open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2017 р.

м.Одеса

Справа № 815/3093/16

Категорія: 12.3

Головуючий в 1 інстанції: Корой С. М.

14 березня 2017 року Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді -Шеметенко Л.П.

судді -Потапчука В.О.

судді -Шляхтицького О.І.

за участю секретаря - Алексєєвої Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Національної поліції України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року за позовом ОСОБА_2 до Національної поліції України, Центральної атестаційної комісії № 7 Національної поліції України, Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 Національної поліції України про визнання висновків протиправними, визнання незаконним та скасування наказу-

В С Т А Н О В И Л А :

У червні 2016 року ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Національної поліції України, Центральної атестаційної комісії № 7 Національної поліції України, Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 Національної поліції України про визнання висновків протиправними, визнання незаконним та скасування наказу.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідачів були відсутні підстави для проведення атестації, висновки атестаційної комісії про невідповідність займаній посаді неправомірні, оскільки вони не відповідають дійсності та суперечать вимогам законодавства. На підставі необґрунтованих висновків атестаційної комісії, прийнято незаконний наказ про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30.11.2016 року адміністративний позов задоволено:

- визнано протиправним та скасовано рішення (висновок) Центральної атестаційної комісії № 7 Національної поліції України від 24.02.2016 року щодо ОСОБА_2;

- визнано протиправним та скасовано рішення (висновок) Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 Національної поліції України від 14.03.2016 року щодо ОСОБА_2;

- визнано протиправним та скасовано наказ Національної поліції України від 05.04.2016 року № 213о/с про звільнення ОСОБА_2 з посади заступника начальника відділу управління захисту економіки в Одеській області з 07 квітня 2016 року, через службову невідповідність.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, Національною поліцією України подано апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

ОСОБА_2 з серпня 1998 року проходив службу у військах та органах внутрішніх справ України. Остання посада в органах внутрішніх справ до набрання чинності Законом України «Про Національну поліцію» - старший оперуповноважений відділу протидії злочинам у паливно-енергетичному комплексі та сфері надрокористування управління протидії злочинності у сфері економіки Головного управління МВС України в Одеській області.

07.11.2015 року наказом Національної поліції України № 105 о/с відповідно до п.п. 9,12 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Національну поліцію» призначено прибулого з МВС України ОСОБА_2 заступником начальника відділу управління захисту економіки в Одеській області Департаменту захисту економіки Національної поліції України, з присвоєнням йому в порядку переатестування спеціального звання «підполковник поліції».

Наказом Голови Національної поліції України від 20.11.2015 року №210 о/с з метою оцінки ділових, професійних, особистих якостей поліцейських, їх освітнього та кваліфікаційного рівнів, на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри при призначенні на вищу посаду, переміщення на нижчу, звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність, керуючись ст. 57 Закону України «Про Національну поліцію» було призначено проведення атестування поліцейських апарату Національної поліції України, міжрегіональних територіальних органів (ДВБ, ДПН, ДЗЕ, ДК), Державної установи «Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України», головних управлінь Національної поліції в Київській області та м. Києві та зобов'язано, зокрема, керівників міжрегіональних територіальних органів (ДВБ, ДПН, ДЗЕ, ДК) скласти списки поліцейських міжрегіональних територіальних органів (ДВБ, ДПН, ДЗЕ, ДК), які підлягають атестуванню; скласти атестаційні листи стосовно поліцейських; підготувати для надання на засідання атестаційної комісії додаткові матеріали щодо проходження служби поліцейськими; забезпечити прибуття поліцейських на засідання атестаційних комісій у разі необхідності.

23.11.2015 року Національною поліцією України був виданий наказ № 102 «Про організацію заходів з тестування особового складу Національної поліції України».

Наказом Національної поліції України від 28.12.2015 року № 217 продовжено проведення атестування поліцейських апарату Національної поліції України, міжрегіональних територіальних органів (ДВБ, ДПН, ДЗЕ, ДК), Державної установи «Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України», головних управлінь Національної поліції в Київській області та м. Києві по 30 січня 2016 року.

Наказом Національної поліції України від 29.01.2016 року №80 продовжено проведення атестування поліцейських: апарату Національної поліції України до 15 лютого 2016 року, а міжрегіональних територіальних органів (ДВБ, ДПН, ДЗЕ, ДК), Державної установи «Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України» до 31 березня 2016 року.

18.02.2016 р. наказом Національної поліції України за № 147 створено Центральну атестаційну комісію №7 Національної поліції України та затверджено її персональний склад у кількості 7 осіб. Визначено, що засідання ЦАК № 7 проводяться за адресою: м. Одеса, вул. Успенська, 1 з 18 лютого 2016 року.

Відносно позивача, на підставі наказу від 20.11.2015 р. № 210 о/с, 22.02.2016 р. складений атестаційний лист, в якому зазначено, що підполковник поліції ОСОБА_2 за період служби в органах внутрішніх справ і в займаній посаді зарекомендував себе як грамотний фахівець, ініціативний і принциповий співробітник. Має добру спеціальну підготовку та досвід практичної роботи, організаторські та аналітичні здібності, почуття особистої відповідальності за доручену справу. Здатний швидко аналізувати оперативну обстановку на території області та приймати правильні рішення щодо її стабілізації. Відзначається високою працездатністю, готовністю працювати в складних умовах. Самокритичний, визнає власні упущення. Добре знає чинне законодавство та нормативні акти, що регулюють діяльність органів внутрішніх справ, Національної поліції України, Управління захисту економіки в цілому.

Атестаційний лист підписаний начальником відділу управління захисту економіки в Одеській області ДЗЕ Національної поліції України майором поліції А.В. Корольовим.

Згідно з висновком прямого керівника - начальника управління захисту економіки в Одеській області ДЗЕ Національної поліції України полковника поліції О.Ю. Семенцева, позивач «займаній посаді відповідає».

У розділі ІІІ атестаційного листа «Результати тестування» зазначено «тестування на загальні навички 31/60, професійне тестування 31/60».

Протоколом Центральної атестаційної комісії № 7 Національної поліції України від 23.02.2016 р. № 16.00003773 визначено перелік осіб, які проходять співбесіду 24.02.2016 р., до якого включено і позивача.

Згідно з протоколом від 24.02.2016 року ОП№ 15.00003773.0027441 на засіданні Центральної атестаційної комісії №7 були присутні: голова комісії: ОСОБА_4, на яку було покладено виконання обов'язків голови комісії 24.02.2016 р., згідно з протоколом ЦАК № 7 від 24.02.2016 р. № 01.00000259, секретар комісії: ОСОБА_5 та члени комісії: ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 Членами комісії під час проведення атестації було досліджено атестаційний лист, декларацію про доходи, послужний список, інформаційну довідку, висновок про результати перевірки достовірності відомостей, передбачених п.2 ч.5 ст.5 ЗУ «Про очищення влади», інформацію з відкритих джерел.

В протоколі також зазначено, що «членами Апарат НП Центральна атестаційна комісія №7 особі, яка проходить атестування, були поставлені питання, які стосувались професійної діяльності поліцейського та мотивації особи щодо подальшого проходження служби в Національній поліції та інше. За результатами розгляду матеріалів, проведеної співбесіди та обговорення Головою Апарат НП Центральна атестаційна комісія №7 поставлено на голосування рішення, а саме: 4 - займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність». За результатами голосування: за - 6 проти - 0.

Зазначені результати атестування занесені до розділу ІV атестаційного листа та 29.02.2016 року з ними ознайомлено позивача, про що свідчить його підпис.

Наказом Національної поліції України від 18.12.2015 р. за № 179 створено центральну апеляційну атестаційну комісію № 1 Національної поліції України та визначено її місцезнаходження за адресою: АДРЕСА_1 та наказом Національної поліції № 191 від 21.12.2015 р., затверджений її персональний склад.

Наказами Національної поліції України № 221 від 29.12.2015 р. та № 38 від 18.01.2016 р. були внесені зміни до персонального складу центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 Національної поліції України.

Позивач не погодившись із рішенням (висновком), прийнятим щодо нього 24.02.2016 р. Центральною атестаційною комісією № 7, 02.03.2016 р. подав скаргу на оскаржуване рішення (висновок) до Центральної апеляційної атестаційної комісії Національної поліції України.

Протоколом Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 від 12.03.2016 р. № 16.00004739 визначено перелік осіб, які проходять співбесіду 14.03.2016 року, до якого включено і позивача.

Згідно з протоколом Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 від 14.03.2016 р. ОП№15.00004739.0027441 членами Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 під час розгляду скарги поліцейського було досліджено атестаційний лист та інші матеріали поліцейського, а саме: декларацію про доходи, послужний список (Форма 1), інформаційну довідку, висновок про результати перевірки достовірності відомостей, передбачених п.2 ч.5 ст.5 Закону України «Про очищення влади», інформацію з відкритих джерел.

Членами ЦААК № 1 під час розгляду скарги поліцейського були поставлені питання, які стосувались професійної діяльності поліцейського та мотивації особи щодо подальшого проходження служби в Національній поліції та інші питання.

За результатами розгляду матеріалів, проведеної співбесіди та обговорення Головою Центральної апеляційної атестаційної комісії № 1 поставлено на голосування рішення, а саме: відхилити скаргу поліцейського, виходячи з наступного: не викликає довіру, слабкий професійний рівень, не зміг пояснити джерело доходів, хоч і намагався. За результатами голосування за - 4, проти 0.

05.04.2016 року наказом Національної поліції України № 213 о/с, відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» звільнено зі служби в поліції за пунктом 5 (через службову невідповідність) частини 1 статті 77, підполковника поліції ОСОБА_2, заступника начальника відділу управління захисту економіки в Одеській області, з 07 квітня 2016 року.

Підставою для звільнення слугували висновки центральної атестаційної комісії від 24.02.2016 р. та центральної апеляційної атестаційної комісії від 14.03.2016 р.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що атестування позивача проведено без достатніх правових підстав, висновки атестування є необґрунтованими, у зв'язку із чим суд вбачав всі підстави для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції, перевірено підстави прийняття оскаржуваного рішення та зроблено вірний висновок про його необґрунтованість і безпідставність, що в свою чергу є безумовним наслідком скасування вказаного рішення суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Національну поліцію» національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку. Діяльність поліції спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України згідно із законом.

Згідно із ч. 1 ст. 47 Закону України «Про Національну поліцію» призначення на посади поліцейських здійснюють посадові особи органів (закладів, установ) поліції відповідно до номенклатури посад, яку затверджує Міністерство внутрішніх справ України.

Порядок призначення на посади поліцейських врегульований у ст. 48 цього Закону.

Зокрема, частиною 2 вказаної статті Закону визначено, що у разі проведення конкурсу для визначення кандидата для призначення на відповідну посаду призначення на посади поліцейських здійснюють посадові особи органів (закладів, установ) поліції згідно з номенклатурою посад, яку затверджує Міністерство внутрішніх справ України, та відповідно до результатів конкурсу.

Разом з цим, відповідно до п. 8 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.

Згідно із п.п. 9, 10 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від «Про Національну поліцію» працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції. Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.

Пунктом 12 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що працівникам міліції, які у визначеному цим Законом порядку прийняті на службу до поліції, наказами про призначення на відповідні посади одночасно присвоюються відповідні спеціальні звання поліції відповідно до такої схеми співвідношення спеціальних звань, зокрема, підполковник міліції - підполковник поліції.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про Національну поліцію» проходження служби в поліції регулюється цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із ст. 58 Закону України «Про Національну поліцію» призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково (до виходу на пенсію або у відставку), за умови успішного виконання службових обов'язків.

Водночас, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 57 Закону України «Про Національну поліцію» від атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри.

Атестування поліцейських проводиться: 1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу; 2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність; 3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

Отже, спеціальним Законом встановлений вичерпний перелік підстав для проведення атестування особи, яка перебуває на службі в органі поліції.

Як вірно встановив суд першої інстанції, з моменту призначення позивача на службу в органі поліції до призначення у відношенні позивача атестування ні позивачем, ні керівником органу не вирішувались питання у встановленому порядку щодо його призначення на вищу посаду (якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу), переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність, а також вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

Зазначені обставини свідчать про те, що атестування позивача відбулось без наявності правових підстав, а отже з порушенням вимог ч.ч. 1, 2 ст. 57 вказаного Закону.

При цьому, судом першої інстанції вірно враховано вимоги Інструкції про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої Наказом МВС України від 17.11.2015 року №1465.

Згідно із п. 9 Розділу IV Інструкції про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої Наказом МВС України від 17.11.2015 року №1465, прямі керівники зобов'язані всебічно розглянути зміст атестаційного листа, з'ясувати відповідність викладених у ньому даних дійсному стану справ у службовій діяльності поліцейського, який атестується, та внести до відповідного розділу атестаційного листа один з таких висновків: 1) займаній посаді відповідає; 2) займаній посаді відповідає, заслуговує призначення на вищу посаду; 3) займаній посаді не відповідає, підлягає переміщенню на нижчу посаду через службову невідповідність; 4) займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність.

Атестаційний лист після розгляду прямими керівниками передається на розгляд до атестаційної комісії.

Також, пунктом 10 Розділу ІV Інструкції від 17.11.2015 року №1465 визначено, що з метою визначення теоретичної та практичної підготовленості, компетентності, здатності якісно та ефективно реалізовувати на службі свої потенційні можливості атестаційна комісія проводить тестування поліцейського, який проходить атестування.

Згідно із п. 16 Розділу ІV Інструкції від 17.11.2015 року №1465 атестаційні комісії при прийнятті рішень стосовно поліцейського повинні враховувати такі критерії: 1) повноту виконання функціональних обов'язків (посадових інструкцій); 2) показники службової діяльності; 3) рівень теоретичних знань та професійних якостей; 4) оцінки з професійної і фізичної підготовки; 5) наявність заохочень; 6) наявність дисциплінарних стягнень; 7) результати тестування; 8) результати тестування на поліграфі (у разі проходження).

Відповідно до п. 15 Розділу ІV Інструкції від 17.11.2015 року №1465 атестаційні комісії на підставі всебічного розгляду всіх матеріалів, які були зібрані на поліцейського, під час проведення атестування шляхом відкритого голосування приймають один з таких висновків: 1) займаній посаді відповідає; 2) займаній посаді відповідає, заслуговує призначення на вищу посаду; 3) займаній посаді не відповідає, підлягає переміщенню на нижчу посаду через службову невідповідність; 4) займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність.

За правилами п.п. 20, 21, 23 Розділу ІV Інструкції від 17.11.2015 року №1465 усі рішення атестаційної комісії оформлюються протоколом. У протоколі зазначаються дата і місце прийняття рішення, склад комісії, питання, що розглядалися, та прийняте рішення. У протоколі за результатами атестування серед іншого зазначається один із висновків, зазначених у пункті 15 цього розділу.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, безпосереднім керівником за результатами оцінки ставлення до службових обов'язків, їх виконання тощо у відповідному розділі атестаційного листа складено висновок про те, що позивач займаній посаді відповідає.

За результатами тестування на знання законодавчої бази та загальних здібностей та навичок ОСОБА_2 набрав 31 бал за загальні навички та 31 бал за професійні знання.

Разом з цим, в порушення п. 16 Розділу ІV Інструкції від 17.11.2015 року №1465 атестаційна комісія без наведення будь-яких обґрунтувань та мотивів, а також їх підтвердження належними доказами, дійшла протилежного висновку, а саме щодо невідповідності позивача займаній посаді.

При цьому, атестаційний лист не містить мотивів, якими комісія керувалась під час прийняття такого рішення, зокрема, посилань на обставини, що свідчать про недостатній рівень професійних якостей позивача, чи інші дані, які б свідчили про її низький професійний потенціал; невідповідність позивача оновленим вимогам суспільства до професії поліцейського, інших обставин, що свідчать про несумісність особи позивача посаді, яку вона займає, та інші обставини, які були б підтверджені належними доказами.

Зазначені обставини свідчать про недодержання при атестуванні позивача вимог, наведених у п. 16 Інструкції.

Колегія суддів не приймає доводи апелянта щодо пропущення строків оскарження рішень атестаційних комісій, які, в даному випадку, були неостаточними рішенням, разом з тим, вони було єдиною підставою для видання оскаржуваного наказу.

Отже, колегія суддів, з цього приводу зазначає, що суд розглядає позов про скасування наказу про звільнення позивача зі служби та відповідно, досліджує усі підстави та обставини його прийняття.

Також, безпідставними є посилання апелянта на наявність у начальника Головного управління Національної поліції в Одеській області права на призначення атестації працівників поліції, йому підпорядкованих, яке передбачено частиною 4 статті 57 Закону України «Про Національну поліцію», як на достатню підставу для проведення атестації. Таке право керівника не є абсолютним і таким, яке може реалізовуватись ним на власний розсуд. Колегія суддів зазначає, що його реалізація можлива лише у системному зв'язку з іншими вимогами статті 57 Закону України «Про національну поліцію» щодо мети та підстав для проведення атестування і лише за їх наявності у сукупності.

Враховуючи викладене, оскільки атестування позивача проведено без наявності правових підстав, а висновок за його результатом не містить жодних мотивів та обґрунтувань невідповідності позивача займаній посаді, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції з урахуванням належної оцінки обставин справи та належного аналізу правових норм, що регулюють спірні правовідносини, дійшов вірного висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову, відновлення прав та інтересів позивача шляхом скасування оскаржуваного наказу.

Зазначене вище, спростовує доводи апеляційної скарги щодо порушення судом першої інстанції матеріального та процесуального права під час розгляду справи.

З огляду на викладені обставини, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про необхідність задоволення позову.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що при розгляді справи судом першої інстанції правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, вірно встановлено фактичні обставини справи та дана правова оцінка, а наведені в апеляційній скарзі доводи не дають підстав для висновку про незаконність чи необґрунтованість судового рішення.

За таких обставин підстав для скасування постанови суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.ст.195, 196; 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів,

У Х В А Л И Л А :

Апеляційну скаргу Національної поліції України - залишити без задоволення.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року- залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення виготовлено 15 березня 2017 року.

Головуючий : Л.П. Шеметенко

Суддя : В.О. Потапчук

Суддя : О.І. Шляхтицький

Джерело: ЄДРСР 65287933
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку