open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 647/2162/16-а
Моніторити
emblem
Справа № 647/2162/16-а
Справа № 647/2162/16-а

№ провадження 2-а/647/4/2017

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.03.2017 року Бериславський районний суд Херсонської області

в складі головуючого судді: Кириленко М.О.

за участю секретаря: Крамського Д.О.

за участі представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бериславі справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Бериславської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Бериславської міської ради Херсонської області від 14.07.2015 року №669, -

В С Т А Н О В И В

ОСОБА_3 звернувся до суду з вищезазначеним позовом, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що Рішенням 56 сесії 6 скликання Бериславської міської ради № 669 від 14.07.2015 року «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області» було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області розроблену ПП «ЛІМТЕРА» , яка вступила в дію з 01.01.2016 року. На підставі оскаржуваного рішення, відповідач направив позивачу лист про внесення змін до договору оренди земельних ділянок. Позивач вважає рішення Бериславської міської ради № 669 від 14.07.2015 року « Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області» незаконним, оскільки прийняте з порушенням вимог діючого законодавства України , без дотримання охоронюваних прав та інтересів всіх землекористувачів міста Берислава у сфері публічно-правових відносин, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та з порушеннями вимог ст.. ст.. 4 , 5, 27 Податкового кодексу України", пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України.

В судовому засіданні позивач та його представник просили задовольнити позов з підстав викладених у позовній заяві .

Представник Відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав , вважає їх незаконними та необґрунтованими, вважає, що Бериславською міською радою при прийнятті оскаржуваного рішення та його оприлюдненні в повній мірі було дотримано вимоги діючого законодавства України.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного .

Відповідно до ст. 2 КАС України, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно із ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленого цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Відповідно до ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності із ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Судом встановлено, що 14.07.2015 року Бериславською міською радою Херсонської області, прийнято рішення № 669 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки м. Берислав Херсонської області» (а.с.5) .

Згідно даного рішення, Бериславська міська рада Херсонської області вирішила затвердити Технічну документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області розроблену ПП «ЛІМТЕРРА». Ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м. Берислава Херсонської області з 01.01.2016 року. Бериславському відділенню Новокаховської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області внести відповідні зміни в систему оподаткування земельних ділянок. Після вступу в дію нормативної грошової оцінки м. Берислав Херсонської області, внести зміни до існуючих договорів оренди земельних ділянок в частині орендної плати, привести їх у відповідність до даного рішення. Орендарям земельних ділянок необхідно: отримати Витяги з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислав Херсонської області про нормативну грошову оцінку відповідної земельної ділянки. Укласти з міською радою додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань соціально-економічного і культурного розвитку, планування, обліку, бюджету, фінансів і цін та сприяння розвитку підприємництва.

Відповідач 08.07.2016 надіслав на адресу ПП ОСОБА_3 лист про внесення змін до договору оренди земельної ділянки з описом та повідомленням про необхідність внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 02.03.2007 року. (а.с.7)

На вищезазначену пропозицію Позивач надіслав відповідь, у якій відмовився від підписання Договору про внесення змін до Договору, обґрунтовуючи це тим, що Бериславська міська рада порушила порядок оприлюднення проекту рішення від 14.07.2015 № 669 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області".

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, у відповідності із ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Згідно із ст.23 зазначеного Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого, спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Враховуючи наведене, рішення Бериславської міської ради від 14.07.2015р. № 669 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області » є регуляторним актом.

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», кожний проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта.

Відповідно до вимог ст. 36 Закону, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

У відповідності до статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної владі та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», діяльність місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування висвітлюється в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження.

З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення Бериславською міською радою було опубліковано (оприлюднено) 26.12.2015 року в районній газеті «Маяк» (а.с. 17) наступного змісту: «Бериславська міська рада доводить до відома Орендарів земельних ділянок комунальної власності Бериславської міської територіальної громади, наступне: «Рішенням 56 сесії 6 скликання міської ради "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області" № 669 від 14.07.2015 року було затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Берислав, яка вступає в дію з 01.01.2016р. (з повним текстом рішення можна ознайомитись на веб-сайті Ради).»

В оголошенні вказано також, що «Орендарям земельних ділянок комунальної власності потрібно внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, укладених з Бериславською міською радою, для чого необхідно: після 01.01.2016 року, в місячний термін, в Центрі надання адміністративних послуг при Бериславській районній державній адміністрації, який знаходиться по вул. Шевченка, 22 м. Берислав (т. 7-39-74) замовити та отримати на безоплатній основі Витяг зі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки; отримати у Бериславській міській раді проект договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки; зареєструвати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки у реєстраційній службі Бериславського районного управління юстиції Херсонської області».

Разом з тим суд зазначає, що відповідачем не надано доказів оприлюднення проекту регуляторного акта, а саме: проекту оскаржуваного рішення Бериславської міської ради, з метою одержання зауважень і пропозицій у спосіб передбачений ст. 16 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та ст.21 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».

Відповідно до ч. 1ст. 171 КАС України, правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо: законності (крім конституційності) постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України, постанов Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

При цьому, перевірка законності цих актів полягає у з'ясуванні їх відповідності законам України.

Підставами для прийняття судом рішення щодо незаконності правових актів повністю чи в їх окремих частинах є: невідповідність правовим актам вищої юридичної сили; порушення встановленої законом процедури їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності; перевищення повноважень при їх прийнятті.

Водночас, недодержання вимог правових норм, а також правил, які регулюють порядок прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути підставою для визнання такого акта недійсним (протиправним) лише у тому разі, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправильного акту.

Аналізуючи оскаржуване рішення щодо відповідності останнього вимогам правовим актам вищої юридичної сили суд враховує, що згідно ст. 9 Податкового кодексу України плата за землю відноситься до загальнодержавних податків. Платежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Податковим кодексом України визначені принципи, на яких ґрунтується податкове законодавство, зокрема, пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПКУ визначено принцип стабільності, який говорить, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Аналогічні положення принципу стабільності податкового законодавства визначено у пп. 12.3.4 п. 12.3 ст.12 Податкового кодексу України, щодо встановлення місцевими радами місцевих податків і зборів, а саме, рішення сільських, селищних та міських рад про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлених місцевих податків та зборів або змін (плановий період).

В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Також згідно пп. 12.3.4 п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Отже, відповідно до наведених норм-принципів Податкового кодексу України, рішення місцевої ради про встановлення місцевих податків та зборів має бути не лише прийняте, але й офіційно оприлюднене цим органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). Порушення наведеної правової вимоги тягне за собою певну відстрочку набрання чинності таким рішенням органу місцевого самоврядування - не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 5 Податкового кодексу України визначено порядок співвідношення податкового законодавства з іншими законодавчими актами, а саме, що для регулювання відносин у сфері справлення податків і зборів, застосовуються поняття, правила та положення, які встановлено Податковим кодексом України.

Порядок формування доходної частини бюджетів, визначено у частині 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, а саме: закони України, які впливають на показники бюджету і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Статтею 4 Бюджетного кодексу України визначено, що нормативно-правовими актами, що регулюють бюджетні відносини в Україні, є, зокрема, рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування. При здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно-правових актів застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням Конституції України, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України.

Отже правила, які визначено податковим та бюджетним законодавством, про прийняття місцевими радами рішень, щодо зміни розмірів податків, які справляються до бюджетів, та формують їх доходну частину, є однакові.

Таким чином, оскільки грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, який вноситься до держбюджету та формує його доходну частину, введення в дію нормативної грошової оцінки землі в середині бюджетного року є порушенням податкового та бюджетного законодавства України.

Таким чином суд вважає, що відповідно до приписів податкового та бюджетного законодавства, строк введення в дію нової нормативної грошової оцінки землі, повинен був бути визначений з 01.01.2017 року.

Відповідач при прийнятті спірного рішення, який є нормативно-правовим актом, що регулює бюджетні відносини, повинен був керуватися у своїй діяльності приписами пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4, ст. 5 Податкового кодексу України, ст. 4, ч. 3 ст. 27 Бюджетного кодексу України щодо визначення строку введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель, яка є базою оподаткування (елементом податку) плата за землю, і використовується для визначення розміру плати за землю, яка вноситься до місцевого бюджету та формує його доходну частину.

Аналогічна правова позиція викладена в Ухвалі Вищого адміністративного суду України від 01.04.2014 р. № К/9991/65360/12 .

Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України; обґрунтовано; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації.

На підставі вищевикладеного суд вважає, що рішення Бериславської міської ради від 14.07.2015 року № 669 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області» прийнято всупереч приписам, пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України, ст. 27 Бюджетного кодексу України, що є підставою для його скасування .

Керуючись ст.ст. 158-162 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_3 - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Бериславської міської ради Херсонської області від 14.07.2015 року № 669 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Берислава Херсонської області»

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя М. О. Кириленко

Джерело: ЄДРСР 65534005
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку