open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 523/1426/16-ц

Провадження №2/523/1789/17

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" березня 2017 р.

Суворовський районний суд м. Одеси у складі:

головуючого судді Кисельова В.К.

при секретарі Дзюба Г.І.

за участю представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Комунального підприємства «Сервісний центр», Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» про захист прав споживачів, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 звернулась з позовом до Комунального підприємства «Сервісний центр», Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» про захист прав споживачів. Позовні вимоги мотивована тим, що ОСОБА_3 є власником квартири АДРЕСА_1. Між ОСОБА_3 та «Філією «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» укладений договір про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення. В листопаді 2011 року ОСОБА_3 в своїй квартирі за власні кошти встановила засоби обліку води моделі ЛК-15, які були опломбовані робітниками «Філії «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та взяті на облік під інвентарними номерами №0206030 та № 0203634.

Відповідно до ст.20 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» державний метрологічний контроль і нагляд стосовно засобів вимірювальної техніки поширюється на вимірювання, результати яких використовуються під час обліку води. За правилами ст.28 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Згідно п.9 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005р. (надалі - Правила водопостачання) періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця послуг з водопостачання та водовідведення.

Відповідно до п.16 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 869 від 01.06.2011р. до складу витрат на збут послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (далі - збут послуг) включаються витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води.

Згідно п.4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України № 715/2014 від 10.09.2014 року саме НКРЕКП встановлює тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення для суб'єктів природних монополій.

Постановою НКРЕКП № 900 від 26.03.2015р. встановлені тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс», структуру яких визначено згідно з додатками 1, 2 до вказаної постанови.

Як в додатку № 1, так і в додатку № 2 в п.3.4. передбачена складова, яка включає в себе витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води.

Представник ОСОБА_3 - ОСОБА_1 отримала повідомлення КП «Сервісний центр» від 21.09.2015р. про необхідність проведення держповірки засобів обліку води в 10-денний термін за власні кошти, інакше облік води буде переведений на нормативний. Чітко розуміючи, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця послуг з водопостачання та водовідведення, тобто ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» ОСОБА_1 надіслала до КП «Сервісний центр» та ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» листи з проханням виконати вимоги діючого законодавства.

Але як ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» (лист № К-417 від 02.10.2015р.) так і КП «Сервісний центр» (лист № 132/К-194 від 05.10.2015р.) наполягали на тому, що повірка квартирних засобів обліку проводяться за рахунок споживача послуг.

14.12.2015р. представник ОСОБА_3 - ОСОБА_1 отримала повідомлення ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» про необхідність провести повірку квартирних засобів обліку за власний рахунок, а у разі невиконання вказаних вимог буде проведений перерахунок за водопостачання та водовідведення за нормами споживання, встановленими органами місцевого самоврядування.

Таким чином, відповідачі вимагають від ОСОБА_3 замовити у них за власні кошти послуги, які за законом мають бути сплачені за рахунок відповідачів, користуючись тим, що ОСОБА_5 послуги водопостачання та водовідведення не може замовити у іншого виконавця. Тобто при наданні послуг з водопостачання та водовідведення, від яких ОСОБА_5 не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, відповідачі нав'язують такі умови одержання послуги, які ставлять ОСОБА_5 у нерівне становище порівняно з іншими споживачами.

За правилами ст.21 Закону України «Про захист прав споживачів» крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов'язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав'язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору.

Таким чином, вимагання ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» від ОСОБА_3 сплатити вартість послуг з періодичної повірки квартирних засобів обліку є порушенням права ОСОБА_3 як споживача послуг з водопостачання та водовідведення.

Відповідно до ст.4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

За правилами ч.2 ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів» при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Згідно зі ст. 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній особі неправомірними діями, відшкодовується особою, яка її завдала. Так як ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» не мають права вимагати від ОСОБА_3 сплачувати послуги, які за законодавством мають сплатити саме виконавці цих послуг, то відповідачі мають відшкодувати завдану позивачці моральну шкоду.

В результаті неправомірних дій ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» позивачка мала складати заяви та надавати пояснення щодо застосування діючого законодавства, у зв'язку з чим позивачка відчувала дискомфорт.

На підставі викладеного, позивачка просила:

1.Визнати дії ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» з вимагання від ОСОБА_3 провести повірку квартирних засобів обліку за власний рахунок протиправними та такими, що порушують права ОСОБА_3 як споживача послуг.

2.Зобов'язати ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» проводити планові періодичні повірки, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної та гарячої води ОСОБА_3, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування за рахунок ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр».

3.Стягнути з ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» на користь ОСОБА_3 суму моральної шкоди в розмірі 5 000,00грн. (п'ять тисяч грн.)

В судовому засіданні представник позивача наполягала на задоволенні позовних вимог, оскільки вважала, що відповідачі незаконно вимагають від позивача за її рахунок зробити повірку лічильників, що порушує права позивача як споживача послуг.

Представник ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» заперечувала проти задоволення позовних вимог, оскільки повірка лічильників у позивачки повинна відбуватись за її рахунок.

Представник КП «Сервісний центр» в судове засідання не зявились, проте згідно письмового заперечення позовні вимоги не визнала та пояснили, що підприємство здійснює безоплатну повірку лічильників лише певній пільговій категорії громадян, до якої позивачка не відноситься.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню на підставі фактів, встановлених в судовому засіданні.

ОСОБА_3 є власником квартири АДРЕСА_1. Між ОСОБА_3 та «Філією «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» укладений договір про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення. В листопаді 2011 року ОСОБА_3 в своїй квартирі за власні кошти встановила засоби обліку води моделі ЛК-15, які були опломбовані робітниками «Філії «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та взяті на облік під інвентарними номерами №0206030 та № 0203634. (а.с. 49)

Відповідно до акту від 11.11.2011р. №503020, підписаного з боку споживача, КП "Сервісний центр" були опломбовані належні їй водолічильники типу ДK-1,5. Відповідно до роз'яснень Державного підприємства Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів від 16.11.2009р. №24-8/309 межповірочний інтервал для водолічильників даного типу складає 4 роки, тобто обов'язок щодо повірки приладів обліку у позивача настав у четвертому кварталі 2015р..

У зв'язку із чим на адресу позивача ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» було направлено повідомлення про необхідність проведення періодичної повірки приладу обліку від 05.12.2015р. N260001288069. (а.с. 13).

Виникли правовідносини регулюються Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 11.02.1998 р. № 113/98-ВР зі змінами у відповідності до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 15.06.2004 р. № 1765-IV.

Відповідно до ч. ч. 1,2 ст. 11 вищезазначеного Закону встановлено, що засоби вимірювальної техніки можуть застосовуватися, якщо вони відповідають вимогам щодо точності, встановленим для цих засобів, у певних умовах їх експлуатації. Засоби вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний нагляд, дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та у продаж і видавати напрокат лише за умови, якщо вони пройшли повірку або державну метрологічну атестацію.

Згідно ст. 20 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» державний метрологічний контроль поширюється на засоби вимірювання результати яких використовуються під час обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів тощо).

Відповідно до п. 5.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 р. № 190, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 07.10.2008 р. № 936/15627 облік відпущеної питної води та прийнятих стоків здійснюється виробником і споживачами засобами вимірювальної техніки, які занесені до Державного реєстру або пройшли державну метрологічну атестацію.

Згідно п. 5.4 вищезазначених Правил періодична повірка, обслуговування та ремонт засобів обліку проводяться відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», а також інших нормативно-правових актів, які регулюють цю сферу діяльності.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 28 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірки вимірювальної техніки відповідно до якої засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці через міжповірочні інтервали, порядок встановлення яких визначається нормативно-правовим актом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.

Підприємства, організації та фізичні особи зобов'язані своєчасно, з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів, подавати засоби вимірювальної техніки на повірку.

Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюється за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

При цьому ст. 46 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» передбачено, що підприємства, організації та фізичні особи оплачують метрологічні роботи, пов'язані із здійсненням на госпрозрахункових засадах усіх видів державного метрологічного контролю, визначених ст. 21, а також послуги, передбачені ч. 4 ст. 15 цього Закону, в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до п. 16 Порядку формування тарифів на послуги централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 532 до складу витрат на збут послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення включаються витрати, безпосередньо пов'язані зі збутом послуг споживачам, у тому числі і витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування та ремонт квартирних засобів обліку холодної води, в тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води.

Згідно з ст.2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004р. №1875-IV державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на принципі забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги, на умовах самофінансування та досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Відповідно до ст.30 даного Закону державне регулювання цін/тарифів базується на принципі відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Статтею 31 даного Закону передбачено, що виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Отже витрати, що понесені підприємством (виконавцем), мають бути відшкодовані споживачами через тариф (ціну) на відповідні послуги.

На час виникнення обов'язку позивача здійснювати повірку водолічильника діяли тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, встановлені для філії «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Комісія), від 26.03.2015р. ,№ 900.

Тарифи розраховані відповідно до Порядку формування тарифів на , централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

Згідно з п. 24 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення до складу витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення включаються витрати на періодичну повірку, опломбування, обслуговування та ремонт (включаючи демонтаж, транспортування і монтаж) засобів обліку води, які є власністю ліцензіата, тобто в даному випадку ТОЦ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" (надалі - Водоканал).

Засоби обліку води, які встановлені у квартирі позивача є його особистою власністю, а витрати на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) такого засобу обліку не включені до складу тарифів на послуги централізованого постачання холодної води та водовідведення, встановлених для філії «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс», витрати за періодичну повірку покладаються на споживача.

Аналогічна є позиція, які викладені в постанові Верховного Суду України від 22 квітня 2015 року № 6-60цс15, яка згідно зі ст. 360-7 ЦПК України має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Тому посилання позивача на додатки №1 та №2 Постанови НКРЕКП №900 від 26.03.2015р., у п.3.4 "Витрати на збут" (інші витрати) яких нібито закладено здійснення повірки квартирних засобів обліку за рахунок філії "Інфоксводоканал" не відповідають нормам чинного законодавства, оскільки, як вже зазначалося вище, до даного тарифу були включені тільки витрати на періодичну повірку, опломбування, обслуговування та ремонт (включаючи демонтаж, транспортування і монтаж) засобів обліку води, які належать Водоканалу.

Крім того, 01 січня 2016 року вступив в дію Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 05.06.2014p, № 1314-VII (надалі Закон №1314), стаття 17 якого передбачає, що періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-,,газо- і водопостачання.

На даний час, Постановою НКРЕКП від 26.11.2015р. № 2868, яка набрала чинності з дня її офіційного; опублікування, а саме 29.10.2016р. встановлений тариф на централізоване постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для TOB "Інфокс" філії "Інфоксводоканал".

Однак оскільки дата чергової державної повірки приладу обліку споживача настала до 29.01.2016р., тобто до введення в дію тарифів, повірка цього приладу обліку повинна проводитися за її рахунок.

Таким чином, суд вважає, що відсутні підстави для визнання дій Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» та Комунального підприємства «Сервісний центр» з вимагання від ОСОБА_3 провести повірку квартирних засобів обліку за власний рахунок протиправними та такими, що порушують права ОСОБА_3 як споживача послуг, а також зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» та Комунального підприємства «Сервісний центр» за власний рахунок провести планову періодичну повірку, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної та гарячої води ОСОБА_3 шляхом здійснення демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, розпломбування та опломбування в квартирі АДРЕСА_2 в порядок та спосіб, що не призведуть до обмеження або припинення централізованого водопостачання та водовідведення у вказаній квартирі.

Суд також вважає, що не підлягають задоволенню позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства згідно із п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» (в редакції до внесення змін Законом України від 19 травня 2011 року № 3390-VI «Про відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дефекту в продукції» ст. 711 ЦК України, відшкодування моральної шкоди можливо, якщо така завдана майну споживача або шкода завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоровя або смертю.

Крім того, інших підстав для відшкодування моральної шкоди, які передбачені ст.ст. 23, 1167 ЦК України судом не встановлено.

На підставі викладеного, ст.ст.10, 11, 208-209, 212-215 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги ОСОБА_3 до Комунального підприємства «Сервісний центр», Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» про захист прав споживачів про:

1. Визнання дій Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» та Комунального підприємства «Сервісний центр» з вимагання від ОСОБА_3 провести повірку квартирних засобів обліку за власний рахунок протиправними та такими, що порушують права ОСОБА_3 як споживача послуг;

2. Зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» та Комунального підприємства «Сервісний центр» за власний рахунок провести планову періодичну повірку, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної та гарячої води ОСОБА_3 шляхом здійснення демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, розпломбування та опломбування в квартирі АДРЕСА_2 в порядок та спосіб, що не призведуть до обмеження або припинення централізованого водопостачання та водовідведення у вказаній квартирі.

3. Стягнення з ОСОБА_4 «Інфоксводоканал» TOB «Інфокс» та КП «Сервісний центр» на користь ОСОБА_3 суму моральної шкоди в розмірі 5000,00грн. (п'ять тисяч грн.)

залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку через Суворовський районний суд м. Одеси шляхом подачі апеляційної скарги в 10-ти денний строк з дня проголошення.

Суддя

Джерело: ЄДРСР 65394622
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку