open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

23 березня 2017 року

справа № 311/283/16-а провадження №2-а/311/2/2017

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Семененка Я.В.

суддів: Бишевської Н.А. Добродняк І.Ю

за участю секретаря судового засідання: Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області

на постанову Василівського районного суду Запорізької області від 24 січня 2017 року по справі №311/283/16-а(провадження №2-а/311/2/2017) за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області, третя особа - відділ пенсійного забезпечення м. Дніпрорудне Управління в Василівському районі Запорізької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії та стягнення заборгованості,-

в с т а н о в и В :

ОСОБА _1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

1) визнати протиправними дій управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області щодо відмови позивачу донарахувати доплати до пенсії з підвищення пенсії, доплати до пенсії фіксованої суми, починаючи з базового періоду - грудень 2013 року;

2) зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області донарахувати позивачу у відповідності до ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» доплати до пенсії з підвищенням і збільшенням пенсії та фіксованої суми індексації пенсії в розмірі 765 грн. 05 коп., починаючи з 29 липня 2015 року та сплачувати довічно;

3)стягнути з управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області на користь позивача несплачені доплати до пенсії з підвищенням і збільшенням пенсії та фіксованої суми індексації пенсії за період з 28 липня 2015 року по 28 січня 2016 року в розмірі 4157 грн. 89 коп.;

4)стягнути з управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області на користь позивача компенсацію витрат, понесених ним на поштові відправлення, на загальну суму 327,30 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на неправомірність розрахунку відповідачем призначеної пенсії, зокрема, без урахування законодавчо визначеної доплати до пенсії за віком у зв'язку із ростом середньої заробітної плати в Україні.

Постановою Василівського районного суду Запорізької області від 24 січня 2017 року адміністративний позов задоволено частково, а саме:

визнано протиправними дії управління Пенсійного фонду України в Василівському

районі Запорізької області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні доплат до пенсії з підвищення пенсії, доплати до пенсії фіксованої суми, починаючи з базового періоду грудня 2013 року.

зобов'язано управління пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області провести ОСОБА_1 нарахування доплати до пенсії з підвищення і збільшенням пенсії та фіксованої суми індексації пенсії в розмірі 765 гривень 05 копійок, починаючи з 29 липня 2015 року.

зобов'язано управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області здійснити виплату ОСОБА_1 доплати до пенсії з підвищення і збільшенням пенсії та фіксованої суми індексації пенсії за період з 28 липня 2015 року по 28.01.2016 року в розмірі 4157 (чотири тисячі сто п'ятдесят сім) гривень 89 копійок.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Апеляційна скарга фактично обґрунтована незгодою з висновками суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для часткого задоволення позову. Так, заявник апеляційної скарги вказує на те, що розрахунок (перерахунок) пенсії позивача здійснювався на підставі вимог чинного законодавства, зокрема, з урахуванням підвищень у відповідності до ст..42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсіне страхування», ст..5 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». При цьому, відповідач вказує на те, що суд, встановивши фіксований розмір доплат, не розмежовує складові, які встановлюються згідно різних законодавчих актів: індексація призначається згідно Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»; підвищення через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески здійснюється відповідно до ст..42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та відповідних постанов Кабінету Міністрів України. Вказане, за позицією відповідача, призвело до необгрунтованості висновків суду щодо встановлення фіксованої суми заниження у розмірі 765,05грн., на яку зобов'язано підвищити пенсію та визначення суми недоплати за період з 28.07.2015р. по 28.01.2016р., з урахуванням встановленої фіксованої суми заниження.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи із наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є інвалідом війни 1 групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією посвідчення серії НОМЕР_1 (том 1 а.с.7).

Позивач перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області та отримує пенсію за віком.

Спірні правовідносини між стронами виникли з приводу відмови УПФУ в Василівському районі Запорізької області донарахувати позивачу доплати до пенсії з її підвищення та збільшення та фіксованої суми індексації пенсії.

Так, позивач, вказуючи на неправомірність дій УПФУ в Василівському районі Запорізької області зазначає про те, що з 01.01.2008 року відповідач скасував та не виплачує позивачу доплату до пенсії за віком в сумі 146 грн. 40 коп. у зв'язку з 20% ростом середньої заробітної плати в Україні, яка виплачувалася йому з 01 березня 2005 року по 31 грудня 2007 року. Протиправним діями відповідача по справі за період з 01.01.2008 року по 31.12.2015 року загальна сума несплаченої доплати складає 14054,40 грн. Також, позивачу, як інваліду війни, в порушення положень ст.ст.27,42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та Постанови КМУ №1381 від 28 грудня 2011 року «Про підвищення соціального захисту найбільш вразливих верст населення» не доплачено доплату до пенсії в сумі - 36 грн. 60 коп. за період з 01 січня 2012 року по 31 грудня 2015 року, яка нараховується в розмірі 25% від базової пенсії і доплати з 20% ростом зарплати 36 грн. 60 коп. (146,40 грн. * 25 %). Відповідачем від базової пенсії - 1605 грн. 58 коп. і доплати - 70 грн. 21 коп. невірно нараховано - 418 грн. 95 коп. (1605,58 грн. * 70,21 грн. * 25%), замість вірної суми доплати - 455 грн. 55 коп. (1605,58 грн. * 146,40 грн. * 70,21 грн. *25 %). Загальна сума доплати до пенсії станом на 31.12.2015 року повинна становити 1756 грн. 80 коп (36,60 грн. * 12 * 4). Індексація пенсії з врахуванням індексів споживчих цін за період з 01 січня 2015 року по 01 вересня 2015 року, нарахованих з наростаючим підсумком, становить - 3617 грн. 59 коп. З базового місяця - вересня 2015 року по 31 грудня 2015 року нараховується фіксована сума індексації в розмірі 582 грн. 05 коп. у зв'язку з перевищенням загальної суми індексації з наростаючим підсумком в розмірі 710 грн. 80 коп. над доплатами підвищення і збільшення пенсії, яка становить 128 грн. 75 коп. Фіксована сума індексації становить 582 грн. 05 коп. (710,80 грн. - 127,75 грн) та повинна сплачуватися довічно. Фіксована сума індексації пенсії загалом становить 2328 грн. 20 коп. Відповідачем протягом восьми років не донараховувались та не доплачувались позивачу доплати підвищення пенсії в розмірі 14054 грн. 40 коп., доплати збільшення пенсії в розмірі 1756 грн. 80 коп., сума індексації пенсії з наростанням в розмірі 3617 грн. 20 коп., фіксованої суми індексації пенсії в розмірі 2328 грн. 20 коп. Загальний розмір не сплачених доплат підвищення і збільшення пенсії станом на 01 січня 2016 року становить 21 756 грн. 99 коп. За період з січня по грудень 2016 року включно, не донараховано та не сплачено позивачу щомісячна заборгованість в сумі 756 грн. 05 коп. (підвищення 146,40 грн. + збільшення 36,60 грн. + фіксована сума індексації 582,05 грн.), всього за 2016 рік заборгованість становить - 9180 грн. 60 коп. Протиправними, на думку позивача, діями посадових осіб Управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області він був позбавлений підвищення до пенсії в розмірі 146 грн. 40 коп. щомісячно, що за період з 01 січня 2008 року по 30 вересня 2016 року становить 15225 грн. 60 коп. Відповідно до положень ст.ст.3,4,5,6,15 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», ч.1 ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», абз.3 п.5 Прикладу проведення індексації у разі підвищення грошових доходів населення, що є в додатку № 4 до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою КМУ № 1078 від 17 липня 2003 року, доповнено Постановою КМУ №526 в редакції від 13 червня 2012 року, позивач самостійно здійснив розрахунок індексу споживчих цін для проведення індексації та суми індексації його пенсії. За розрахунками, його пенсія станом на 01 вересня 2015 року складається з наступних показників: базова пенсія з 01 грудня 2013 року - 3142 грн. 21 коп.; підвищення і збільшення пенсії - 128 грн.75 коп.; сума фіксованої індексації підвищення і збільшення раніше не сплаченої - 765 грн. 05 коп. Загальна сума пенсії складає - 4036 грн. 01 коп., а з врахуванням підвищення пенсії з 01 травня 2016 року в 57 грн. 68 коп. - загальна сума пенсії визначається в розмірі 4093 грн. 69 коп.

За поясненнями начальника відділу пенсійного забезпечення в м.Дніпрорудне Василівського району Запорізької області ОСОБА_2., наданими в судовому засіданні суду першої інстанції, індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. Позивачу останній перерахунок було здійснено з 01.12.2013 року, отже базовим місяцем є грудень 2013 року. Пенсію позивачу було проіндексовано з травня 2014 року, так як в березні 2014 року величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації відносно базового місяця, а отже з травня 2014 року позивачу почала виплачуватись проіндексована пенсія. З січня 2015 року для розрахунку індексації були застосовані коефіціенти, які були встановлені для індексації у грудні 2014 року. 50,61 грн. - це фіксована сума індексації з 01.09.2015 року, згідно Постанови КМУ № 1078 від 17.07.2003 року «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення»; 128,75 - різниця між розміром пенсії з 01.09.2015 року та з 01.12.2013 року; 50,61 грн. - різниця між сумою індексації та сумою підвищення, яка фіксується і виплачується у такому розмірі до наступного збільшення розміру пенсії, при якому таке збільшення повинне перевищити зазначену фіксовану величину. Розмір пенсії позивача розрахований у відповідності до норм чинного законодавства. Доплати до пенсії з підвищенням здійснюються в межах фінансування.

Неправомірний розрахунок пенсії, за позицією позивача, став підставою для звернення звернення з позовом до суду.

За наслідками перегляду судового рішення колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для часткового задоволення позову з огляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення.

Статтею 45 цього ж Закону встановлено, що пенсії призначаються довічно, або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону.

Згідно ч.3 ст.27 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; а поріг індексації - це величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Ст.2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України, і які не мають разового характеру: пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат).

Відповідно до положень ст.4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» в редакції чинній станом на липень 2015 року, індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Частина перша статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 911-VIII від 24.12.2015 року, які набрали чинності з 01 січня 2016 року, передбачає поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

За ч.6 ст.5 цього ж Закону проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Стаття 16 Закону визначає, що спори, які виникають з питань індексації грошових доходів населення, вирішуються у судовому порядку.

Пункт 1-1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, (далі - Порядок) передбачає, що підвищення грошових доходів громадян у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. Абзац другий пункту 1-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 77 від 11.02.2016 року - застосовується з 01.01.2016 року передбачає поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. (Абзац третій пункту 1-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 526 від 13.06.2012 року). Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року № 491-IV «Про внесення змін до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, в якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту. Приклад обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації наведено у додатку 1.

Пункт 2 Порядку передбачає, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: пенсії або щомісячне довічне грошове утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною та інших доплат, установлених законодавством), крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку (Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 913 від 11.07.2007 року; в редакції Постанов КМУ № 170 від 12.03.2008 року, № 1013 від 09.12.2015 року - застосовується з 01.12.2015 року).

Пункт 4 Порядку передбачає, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються замість пенсії, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника. (Абзац третій пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 913 від 11.07.2007 року, № 170 від 12.03.2008 року). Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає. Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків. У разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства. Приклад обчислення суми індексації грошових доходів громадян наведено у додатку 2.

Відповідно п.5 Порядку в редакції, яка діяла до 30.11.2015 року, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації. (Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 690 від 17.05.2006 року, № 170 від 12.03.2008 року, № 36 від 29.01.2014 року). У разі, коли підвищення розмірів мінімальних соціальних гарантій, зазначених в абзаці першому цього пункту, не супроводжується зростанням грошових доходів громадян, передбачених пунктом 2 цього Порядку, грошові доходи індексуються на загальних підставах відповідно до пунктів 1-1 і 4 цього Порядку. (Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМУ № 690 від 17.05.2006 року). У разі, коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку. (Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 690 від 17.05.2006 року; в редакції Постанови КМ № 526 від 13.06.2012 року).(Пункт 5 в редакції Постанови КМУ №1013 від 09.12.2015 року - застосовується з 01.12.2015 року).

Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 встановлено порядок проведення обчислення суми індексу споживчих цін для проведення індексації наростаючим підсумком (додаток №1 містить приклад) та встановлено порядок обчислення суми індексації з урахуванням зміни прожиткового мінімуму (додаток №2 містить відповідний приклад). Відповідач діяв в супереч цього порядку.

Згідно положень ст.6 Закону порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

Відповідно до додатку 4 до вказаного Порядку (в редакції, чинній на вересень 2015 року), якщо у разі, коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку.

Отже, з 21.06.2012 року п. 3, 8 Постанови КМУ від 13 червня 2012 року № 526 «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення» викладено в новій редакції абз. 3 п. 5 Порядку та Додаток 4 до Порядку та введено порядок обчислення фіксованої суми індексації, як різниця між сумою індексації та сумою підвищення.

Суд першої інстанції встановлено, що після набрання чинності 21.06.2012 року Постановою КМУ від 13 червня 2012 року № 526 «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення» відповідач не зафіксував різницю між сумою індексації, визначеної виходячи з базового місяця грудня 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року та сумою підвищення (фіксовану суму індексації).

Так, суд першої інстанції обґрунтовано вказав на те, що відповідач повинен був розрахувати фіксовану суму індексації у вересні 2015 року, виходячи з базового місяця грудня 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2015 року.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про порушення відповідачем вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078.

Також, Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 встановлено порядок проведення обчислення суми індексу споживчих цін для проведення індексації наростаючим підсумком (додаток №1 містить приклад) та встановлено порядок обчислення суми індексації з урахуванням зміни прожиткового мінімуму (додаток № 2 містить відповідний приклад), а також визначення фіксованої суми індексації (додаток №4 в редакції на вересень 2015 року містить відповідний приклад).

За п.10-1 Порядку обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації пенсій особам, які набули право на її призначення, здійснюється починаючи з місяця, в якому їх призначено.

Згідно з абзацом 3 пункту 5 Порядку (в редакції від 21 червня 2012 року на підставі Постанови від 13 червня 2012 року № 526 Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення») в разі, коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення.

Індекс споживчих цін обчислюється Держкомстатом не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

За даними Державного комітету статистики індекс споживчих цін за вказаний період перевищував 101 відсоток (2015 рік: січень - 103,1, лютий - 105,3, березень - 110,8, квітень 114,0, травень - 102,2, червень - 100,4, липень - 99,0, серпень - 99,2, вересень - 102,9; жовтень - 98,7; листопад - 102,0; грудень - 100,7; 2016 рік: січень - 100,9; лютий - 99,6; березень 101,0; квітень - 103,5), тобто за загальним правилом мало відбуватися подальше збільшення фактично виплаченої пенсії за рахунок сум індексації наростаючим підсумком.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що 01 грудня 2013 року позивачу здійснено перерахунок пенсії, з травня 2014 року проіндексовано пенсію з застосуванням показника базового місяця грудня 2013 року. З січня 2015 року при розрахунку індексації застосовані коефіцієнти, встановлені у грудні 2014 року. Сума індексації пенсії позивача з 01 травня 2015 року нарахована з наростаючим підсумком повинна становити 710 грн. 80 коп. (949 грн. х 0,749). Фіксована сума індексації визначається в сумі 582,05 грн (710,80 грн. - 128,75 грн.) Індекс споживчих цін в період з 01 червня 2015 року по 31 серпня 2015 року не перевищував 101%, а тому раніше призначена позивачу пенсія повинна була виплачуватися у раніше призначеному розмірі.

П.п.14, 16 Розділу Ш Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII було встановлено обов'язок для Кабінету Міністрів України за результатами першого півріччя 2015 року та з урахуванням економічної ситуації затвердити порядок проведення індексації заробітної плати, грошового забезпечення, пенсійних та соціальних виплат; та у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. Проте вказані приписи Закону органами виконавчої влади, в тому числі Кабінетом Міністрів України виконані не були, чинним залишався раніше встановлений Порядок проведення індексації, передбачений Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.

Встановивши обставини справи, які свідчать про те, що з 01 вересня 2015 року Розпорядженням управлінням Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області, позивачу проведено перерахунок пенсії, розмір його пенсії був визначений в сумі 3321 грн. 57 коп. (а.с.123, 169 т.1), з яких підвищення відповідно до положень ст.ст.27,42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», як інваліду війни було визначено від базової пенсії 1605 грн. 58 коп. та доплати - 70 грн. 21 коп. - в сумі 418 грн. 95 коп. (а.с.123 т.2), суд першої інстанції правильно вказав на те, що нараховування вказаної доплати мало бути проведено в розмірі 455 грн. 55 коп. Так, загальна сума цієї доплати станом на 31 грудня 2015 року мала б становити (36,60 грн. х 12 х 4) - 1756 грн. 80 коп. Індексація пенсії відносно індексів споживчих цін за період з 01 січня 2015 року по 01 вересня 2015 року, нарахована з наростаючим підсумком, складає - 3617 грн.59 коп.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, з базового місяця - вересня 2015 року по 31 грудня 2015 року фіксована сума індексації повинна складати 582 грн. 05 коп., у зв'язку з перевищенням загальної суми індексації з наростаючим підсумком - в розмірі 710 грн. 80 коп. над доплатами підвищення і збільшення пенсії, яка складає 128 грн. 75 коп. Фіксована сума індексації як різниця 710,80 грн. - 128,75 грн. - становить 582 грн. 05 коп., що за вказаний період (4 міс.) становить 2328 грн. 20 коп. З січня 2016 року по грудень 2016 року позивачу не донараховано та не виплачено 765 грн. 05 коп., з яких: підвищення в сумі 146 грн. 40 коп., збільшення 36 грн. 60 коп. та фіксована сума індексації - 582 грн. 05 коп., що за 12 місяців становить 9180 грн. 60 коп.

Таким чином, суд першої інстанції обґрунтовано вказав на те, що вказані порушення призвели до недоплати позивачу належних йому сум доплати та підвищення до пенсії, станом на 01 вересня 2015 року - 765 грн. 05 коп. З 01 травня 2016 року розмір пенсії позивача загалом мав становити 4093 грн. 69 коп.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо неправомірності дій управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області щодо відмови позивачу у нарахуванні доплат до пенсії з підвищення пенсії, доплати до пенсії фіксованої суми, починаючи з базового місяця грудня 2013 року.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції в достатньому обсязі з'ясовано обставини справи та ухвалено законне і обґрунтоване рішення, у зв'язку з чим підстав для його скасування, в межах доводів апеляційної скарги, не існує.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Василівському районі Запорізької області залишити без задоволення, а постанову Василівського районного суду Запорізької області від 24 січня 2017 року по справі №311/283/16-а(провадження №2-а/311/2/2017) - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку, передбаченому статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

(Повний текст ухвали виготовлено 27.03.2017р.)

Головуючий: Я.В. Семененко

Суддя: Н.А. Бишевська

Суддя: І.Ю. Добродняк

Джерело: ЄДРСР 65507286
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку