open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
81 Справа № 823/1984/16
Моніторити
Постанова /13.11.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.01.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /20.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.09.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /08.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Постанова /03.03.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2016/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2016/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 823/1984/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /13.11.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.01.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /20.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.09.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /08.08.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Постанова /03.03.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2017/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2016/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2016/ Черкаський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 березня 2017 року справа № 823/1984/16

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мишенка В.В.,

при секретарі Ільченку С.М.

за участю сторін:

позивачів - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,

представника позивачів - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 - ОСОБА_1,

представника позивача (ОСОБА_1) - ОСОБА_5,

представника відповідача - ОСОБА_6

представника КСП "Родниківка" - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області, треті особи - колективне сільськогосподарське підприємство "Родниківка", ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_53, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_56, ОСОБА_57, ОСОБА_58, ОСОБА_59, ОСОБА_60, ОСОБА_61, ОСОБА_62, ОСОБА_63, ОСОБА_64, ОСОБА_65, ОСОБА_66, ОСОБА_67, ОСОБА_68, ОСОБА_69, ОСОБА_70, ОСОБА_71, ОСОБА_72, ОСОБА_73, ОСОБА_74, ОСОБА_75, ОСОБА_76, ОСОБА_77, ОСОБА_78, ОСОБА_79, ОСОБА_80, ОСОБА_81, ОСОБА_82, ОСОБА_83, ОСОБА_84, ОСОБА_85, ОСОБА_86, ОСОБА_87, ОСОБА_88, ОСОБА_89, ОСОБА_90, ОСОБА_91, ОСОБА_92, ОСОБА_93, ОСОБА_94, ОСОБА_95, ОСОБА_96, ОСОБА_97, ОСОБА_98, ОСОБА_99, ОСОБА_100, ОСОБА_101, ОСОБА_102, ОСОБА_103, ОСОБА_104, ОСОБА_105, ОСОБА_106, ОСОБА_107, ОСОБА_108, ОСОБА_109, ОСОБА_110, ОСОБА_111, ОСОБА_112, ОСОБА_113, ОСОБА_114, ОСОБА_115, ОСОБА_116, ОСОБА_117, ОСОБА_118, ОСОБА_119, ОСОБА_120, ОСОБА_121, ОСОБА_122, ОСОБА_123, ОСОБА_124, ОСОБА_125, ОСОБА_126, ОСОБА_127, ОСОБА_128, ОСОБА_129, ОСОБА_130, ОСОБА_131, ОСОБА_132, ОСОБА_133, ОСОБА_134, ОСОБА_135, ОСОБА_136, ОСОБА_137, ОСОБА_138, ОСОБА_139, ОСОБА_140, ОСОБА_141, ОСОБА_142, ОСОБА_143, ОСОБА_144, ОСОБА_145, ОСОБА_146, ОСОБА_147, ОСОБА_148, ОСОБА_149, ОСОБА_150, ОСОБА_151, ОСОБА_152, ОСОБА_153, ОСОБА_154, ОСОБА_155, ОСОБА_156, ОСОБА_157, ОСОБА_158, ОСОБА_159, ОСОБА_160, ОСОБА_161, ОСОБА_162, ОСОБА_163, ОСОБА_164, ОСОБА_165, ОСОБА_166, ОСОБА_167, ОСОБА_168, ОСОБА_169, ОСОБА_170, ОСОБА_171, ОСОБА_172, ОСОБА_173, ОСОБА_174, ОСОБА_175, ОСОБА_176, ОСОБА_177, ОСОБА_178, ОСОБА_179, ОСОБА_180, ОСОБА_181, ОСОБА_182, ОСОБА_183, ОСОБА_184, ОСОБА_185, ОСОБА_186, ОСОБА_187, ОСОБА_188, ОСОБА_189, ОСОБА_190, ОСОБА_191, ОСОБА_192, ОСОБА_193, ОСОБА_194, ОСОБА_195, ОСОБА_196, ОСОБА_197, ОСОБА_198, ОСОБА_199, ОСОБА_200, ОСОБА_201, ОСОБА_202, ОСОБА_203, ОСОБА_204, ОСОБА_205, ОСОБА_206, ОСОБА_207, ОСОБА_208, ОСОБА_209, ОСОБА_210, ОСОБА_211, ОСОБА_212, ОСОБА_213, ОСОБА_214, ОСОБА_215, ОСОБА_216, ОСОБА_217, ОСОБА_218, ОСОБА_219, ОСОБА_220, ОСОБА_221, ОСОБА_222, ОСОБА_223, ОСОБА_224, ОСОБА_225, ОСОБА_226, ОСОБА_227, ОСОБА_342 ОСОБА_228, ОСОБА_229, ОСОБА_230, ОСОБА_231, ОСОБА_232, ОСОБА_233, ОСОБА_234, ОСОБА_235, ОСОБА_236, ОСОБА_237, ОСОБА_238, ОСОБА_239, ОСОБА_240, ОСОБА_241, ОСОБА_242, ОСОБА_243, ОСОБА_244, ОСОБА_245, ОСОБА_246, ОСОБА_247, ОСОБА_248, ОСОБА_249, ОСОБА_250, ОСОБА_251, ОСОБА_252, ОСОБА_253, ОСОБА_254, ОСОБА_255, ОСОБА_256, ОСОБА_257, ОСОБА_258, ОСОБА_259, ОСОБА_260, ОСОБА_261, ОСОБА_262, ОСОБА_263, ОСОБА_264, ОСОБА_265, ОСОБА_266, ОСОБА_267, ОСОБА_268, ОСОБА_269, ОСОБА_270, ОСОБА_271, ОСОБА_272, ОСОБА_273, ОСОБА_274, ОСОБА_275, ОСОБА_276, ОСОБА_277, ОСОБА_278, ОСОБА_279, ОСОБА_280, ОСОБА_281, ОСОБА_282, ОСОБА_283, ОСОБА_284, ОСОБА_285, ОСОБА_286, ОСОБА_287, ОСОБА_288, ОСОБА_289, ОСОБА_290, ОСОБА_291, ОСОБА_292, ОСОБА_293, ОСОБА_294, ОСОБА_295, ОСОБА_296, ОСОБА_297, ОСОБА_298, ОСОБА_299, ОСОБА_300, ОСОБА_301, ОСОБА_302, ОСОБА_303, ОСОБА_304, ОСОБА_305, ОСОБА_306, ОСОБА_307, ОСОБА_308, ОСОБА_309, ОСОБА_310, ОСОБА_311, ОСОБА_312, ОСОБА_313, ОСОБА_314, ОСОБА_315, ОСОБА_316, ОСОБА_317, ОСОБА_318, ОСОБА_319, ОСОБА_320, ОСОБА_321, ОСОБА_322, ОСОБА_323, ОСОБА_324, ОСОБА_325, ОСОБА_326, ОСОБА_327, ОСОБА_328, ОСОБА_329, ОСОБА_330, ОСОБА_331, ОСОБА_332, ОСОБА_333, ОСОБА_334, ОСОБА_335, ОСОБА_336, ОСОБА_337, ОСОБА_338, ОСОБА_339, ОСОБА_340, ОСОБА_341 про визнання протиправної відмови та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 (далі-позивачі) до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області (далі-відповідач), в якій позивачі просять: визнати протиправною відмову відповідача в наданні працівникам ДП "Родниківка" і КСП "Родниківка" та працівникам державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров'я, розташованих на території Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель КСП "Родниківка" за вих. № 13801/2-16 від 29.09.2016 та № 16186/2-16 від 25.11.2016; зобов'язати відповідача надати працівникам ДП "Родниківка" і КСП "Родниківка" та працівникам державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров'я, розташованих на території Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області дозвіл на розробку землеустрою щодо приватизації земель КСП "Родниківка".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що працівники та пенсіонери колективного сільськогосподарського підприємства «Родниківка» звернувшись до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області із заявою про надання дозволу КСП «Родниківка» на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП «Родниківка» отримали відмову, мотивуючи це відсутністю земель сільськогосподарського призначення в користуванні як КСП «Родниківка» так і ДП «Родниківка». Однак, позивачі не погоджуються з даним рішенням ГУ Держгеокадастру у Черкаській області, оскільки у відповідності до постанови обкому КП України і виконкому обласної Ради депутатів і трудящих від 14 лютого 1961 року № 131 Радгоспу «Родніковка», правонаступником якого є КСП «Родниківка» передано у постійне користування 2312га с/г угідь в тому числі 2224га орної землі. Також позивачі наголошують на тому, що пунктом 5 Постанови Верховної Ради Української PCP «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української PCP» встановлено, що громадяни, підприємства, установи, організації, які мають у користуванні земельні ділянки, надані їм до введення в дію Кодексу, зберігають свої права на користування до оформлення ними у встановленому порядку прав власності на землю або землекористування. Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, позивачі стверджують про те, що КСП «Родниківка» є правонаступником усіх прав та обов'язків реорганізованого підприємства «Родниківка», у тому числі щодо права постійного користування земельними ділянками. А тому на підставі Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» і враховуючи п. 8 Перехідних положень Земельного кодексу України - працівники підприємства, а також пенсіонери з їх числа мають право на приватизацію земельної ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай) в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. Тобто, посилання Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області нате, що ДП «Родниківка» як юридична особа ліквідована 14.11.2014, а КСП «Родниківка» не належить до переліку підприємств, визначених ст. 25 Кодексу і тому надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель є неможливим, не відповідають положенням чинного законодавства, в тому числі суперечать п. 8 Перехідних положень Земельного кодексу України, а отже є протиправними. В судовому засіданні позивачі, а також їх представник та представник КСП «Родниківка» позовні вимоги підтримали в повному обсязі з вищевикладених підстав.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області щодо задоволення позову заперечував з огляду на те, що у КСП «Родниківка» відсутнє право постійного користування земельною ділянкою у відповідності до положень статті 92 Земельного Кодекс України, а тому представник відповідача вважає, що посилання на Постанову Верховної Ради Української PCP «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української PCP» та Указ Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» є недоречним так як їх дія не розповсюджується на колективні підприємства, яким земельні ділянки не передавалися у користування. Таким чином, Головне управління діяло у відповідності до вимог чинного законодавства і його рішення є обґрунтованим.

Треті особи про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, в судове засідання не з'явилися, своїх представників не направили, про причини неявки суду не повідомили.

Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив.

Колективне сільськогосподарське підприємство «Родниківка» як суб'єкт господарювання зареєстроване 16.08.2001 року, ідентифікаційний код - 00487195 за основним видом діяльності «вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур».

Згідно статуту, КСП «Родниківка» є добровільним об'єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської та іншої продукції і діє на засадах підприємництва і самоврядування, підприємство було створене за рішенням загальних зборів членів трудового колективу (протокол № 1 від 07 листопада 2014 року).

Відповідно до п. 1.4 статуту, КСП «Родниківка» є правонаступником усіх прав та обов'язків реорганізованого шляхом перетворення Державного підприємства «Родниківка», код ЄДРПОУ 00487195. Зокрема, дані зміни організаційно-правової форми вбачаються і з витягу ЄДРПОУ.

У відповідності до постанови обкому КП України і виконкому обласної Ради депутатів і трудящих від 14 лютого 1961 року № 131 було прийнято рішення перетворення частини колгоспів у радгоспи на території Черкаської області і зокрема передано останнім всі землі та громадське майно, а також підпорядковано їх державній обласній сільськогосподарській науково-дослідній станції згідно із Додатком № 1 - пп. «а» п. 2 постанови. (а.с. 47).

Додатком № 1 до вищезазначеної постанови було затверджено список колгоспів Черкаської області, які реорганізуються в радгоспи і землі та громадське майно, яке передається для організації нових насінницьких господарств по вирощуванню елітного насіння та насіння першої репродукції зернових (крім кукурудзи), олійних культур і трав. Відповідно до даного додатку, «Колгосп ім. Шевченка Уманського району» реорганізовується у Радгосп «Родніковка» і останньому передається 2312 та с/г угідь в тому числі 2224 га орної землі. (а.с. 51).

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 № 127 Державне підприємство «Родниківка», що є правонаступником Радгоспу «Родніковка» було включено до переліку підприємств, які підлягають приватизації відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та операції з безоплатної передачі частки державного майна (акцій) яких працівникам і прирівняним до ним особам звільняються від оподаткування».

На виконання наказу Фонду державного майна України від 14.06.2012 № 2949 «Про затвердження змін та доповнень до наказу Фонду державного майна України від 27.01.2012 № 142», наказом регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 16.07.2012 № 14-АПК було прийнято рішення про приватизацію об'єкта державної власності - державного підприємства «Родниківка».

Наказом регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 02.09.2014 № 15-АПК було затверджено план приватизації державного підприємства «Родниківка».

Після чого, наказом регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 04.09.2014 № 17-АПК, з урахуванням рішення загальних зборів членів трудового колективу, державне підприємство «Родниківка» було перетворено у колективне сільськогосподарське підприємство «Родниківка». Колективне сільськогосподарське підприємство «Родниківка» визнано правонаступником всіх прав та обов'язків державного підприємства «Родниківка».

Зокрема, договором від 24.11.2014 укладеного між КСП «Родниківка» та регіональним відділенням ФДМУ по Черкаській області безоплатно передано у власність працівникам - єдиний майновий комплекс ДП «Родниківка» на підставі плану приватизації і також земельну ділянку 2396,1199га в адміністративних межах Родниківської сільської ради, що вбачається з п. 13 плану. Безоплатна передача єдиного майнового комплексу ДП «Родниківка» підтверджується актом від 24.11.2014.

Відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) від 22.06.2015 № 0-28-06-5516/2-15 (а.с. 53) Державне підприємство «Родниківка» виступало землекористувачем 2398,1га земель в адміністративних межах Родниківської сільської ради, включаючи 2024,7га сільськогосподарських земель.

Загальними зборами працівників, пенсіонерів та прирівняних до них осіб КСП «Родниківка» від 29 січня 2015 року протокол № 3, та протоколом № 4 від 05 березня 2015 року, зокрема, було затверджено Положення про розпаювання землі КСП «Родниківка», Положення про комісію з розпаювання землі КСП «Родниківка».

Відповідно до п. 2.1. Положення з розпаювання землі КСП «Родниківка» право на земельну частку (пай) КСП «Родниківка» мають члени КСП «Родниківка» станом на 14.11.2014, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами даного підприємства, а також прирівняні до них особи.

Відповідно до п. 2.2 Положення з розпаювання землі КСП «Родниківка» загальний список осіб, які мають право на земельну частку (пай), складається Комісією з розпаювання землі КСП «Родниківка» і затверджується загальними зборами пайовиків.

Відповідно до п. 2.2. Положення про комісію з розпаювання землі КСП «Родниківка» основним завданням Комісії є безпосередня організація проведення процедури розпаювання земель КСП «Родниківка», в першу чергу, шляхом розрахунку вартості та розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) та складання списку осіб, які мають право на земельну частку (пай) у КСП «Родниківка».

Відповідно до пункту 4.1.2. вищезазначеного Положення, Комісія з розпаювання землі КСП «Родниківка» складає і затверджує списки осіб, які мають право на земельну частку (пай) КСП «Родниківка».

Рішенням загальних зборів працівників, пенсіонерів та прирівняних до них осіб КСП «Родниківка» від 27.05.2015 року було затверджено перелік осіб, які мають право на земельну частку (пай) КСП «Родниківка», й останні 29.08.2016 звернулися із відповідним клопотанням до ГУ Держгеокадастру в Черкаській області.

Наданою відповіддю Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області працівникам, пенсіонерам ДП «Родниківка», КСП «Родниківка» було повідомлено, що вирішення питання приватизації земельних ділянок в адмінмежах Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області, якими користується КСП «Родниківка», як правонаступник ДП «Родниківка», не є можливим, адже ні КСП «Родниківка», ні ДП «Родниківка» землі сільськогосподарського призначення в користування офіційно не надавалися. Окрім того, статтею 25 Земельного кодексу України визначено порядок приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, проте ДП «Родниківка» як юридична особа ліквідована 14.11.2014, а КСП «Родниківка» не належить до переліку підприємств, визначених ст. 25 Кодексу.

27.10.2016 працівники та пенсіонери КСП «Родниківка» повторно звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з листом № 6885/0/1-16 із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП «Родниківка», його правонаступника КСП «Родниківка».

25.11.2016 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області листом №16186/2-16 повторно повідомило, що вирішення питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель в адмінмежах Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області, якими користується КСП «Родниківка», як правонаступник ДП «Родниківка», не є можливим, оскільки ДП «Родниківка» як юридична особа ліквідована 14.11.2014, а КСП «Родниківка» не належить до переліку підприємств, визначених ст. 25 Кодексу.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями позивачі, як учасники КСП «Родниківка» звернулися до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 92 ЗК України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування"; ґ) вищі навчальні заклади незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Тобто, ст. 92 ЗК України обмежує перелік суб'єктів права постійного користування земельною ділянкою і не передбачає можливості набуття певними різновидами підприємств (у т.ч. господарськими товариствами) такого права.

Однак із пунктом 6 розділу 10 «Перехідні положення» Земельного Кодексу України вбачається, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005 пункт 6 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо зобов'язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними).

Зокрема в пп. 5.3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України зазначено, що Земельний кодекс Української РСР від 8 липня 1970 року встановлював безстрокове і тимчасове користування землею (стаття 15). Землекористувачами визначалися: колгоспи, радгоспи, інші сільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації і установи; промислові, транспортні, інші несільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації та установи; громадяни.

Відповідно до п. 3 статті 150 Конституції України рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені.

Крім того, відповідно до п. 6 постанови Верховної ради Української РСР від 18.12.1990 N 563-XII "Про земельну реформу", якому надано роз'яснення вказаним рішенням Конституційного Суду України, громадяни, які мають у користуванні земельні ділянки, надані їм до введення у дію Земельного кодексу Української РСР, зберігають право на ці земельні ділянки до виготовлення правовстановлюючих документів."

Аналогічну правову позицію закріплено у п. 27 Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (далі - постанова пленуму ВГСУ № 6). а саме, норма статті 92 ЗК України не обмежує і не скасовує право постійного користування земельними ділянками, набуте іншими способами в установлених законодавством випадках станом на 01.01.2002.

Отже, якщо право постійного користування виникло в суб'єкта господарювання до 01.01.2002 (дня набрання чинності ЗК України), після цієї дати воно продовжує зберігатися.

Пунктом 2.8 Постанови пленуму ВГСУ № 6 наголошено, що право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб'єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 ЗК України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.

Також, відповідно до ст. 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або у акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» безоплатна передача частки державного майна (акцій) здійснюється в разі перетворення в процесі приватизації радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств у колективні сільськогосподарські підприємства або в акціонерні товариства на підставі договору безоплатної передачі, який укладається з урахуванням законодавства з питань оподаткування.

Приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, створених на базі колгоспів без викупу державою їх майна, які за період своєї діяльності не одержували бюджетних коштів для придбання основних фондів і будівництва, здійснюється шляхом перетворення їх за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) у колективні сільськогосподарські підприємства або акціонерні товариства з наступною безоплатною передачею майна працівникам підприємств засновників.( ч. 1 ст. 8 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі»).

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 191 Цивільного кодексу України до складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, можна стверджувати про те, що КСП «Родниківка» є правонаступником усіх прав та обов'язків реорганізованого шляхом перетворення державного підприємства «Родниківка», у тому числі, права постійного користування земельними ділянками.

Зокрема, суд наголошує, що КСП «Родниківка» має право постійного користування земельними ділянками з урахуванням належного права ДП «Родниківка» та у відповідності до укладеного договору безоплатної передачі єдиного майнового комплексу державного підприємства «Родниківка» від 24.11.2014 з регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області, яким по акту передачі передана також і останнє згідно з планом приватизації (п. 13 Розділу 11 Плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Родниківка» з назвою «Дані про межі, розмір, місце розташування земельної ділянки об'єкта приватизації, юридично закріплений статус» вказано, що згідно довідки Уманського міськрайонного управління Держкомзему від 20.01.2012 №002 та форми 6-зем за ДП «Родниківка» обліковується земельна ділянка загальною площею 2396,1 1199 гa, яка знаходиться в адміністративних межах Родниківської сільської ради та належить ДП «Родниківка» на праві постійного користування).

При цьому, згідно з п. 3 Розділу III Плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Родниківка» з єдиного майнового комплексу підприємства вилучається майно, що входить до державного житлового фонду, а також об'єкти, що не підлягають приватизації, в переліку яких земельні ділянки сільськогосподарського призначення відсутні.

З огляду на вищенаведене, так як договором безоплатної передачі єдиного майнового комплексу державного підприємства «Родниківка» від 24.11.2014, планом приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства «Родниківка» та чинним законодавством не передбачено інше, то право постійного користування спірною земельною ділянкою перейшло до КСП «Родниківка» - правонаступника державного підприємства «Родниківка». З підстав викладеного, суд не погоджується з посиланнями представника відповідача щодо відсутності у КСП «Родниківка» права на користування землями державного підприємства.

Суд також наголошує, що відсутність у КСП «Родниківка» акту про право постійного користування земельною ділянкою у зв'язку з не реалізацією радгоспом «Родніковка», навчально-дослідного елітно-насінницького господарства «Родниківка» та його правонаступників права на його отримання не може вважатись належною підставою для відмови Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області у наданні працівникам та пенсіонерам ДП «Родниківка», КСП «Родниківка», працівникам державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель, оскільки необхідність отримання акту про право користування земельною ділянкою з'явилося після прийняття Земельного кодексу УРСР від 08.07.1970 та яке не визначало в разі нереалізації даного права втрату права користування, що аналогічно закріплено і в ЗК України.

Окрім того, п. 1 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 № 720/95 встановлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Відповідно до приписів п. 1-2 ч. 25 ЗК України передбачено, що при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.

Безпосередньо порядок приватизації даних земель закріплений п. 3-5 ст. 118 ЗК України та передбачає, що громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.

Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

Також, оскільки норми ст. 25 ЗК України не врегулювали надання земельних ділянок (паю) членам колективних сільськогосподарських підприємств, права на отримання земельних часток членами КСП закріплені в п. 8 Перехідних положень ЗК України.

Згідно п. 8 Перехідних положень ЗК України, члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств та працівники державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності цим Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа. При обчисленні розміру земельної частки (паю) враховуються сільськогосподарські угіддя, які були передані в оренду із земель державної чи комунальної власності або які на час набрання чинності Земельним кодексом України належали цим підприємствам на праві колективної власності чи перебували у постійному користуванні, за винятком земель, що не підлягають приватизації або залишаються у державній чи комунальній власності відповідно до цього Кодексу.

Тобто, Земельним кодексом України передбачено право членів колективних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонерів з їх числа, на приватизацію відповідних земельних ділянок.

Таким чином, посилання Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на те, що ДП «Родниківка» як юридична особа ліквідована 14.11.2014, а КСП «Родниківка» не належить до переліку підприємств, визначених ст. 25 Кодексу і тому надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель є неможливим, не відповідають положенням чинного законодавства, в тому числі суперечать п. 8 Перехідних положень Земельного кодексу України.

Так, відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Загальними зборами працівників, пенсіонерів та прирівняних до них осіб КСП «Родниківка» від 29 січня 2015 року протокол № 3, та протоколом № 4 від 05 березня 2015 року, зокрема, було затверджено Положення про розпаювання землі КСП «Родниківка», положення про комісію з розпаювання землі КСП «Родниківка», затверджено її персональний склад та уповноважено Голову правління КСП «Родниківка» звертатися від імені осіб, які мають право на земельну частку (пай) підприємства до уповноважених органів державної влади та місцевого самоврядування щодо здійснення процедури розпаювання майна та землі підприємства.

Отже, членами КСП «Родників» дотримано процедуру визначену ЗК України щодо розпаювання земельної ділянки підприємства, тому об'єктивних підстав для відмови у наданні дозволу у відповідача не було.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що відмова Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у наданні позивачам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є протиправною, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Проте, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити частково, оскільки у відповідності до ст. 2-3 КАС України суд з урахуванням завдань захищає порушені права осіб які звернулися за своїм захистом.

Тому, оскільки ОСОБА_3, як член КСП «Родниківка» не звертався до відповідача з проханням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в задоволенні позовних вимог його необхідно відмовити з урахуванням відсутності порушеного права щодо нього.

А також, позовні вимоги позивачів про надання працівникам ДП "Родниківка" і КСП "Родниківка" та працівникам державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров'я, розташованих на території Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель КСП "Родниківка" слід задовільнити лише в частині звернення їх виходячи з приписів КАС України та в межах дискреційних повноваженнях відповідача.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до положень ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області в наданні працівникам КСП "Родниківка" - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земельних ділянок в КСП "Родниківка".

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області вирішити питання про надання КСП "Родниківка" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земельної ділянки КСП "Родниківка", розташованої на території Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Держгеокадастру в Черкаській області (ідентифікаційний код - 39765890) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) - 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. судового збору сплаченого у відповідності до платіжного доручення № 158 від 19.12.2016.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Держгеокадастру в Черкаській області (ідентифікаційний код - 39765890) на користь ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_2) - 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. судового збору сплаченого у відповідності до платіжного доручення № 159 від 19.12.2016.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Держгеокадастру в Черкаській області (ідентифікаційний код - 39765890) на користь ОСОБА_4 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_3) - 551 (п'ятсот п'ятдесят одна) грн. 20 коп. судового збору сплаченого у відповідності до платіжного доручення № 161 від 19.12.2016.

В решті заявлених вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку ст. 185-187 КАС України.

Суддя В.В. Мишенко

Повний текст постанови виготовлений 09.03.2017

Джерело: ЄДРСР 65249652
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку