЛГ») звернулося в суд із адміністративним позовом до Волинської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення №24/67 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» в частині зміни меж загальнозоологічного заказника «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Волинською обласною радою було прийняте рішення №27/64 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду», яким на думку позивача неправомірно, без відповідних правових підстав було змінено межі існуючих територій природно-заповідного фонду місцевого значення із 5530.0 га до 10043.6 га згідно з додатком 2 вказаного рішення.

Вважають, що дане рішення, в частині зміни меж загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га, не відповідає вимогам чинного законодавства і підлягає скасуванню, оскільки зміна меж здійснювалася з порушенням статтей 52, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, наведених у позовній заяві, просили позов задовольнити, визнати протиправним та скасувати рішення №24/67 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» в частині зміни меж загальнозоологічного заказника «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га.

Представник відповідача в судовому засіданні та в письмових запереченнях позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити повністю.

Третя особа Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації в клопотанні від 17.03.2017 року за вх. №2952/17 просили розгляд справи проводити без участі їх представника, вважають, що оскаржуване рішення прийняте у відповідності з вимогами законодавства, а строк на його оскарження - пропущений.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь в справі, дослідивши зібрані докази в їх сукупності, проаналізувавши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що адміністративний позов підлягає до повного задоволення, враховуючи наступне.

Згідно з частиною 1 статті 6 КАС України кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів.

Частина 1 статті 17 КАС України передбачає, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Судом встановлено, що загальнозоологічний заказник місцевого значення «Зубр» створений за рішенням Волинської обласної ради від 18.08.2000 року №13/6 «Про збереження та розвиток природно-заповідного фонду області» зі змінами від 16.12.2003 року №9/12, від 28.11.2008 року №24/14, від 21.06.2012 року № 12/35.

ДП «Ківерцівське лісове господарство» керується положенням про загальнозоологічний заказник місцевого значення «Зубр» Ківерцівського району Волинської області від 18.07.2014 року, яке в свою чергу підписане директором підприємства та затверджене Управлінням екології та природних ресурсів Волинської облдержадміністрації 18 липня 2014 року та виконує функції по забезпеченні охорони та збереженні території, що перебуває у його землекористуванні на підставі Охоронного зобов'язання від 18.07.2014 року №232. що підписане начальником Управління екології та природних ресурсів Волинської облдержадміністрації. Дане Охоронне зобов'язання видане на загальну площу 5530,0 га.

Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації листом №643/18/214 від 20.05.2014 року зверталося до ДП «Ківерцівське ЛГ» про погодження меж розширення заказника «Зубр» на площі 10 043.6 га.

Проте ДП «Ківерцівське лісове ЛГ» листом №160 від 22.05.2014 року погодження на зміну меж заказника не надало, так як вважало розгляд даного питання неправомірним та просило зняти його з розгляду сесії. При цьому запропонувавши розглянути вищезазначене питання щодо розширення меж на наступних сесіях після опрацювання необхідних погоджувальних документів, картографічних матеріалів та погодження меж в натурі.

Волинською обласною радою 31.07.2014 року було прийняте рішення №27/64 «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду», яким, згідно з додатком 2 вказаного рішення, змінено межі загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр» з 5 530,0 га до 10 043,6 га.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.

Згідно зі статтею 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до природно-заповідного фонду України, у тому числі, належать природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища.

Статтею 29 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що заповідними урочищами оголошуються лісові, степові, болотні та інші відокремлені цілісні ландшафти, що мають важливе наукове, природоохоронне і естетичне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення заповідних урочищ провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.

Відповідно до частини другої статті 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» природні національні парки входять до складу природно-заповідного фонду України.

Частиною третьою статті 16 зазначеного Закону визначено, що державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та інші державні органи, до компетенції яких законами України віднесено здійснення зазначених функцій.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Державний контроль за додержанням режиму територій та об'єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, його органами на місцях.

Рішенням Волинської обласної ради №13/6 від 18.08.2000 року «Про збереження та розвиток природно-заповідного фонду області» було створено загальнозоологічний заказник місцевого значення «Зубр» на площі 2732 га на підставі клопотання Державного управління охорони навколишнього природного середовища Волинської області, Ківерцівської районної ради та первинних землекористувачів з метою збереження Волинської популяції зубра, а також інших видів рослин і тварин, занесених до червоної книги України, цінної мисливської фауни, а також збереження ділянок цінних високобонітетних дубових, дубово-соснових і соснових насаджень.

У 2003 році рішенням Волинської обласної ради №9/12 від 16.12.2003 року «Про збереження та розвиток природно-заповідного фонду області» на підставі клопотання Державного управління екології та природних ресурсів обласні, Ківерцівської районної ради та первинних землекористувачів межі заказника «Зубр» було збільшено до площі 4050.0 га.

Рішенням Волинської обласної ради №24/14 від 28.11.2008 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» за клопотанням Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Волинській Області та рішення постійної комісії обласної ради з питані» екології, раціонального використання природних ресурсів, площа Загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр» була збільшена до 14717,6 га. При цьому було порушено вимоги статей 52 та 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», оскільки зокрема - не було погоджень з первинними землекористувачами та з Міністерством екології та природних ресурсів України.

У зв'язку з невідповідністю вказаного рішення обласної ради вимогам законодавства, воно опротестовувалось прокуратурою Волинської області (протест від 21.12.2008 року).

Рішенням Волинської обласної ради від 30.01.2009 року №26/20 «Про протест прокурора Волинської області від 23.12.2008 року за №07/490 на рішення Волинської обласної ради від 28.11.2008 року №24/12 «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» скасоване рішення облради №24/12 від 28.11.2008 року в частині зміни меж Загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр», які не погоджені з первинним користувачем - ДП «Цуманське ЛГ». Проте, при прийнятті зазначеного рішення зміни в додаток до попереднього рішення в частині площі не вносились.

Волинським окружним адміністративним судом 09.03.2010 року в справі №2а-19197/09/0370 було задоволено позов прокурора Волинської області щодо скасування рішення Волинської обласної ради №24/14 від 28.11.2008 року в частині площі, яка не була погоджена із первинним землекористувачем - ДП «Ківерцівське ЛГ» (3924 га). Дане рішення набрало законної сили.

Враховуючи зазначене, а також клопотання Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Волинській області погодження постійних землекористувачів та рішення постійної комісії обласної ради з питань екології, раціонального використання природних ресурсів від 31.05.2012 року №12/1 Волинською обласною радою прийнято рішення №12/35 від 21.06.2012 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду», яким приведено у відповідність до чинного законодавства всі попередні рішення. При цьому площа загальнозоологічного заказника «Зубр» склала 5530.0 га, що відповідає площі, погодженої із первинним землекористувачем.

При підготовці проекту рішення Волинської обласної ради №12/1 від 31.05.2012 року у додатку 2 в частині величини площі заказник в існуючих межах, не було враховано рішення обласної ради №26/20 від 30.01.2009 року, і не було включено площу, на яку відсутнє погодження з первинним землекористувачем - ДП «Цуманське ЛГ».

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.

Статтею 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об'єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях. У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання. Таким чином, обласні ради можуть прийняти рішення про зміну меж територій об'єктів природно-заповідного фонду (в тому числі, загальнозоологічних заказників місцевого значення) на підставі відповідних клопотань за обов'язкової умови їх погодження не тільки з власниками, а й з первинними користувачам» природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.

Як встановлено судом, Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації листом №643/18/214 від 20.05.2014 року зверталося до ДП «Ківерцівське лісове господарство» про погодження меж розширення заказника «Зубр» до площі 10 043.6 га.

Проте ДП «Ківерцівське лісове ЛГ» листом №160 від 22.05.2014 року погодження на зміну меж заказника не надало, так як вважало розгляд даного питання неправомірним.

В судовому засіданні оглянуто планово-картографічні матеріали лісовпорядкування ДП «Ківерцівське ЛГ» з яких вбачається, що збільшення площі заказника до 10043,6 га відноситься до лісових масивів ДП «Ківерцівське ЛГ», які перебувають в постійному користуванні даного підприємства відповідно до пункту 5 розділу VIII Лісового кодексу України.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що всупереч вимогам ст. 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» з ДП «Ківерцівське ЛГ», як первинним користувачем ділянок лісу, при прийнятті оскаржуваного рішення №27/64, не було погоджено зміну меж території природно-заповідного фонду загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр».

Крім того слід зазначити, що пунктом 5 розділу VIII Лісового кодексу України передбачено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування. Проте, як встановлено судом, останнє базове лісовпорядкування у ДП «Ківерцівське ЛГ» проводилося у 2012 році.

Згідно статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об'єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов'язання. Відповідно до статті 54 вказаного Закону зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.

Таким чином, зміни меж загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр» Ківерцівського району щодо збільшення площі із 5530 га до 10043,6 га здійснювалося з порушенням статей 52, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, усі рішення та дії суб'єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зміни меж загальнозоологічного заказника місцевого значення «Зубр» Ківерцівського району щодо збільшення площі із 5530 га до 10043,6 га здійснювалося з порушенням статей 52, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України, з огляду на що рішення Волинської обласної ради №24/67 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» в частині зміни меж загальнозоологічного заказника «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га є протиправним, тому підлягає скасуванню судом.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що строк звернення до адміністративного суду, передбачений частиною 2 статті 99 КАС України позивачем не пропущено.

Відповідно до Регламенту Волинської обласної ради, діючого на момент прийняття рішення, (ст. 7.2) рішення обласної ради надсилаються виконавцям, відповідним органам виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємствам, об'єднанням, організаціям, установам різних форм власності, службовим особам і офіційно оприлюднюються не пізніш як у 10-денний строк після їх прийняття шляхом розміщення на офіційному веб-сайті обласної ради, шляхом опублікування у пресі, передачі по радіо, телебаченню, оголошення на зборах трудових колективів, громадян за місцем проживання та іншими формами.

Як встановлено судом з досліджених письмових доказів та підтверджено представником відповідача в судовому засіданні, згідно Переліку відділів, управлінь, установ та організацій, яким надіслано рішення обласної ради від 31.07.2014 року № 27/64 «Про збереження природно-заповідного фонду» ДП «Ківерцівське ЛГ» (а.с. 51) рішення не надсилалося, тобто докази направлення копії оскаржуваного рішення обласної ради від 31.07.2014 року № 27/64 «Про збереження природно-заповідного фонду» до ДП «Ківерцівське ЛГ» як постійному користувачу у виконавчому апараті Волинської обласної ради відсутні.

Інших доказів отримання позивачем оскаржуваного рішення відповідачем не надано. За таких обставин позивач не пропустив шестимісячний строк звернення до суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин першої, другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, виходячи із наданих частиною другою статті 162 КАС України суду повноважень, з наведених вище підстав адміністративний позов слід задовольнити повністю шляхом прийняття постанови про визнання протиправним та скасування рішення Волинської обласної ради №24/67 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» в частині зміни меж Загальнозоологічного заказника «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га.

Згідно із частиною першою статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки представник позивача в судовому засіданні відмовився від стягнення сплаченого судового збору, тому судовий збір не стягується.

Керуючись статтями 11, 17, 71, 94, 158, 160, 162, 163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Лісового кодексу України, Закону України «Про природно-заповідний фонд України», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Волинської обласної ради №24/67 від 31.07.2014 року «Про збереження і розвиток природно-заповідного фонду» в частині зміни меж Загальнозоологічного заказника «Зубр» з 5530,0 га до 10043,6 га.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої буде виготовлено 29 березня 2017 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий С.Ф. Костюкевич

Джерело: ЄДРСР 65576371
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку